Aandoening: Neurodermitis

Aangezien ik hier al 14 jaar last van heb, zolang ik hier al op de aarde rondloop, besluit ik het eens in de groep te gooien: de aandoening, MIJN aandoening: neurodermitis.

‘Constitutioneel of atopisch eczeem (soms ook wel neurodermitis genoemd) is een vorm van eczeem die op elke leeftijd kan voorkomen. Het maakt deel uit van het atopisch syndroom waartoe ook astma, rinitis en conjunctivitis worden gerekend.’

‘Constitutioneel eczeem kan echter ook op latere leeftijd optreden. Dan zijn met name de buigzijden van de ledematen (zoals de kuit) aangedaan. In veel gevallen is er sprake van een erfelijke aanleg voor het ontwikkelen van een overgevoeligheid voor stoffen uit de omgeving, de allergenen, hoewel deze allergenen naar de laatste inzichten het eczeem zelf niet kunnen beïnvloeden. Ook kunnen niet-allergene prikkels, als warmte, droge lucht of (chemische) stoffen als zeep en wol het eczeem nadelig beïnvloeden. Ook stress heeft een negatieve invloed op de ernst van de huidaandoening.’

‘Bij oudere kinderen en volwassenen kan - bij een deel van de patiënten - een eczeem verergeren door geïnhaleerde allergenen zoals pollen of uitwerpselen van de huisstofmijt.[4] Het verminderen van de hoeveelheid huisstofmijt in de omgeving heeft echter geen meetbaar effect op de eczeemactiviteit.’

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Constitutioneel_eczeem

----------------------------------------------------------------------------

De bedoeling van dit topic is eigenlijk het zoeken naar lotgenoten. Er is ook een speciale site voor mensen zoals ons/mij en een forum. Hieronder de link:

Forum: http://www.vmce.nl/smf/index.php
De site: http://www.vmce.nl/

Ik heb het ook helaas. Meestal op mn gezicht, fijne plek.

Ik heb het in mijn knieholtes. Afgelopen maand was echt verschrikkelijk. Het was de afgelopen jaren afgenomen, maar nu is het ineens weer heel erg. Ik heb het tot het bloed opengekrabt, het zag er echt niet uit. Maar ik heb een geweldig middel gevonden die het heeft geheeld voor zolang het duurt: oude vochtige/natte theedoeken (vochtigheid: koude thee) er omheen. Wonder boven wonder heeft het geholpen, alleen het trekt nu richting mijn onder en bovenbenen, en op mijn buik!

Ik heb het ook, 15 jaar nu, van mijn vader geërfd. #En bij mij gaat het ook samen met astma en allergieën. Ik heb het over mijn hele lichaam, en heb minstens 2x per maand een slechte week, waarbij echt alles echt overal open ligt. Ik ben al sinds mijn geboorte in behandeling, maar sinds 1 jaar nu in het WKZ in Utrecht, omdat ze daar een speciale ‘eczeempoli’ hebben. Alle hormoonzalvenshit enzo hebben eigenlijk nooit geholpen. Dus ik denk dat ik er gwn mee moet leren leven. Ik ga er ook niet meer overheen groeien hebben ze gezegd, daar is het een te ernstige vorm voor ofzo. Ik ga binnenkort meedoen aan een onderzoek, dan ga je of 6 weken naar Davos in Zwitserland, in een huis met nog meer kinderen met eczeem. Daar krijg je les en dagelijkse behandeling, of je blijft in NL maar moet elke week 1 hele dag in het ziekenhuis doorbrengen. je word uitgelood laat maar zeggen. En dan vergelijken ze of er in Zwitserland in de bergen (waar dus geen huisstofmijt is) het beter te behandelen is. Ik ben benieuwd! Wat voor zalven smeren jullie op dit moment?
x

Super! Ik heb eigenlijk zo’n gevoel dat het bij mij nog niet zo heel erg is, als ik verhalen lees van anderen op het forum.

Ik smeer vaseline tegen de droge huid. Verder geen zalven. Elk jaar heb ik sowieso mijn knieholtes openliggen, vandaar dat we op vakantie naar de zee gaan: zeezout schijnt goed te helpen maar ik gil het uit van de pijn omdat het o zo brand als ik erin sta. Die benauwdheid is er elk jaar ook wel, maar afgelopen maand is het na een jaar of 4 weer heel erg. Benauwdheidsaanvallen gehad (hebben dit meerdere, dat je echt alleen maar kunt nadenken over het controle hebben over je ademhaling op dat moment?).

Tip: Dompel koude rooibos thee in het liefste OUDE theedoeken (de thee verkleurt de doeken) en wikkel het om de plek. (Ik heb het in mijn knieholtes, geen idee hoe het moet als je het op je hoofd hebt bijv.).

Volgens mij heb ik dit ook, ik zou het eigenlijk niet eens precies weten omdat ik er de laatste jaren nauwelijks last van heb. Ik had vooral veel last van eczeem in mijn knie- en elleboogholtes, zeker als het warm weer was. Dat was echt verschrikkelijk, maar nu zet het gelukkig niet meer zo door.
Ik ben vroeger ook behandeld in het ziekenhuis, maar toen was ik echt nog heel jong, dus daar herinner ik me niet zo veel van. Volgens mij was het een soort lichttherapie, ik moest in ieder geval in zo’n hokje staan.
Verder heb ik vroeger heel veel allergieën gehad, maar ik heb op dit moment alleen nog “maar” last van hooikoorts, huisstofmijtallergie en lichte kattenallergie. Van mijn voedingsmiddelenallergieën ben ik gelukkig af (hoewel ik niet weet of die voedingsallergieën hiermee te maken hebben)

Ik heb het ook, altijd al gehad. De ene periode meer dan de ander. Ik had het vroeger alleen in mijn knieholtes en in mijn elleboogoksel (ja hoe noem je dat:’) ) maar nu heb ik het ook op 3 vingers, daar baal ik nogal van. Dat zie je dus redelijk goed, maar is ook lastig om echt rustig te krijgen aangezien je nogal veel in contact komt met water etc. (werk als woonbegeleider dus dan al helemaal)

Ik gebruik nu deze zalf, die werkt op het moment het best.

http://i50.tinypic.com/28gqcnl.jpg

@ designed, bedankt voor de tip:)

Ik herken me hier helemaal in. Ik heb ook een lichte kattenallergie. Helaas, en dat nu ik zoveel van katten hou. Ik kon vroeger supergoed tegen konijnen, maar nu moet ik er nieteens aan denken om zo’n konijn aan te raken.

Ik had het vroeger ook altijd in mijn elleboogholtes, maar godzijdank is het daar weggetrokken. Het trekt dit jaar naar mijn hand toe, en ik heb het op mijn handpalm en tussen mijn vingers. KRABBENN denk ik dan. pff…

Ook hier herken ik mezelf in. Maar hoezo is het lastig om je huid rustig te krijgen wanneer je in contact komt met water? Mijn moeder zegt altijd dat ik de zee in moet, want zeezout is goed voor mijn benen/armen/handen en waar het ook mag zitten. Ik heb het ook tussen mijn vingers en op mijn handpalmen sinds het begin van deze periode dat het weer terug is gekomen. Het verplaatst zich, hebben meer mensen hier last van?

Graag gedaan! Anders tips zijn welkom!

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Vroeger was ik echt allergisch voor zo’n beetje elk dier dat je kan bedenken, haha. Later werd dat gelukkig wel minder, en nu heb ik dus alleen nog last van kattenallergie. Jammer, ik vind katten heel leuk, maar ik houd ook heel erg van honden en ben superblij met het hondje dat we nu bijna twee jaar hebben:)

Bij mij is het nog niet helemaal weg bij mijn knieholtes, maar het is al wel heel veel minder geworden. Hetzelfde verhaal met mijn elleboogholtes, die waren altijd het grootste probleem. Nu wordt het hoogstens een beetje rood en jeukt het, maar kan ik er op zich wel van afblijven.

Ik heb het ook, al 20 jaar. Vooral in mijn knieholtes en de binnenkant van mijn ellebogen.

Bij mij wordt het erger als ik onder de douche ben geweest en als het buiten heel warm is.
Ik ben allergisch voor hooi / stro en krijg hierdoor ook altijd last van mijn astma.

Ah dat heb ik ook, ik ben ook gék op katten, en hebben er zelf een (die dus helaas niet binnen kan komen) maar ik word al half ziek als ik hem aai:’) echt zo jammer. Hetzelfde met veel andere dieren eigenlijk, want ik heb ook een huisstofmeit allergie.

Heb jij 's avonds ook wel eens als je probeert te slapen dat de jeuk dan 10 x zo erg wordt? Overdag kan ik me zelf aardig inhouden, maar ‘s avonds is het soms echt ondraagelijk en heb ik zoiets van fuck it… ik wil krabben :’)

Nouja water droogt uit. En ik heb sowieso altijd wel handcreme/vaseline bij me, maar ik kan niet elke keer bij smeren. Zee zout blijkt idd dan wel weer goed te zijn:)
Maar ik hoorde een tijd geleden van de dermatoloog dat het ook met je leeftijd te maken heeft, waar de eczeem zit. Ze voorspelde me 3 jaar geleden ook dat ik het ook op mijn handen zou krijgen, ik had zoiets van nou ik dacht het dus even niet :'D Maar helaas, daar zit het ook alweer een jaar.

Ah jij hebt het wel heel heftig, wat vervelend meid. Dan mag ik niet klagen eigenlijk. Ik hoop echt voor je dat dat onderzoek bij jou werkt!:slight_smile:

Hier nog een lotgenoot! Bij mij zijn het vooral mijn benen die eronder te lijden hebben. Zitten onder de wondjes! Had het als kind ook, toen is het een tijd weggeweest en nu sinds een jaar weer terug. Ben nu 18.
Het enige wat bij mij echt helpt is zon. Heel veel zon, dan trekt het weg. Ik schaam me wel in korte broekjes of bikini. Hebben jullie dat ook? Ik vind het zo naar als mensen het kunnen zien.

Zon?! Ik háát de zon op dat moment. Bah, geef mij maar regen. Zeg maar gerust: hoe slechter het weer, hoe beter de benen. Vandaar dat ik ergens de zomer haat en van de winter hou.

Toen het echt erg was bij mij moest ik wel met lange broek aan, ook zodat er geen troep in de wondjes kwam en zo. Maar het werd toen warmer en warmer en dan begin ik te zweten in mijn knieholtes. Dat bijt. AAAUUU. Ik moest kortebroek aandoen, zodat het ook wel een beetje kon luchten. Iedereen direct: o jee, wat heb jij nou? Ze vonden het er eng uit zien, zeiden ze. Ik weet niet of ze het ook vies vinden. Allemaal opgedroogd bloed, schilvers en stukken vel hingen een beetje los. Iel, best wel ranzig als ik het zo beschrijf. Maargoed, jullie weten hoe het is…

De afgelopen weken denk ik echt: schijt eraan, ze horen me maar de accepteren. En als ze me hiermee gaan pesten op een een of andere manier, zwak. Heel zwak en laag zijn ze dan. (Hey, schiet me nu te binnen dat ik anders ook wel mijn been tegen hun blote been kan aandrukken. HAHAHAH, oke mijn humor…)

Dat had ik inderdaad ook heel erg. Ik probeerde het zoveel mogelijk te verbergen, maar daarmee trek je natuurlijk juist alleen maar de aandacht.
Nu valt het gelukkig bij mij niet meer zo op:)

Ik had het vroeger! Alleen dan een adnere soort ik had het vooral bij mijn ellebogen knieholtes en gezicht.
Ik werd er wel mee gepest, maar nu het minder is plus ik word ouder niet meer.

Ik heb het echt gehaat, en was blij als het weer winter werd

Goed dat wilde ik even kwijt

Echt zo zielig wanneer mensen dat gebruiken om iemand mee te pesten. Maar ja, zulke mensen moet je gewoon negeren, ook al is het lastig.

Ik ga morgenochtend rond 5 uur richting Frankrijk, aan de Atlantische oceaan: camping port l’epine, in trélévern of zoiets. Direct aan zee, dus prachtig voor mij. Goed voor mijn benen. Dus ik ben na vanavond niet meer bereikbaar twee weken. >: