Aandacht

Hi,

concrete vraag: hoe kan ik mijn vader laten weten dat ik meer aandacht van hem zou willen?
voor context; lees verder.

Het komt erop neer dat ik in twee huizen woon, eens in de twee weken bij mijn vader en zijn vrouw. Hier woon ik verder nog met twee stiefbroertjes, een halfbroertje en een jonger zusje. Alle aandacht gaat vooral naar mijn broertjes en zusje, zowel positief als negatief. Ze zijn nog maar jong en hebben dus meer aandacht nodig dan een 18-jarige (ik).

Dit begrijp ik heel erg goed en heb ik ook niets op tegen. Waar ik me wel aan stoor, is dat er nooit aan mij wordt gevraagd hoe het met me gaat, hoe het op school was, wat ik heb gedaan, wat ik nog moet doen etcetera. De enige ‘aandacht’ die ik krijg is: ‘ruim je de tafel af’ en vragen of ik al mijn cijfers hoger heb gekregen. Zodra alle kleinere kinderen naar bed zijn is er alleen nog aandacht voor zijn vrouw, mijn stiefmoeder.

Ik raak hier iedere keer erg verdrietig van. Hoe kan ik het aardig en rustig zeggen zodat hij niet weer boos wordt?

(voorbeeld: ze zijn laatst mijn verjaardag vergeten te vieren. Ik heb nog gevraagd of we het zouden vieren maar daar waren ze door van hun apropos.)

x

Wat vervelend zeg! Misschien kan je het een keer rustig met hem alleen bespreken?

Ik denk dat je gewoon eerlijk moet zijn. En ik vind het heel fair wat je zegt en ik denk niet dat je vader het daar oneens mee kan zijn. Kijk of je hem subtiel kan vragen of hij eens even kan praten en leg dan uit wat je hier zegt; dat je heel goed begrijpt dat je broertjes en zusje veel aandacht nodig hebben tov jou, maar dat je het ook heel fijn zou vinden als hij wat meer interesse in jou zou tonen of af en toe misschien iets leuks wil doen.
Ik denk stiekem eigenlijk namelijk best wel dat jouw vader het ook fijn vindt te horen dat je graag tijd met hem doorbrengt of met hem praat.

Succes! :slightly_smiling_face: