Aan mijn baas vertellen of niet?

Dit onderwerp ligt wat gevoelig, dus ik houd mijzelf graag anoniem.

Ik werk inmiddels 14 maanden bij hetzelde bedrijf. Nog niet heel lang dus. De werkzaamheden bevallen goed, de collega’s zijn leuk. Maar…

Recent zijn veel collega’s vertrokken en het team was al klein. Openstaande vacatures worden maar niet gevuld. We komen momenteel mensen tekort voor de hoeveelheid werk die we binnenkrijgen. De baas heeft specifiek gezegd dat als er nog iemand twijfelt om te vertrekken, ze dat op tijd moeten melden, maar dat kan hij natuurlijk niet verplichten (overigens is mijn baas echt een hele aardige man, al lijkt dat in dit verhaal niet zo).

Het vertrek van de laatste 2 collega’s verliep niet zo prettig. Ze hadden 1 maand opzegtermijn waarvan 2 weken vakantie, waardoor ze maar 2 weken de tijd hadden om hun werk over te dragen.

Een groot deel van die kennis is aan mij overgedragen. Ik ben momenteel de enige die weet van bepaalde dingen heeft. Ik voel een soort blok op mijn schouders en werk me suf omdat ik meer verantwoordelijkheden heb gekregen.

Ik hoor het je denken: ‘meer werk betekent meer salaris’. Nou, dat dacht ik ook. Want ik krijg vanaf het begin al te weinig salaris voor mijn ervaring en werkzaamheden. Ik heb dus al voor het vertrek van de vele collega’s proberen te onderhandelen, en na vertrek weer.

Twee keer kreeg ik hetzelde antwoord: ‘het bedrijf heeft het niet zo goed gedaan het afgelopen jaar, dus we kunnen je niets garanderen. Maar misschien volgend jaar.’ En groeien binnen het bedrijf is ook geen optie.

Dat is mij te onzeker, dus ben ik stiekem gaan kijken naar openstaande vacatures bij andere bedrijven. Tegen mijn verwachtingen in vond ik de perfecte vacature.

Zo gezegd, zo gedaan. Woensdag mag ik al voor een tweede ronde komen. De week daarna ga ik twee weken op vakantie, dat stond al 8 maanden zo vast. Plus het weekend erna teambuilding in Zuid-Frankrijk. Nu ben ik dus erg bang voor een soortgelijke situatie als de laatste 2 collega’s die zijn vertrokken.

Mijn vragen aan jullie: wat zouden jullie doen? Wanneer moet ik iets vertellen aan mijn baas? Ik ben tenslotte nog niet aangenomen.

Ik snap heel goed dat je verder bent gaan kijken naar wat anders, dit klinkt niet leuk zo. Ik zou pas gaan vertellen aan je baas als je daadwerkelijk bent aangenomen voor je nieuwe baan. Verder zou ik me gewoon aan de opzegtermijn houden die in je contract staat. Als je baas er iets over zegt, kun je altijd verwijzen naar je contract.

Succes en sterkte. Hopelijk word je aangenomen!

Uiteraard vertel je niks tot je ergens anders een contract hebt getekend.

Anders komt er een hoop gedoe (misschien voor niks) en je weet toch nooit hoe anderen erop reageren. Ik ken heel weinig mensen die het eerder vertellen, eigenlijk.

Ik zou het ook niet vertellen, straks wordt je niet aangenomen en heb je gedoe voor niks

Eens! Ik ga ermee wachten tot ik een aanbod heb.

Update: got the job! :slight_smile: Mijn huidige werkgever was er natuurlijk alles behalve blij mee… en deed zelfs hetzelfde tegenbod (50% meer dan wat ik nu verdien) waar ik natuurlijk niet op in ben gegaan. Hij reageerde erg onprofessioneel, als een soort basisschoolvriendje waarmee je het probeert uit te maken :woman_facepalming:

2 likes