Aan mezelf sleutelen?

[i]Hoi,

Tegen het einde van het VMBO aan, krijg ik steeds meer ideëen wat ik later allemaal wil. Qua kledingkeuze, een heel gesleutel aan mezelf zeg maar.

Ik wil afvallen, een strakkere buik krijgen zodat alles me weer goed kan staan. Ik zou dolgraag een tattoeage willen ( dat heb ik al een aantal maanden in mn hoofd, eerst dacht ik aan een paar sterretjes op mn pols ( hoe standaard :’] ) maar nu ik het tattoo topic heb gezien, zit ik te denken aan een zwaluw bij mijn bekken/lies. Ik wil kleding combineren met van alles. Ik wil zien dat het me staat, dat ik kan stralen.

Deze dingen, heb ik niet kunnen doen toen ik een relatie kreeg. Anderhalf jaar heb ik moeten aanhoren, wat ik zou graag wou, vond mijn ex ‘te hoerig, te kinderlijk, stond niet etc…’. Dingen die ik allemaal leuk vind, nogsteeds. Nu kan ik dat wel.

Ik ben wel bang dat als ik opeens zo’n obsessie voor mode krijg. Dat ik smaak weet te krijgen enzo, dat ik misschien wordt aangezien als een modetrut, arrogantie dat ik wel iets heb en een ander niet. Dat soort dingen bijvoorbeeld. Dat wil ik zograag voorkomen.

Ik wil veranderen qua uiterlijk, niet mijn innerlijk. Toch ben ik bang dat, ondanks dat ik dat bovenstaande wil doen, dat dat gebeurt. Het enigste wat ik met dit wil bereiken is dat ik zelfvertrouwen uitstraal ( Na 10 jaar lang gepest te zijn, zou ik dat graag willen. )

Er zijn een paar oplossingen;
Het schijt aan iedereen hebben en gewoon doen.
Alles met mate.
Het o zo bekende uitspraak ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’
etc.

Weet iemand hier raad mee? Is dit ook normaal op een 16 jarige leeftijd?[/i]

Je weet van jezelf wel dat je geen modetrut bent, dus dan hoef je ook niet te denken aan andere personen die vinden dat je dat wel bent.

[i]Als ik mezelf moet beschrijven;

• Een volwassen denkende tiener, met soms onzinnige opmerkingen
  • Vroeger heel gesloten tegenover andere, nu open en zeer direct tegen anderen.
  • Een zelfstandig iemand die toch graag dingen alleen doet en kan.
  • En stiekem toch wel iemand, die met de mode wel wilt meelopen.

Ik weet het, het laatste is heel erg stom. Maar toch. Ik zou niet weten dat andere dat níet doen. Soms voel ik me ook zo van ‘was ik maar zoals die.’ En dan wijs ik een verkeerd voorbeeld iemand aan. :pensive:’ Heel raar, maar waar.[/i]

Wat is er zo erg aan als een modemeisje gezien worden? Zegt dat niet meer over de mensen die jou beoordelen dan over jouzelf?
En mensen hebben het er altijd maar over dat de ‘populaire’ meisjes van die mean girls met vooroordelen zijn…

Anyway, ik had precies hetzelfde zoals jij rond die leeftijd, het is volgens mij heel gewoon om in je tienerjaren van stijl/gedrag te wisselen, doe gewoon lekker wat je zelf wilt. Natuurlijk is het een beetje vreemd om de ene dag in (ik zeg maar wat) een gothicjurk naar school te komen en de volgende dag in een trendy jurkje met hoge hakken, maar als jij je prettig voelt in je nieuwe stijl, so what?

Zo denk ik er zelf ook over. Maarja. Het wordt zomervakantie hè, niemand zie je bijna ( in mijn geval ). dus tijd genoeg om te veranderen :slightly_smiling_face:.

Ik zou voor de eerste keuze gaan: overal schijt aan hebben en gewoon doen.
Het is niet belangrijk wat andere mensen van jou of je kledingkeuze vinden, als jij tevreden met jezelf en je uiterlijk bent. En als je moet veranderen om dat te bereiken, nou, waarom niet. Het is jouw leven.

Ik had ook zo’n fase, dat ik wilde veranderen omdat ik een nieuwe fase inging.

Ik liet m’n haar knippen, kocht nieuwe kleding waar ik me goed bijvoelde, kocht nieuwe make-up van totaal andere merken en kocht nieuwe accesoires.
Niet alles in één keer, kost me een duiten!

Daarbij ging ik sporten om me beter te voelen. Ik kreeg weer kleur, werd spontaner en voelde me ook gewoon beter.
Je wordt ook volwassener, dus je krijgt andere interesses en die moet je goed in je opnemen en er wat mee doen.

Drastisch veranderen is niet handig, je moet het opbouwen tot je het gewenste resultaat hebt. Als je het opbouwt en elke keer een succes behaald, dan voel je je elke keer weer een beetje beter.
Niet alles in één keer willen dus.

Daarbij, volhouden! Blijven wie je bent en goed op jezelf letten.
Overschrijd daarbij eens een grens wat je niet graag zou durven. Niet te ver gaan natuurlijk, maar iets heel simpels waar je normaal zenuwachtig bij wordt.
Zo ging ik eens helemaal uit mn dak tijdens het uitgaan, voorheen hield ik me altijd in. Sindsdien ga ik elk weekend stappen en dans ik erop los.
Go with the flow!
Alleen maar leuke dingen doen in het leven en één woord: genieten!
Succes!

Als je alles maar niet te snel wilt :relieved:’…

Maar als ik je dus goed begrijp, wil je alles aan je uiterlijk veranderen, en dan hoop je gelukkig te zijn? Maar hoe wil je dat doen als je qua innerlijk niets wilt veranderen?

Ik herken mezelf zó erg in jou!
Ben ook keilang gepest, ben nu ook heel open tegenover anderen.
Nu heb ik een leukere stijl dan vroeger qua kleding!
Gewoon eens iets aantrekken wat je anders nóóit zou doen!
Kijk of het leuk staat en zoja koop het :slightly_smiling_face:

[i]Omdat ik qua innerlijk al veel veranderd ben. Ik ben heel open en directer geworden tegen iedereen. Maar mijn uiterlijk is er nog niet na veranderd, zodat ik het ook serieus uitstraal.

Laat ik t zo zeggen; Ik vind van mezelf dat ik geen zelfvertrouwen uitstraal, terwijl ik dat toch écht heb gekregen. [/i]

[i]Ik ken het gevoel. Ik onderga nu precies hetzelfde proces. En guess what: ik ben ook 16.
Ik zal nu even het verhaal vanuit mijn oogpunt beschrijven, zodat het makkelijker is tips te geven.
Toen ik een jaar of 12/13 was was ik vrij, niet te zeggen heel onzeker over mezelf. Ik zat op een nieuwe school met allerlei nieuwe leerlingen. Ook ik werd gepest en zelfvertrouwen is niet iets dat ik van huis uit heb meegekregen. Wanneer iemand in die tijd zei dat iets me niet stond of sarcastisch zei van wel dan trok ik het de volgende dag niet aan. Langzaamaan, door de jaren heen, heb ik mezelf aangeleerd hoe hiermee om te gaan (ik neem aan bij jou ook) en ben ik verder gaan groeien. Nu zit ik op een nieuwe school en heb nieuwe vrienden ontmoet. Veel van hen hebben als goeie eigenschap assertief te zijn wanneer het nodig is, ook zij werden vroeger gepest.
Het voordeel van een nieuwe school is dat je niemand kent en niemand jou. Ik leerde mezelf dat ik schijt moest hebben aan wat anderen van me vonden. Immers, de mening van mensen die me niet waardevol zijn doet er niet toe. Ik zei dat mezelf lang genoeg en nu geloof ik het. Ik leid tenslotte mijn eigen leven.

Mijn advies is dus: gaan met die banaan want er is maar een persoon die je leven leidt en dat ben jijzelf. Als mensen je willen pesten vinden ze er sowieso wel een reden voor: is het niet je haar dan wel je kleding. Daar moet je juist schijt aan hebben.

Sodeju, wat een verhaal :’][/i]

Heel normaal voor als je 16 bent.
Ook niet bang zijn voor wat mensen van je vinden want dan straal je ook niet.
Stralen doe je pas als je je eigen uniciteit hebt ontwikkeld.
Als je jezelf kan zijn…
Als jij jij bent.

Succes!

wat maakt het nou uit wat ‘anderen’ van jou denken? zolang je jezelf goed voelt en jezelf blijft, wat maakt het dan allemaal uit? als je maar een stel lieve vriendinnen of vrienden hebt, is het toch goed? de rest heb je helemaal niet nodig.

Iedereen gaat door zo’n fase heen, de ene wat eerder dan de ander…
Na wat ik gelezen heb lijk je me echt niet iemand die een of andere modetrut van binnen is, doe gewoon wat je wilt !
Er is niks mis mee om ‘met de mode mee te lopen’, 9 van de 10 meisjes doen dit wel op girlscene, anders zou ik niet echt weten wat je hier moet ;$
Het is wel minder dat je ex niet achter je stond bij je keuzes, gelukkig is het je ex!
Over die tattoo : Die sterren lijken me heel mooi , ik ken iemand die zulke ook heeft, heb je al hennatattoo overwogen? Die henna blijft langer zitten dan zo’n plakplaatje, zodat je genoeg tijd hebt om te beslissen of je de tattoo wel of niet wilt …

Doe alleen wat je zelf wilt, laat de haters maar praten ;]

X
Samira

ik zou willen dat ik weet wat ik wil…en ik ben 19

ik vind modetrut niet eens negatief.
die zien er juist vaak leuk uit :’]
doe gewoon wat je wil, en heb schijt aan wat anderen denken.
als je je er lekker in voelt, straal je zelfvertrouwen uit. En dat heeft vaak een positief effect :]

Het klinkt alsof je innelijk heel veel bent veranderd/ je gelukkiger bent

Waarom zou je daarbij je uiterlijk niet veranderen als je dat wilt