A-seksueel?

Hoi,

Ik ben nieuw hier op Girlsscene en ik kwam hier met een doel. Ik ben 24 en ben nog maagd. Sinds mijn zestiende ben ik out als biseksueel, maar de laatste tijd zit het een beetje bij me te knagen.
Ik heb namelijk het gevoel dat ik a-seksueel ben.

Zoals ik al zei ben ik nog maagd en dat is met een keuze. Het trekt me namelijk totaal niet aan om seks te hebben, zowel met jongens als meiden. Ik ben nog nooit écht verliefd geweest en ik zie mezelf ook niet echt in een relatie.

Zou het kunnen dat ik gewoon opzoek ben naar een levensmaatje met wie ik alles kan delen en met wie ik op de bank lekker kan knuffelen en films kan kijken zonder dat het romantisch wordt? Zoenen is fijn enzo, maar de seksuele kant trekt me helemaal niet aan.

Een paar dagen geleden deed ik de Kinsey Scale Test en daar kwam ook uit dat ik a-seksueel ben. Nu weet ik dat een online test niet altijd de waarheid spreekt, maar het bracht me wel nog meer aan het twijfelen.

Is er iemand met de zelfde ervaringen of gevoelens? Of gewoon iemand die dit vanaf een afstandje heeft meegemaakt?

Ik ben zelf niet a-seksueel maar 2 van mijn beste vrienden wel en dit klinkt heel bekent! Van wat ik lees, klinkt het heel erg als of je inderdaad a-seksueel bent. Hier is niks raars aan, het komt vaker voor dan je denkt, maar helaas hoor je er weinig over in de mainstream media. Ik zou een beetje gaan rondgooglen als ik jou was want je bent zeker niet de enige!

Heb ik ook

Ik heb je twee topics even samengevoegd, omdat je in beiden al een reactie had gekregen.

Wat zijn jouw ervaringen?

Ik ben 21 jaar, maagd en a seksueel.
Heb er zelf totaal geen problemen mee…
Kom niks te kort en zie er ook wel een voordeel in,
moet me geen zorgen maken over soa’s of ongewenste zwangerschappen

Bij mij kwam alles (de behoefte ernaar) ook pas heel erg laat. Dat betekent echt niet meteen dat je aseksueel bent hoor. En ik vind het ook apart dat er zoveel jonge meiden zijn die dat zeggen over zichzelf.
Zoiets kan ook heel laat ineens komen.

Ook moet je al die bullshit testen niet geloven. Die zeggen echt helemaal niks.

voel me nooit seksueel aangetrokken en hoef het ook niet te doen. Op gebied van relaties is wel moeilijk want de ander heeft vaak wel seksuele behoeften.

Het is totaal niet raar om je zo te voelen. Misschien voel je je nog niet aangetrokken tot seksuele dingen omdat je nog niet iemand hebt gevonden waarmee je het zou willen doen. Ik was er ook totaal niet mee bezig (meer tegen seksuele dingen) totdat ik echt een keer echt verliefd werd. Misschien komt het bij jou nog… Zo niet, is het ook helemaal niet erg. Er zijn genoeg mensen die hetzelfde voelen als jij en er is niks mis met gwn knus tegen elkaar aanliggen op de bank :wink:

Wanneer zou je jezelf dan wel aseksueel kunnen noemen volgens jou? Als je er op je vijftigste achter komt dat je je nog nooit seksueel aangetrokken hebt gevoeld tot iemand ?
Ik vind het een beetje vreemd dat je wel je hele leven kan weten dat je hetero bent (terwijl er ook genoeg mensen zijn die later tot de conclusie komen dat dat helemaal niet waar is) maar er meteen over wordt getwijfeld wanneer iemand denkt aseksueel te zijn. Ik zie echt niet in waarom het opeens apart zou zijn als jonge meiden zich identificeren als aseksueel.

Natuurlijk kan het zo zijn dat je over een aantal jaar wel seksuele aantrekkingskracht voelt, of dat dat komt als je echt verliefd wordt (dan zou je ook demi-seksueel kunnen zijn trouwens), maar ook dan hoeft er in de tussentijd niks mis mee te zijn om je wel als aseksueel te identificeren.

Omdat ik, zoals ik al zei, weet dat seksualiteit opzichzelf gewoon heel laat opgang kan komen.
Ik ben zelf als kind nooit verliefd geweest, en het verliefd zijn zelf kwam heel erg laat. Ik wist wel dat ik jongens knap kon vinden maar verder kwam daar totaal geen gevoelens bij.
Dat kwam echt pas later. En ik weet dat dit bij meer mensen zo is.
Hoezo moet je jezelf dan meteen een aseksueel label opplakken?

[edit] en mijn ‘jonge meiden’ quote doelde ik niet eens echt op ts. Op gs zijn er gewoon veel piepjonge meisjes v 14 oid die zichzelf aseksueel noemen. En nee ik vind dat je die conclusie op die leeftijd nog niet maken kunt.

Oke, als je op meisjes van een jaar of veertien doelt begrijp ik je wel, dat vind ik inderdaad een ander verhaal.
Ik denk echter wel dat 24 een heel redelijke leeftijd is om zoiets over jezelf te zeggen (of, in het geval van de ts, er over na te denken). Natuurlijk kun je het dan nog niet 100% zeker weten, maar dat geldt voor andere seksualiteiten -behalve dan misschien zoiets als panseksualiteit- net zo goed.
Dus dat mensen zichzelf dan meteen een aseksueel label op willen plakken… om de een of andere reden willen we overal een label op plakken, dus als dit is hoe je je jarenlang voelt kun je denk ik beter een aseksueel label kiezen waar je je in ieder geval nu mee identificeert dan een ander label waar je (nog?) helemaal niet bij past.

Dankjewel voor al jullie reacties, ik moet bekennen dat ik niet had verwacht dat er zoveel mensen zouden reageren. Dank.
Ik snap dat ik niet de enige ben die deze dingen voelt (of juist niet), dat weet ik heel goed, maar dat laat mij niet minder twijfelen.

Door de reactie dat het alleen lastig zou zijn voor een eventuele partner (die wel seks wil hebben) werd ik een beetje bang. Want hoe werk zo’n relatie dan? Is dat automatisch een open relatie? Houdt zoiets wel stand?

En hoe kom ik er eigenlijk achter of ik wel echt a-seksueel ben? Want ik las ook dat zo’n aantrekkingskracht pas op een latere leeftijd zou kunnen komen. Maar hoe lang zou ik dan nog moeten wachten?

Is het echt zo erg om er een label op te plakken? Ik ben niet altijd van de labels, het maakt me nooit zo veel uit. Maar dit houdt me de laatste tijd best wel bezig en het zou zo fijn zijn om te weten waar ik aan toe ben. Is dat raar?

Pff… Wat een vragen allemaal. Sorry. Ik hoop echt dat ik hier in verder kom. Ik zou zo graag een antwoord op alles hebben, maar helaas. Iemand die weet hoe het verder moet?

x

Misschien kan je op tumblr even kijken bij de asexuality tag, ik weet in ieder geval dat tumblr een open comunity heeft en kom vaak dingen tegen over seksuele geaardheid, je kan daar misschien een paar dingen lezen/ er wat wijzer uit komen? :slightly_smiling_face:

Ik wens je in ieder geval veel geluk met je zoektocht!

op je eerste ding over eventuele relatie: ik ben heteroromantisch aseksueel en heb 7 jaar een relatie gehad. ok ja met compromissen en dat werkte voor ons want ik sta niet heel negatief tegenover seks, het doet me gewoon niks eigenlijk. en sure voor een normale allosexuele relatie zal dat vast ontzettend weinig hebben geleken maar mijn vriend respecteerde mij op dat vlak gewoon en dat werkte. (hoewel het ook niet ongebruikelijk is om een relatie aan te gaan met een andere ace, maar om daar dan specefiek op te gaan filteren…nah) (maar dus, dont worry, zoiets werkt zichzelf wel uit, zelfs als je helemaal geen compromissen wil sluiten op dat vlak, een respectvolle parter zal je niet dwingen of whatever.) En ok, mijn relatie is nu dus over maar dat lag absoluut niet aan aan mijn geaardheid.

Also, label wat je wil. als het voor jou fijn voelt om een precieze definitie te vinden: by all means doe dat dan gewoon. (eerlijk gezegd heb ik vaak het gevoel dat heel dat ‘waarom jezelf labelen?1!!!’ vaak komt vanuit kinda privileged hetero mensen die niet echt snappen hoe een ontzettende opluchting het kan zijn om iets te hebben van ‘o wow, ik ben dus niet abnormaal/dysfunctional/alleen’. er is best veel steun in een label te vinden. en natuurlijk is seksualiteit fluide, dus sure, kan best dat ik over een paar jaar misschien meer als gray-ace of hetero of whatever identificeer, kan iedereen gebeuren, maar als ik mezelf nu het label aseksueel wil geven heb ik gewoon dat recht lijkt me, net als iedereen die homo/hetero/bi/pan is dat ook van zichzelf mag zeggen zonder te moeten horen van ‘jaaaaa maar ben je wel zeker?’ want niemand heeft iets te zeggen over jouw geaardheid, en als mensen moeilijk doen over het label waar je jezelf comfortabel bij voelt dan… idek wat dan want overzie je leven dan gewoon :’) )

anyway, gevoel dat ik een boek getypt heb en ik kom zelden buiten mijn vaste topic dus whoa, feels odd :’)
eh ja idk, geen idee of ik nog ga denken om dit topic te bekijken maar feel free om te noten of even mijn aandacht te vragen in wat wil je nu even kwijt topic, want dan lees ik het vast wel.

Mijn vriend en ik hebben allebei nauwelijks tot geen seksuele behoeftes. We vinden het heerlijk om samen te knuffelen en te zoenen op de bank, maar meer dan dat zit er eigenlijk niet in. We hebben daar beiden vrede mee.
Ik ben overigens 20 en hij is 27. Niks raars aan.

Het is niet raar dat je graag duidelijkheid wilt en het wilt begrijpen. Maar dat is voor jezelf. Je kunt in gesprek gaan met de huisarts als het je echt dwars zit. Aseksualiteit is maar een labeltje, het maakt je niet minder als persoon. :slightly_smiling_face:

Als je het niet zeker weet hoef je het ook niet meteen te defineren met aan label.
Doe wat goed voelt, wel of geen sex en dan komt het wel.