8kg aangekomen..

Hey, ik ben een meisje van 17 jaat oud, en ik ben vorig jaar geen centimeter gegroeid, maar 8 kg aangekomen.
Ik weet hoe dit komt, vorig jaar had ik een beetje een ‘fuck it’-houding over gezond eten. ‘Ik heb een stabiel gewicht, één patatje zal dat niet veranderen.’
Maar het bleef niet bij één patatje. Op een gegeven moment hadden een vriend en ik een vaste ‘patatdag’ ingevoerd. Elke week haalden we een patatje. Ook begon ik thuis ongezonder te eten, veel snoep, chips, kroketten… Een half jaar lang merkte ik er niks van, dacht ik. Tot het zomer begon te worden en ik weer eens op de weegschaal ging staan. Ik was 8 kilo aangekomen. Ik schrok me dood, en begon rond te vragen aan vrienden en familie of ik inderdaad “dikker” was geworden, bijna allemaal zeiden ze dat het zo was.
Dit jaar eet ik redelijk gezond, behalve in de avond. Dan kan ik soms in mijn eentje een hele chocoladereep opeten… Ik dacht, als ik gewoon gezond eet, geen patatjes en chips meer, zal die 8kg er wel af gaan, maar nee, ik heb nog precies hetzelfde gewicht als afgelopen zomer.
Ik ben niet extreem dik of iets, maar zit inmiddels wel tegen overgewicht aan.
Wat moet ik doen? Moet ik een dieet volgen?
Heel erg bedankt voor het lezen van dit lange verhaal…
Xoxo

Misschien komt het niet alleen door wat je allemaal eet, maar verandert je lichaam ook door de puberteit.
Wat eet je nu zoal op een dag? Want als je de behoefte hebt om steeds te gaan snacken is de kans groot dat je gewoon te weinig eet.

Ontbijt: bruine boterham met jam
Tussendoortje: vaak muesli reep
Lunch: 3 bruine boterhammen
Tussendoortje: fruit (vaak een appel of kiwi)
Avondeten: een vleesje, 5 aardappelen, 3 stuks broccoli (ongeveer)
Na het avondeten: chocola en soms ook nootkes of chips, ughhh

Dit is wat ik meestal eet…

Is dit te weinig voor op een dag?? ^

Het is echt veel te weinig…
Bij je ontbijt mag je echt wel 2 of 3 boterhammen eten. Of bijvoorbeeld zuivel met een portie havermout of muesli dat daar gelijk aan staat. Eventueel nog met fruit of noten erbij.
Verder mogen je tussendoortjes ook groter!
Er kan sowieso nog een stuk fruit bij en ook wel een portie zuivel want zo te zien eet je dit niet of weinig.

Heel erg bedankt allemaal. Maar als ik nu ineens meer ga eten, kom ik dan niet juist weer aan?

Als je over de dag meer gezonde dingen eet, heb je waarschijnlijk 's avonds ook minder zin in die ongezonde, dus normaal niet :slightly_smiling_face: Je zou eens in het gezond afvallen topic moeten kijken, daar staat allemaal info, tips, en ook een basislijstje.

Als je met meer eten overdag voorkomt dat je op andere momenten te buiten gaat aan allerlei dingen dan eet je per saldo waarschijnlijk minder.
Kies overdag voor grote maaltijden waarbij je veel eiwit eet, dat vult goed. 100% gezond hoeft niet, 80/20 verhouding is goed vol te houden. Bekijk inderdaad de topics met eetlijstjes etc en post door ook eens wat. Dan krijg je daar ook feedback.

Misschien is naast gezond eten bewegen ook een ideetje? Of doe je wel al aan sport?

Wat doe je aan beweging? Uiteraard is goed eten heel belangrijk maar ook voldoende beweging is belangrijk. Desnoods begin je gewoon met een stuk lopen of een stuk fietsen.

Ik fiets elke dag 30 minuten naar school en 30 min terug, en ik tennis anderhalf uur per week.

Je at eerst te weinig, maar wel erg calorierijke dingen
8 kilo in 1 jaar als je dat uitrekent (7000kcal/kilo) dan kom je uit op ongeveer 150 calorieën per dag teveel.

Dat lijstje wat hier boven staat heeft de calorieën wat beter verdeeld over de dag. En niet eerst zoals jou meer dan de helft van de caloriëen tijdens/na het avondeten

Er zijn al ZO veel van dit soort topics waar je ook gewoon terecht kunt…
Verder moet je inderdaad zorgen dat je overdag meer (maar wel gezond) eet, dan zal je minder snacken.

Jammer dat er dan direct weer lijstjes worden gepost van diëtistes, het voedingscentrum wordt gefinancieerd door bedrijven die er belang bij hebben dat hun brood en margarine worden verkocht, alle producten die bewerkt zijn verstoren je hormonen en vetverbranding… Margarine scheelt een molecuul met plastic, niet bepaald gezond dus! Verder hebben koekjes zoals sultana veel invloed op je bloedsuikerspiegel en dan wordt vet ook eerder opgeslagen. Neem gewoon veel biologische groente, fruit, peulvruchten, noten etc. Geen frisdrank, gewoon veel water en kruidenthee zoals brandnetel thee of zoethoutthee. Dan val je vanzelf af en een beetje meer beweging en krachttraining.

Hier zat ik al op te wachten.
Allereerst: Dietisten staan NIET gelijk aan het voedingscentrum.
Bovendien komen de lijstjes van het voedingscentrum van de World Health Organisation en de Voedselconsumptiepeilingen. Daarnaast is het Voedingscentrum een semi overheidsinstelling waardoor ze zich aan strenge regels moeten houden wat betreft financiering en marketing.

Realiseer je verder dat op voedselgebied, net zoals medisch gebied, dingen heel snel kunnen veranderen. Zo werden vorig jaar nog superfoods aangeprezen terwijl nu is bewezen dat die heel weinig toevoegen. Zo is het ook met margarine en de kruidenthee waar je het over hebt. Daar wordt op dit moment ook allerlei onderzoek naar gedaan.
Verder is er absoluut niets mis met brood, zolang je de gezonde vorm maar kiest.

Lees je in voor je iets roept aub.

Ik volg een opleiding in die richting dus ik weet zeker wel waar ik over praat. Het lijkt me nogal logisch dat onbewerkte producten altijd beter zijn dan bewerkte producten. Brood kan iets toevoegen maar niet als je de hele dag alleen maar brood eet, dat is veelste eenzijdig.

Natuurlijk ben ik het wel met je eens dat onbewerkte producten beter zijn. Maar je moet het ook realistisch houden. Een voedingsadvies is pas een goed voedingsadvies als het naast gezond, ook haalbaar is.
Daarnaast zou ik brood niet eenzijdig noemen. Brood bevat vezels, mineralen, vitaminen en koolhydraten. Dingen die je allemaal nodig hebt en gemakkelijk binnen krijgt door brood te eten.

Diëtisten staan in dienst van hun cliënten/patiënten/klanten/hoe je ze wilt noemen. Ze zijn ervoor om jou op weg te helpen een voedingspatroon te ontwikkelen waarmee jij de doelen bereikt die je wil bereiken. Wil je afvallen maar bijvoorbeeld wel eens in de week patat eten, dan stelt een dietist daar een plan voor op. Wil je juist aankomen maar hou je niet van brood (of kun je er niet tegen) dan kan ook daar iets op gevonden worden. Een diëtist is er niet om bepaalde producten aan te prijzen of je iets aan te smeren, maar om je te helpen bewust te eten.
Wat alle al dan niet gezonde producten betreft: ik denk dat je voor jezelf kan bepalen wat wel en niet goed voor je is. Alles wat voorverpakt/bewerkt is bevat nu eenmaal stoffen die het product van nature niet bevat, maar die stoffen hoeven niet noodzakelijk slecht voor je te zijn. Sterker nog: op voedsel worden veel strengere regels toegepast als het aankomt op toxiciteit/ongewenste effecten op je lichaam dan op medicijnen, dus kan voedsel kort gezegd lang niet zo schadelijk voor je zijn.
Ik ben evengoed van mening dat “natuurlijke” producten altijd beter voor je zullen zijn. Maar bedenk ook dat er eigenlijk niets meer onbewerkt is. Ik zou gewoon kiezen voor gevarieerd eten: veel groente en fruit, vitaminen, mineralen, eiwitten, vetten en koolhydraten. Als je naar je gevoel gezond eet dan kan er naar mijn mening weinig fout gaan.

^
Mooi uitgelegd, dat is ook wat ik bedoelde :slightly_smiling_face:
Ben je toevallig dietist (in opleiding)?

http://forum.girlscene.nl/forum/food-sport/gezond-afvallen-samen-afvallen-5-lees-de-beginpagina-308208.0.html

Daar kunnen ze je wel helpen :slightly_smiling_face: