Hoi lieve mensen,
Ik heb voor engels een SE van 760 woordjes. Gewoon puur alleen 760 woordjes, zonder grammatica etc. Heeft er iemand tips hoe ik ooit 760 woordjes ga onthouden? Ik doe elke week 1 blz van circa 75 woordjes maar ik onthoud het niet, en om nou elke week de vorige 6,7 blz te herhalen gaat ook niet werken, daar heb ik de tijd niet voor. Iemand tips?
Herhalen is the key je MOET juist herhalen want anders ga je het sowieso niet kennen. Dus ik elke week nieuwe woordjes leren en daarna de woordjes die je ervoor al had geleerd herhalen. En herhalen hoeft echt niet zo uitgebreid, als je álle woordjes 2x langsgaat is het al genoeg. En ofc de woordjes die je niet meer kende vaker.
Succes!
Wrts.nl! Ik gebruik dat nu al zo’n 9 jaar met veel plezier haha
WRTS was mijn held op de middelbare school.
Ik leerde in series van vijf. Dus vijf woordjes herhalen, dan opnoemen inclusief vertaling, dan door naar de volgende vijf, die herhalen. En dan ging ik terug naar die vijf daarvoor en noemde ik ze weer op, en wat ik niet kende, noteerde ik. En dan had je op gegeven moment een goede woordenlijst die je niet kende, dan leerde je ook geen woordjes zonder reden.
wrts helpt echt! Desnoods maak je 30 lijsten met elk 10-15 woorden. En herhalen! Herhalen, herhalen en nog eens herhalen
Echt mijn droom is dat ooit iemand het taalonderwijs in Nederland onder handen neemt, want woordjes leren is dus NIET de manier om een taal te leren, maar dat is een heel ander verhaal.
Inderdaad veel herhalen en ook niet alle woordjes in één lijst zetten en dan maar zien. Bouw het op. Je kunt bijv. meerdere kleinere lijsten doen van 50 woorden en dan voor de toets ofzo die allemaal samenvoegen en alle woordjes in één keer leren.
Wat ook helpt is om je lijst zo te maken dat je eerst vijf woordjes leert. Zodra je die goed kent, voeg je er weer vijf toe, als je die weer goed kent, weer vijf, enz.
En als je echt geen tijd hebt (wat gewoon dom is, had je eerder moeten beginnen) kun je ook eerst onderstrepen welke woorden je sowieso al kent en dus niet hoeft te leren en dan van de woordjes die je niet kent de helft leren. Dan is de kans redelijk groot dat je een voldoende haalt.
Wat ik vroeger gebruikte als ik veel woorden moest leren was deze site: http://nl.voctrain.com, site is een beetje ouderwets en niet heel erg gebruikers vriendelijk, maar het hielp me heel erg bij het plannen. Zo leerde ik elke dag 15 nieuwe woorden, herhaalde er een paar en aan het einde kon ik zo alle woorden vertalen. Je moet wel op tijd beginnen anders heeft het geen zin.
Zo inderdaad.
Ik heb het altijd gedaan via WRTS
Je móét herhalen, dus hoe kut het ook klinkt om 700 woordjes te herhalen. Doe dat wel. En als je elke dag 100 woordjes herhaalt moet dat wel lukken toch? (Bij de tijd dat je ze allemaal hebt geleerd).
WRTS is nu betaald, maar quizlet is ook een goede site! Daar kan je ook werken met flashcards (fijner dan WRTS), dan hoef je dus niet alles in te tikken.
Het is niet per se betaald. Je hebt een gratis versie met de beperking dat je minder lijstem en mogelijkheden hebt.
Nah, ben er niet per se mee eens. Je moet wel een vorm van basis hebben, en zonder woorden kun je geen zin maken.
WRTS! Ik zelf moest er ongeveerd 400 kennen, 2 weken geleden. Ik heb ze gewoon ingetypt in WRTS en vervolgens mezelf overhoord met de optie “in gedachten”. Zo kon ik zelf besluiten of ik het goedkeurde wat ik dacht. Ik deed dan eerst bijvoorbeeld 2 testrondes, waarbij het ging of ik het woord goed kende en dan daarna ging ik pas op spelling letten.
Ik vind quizlet erg handig, in principe zelfde idee als wrts maar vind quizlet een stuk fijner.