6 VWO vooral herhaling?

Hooi
Ik vroeg me af of vwo 6 vooral heel veel herhaling is van vwo 5. Dus stel je hebt een half jaar vwo 5 gemist of niet goed begrepen nog, je het gewoon in zou kunnen halen in vwo 6. En hoe moeilijk zijn de examens?
Ik hoor het graag van jullie :slightly_smiling_face:

Hi,
Ik heb ook gereageerd op een andere vraag die je had gesteld over een exchange semester, maar ook met deze vraag kan ik je verder helpen. Na mijn high school jaar in de VS heb ik namelijk 5 en 6 VWO in 1 jaar gedaan. Dit is me best goed bevallen, wel hard werken en weinig vrije tijd, maar uiteindelijk met 4 achten, 3 zevens en 1 zes geslaagd!
Naar mijn mening moet een half jaar inhalen dus kunnen. De vraag is alleen of je school in NL mee wil werken. Mijn school wilde in eerste instantie niet, pas toen ik verder ging kijken en het liefste uitbesteed wou worden aan de vavo omdat ik daar wel 5 en 6 vwo in 1 jaar kon doen, mocht ik het proberen. Over het algemeen mijden scholen dit soort “experimenten” liever ivm het risco dat je niet slaagt. Dan gaat het slagingspercentage van de school omlaag en dat kost de school leerlingen en zorgt voor gedoe met onderwijsinspectie. Dus het beste is om eerst met je school te overleggen hoe zij hierin staan.
In 6VWO wordt minder herhaalt dan je denkt. Ik had de eerste 2 periodes voor bijna alle vakken nog nieuwe stof, behalve voor Maatschappijwetenschappen. In periode 3 gingen we pas herhalen, maar voor economie hadden we nog steeds nieuwe stof. Daarnaast heb je in V6 je profielwerkstuk en mondeling Nederlands, welke beide veel tijd kosten.
De centrale examens vond ik overigens makkelijker dan de schoolexamens, de meeste mensen vinden dat. Maar dat zal natuurlijk per school verschillen.
Succes!

Yess dankjewel voor je antwoord!

Ik vond het ook tegenvallen hoe weinig herhaling het was. Natuurlijk gebruik je eerdere kennis steeds meer als basiskennis, maar ook ik heb vrijwel het hele jaar nieuwe stof behandeld.

Oké thanks!

ja dit precies. de oude stof werd wel opnieuw getoetst bij ons, maar zonder uitleg. als je een half jaar hebt gemist is het wss veel zelf thuis doen