6 dagen overtijd

Hoi!

Ik zit even met een dingetje.
Ik ben in april gestopt met de pil puur omdat ik er veel klachten van kreeg (heb al verschillende OAC’s gebruikt) ivm hevige stemmingswisselingen, hoofdpijn en misselijkheid door de pil, en een spiraal is ook een no-go.

Ik heb mijn cyclus in de gaten gehouden, en normaal zit ik op 28-30 dagen.
Nu ben ik dus op dag 36, en heb nog steeds geen menstruatie.

Heb 2 dagen geleden getest voor de zekerheid maar deze gaf een negatief als uitslag.

Vrijen doen wij echter niet heeeel veilig (voor het zingen de kerk uit, op vruchtbare dagen doet wij het gewoon niet.) Ik weet het, het is geen vorm van anticonceptie en de kans is wel groot op een mogelijke zwangerschap. Het zou altijd wel gewenst zijn, iets minder gepland maar wel welkom.

Nu is mijn vraag. Wat te doen? Moet ik opnieuw gaan testen of hebben jullie een ander advies?

Groetjes

Ik zou inderdaad opnieuw testen. Na stoppen met de pil kan je eigen cyclus nog wel een poosje onregelmatiger zijn, dus dat kan een verklaring zijn, maar je weet het niet zeker.

Wat betreft ‘voor het zingen de kerk uit’, ik ben blij dat je zelf ook weet dat het geen vorm van anticonceptie is. Maar, een zwangerschap zou welkom zijn, dus prima dat jullie dit dan zo doen.

1 like

Ik zou ook testen, maar na die test kun je het ook loslaten. Je menstrutie kan behoorlijk onregelmatig zijn zonder pil zeker als je die lang hebt gebruikt.

2 likes

Helemaal loslaten kan niet.

Juist omdat de menstruatie even erg onregelmatig kan zijn na stoppen met de pil, weet je ook niet wanneer je een eisprong hebt gehad. Een zwangerschaptest is zeer betrouwbaar op het moment dat je je menstruatie verwacht, of beter 14 dagen na je eisprong. Maar de datum van je menstruatie is afhankelijk van het moment van je eisprong. Geen eisprong dan ook geen menstruatie.

Als ze net 5 dagen geleden een (verlate) eisprong heeft gehad, kun je nu nog negatief testen, maar kun je wel al zwanger zijn (als je seks hebt gehad, natuurlijk).

Loslaten zou wel kunnen als je altijd heel erg regelmatig bent.

Ik zou komende periode wel blijven letten op zwangerschapsverschijnselen. Bij twijfel zou ik weer testen.

1 like

Heb vandaag weer getest, ook weer negatief. Nu op dag 8 overtijd.

Wat is jullie advies? Wanneer zal ik weer gaan testen?

Ik denk dat je het nu wel even kunt aanzien. De kans dat je zwanger bent is wel heel erg klein en je merkt het meestal wel. Daarnaast vertelde je ook dat een zwangerschap ook welkom zou zijn.

Enige nadeel is dat je bij een eventuele zwangerschap niet goed weet wanneer je zwanger bent geworden. Dat kan lastig zijn als de verloskundige de groei wil volgen.

Je zou ook een condoom kunnen gebruiken, zolang je cyclus nog weinig voorspelbaar is.

Ik had een half jaar na stoppen van de pil ook heel onregelmatige menstruatie, nog steeds trouwens, het varieert tussen de 20 en 50 dagen, dat zijn ook wel echt de uitschieters moet ik zeggen.
Enige wat je denk ik kan doen is afwachten