5 vwo of 5 havo

Heii meiden, ik zat dit jaar in vwo 5 en heb vorige week gehoord dat ik dit jaar blijf zitten. Nu kan ik dus opnieuw vwo 5 doen of naar havo 5 gaan. Maar is havo 5 eigenlijk veel makkelijker dan vwo? Of is het bijna hetzelfde? Ik zou niet weten wat ik moet doen want havo 5 zal dan beter gaan hoop ik, maar van de andere kant heb ik nu 5 jaar vwo gedaan en dan vind ik het zonde om voor de examens havo te gaan doen. Heeft iemand dit ook gehad of hebben jullie tips wat ik het beste zou kunnen doen?
Xx laura

Je geeft zelf al heel knap aan dat je liever geen examen doet op havo 5 niveau. Het zal even doorbijten worden straks in het nieuwe schooljaar, maar ik kan je aanraden toch vwo 5 een jaar opnieuw te doen. Je zal betere cijfers halen en met veel meer zelfvertrouwen naar vwo 6 gaan en dan alsnog examen te doen.

Voor 5 havo zit je dan wel meteen in het examenjaar, en ik weet niet of dat wel zo handig is.
Ik zit op havo, maar ik denk dat je beter op vwo kan blijven, dan kan je opnieuw doen wat niet lukte, en ik vind het toch wel zonde om af te stromen naar een lager niveau, als je ook op dit niveau kan blijven.
Je hebt immers bewezen dat je vier jaar op dit niveau wel aankon, niet waar? :slightly_smiling_face:

Ik zou dan wel goed kijken wat er dit jaar mis is gegaan, en wat volgend jaar beter kan. Ben je toch iets te lui geweest? Heb je dit jaar overschat? Bijles nemen? Of kwam het door persoonlijke omstandigheden?
Ect.

Ja ik blijf natuurlijk liever op vwo na zoveel jaar, maar ik heb 4 onvoldoendes en ik weet niet of ik die kan ophalen volgend jaar. scheikunde bijvoorbeeld daar snap ik helemaal niks van, en in vwo 6 wordt het nog moeilijker. Daarom dacht ik dat ik nu zou proberen over te gaan en dan in de 6e blijven zitten, maar dat is toch niet gelukt

Ik ben ook blijven zitten in 5 vwo, ben uiteindelijk naar 5 havo gegaan. Waar heb je onvoldoendes voor en heb je echt je best gedaan (inclusief bijles etc.)?
Want als je denkt dat je het wel kan verbeteren kan je echt beter vwo afmaken. Ik vond havo echt makkelijk na al die jaren vwo. Als je de stof nog een keer krijgt lijkt het waarschijnlijk al veel minder moeilijk en ik denk niet dat je in 6 vwo nog veel nieuwe stof krijgt.

Polyethylene: ik heb voor wiskunde, engels, frans en scheikunde een onvoldoende.
En alioqui: ik ben wel dit hele jaar aan het verhuizen, daarom heb ik nu geen bureau op mijn kamer om huiswerk te maken, maar dit heb ik wel aan de eettafel gedaan als er niemand anders was.

Ik zou ook over na denken van, wat wil je na de middelbare? Een buurjongen die is namelijk gewoon naar havo gegaan omdat hij gewoon hbo wilde doen en op vwo zou blijven zitten! en als je naar de uni wil, dan gewoon vwo blijven doen :slightly_smiling_face:

en als je niet weet wat je wil doen, zou ik zeggen: ga gewoon voor vwo!

Maar heb je ook bijles gehad, overal goed voor geleerd en je huiswerk gedaan en zo? Engels en Frans zijn namelijk wel vakken waar je (meestal) met goed leren en oefenen goede cijfers mee kunt halen, alleen grammatica is wat lastiger. Scheikunde en wiskunde moet je gewoon gaan begrijpen en daar kan je wel bijles bij gebruiken, als alleen je leraar niet genoeg is.