5/6 VWO in een jaar VAVO

Hey iedereen,

Ik hoor op het moment op 5 VWO te zitten, maar ik zit voor een school jaar in het buitenland. Het school systeem is hier erg anders en ik doe ook vrij weinig. Ik heb mijn boeken uit NL mee genomen maar heb eerlijk gezegd bijna niks gedaan. Het was de bedoeling dat ik als ik terug kom de laatste SE week mee doe en dan misschien als nog over kan, maar de kans dat ik dat ga halen is volgens mij erg klein. Nu kwam ik na wat google tegen dat je op de vavo 5 en 6 vwo in een jaar kunt doen, vooral bedoeld voor mensen die in 5 VWO blijven zitten of na HAVO nog een VWO diploma willen halen. Aangezien ik de middelbare echt helemaal zat ben en er zo snel mogelijk van af wil zijn maar toch mijn VWO wil halen dacht ik dat dit misschien een optie was. Ik heb contact op genomen met een school bij mij in de buurt maar die zeggen dat het toch heel moeilijk gaat worden. Nu heb ik echt geen probleem met hard werken en ben alt tijd met een gemiddelde rond de 8 over gegaan, maar ik kan moeilijk inschatten of het haalbaar is om twee jaar in een te doen. Is er iemand hier die er ervaring mee heeft (en dus VWO 5 en 6 met alle vakken in een jaar heeft gedaan op de VAVO) en me wat meer kan vertellen?

Op mijn oude vavo school deden ze zelfs heel moeilijk om havo in een jaar te doen.
Wij kregen ieder vak 3 uur in de week, dat zou betekenen dat je voor 10 vakken al 30 uur op school zit. Thuis moet je nog je huiswerk maken, boeken lezen en leren. Daarnaast moet je een rekentoets halen waar je ook lessen voor krijgt en dan moet je nog je profielwerkstuk maken. Dus ik denk dat het inderdaad niet haalbaar zou zijn.

Ik denk dat het beter zou zijn als je er 2 jaar over doet. Je kunt dan ook veel beter op een vak focussen en de tijd eraan besteden om het te begrijpen.

Ik heb vorig jaar VWO 4/5/6 in één jaar gedaan, maar ben gezakt op de bètavakken helaas. Ik kwam van de havo en het verschil in wiskunde en scheikunde vond ik echt enorm. Ik vond het moeilijk en daardoor niet leuk en ik had dus ook geen motivatie om iets te doen. Als jij altijd met een 8 gemiddeld over bent gegaan, dan kan jij dit echt wel aan, want dan liggen de vakken je blijkbaar goed. Ik heb nu C&M, waarbij ik dus twee nieuwe vakken heb en het gaat me echt goed af. Geschiedenis en MAW liggen me gewoon veel beter dan die bètavakken en ik vind het dus ook ‘leuker’ om er iets voor te doen. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ik geslaagd was als ik dit profiel had gehad vorig jaar (ik vind het gewoon veel leuker).

In principe verwachten de docenten veel zelfstandigheid en discipline, want je moet thuis nog veel aan school doen en je hebt minder lessen dan op een reguliere school (over het algemeen).

Met wat Lin zegt, ben ik het niet echt eens. Zoals ik al zei heb ik vorig jaar ook een vol pakket gehad. Ik had de rekentoets gedaan, een profielwerkstuk gemaakt, boeken gelezen voor de talen en de vakken lagen me totaal níet, maar tot de examens stond ik gewoon op slagen. Het is dus best haalbaar als je de motivatie hebt er iets voor te doen. Aangezien de vakken jou liggen, denk ik echt dat jij het aankan. Ik denk dat je het gewoon moet proberen. Als je dan onverhoopt tocht zakt, kan je de overgebleven vakken alsnog het jaar erop doen.

Vraag anders eens aan je mentor/decaan op je huidige school of zij denken dat je het aankan. Zij hebben een beter beeld van jou dan wij :slightly_smiling_face:.

Als je altijd een hoog gemiddelde stond en je bent serieus gedisciplineerd kun je het vwo in een jaar wel aan denk ik. Het komt echt neer op discipline. Ik heb er zelf voor gekozen om het in twee jaar te doen maar ik ken mensen die alles in een keer wilden halen en nu toch moeten besluiten om er nog een jaar achter te plakken. Alleen ik ken ook iemand waarbij het wel gewoon lukt. Je moet bedenken dat het veel werk is en je lange dagen hebt. Ik zelf heb bakken met tijd over terwijl mensen die alles in een jaar doen het heel druk hebben en veel naar school moeten. Maar als jij altijd gemiddeld een 8 stond en je hebt discipline moet het wel gaan denk ik!

Ik heb dat geprobeerd, maar niet gehaald. Ik moet wel zeggen dat ik vrij weinig deed. Bij ons had je 3 tentamenweken per jaar. Dan kreeg je vaak oude examenvragen en bij talen had je luister- of leestoetsen. Verder had je van talen nog mondeling en spreekbeurten.
Ik ben niet heel slim en heb 5 vakken in 1 jaar gehaald met weinig leren. Ik heb daarnaast ook altijd een bijbaan gehad van 20-30 uur in de week.

Als je gemotiveerd bent moet het echt wel lukken. Zeker als je nu met gemak achten haalt. Maar je moet het ook niet onderschatten.

Ik wou vavo doen, maar ik mocht niet omdat ik een maand te laat 18 zou worden :’) Dus als ik jou was zou ik eerst echt bespreken met je school of je überhaupt deze mogelijkheid hebt.

Edit: of in ieder geval of je school hieraan mee wil werken, want anders moet je het zelf betalen.

Ik had in mijn laatste school jaar in Nederland ook gewoon 27 uur per week les, dus 30 vind ik juist heel erg mee vallen!

thanks allemaal, ik ga het zeker eerst goed met mijn school bespreken maar ik wil er eerst zelf wat zekerder over zijn.

Ik zat er net meer aan te denken om het gewoon in twee jaar te doen, toen ik van een klasgenootje hoor de dat er vanaf het jaar waar ik dan in zou komen hele methodes voor Bio, scheikunde en natuurkunde gebruikt worden, dus dan moet ik waarschijnlijk ook nog dingen van de 4e in gaan halen omdat ik toen andere boeken etc. had. En ze mogen geen grafische reken machine meer gebruiken, dus twee jaar in een begint nu toch steeds aantrekkelijker te worden.

Ik ga volgend jaar ook 5 en 5 VWO op VAVO doen in 1 jaar. Vriendinnen van me hebben dit voor mij al gedaan en zijn allemaal geslaagd (moet zeggen dat ze wel allemaal heel slim zijn). Ook een ander meisje die ik ken doet het dit jaar en denk dat zij het ook wel haalt, alhoewel het allemaal 6’jes zijn en ze er hard voor werkt.

vacking asociaal vies onderwijs

:crazy_face:

Ik doe momenteel VAVO alleen dan voor havo en ik heb maar 2 vakken, maar ik ken wel mensen die een volle vakkenpakket hebben op de havo en vwo. Het is wel zwaar heb ik gehoord als je een volle vakkenpakket doet. Want je moet natuurlijk het stof van 2 jaar in 1 jaar leren. En als je vwo 6 nog nooit gedaan hebt krijg je dan ook nieuwe stof waar je snel door heen gaat. Als je VAVO wilt gaan doen moet je wel alle aandacht aanbesteden. Dat zeggen leraren ook weleens dat je vaarwel zegt tegen het sociale leven!

Maar als je iets echt wilt weet ik zeker dat je het wel lukt!