4VWO naar 4Havo / 5VWO

Hoi meiden!
Ik heb een probleem, want ik moet binnen een paar dagen beslissen of ik volgend jaar naar 4Havo ga of toch na 5VWO wil. Ik ben over op 4VWO, maar bijna alle leraren raden mij aan om toch naar de Havo af te stromen. Ik vind dit niet heel gek, want ik ga met de hakken over de sloot over, maar ik vind het toch wel zuur dat ik, omdat ik in principe 4VWO gehaald heb en naar 5VWO mag, dan terug naar 4Havo moet.
Ik heb het profiel Cultuur en Maatschappij en dat heb ik ook op het Havo gekozen met BSM en wiskunde A in de vrije ruimte.
Ook zie ik het totaal niet zitten om volgend jaar in een andere klas te zitten, want ik zit in een superleuke klas! Ik ben benieuwd naar jullie advies :slightly_smiling_face:
xoxo

Ik zal als ik jou was naar 4 havo gaan. Als je nu al met de hakken over de sloot over bent dan kan je het nog wel heel moeilijk krijgen in 5 vwo. En ik snap best dat je je leuke klas niet wilt missen maar uit eindelijk doe je het voor je zelf, hoe leuk je klas ook is!

Als je 5 VWO kiest, heb je wel de kans dat je de lat te hoog legt voor je… Als je nu al met de hakken over de sloot gaat, wat moet dat dan op 5 VWO? Ik denk dat als je havo gaat doen (maar dan blijf je een jaar zitten(?)) doe je er wel verstandiger aan. Je kunt met beide diploma’s naar ht HBO, uiteindelijk :-). Succes met je keuze.

Ik ben hier inderdaad ook erg bang voor, dat ik het volgend jaar niet red… Het is zo’n lastige beslissing. :s

Ja, dan blijf ik inderdaad een jaartje zitten en een niveau lager… Ik weet ook totaal niet wat ik wil worden later, dat maakt het ook erg ingewikkeld. Ik denk toch wel eerder hbo dan de universiteit… Bedankt!

Ik zou naar 5 VWO gaan.
Ik heb gister diploma uitreiking gehad met de havo klas samen. De ‘beste’ leerlingen die met een 7,5 gemiddeld of hoger waren geslaagd werden naar voren geroepen. Van de leerlingen die dat hadden op de havo hadden de meeste eerst vwo gedaan. Dus die zitten uiteindelijk gewoon onder hun niveau. Ja er is dan een kans dat je het niet in een keer haalt, maar zo erg is een jaartje overdoen ook weer niet.
Bovendien raden ze je dat alleen maar aan om het slagings-percentage van de school veilig te stellen in de meeste gevallen

Dan denk ik dat je beter voor safe kan spelen. En voor HBO maakt het toch niet uit of je havo of vwo hebt. En misschien dat je het fijner voor je gevoel vind als jij straks aan het eind van 5 havo, mooie cijfers op je diploma hebt staan ipv dat je aan het eind van 6 vwo net aan geslaagd bent. Inprincipe maakt het niets uit natuurlijk maar misschien dat het voor jezelf fijner is.

Ik heb ook het idee dat 4Havo volgend jaar erg makkelijk word. Ik wil het Havo zeker niet onderschatten, maar omdat ik 4v gered heb, denk ik dat ik het volgend jaar erg makkelijk ga krijgen…

Ik zou persoonlijk voor 5vwo gaan. Als je naar havo gaat moet je sowieso een jaartje overdoen. Dan zou ik liever 5vwo proberen en als het nodig is daar een jaar over doen. Maar als je het echt niet ziet zitten en je nu al hard gewerkt hebt voor school kan je beter wel naar havo gaan. Meer dan je best kan je niet doen. :slightly_smiling_face:

Als je het idee hebt dat het niveau te hoog is, moet je beslist naar 4 havo gaan. Als je dit jaar een ‘slecht’ jaar heb gehad om wat voor redenen dan ook kan je net zo goed gewoon 5 vwo proberen. Mocht je het dan toch niet halen, doe je in principe al een groot deel examenstof opnieuw en is de kans groot dat je toch je vwo diploma haalt. In 5 vwo blijven zitten geeft je een goede kans om te slagen voor je vwo-examen, tenzij het niveau dus te hoog is.

En verder kan je inderdaad beter niet naar die adviezen luisteren. Op (de meeste) scholen roepen ze dat al heel gauw, want dan is de kans dat jij je examen in één keer haalt op havo het grootst. En dat is goed voor de statistieken van de school, maar niet per se goed voor jou.

Dat is ook weer waar…

Ik denk dat ik in principe voor sommige vakken wel beter mn best kan doen, maar ik heb bijvoorbeeld veel moeite met geschiedenis en Nederlands. Voor geschiedenis sta ik een 4.9 en voor Nederlands een 5.6. Hier heb ik wel m’n best voor gedaan en dan ben ik toch bang dat het volgend jaar niks wordt.

Ze adviseerde mij vorig jaar al om naar de Havo te gaan, terwijl ik maar met één onvoldoende over ging (een 5.4 voor Duits, wat ik nu toch niet meer heb haha). Maar als ik 5VWO over moet doen en dan bijvoorbeeld bij mijn examens zak, dan word ik van school getrapt zonder diploma. ;o

Je mag (in ieder geval bij ons op school, maar ik dacht dat dat overal was) een keer blijven zitten in de onderbouw, een keer in de bovenbouw, en een keer zakken. Maar anders kun je ook vavo doen dan, toch?

Je moet bij jezelf kijken of je het kunt halen of niet.

not sure…

Nee, dat is niet waar. Je mag volgens mij altijd voor je examens zakken. En ik neem aan dat je dit advies ook niet heel serieus kan nemen, als ze dit vorig jaar ook al hebben gezegd voor alleen die onvoldoende (op 0,1) voor een vak dat je hebt laten vallen :’) Misschien is dit een slecht advies, maar ik denk inderdaad dat jouw school het meer voor de statistieken doet dan voor jou. Je geeft niet aan dat je denkt dat het niveau te hoog is, dus je kan net zo goed 5 vwo proberen. Als het dan niet lukt kan je weer kijken of je naar 5 havo wilt of 5 vwo over wilt doen. Maar zoals ik al zei, in 5 vwo krijg je al veel examenstof en eigenlijk heb je al een grote garantie dat je het examen haalt als je dat jaar met goede cijfers kan halen. Of dat nou voor de eerste of tweede keer is.
Het schijnt ook zo te zijn dat zodra je 4 vwo gehaald hebt, je in principe een havo-examen zou kunnen afleggen. Het hangt er dus maar net van af of je het hierbij wilt laten of denkt dat je meer kan.

Nou ik zou zeggen, als je dit jaar op huiswerk/leer/oplet-gebied steken heb laten vallen en je denkt dat je het aankunt om je nog meer in te zetten in VWO5, dan kan je het best proberen. Bij ons zijn er ook superveel overstappers naar Havo 4, maar meer dan de helft daarvan heeft dit hele jaar tijdens de lessen niets gedaan en waarvan ik denk dat als zeijzich genoeg hadden ingezet, ze wel dik over hadden kunnen gaan. Heb je echter je al voor 100% ingezet dit jaar en is het alsnog met hakken over de sloot gegaan, doe dan Havo 4. Dan is de lat van het vwo misschien toch nog iets te hoog.

Als ik volgend jaar 5VWO ga doen en besluit om toch naar de Havo te gaan, dan kan ik niet naar 5Havo, maar dan moet ik helemaal terug naar 4 Havo. :flushed:

Ik denk dat ik bij de vakken waar ik moeite mee heb , wel genoeg mn best heb gedaan. Bij andere vakken heb ik ook wel eens totaal niet opgelet in de les enzo, maar daar sta ik dan ook geen onvoldoende voor.
Ik denk dat als ik er echt 100% voor ga, dat ik het dan wel ga, maar ik wil naast school toch nog wel een beetje een sociaal leven overhouden haha.

Ik zou overgaan naar 5vwo, wie weet gaat het volgend jaar beter. En ik vind gewoon dat je het sowieso moet proberen, je kan nog over dus dan moet je daar ook voor gaan.
En ik zou al helemaal naar 5vwo gaan omdat je dan met je leuke klas blijft. (: