40 dagentijd.

halllo iedereen :stuck_out_tongue:

ik wilde graag weten of er nog meer meiden zijn die oowk
meedoen aan het vastentijd t/m pasen :grinning:

Zo jaa , hoe doen jullie het dan ??

ps… Srry als hier al een topic over bestaat maar kon het duss nie vinden :relieved:

nee maar vroeger deden we wel zo’n krans met vier kaarsen en dan elke tien dagen zo’n kaars enzo ^^ was geschrokken vorige woensdag dat het aswoensdag was, ik was het helemaal vergeten haha.

Ja, ik moet van mn ouders meedoen door niet te snoepen, maar ze mogen gaan fietsen. Echt hoor, ik vind het zo hypocriet. We gaan nooit naar de kerk ofniets, en we zijn sowieso helemaal niet christelijk, maar zoiets moeten we dan wel doen. Nou, mooi niet.
Ik heb wel respect voor de mensen die het wel doen trouwens, ik kraak niet de vastentijd af, maar mn ouders xD

duiveltje:
oow haha
jaa doen wij ook:P
en ook geen vlees meer op vrijdag maar ik eet zowiezo al geen vlees meer dus dat is wel makkelijk xD.

whaha xD
Ik ben nooit gedwongen om het te doen whaha XD
ik wil het gewoon een X proberen omdat wij katholiek zijn en zo :stuck_out_tongue:
En ben wel benieuwt of er medere mensen eraan meedoenxDxD
Ben het wel met je eens hoowr -.-’’
als jij gewoon wilt blijven snoepen is het toch jou probleem :face_with_raised_eyebrow:

Ik doe het :relieved:

echt xD
hoe?? :astonished:

Ik doe mee, maar voor mij is het wel lastig, want mijn ouders en zusjes doen niet mee. Dus die bieden mij elke keer iets van snoep aan, en dan moet ik dus weer uitleggen dat ik aan het vasten ben. Daarom lukt het ook niet om geen vlees te eten, want ze hebben ook geen vleesvervangende producten in huis, en ik moet gewoon met de pot meeeten. Maar ik denk vooral dat vasten een tijd is, waarin je met het minimale moet leven, en dan meer kan realiseren hoe goed wij het maar hebben hier in Nederland/België. Het is dus niet als de Ramadan, dat je overdag helemaal niks mag eten en drinken, maar 's avonds alles mag doen wat je wilt. Je moet gewoon per maaltijd bedenken wat je kan laten, en wat niet. Zoals snoepjes, chips, koekjes enz.

Wat wel bijzonder is, is dat voordat er een meisje in mijn klas kwam, die erg gelovig is, ik er eigenlijk helemaal niet mee bezig was. Maar ik wil dit jaar gewoon eens meemaken hoe het is om te vasten. Het was in het begin wel zwaar hoor. Vooral omdat mijn familie niet mee doet.

Ik was trouwens helemaal vergeten dat je een askruisje moest halen! Maar op zondag hoef je niet te vasten hè, dus vandaag mag je wel gewoon eten wat je wilt.

xx

PS. het is trouwens ook een mooie gelegenheid om af te kicken van je suiker verslaving xD

nope

Ik eet geen snoeppies en chocola etc tot pasen. Eigenlijk gewoon net zoals hierboven. En inderdaad, op zondag hoef je niet te vasten. Dus ik heb vandaag al 'n Snoeppie gegeten. xD

ik niet

Wij doen het zo af en toe , die 40 dagen , ong. 15 dagen doen wij het

xx

Ik heb geen idee of ik het wel goed doe, maar ik doe het veel drastiser? :stuck_out_tongue:

Ik eet alleen 1 volle maaltijd per dag, dan wel met vlees enzo. En natuurlijk no tussendoortjes, alleen drinken.
En ik doe dit omdat ik het een keer mee wil maken :stuck_out_tongue: Ik ben ook de enigste katholiek in mijn klas(ik woon in de provincie utrecht) , dus de rest zit om me heen te vreten met de lunch xD Ik heb geen honger… En de zondagen tellen niet mee omdat dat een feest dag is en dan vast je dus niet. Alleen vandaag heb ik me voor het avond eten nogal vol gegeten met borrelnootjes en chocola dus ik was misselijk omdat het zo’n verandering is na 3 dagen alleen het avond eten :stuck_out_tongue:

xx

yap,
van mn ouders hoef ik niet
maar ik wil het wel
en mijn moeder en zus doen mee

ik mag dit niet in de 40 dagen:
-vlees
-zuivel producten zoals kaas, melk enz
ook niet dingen waar het in zit dus! dus ook geen chocola daar zit melk in, geen crackers, daar zit vaak melk iets in
zelfs geen soepstengels of ketchup saus ofzo…

alleen groenten, en fruit en water, meer eigenlijk niet echt

<3heerlijk

edit:
ik hou me er btw wel heel streng aan! dus ook niet 1 snoepje omdat ik er zo een trek in heb, daar zit gelatine in, en dat komt uit botten, dus dat mag ook niet=P
ben christelijk btw

X

Ik snap wat je bedoelt, heb het met kerst ook helemaal alleen gedaan, maar toen heb ik ook het vlees niet meegegeten
vreselijk, soms aten ze schitzels en daar ben ik gek op, maar dat mocht ik dan van mezelf niet…
ik had ook geen vlees vervangend spul ofzo, zit veel troep in, ik at gewoon veel fruit en groente

X

ik doe gewoon 40 dagen niet spijbelen, maar ik heb al 1 uur perongeluk gespijbelt, had toen allemaal gezeik op school enzo.
en vriendin zou 40 dagen niet roken, maar dat lukt dr ook niet echt. mmm.

ligt het aan mij of is fasten niet gewoon, je eetpatroon veranderen en eventueel naar de kerk gaan enzo ivm je geloof voor pasen XD?
heeft toch niet echt met spijbelen en roken te maken?

het gaat er toch om om rijn te zijn met pasen…?:’)

weet niet hoor, bij mij iig wel n_n

wat is een askruisje ?!
:flushed:

Ja, dan ga je naar de kerk (dus op aswoensdag, begin 40 dagentijd) en dan krijg je een askruisje.

ik ben islamitisch dus ik vast gwoon tijdens de ramadan 30 dagen.
maar alleen geen snoep eten en alleen vlees eten enzo is toch heel makkelijk denk ik dan ? aangezien je geen honger hebt tijdens dat vasten xd?