40 dagen vasten.

Heey (:

Ik vroeg me af of er hier meiden zijn die meedoen met het 40/46 dagen christelijke vasten en op welke manier. Ik ben zelf niet christelijk (wel zo opgevoed maar zo voel ik me niet en ik heb het vormsel niet gedaan) maar ik heb vorig jaar meegedaan door geen snoep, chips, chocolade, taart, cake etc. te eten omdat ik een weddeschap had. Het is me toen eigenlijk heel goed bevallen en ik ben benieuwd of er meer jongeren aan mee doen (in mijn omgeving doet bijna niemand het).

Liefs.

Ik heb nog nooit meegedaan. Ik zou het ook eigenlijk niet willen. Waarom zou je het doen? Nou ja, zo denk ik dan maar weer

Voor god, lichamelijk reiniging, geestelijke reiniging, zodat je het vanzelfsprekende gaat waarderen enz.

Ik ben niet christelijk, dus ik doe er niet aan. Ik heb het idee dat er niet zoveel mensen meedoen, terwijl heel veel mensen wel carnaval vieren. Ben ook wel benieuwd of er hier meiden zijn die vasten.

Ik heb er echt nog nooit van gehoord. Maar waarvoor is het dan? Met wat voor reden?

Ik ken echt geen één christen die dat doet! Terwijl ik er wel heel veel ken. Ik doe het zelf niet, kan echt niet zonder eten :flushed:

[size=1em]Ik ga morgen ook weer beginnen, ik ga niet snoepen (geen snoep, chocolade, chips, zoetigheid op het brood, geen cola/ice tea etc). En ik doe mijn Ipad weg voor 40 dagen. Ik ben namelijk redelijk verslaafd geworden aan mijn Ipad waardoor ik pas om 2 uur 's nachts lig te slapen, hehe : )

Ik doe het om mezelf geestelijk sterker te maken, meer discipline te ‘kweken’ en om het trotse gevoel dat je hebt na 40 dagen ; )

Voor iedereen die gaat vasten, good luck ; )

Hmm ik vind het opzich wel goed, zo leer je het eten weer te waarderen. Maar ik doe er niet aan mee want ik hou het toch niet vol… zwak :’).

Ik ken een iemand die het doet…

Maar het is denk ik wel heel goed voor je om te proberen 40 niet te snoepen, te roken, te drinken, wat dan ook.

Mijn oma deed dat altijd. Vooral de oude garde doet dat dus nogl

Wauw, respect.

nee, ik ben niet christelijk en ook niet zo opgevoed, dus ik heb niks met carnaval en ook niet met pasen (oke, dit jaar wel met tweede paasdag, want dan ben ik jarig) dus ik vast niet. succes voor degenen die het wel doen.

-

Mijn moeder en haar broers deden dat vroeger precies hetzelfde!

Ik vind het tof en raad je aan het zeker te doen!! Het is eigenlijk precies zoals de Ramadan in de islam.

Ik snap alleen dit niet:
De Rooms-katholieke Kerk heeft in de loop der eeuwen de regels omtrent het vasten versoepeld.

Waarom versoepeld de kerk de regels? Waarom is dit uberhaupt mogelijk, want zo veranderd een hele geloof toch?

Ik ben niet gelovig dus ik doe er niet aan mee. Maar een vriendinnetje van me wel, die drinkt dan geen alcohol, eet geen snoep etc meer en ze wil dan niet op facebook omdat ze daar aan verslaafd is geraakt zo’n beetje.

ik

Ik ga het niet eens proberen :’) ik ben veel te lui om het vol te houden. En ik heb toch geen carnaval gevierd dit jaar, dus ik voel ook geen “verplichting” om het te doen.
Die 40 dagen staat trouwens voor de joden die met Mozes? door de woestijn trokken weg uit Egypte. dat wist ik toevallig.

^ het getal 40 komt vaker voor in de Bijbel, maar dit is inderdaad 1 van de redenen!

Ik weet nog niet of ik meedoe. Haha. Ik zou vandaag moeten beginnen ermee dan natuurlijk.
Overigens is vasten NIET alleen voor mensen die carnaval hebben gevierd! Van oudsher is Carnaval een katholiek feest, maar ook protestanten vasten in de tijd naar Pasen toe.