4 VWO naar 4 Havo

Hi allemaal :slightly_smiling_face:

Ik zit dus met een klein probleempje:
Dit is mijn 4e jaar dat ik het VWO doe, ik sta echter niet al te best.

AK = 4,6
FR = 4,6
NL = 5,2
DU = 5,2

Het zijn dus 4 vakken en 5 verliespunten. Ik geloof dat ik Nederlands en Duits wel kan ophalen, Frans en aardrijkskunde zal ik denk ik niet meer op kunnen halen naar een voldoende, maar wel een 5 gemiddeld blijven staan. Volgend jaar mag ik nog 2 vakken laten vallen, in mijn geval zouden dat dus aardrijkskunde en Frans worden.
NL en DU gaan me normaal gezien goed af, dus dat is het probleem niet.

Ik heb de keuze om volgend jaar naar 4 havo te gaan, dan doe ik 6 jaar over mijn havo, maar dan ben ik wel zeker dat ik mijn eindexamen haal. Ik kan ook naar 5 vwo (proberen) te gaan, de 2 vakken laten vallen en niet met alle zekerheid mijn eindexamen halen.

Ik vind het heel erg moeilijk om zo’n keuze te moeten maken en ik snap dat jullie dat niet voor mij kunnen doen. Ik hoop dat jullie mij in ieder geval advies kunnen geven!

Thanks als je de moeite hebt genomen om dit bericht te lezen!
Xx

Waarom haal je het niet? Is het echt te moeilijk of ben je gewoon lui en een uitsteller? Hoe komt het trouwens dat je vakken kunt laten vakken, heb je gewoon twee extra vakken gekozen? Ik snap niet echt hoe dat zit. Doe je alles eraan om hogere cijfers te halen? Heb je docenten gevraagd of ze je willen helpen, heb je bijles?

Denk er zelf over wat je wil doen. Wil je per se een universitaire studie? Blijf dat op 't vwo en werk hard. En zelfs een jaartje blijven zitten is echt niet het einde van de wereld.

Als je weet dat je een hbo-opleiding gaat doen kun je altijd naar de havo gaan.

Ik vind het alleen zo naar als een school voorstelt dat je naar havo 4 gaat want vaak doen ze het uit eigenbelang, om hun slaginscijfers hoger te houden. Dus denk vooral aan wat het beste is voor JOU.

Je bent niet voor niets zo ver gekomen op het VWO dus het lijkt mij persoonlijk wel zonde om naar HAVO te gaan. Maar eigenlijk ligt het er maar net aan wat je later wilt studeren, als je genoegen neemt met een HBO opleiding kun je evengoed naar de HAVO gaan. Wel is het zo dat je met een VWO diploma natuurlijk meer kunt dan met een HAVO diploma, maar de keuze ligt bij jou :wink:
Veel succes!

Wat is de rede dat je zo slecht staat?
En hoe sta je voor je andere vakken?

want stel je staat voor je andere vakken allemaal rond de zes en bijna niet hoger, dan zou ik zeggen dat HAVO misschien een goede oplossing is. Zoals Ninaatje al zei, je bent niet voor niets zo ver gekomen op het VWO.

Alvast veel succes met het ophalen van je cijfers!

Dit vooral ja. Je geeft zelf al aan dat je beter kan dan dit. En ook als je nog twee vakken mag laten vallen, moet het al helemaal lukken. Straks heb je zes jaar over havo gedaan terwijl je ook zes jaar over vwo had kunnen doen, dat zou best wel zonde zijn :’)
Alleen als je echt zeker weet dat je een hbo-opleiding wilt doen, zou ik in jouw geval naar havo gaan. Bovendien kan je na volgend jaar alsnog naar havo en dan doe je er ook zes jaar over, dus ik vind niet dat je deze keuze nu al moet maken. Wie heeft überhaupt voorgesteld dat je naar havo gaan een optie is? Als dat je mentor of een leraar o.i.d. is, is dat echt bullshit. Als het één van je ouders is, zou ik wel nog even gaan praten met je ouders. Zij weten beter wat goed voor je is, dan je school.

Ik ben destijds van 4vwo naar 5havo gegaan. Heb de PTA’s/Proefwerken die nodig waren voor havo toen ingehaald, in de vakantie in augustus wel t een en ander moeten leren. Is dat geen optie?

Bedankt voor jullie reacties allemaal :slightly_smiling_face:
Voor de verduidelijking: bij ons op school doe je 2 jaar over het kiezen van je profiel, eerst kies je de m of de n (maatschappij of natuur) en dan het jaar erop de ‘subcategorie’.

Mijn mentor stelde het voor en vertelde ook dat de leraren denken dat ik mijn examen zo niet ga halen. Maar als het waar is wat jullie zeggen, ga ik er toch even hard voor knokken!
Als ik mijn 2 vakken laat vallen, moet het goed komen :slightly_smiling_face:

Nogmaals bedankt :slightly_smiling_face: Xx

Ik zou sowieso vast gaan bedenken of je naar universiteit of HBO wilt gaan! Ik zit nu in m’n examenjaar VWO maar heb pas vorig jaar bedacht dat ik naar het HBO ga. Ik had dus genoeg gehad aan havo, waardoor ik nu met heel veel moeite mijn examen moet gaan halen. In ieder geval heel veel succes, het komt vast goed!

Heb ik al besloten, ik wil een HBO opleiding gaan doen, maar om 6 jaar over de Havo te doen terwijl ik ook in 6 jaar mijn VWO (hopelijk) kan halen, vind ik ook zo jammer :wink:

Oh even een update: ik heb mijn Duits opgehaald naar een 5,5 :upside_down_face: dus nu nog even Nederlands knallen en voor FR en AK mag ik van de leraren een 5 blijven staan, dan ga ik namelijk nog over. :slightly_smiling_face:

Als je heel veel moeite moet doen, gestrest bent en boven je niveau probeert te werken zou ik er voor kiezen om naar de Havo te gaan.

Wanneer het gewoon je eigen schuld is/omstandigheden zou ik er alles aan doen om gewoon je VWO diploma te halen :slightly_smiling_face:

Succes nog even met het ophalen en je keuze maken.