4 VWO: help!

Hee allemaal,
Ik zit nu in 4VWO en heb er heel erg moeite mee. Waar ik vorig jaar de beste van de klas was (ik haalde achten en negens) ben ik nu heel slecht. Ik heb vorige week proefwerkweek gehad en mijn resultaten waren ronduit belabberd. De overgang van de onder- naar bovenbouw is heel moeilijk: alles gaat sneller en het niveau ligt veel hoger: vorig jaar hoefde ik niks voor school te doen en nu moet ik er keihard voor gaan knokken! Mijn ouders (en ik ook) beginnen zich zorgen te maken.
Heb jij hier ook last van (gehad)? Hoe is het jou verlopen/ verloopt het jou?

Kon niks vinden met zoekfunctie

same here!
Het is echt een enorm verschil, in de 3e haalde ik ook bijna alleen maar 8,9,10 'en en nu sinds de vierde rond de 7 of 6 en moet er echt hard voor werken. Je moet er gewoon even aan wennen, dan komt 't vanzelf wel goed :wink:

Ik heb er ook last van gehad!
Je moet er inderdaad een stuk meer voor doen, en er zijn steeds meer dingen die je niet begrijpt. Omdat je altijd 8en en 9s hebt gehaald ben je dit waarschijnlijk niet zo gewend en weet je ook niet hoe je ermee om moet gaan.

Ik heb maar geaccepteerd dat ik lagere cijfers ging halen, mijn ouders keken er eerst ook van op, maar ze snapten wel dat het gewoon moeilijk was. Ik ben toch hard doorgegaan en heb nu mijn vwo diploma! Wat voor mij heeft geholpen is eerder beginnen voor toetsen, en zorgen dat je zo weinig mogelijk achterloopt. Als je echt dingen niet snapt, schakel je mentor in en kijk of je zo nu en dan een bijlesje kan regelen!

ik heb er ook last van gehad!! Maar ik ben uiteindelijk wel overgegaan en zit nu in 5vwo

ik heb het ook, ook van 3 vwo naar 4 vwo.’
het verschil is echt zó groot ja. Ineens toetsweken, po’s, seccijfers, superveel boekjes moet je lezen, en alles gaat zóveel sneller.

Wiskunde bijvoorbeeld ook. nu vind ik dat gewoon echt heel veel moeilijker dan vorig jaar…
Heel veel succes in ieder geval.

Trouwens; het is wel iets wat meer mensen hebben, ik zou de tweede toetsweek nog afwachten, en eens met je mentor praten (:

Ja, en luister ook niet teveel naar mensen die meteen denken dat het niet meer goed komt!
Wij hadden een docente die meteen 10 mensen in onze klas had geadviseerd te stoppen met VWO. De meesten daarvan zijn ook gewoon geslaagd!
Ik weet niet hoe erg je cijfers waren, maar al zijn het 2’en: dit waren de eerste, volgende keer weet je misschien hoe je het iets beter kan doen.

Oh ik zit ook in vwo4 maar het ging vorig jaar ook heel goed op school ook 8en en 9ens en ookal verwachtte ik dat dat niet ging lukken gaat het nog steeds zo heel erg goed!
Ik heb bij sommige dingen wel meer moeite met plannen omdat we veel zelfstandig dingen moeten doen met deadlines en alles

inderdaad, je moet misschien ook gewoon nog wennen aan de tweede fase. (bovenbouw).

Ik denk dat je niet gewend bent om te leren en daarom moeite hebt met de bovenbouw.

Ik haalde in de onderbouw ook hele mooie cijfers, maar toen ik in de bovenbouw kwam, faalde ik een beetje omdat ik gewend was om geen fuck te doen :’)

Thanks voor alle reacties & tips, dit helpt me echt goed! :slightly_smiling_face:

Ik zit nu ook op 4VWO. Ik doe NG.
Ik merk eigenlijk niet zo veel verandering. Misschien kotm dit ook omdat vorig alle leraren zaten te dreigen met:‘de vierde wordt heel moeilijK!’ en zo…
Ik vind het allemaal meevallen. Eerlijk gezegd vind ik het makkelijk, dat komt omdat ik knudde ben in economie, geschiedenis en aardrijkskunde… Die vakken heb ik nu niet meer…

Wat voor profiel doe je? Misschien ligt het daaraan…
Bij ons hebben de mensen met een EM profiel ook slechte punten. Maar de leraren zeggen bij ons dat dat altijd zo is op het begin van het jaar…

Iedereen heeft er last van volgens mij!, ik was nooit echt de beste van de klas heb er altijd wel moeite mee gehad, maar nu in 4VWO is idereen ineens niet zo heel goed meer! veel onvoldoendes etc. dus wees niet bang, je bent echt niet de enige!

Ik vind het tot nu toe nog niet echt moeilijk.
Ik sta wel 4 tekorten en mijn mentor begint zich zorgen te maken. Vorig jaar stond ik aan het begin 7 tekorten, dus ik maak me nog geen zorgen.
Ik deed helemaal niets aan mijn huiswerk, en ik doe het nog steeds niet :’)
En het is gelul dat iedereen op het vwo ijverig is. Ik heb een pesthekel aan leren, wat dat betreft ben ik net mijn broer. En mijn broer heeft ook een gymnasiumdiploma gehaald.

Ik wens je veel succes, maar ik snap echt níet dat je je vwo kan halen zonder te leren. ik weet het wel zeker eigenlijk.

Ik had er zelf ook wel last van ja, volgens mij bijna iedereen wel.
Voor mij was het grootste verschil de verandering in de manier van leren, want eerst werden bij vakken als Geschiedenis alleen maar feitjes gevraagd en nu moet je vooral toepassen. Maar dat went wel!

Ik zou proberen goed te plannen en proberen de stof echt te snappen. En alles went, na een tijdje wordt het wel wat makkelijker.

Wat ik trouwens wel raar vind is dat iedereen zegt dat 5VWO het moeilijkste jaar is, maar daar merk ik tot nu toe niks van… Ik vond de vierde zwaarder.

Ik heb daar zelf vorig jaar geen last van gehad (zit nu in gymnasium 5), maar ik vond de derde juist veel moeilijker dan de vierde omdat ik toen allemaal vakken had die ik echt moeilijk vond, zoals Grieks, scheikunde, natuurkunde en biologie. Toen ik naar de vierde ging ging het juist veel beter omdat ik alleen nog de vakken heb waar ik wel goed in ben :slightly_smiling_face: In ieder geval, wat bij mij altijd helpt is om echt eerder te beginnen in de proefwerkweek en om alles gewoon goed bij te houden, dus zorgen dat je geen enorme achterstanden oploopt. Wat bij mij trouwens ook helpt tijdens het leren is om de stof aan andere mensen uit te leggen :slightly_smiling_face:

Ik heb hier ook last van gehad, de overgang van de onder- naar de bovenbouw is gewoon echt heel groot. Qua cijfers ging ik er niet veel op achteruit, maar moest er gewoon véél harder aan trekken. Uiteindelijk ben ik overgegaan met één zes, vier achten en verder zevens, dat was heel mooi, maar heb er wel heel hard voor moeten werken. Ik zit nu in 5 VWO, het is natuurlijk nog steeds hard werken, maar omdat ik het hoge tempo en niveau inmiddels wel gewend ben, is het goed te doen. Veel succes (:

ik zit nu ook in 4vwo
je haalt niet meer zulke hoge cijfers als eerst,
maar toch heb ik nog wel redelijk goede cijfers vind ik zelf.
dus ik kan je niet helpen, maar succes!

Had ik ook, blijven knokken. nu 5 VWO nóg moeilijker. School sucks… I know.

Was bij mij ook…ik heb gewoon steeds mn best gedaan en elke keer weer op het nippertje overgegaan. maar toen kwam het; gezakt in 6vwo, dus dit jaar doe ik dat over. Maar als je het echt wil kom je er wel!