4 voor wiskunde, vwo of havo?

Hee meiden (:

Ik zit nu in 3 vwo tto en mijn punten zijn, op mijn 4 voor wiskunde na, allemaal voldoende.
Ik heb voor volgend jaar wiskunde A gekozen, omdat wiskunde C dan nog hetzelfde is als wiskunde A.
Maar, vandaag vertelde mijn mentor dat ze denken dat ik wiskunde C waarschijnlijk ook niet zal kunnen, en dat zou dus betekenen dat ik geen diploma kan halen. Ik doe wel heel hard mijn best voor wiskunde en krijg bijles.

Nu weet ik niet zo goed meer wat ik moet doen.

• Ik zou heel graag door willen gaan met tweetalig vwo en dan (als het echt niet anders kan) vanaf de vijfde wiskunde C doen. Ik zou wiskunde ook eigenlijk niet willen laten valen, omdat ik weet dat het heel belangrijk is en de keuze van opleidingen dan wel heel klein zal worden…
  • Maar, omdat de kans redelijk groot is dat ik dit niet haal, zou ik misschien beter naar havo kunnen gaan en wiskunde niet (of als extra vak) kiezen?

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Liefs, Marie.

ik zou gewoon doorgaan met wiskunde A, en als het niet lukt met C.
Als je naar havo zal gaan, geef je aan dat je geen wiskunde zal kiezen, maar het is wel een belangrijk vak. (ik zelf heb ook een hekel eraan hoor, maar het is wel een ‘basisvak’) je moet namelijk ook een rekenexamen afleggen. Dus het is niet verstandig om naar havo te gaan alleen om wiskunde terwijl je het dan ook nog geen eens gaat kiezen, vind ik dan.

geloof me, als je veel tijd investeert in wiskunde gaat het je echt wel lukken :slightly_smiling_face:

Wiskunde A is veel makkelijker dan wiskunde in de 3e. Ik zou het dus eerst even aankijken voordat je besluit om naar havo te gaan. Bovendien is het geen probleem om een 5 (4.5) op wiskunde te staan voor je eindexamen, zolang je maar voldoendes hebt op Engels en Nederlands.

Wat ik zou doen als ik jou was:

Probeer vwo vol te houden en wiskunde A ook.

Als je in 5 vwo zit en je bent echt bang dat je niet slaagt vanwege wiskunde A, het examenjaar op havo afronden. Wiskunde op havo 5 is puur herhaling van vwo 4 en vwo 5.

Op vwo stond ik een 5 voor wiskunde. Op mijn einddiploma van havo een 8. Ja, ik heb hier ervaring mee. :stuck_out_tongue:

Mijn mentor en wiskundelerares zeiden ook tegen mij in de tweede klas (had vieren en vijven voor wiskunde) dat ik van zijn leven geen VWO zou kunnen doen vanwege mijn lage score op de cito en wiskunde cijfers. Ik heb toen aan het begin van de derde klas bijles gezocht en die man heeft mij echt een fantastisch inzicht bij mij weten te ontwikkelen. Net zoals jij zat ik ook op een dood punt, dacht dat ik alles deed wat ik maar kon, maar dat was dus echt niet zo. Wat mij heel erg hielp was:

• Bijles nemen; je hebt niets aan ‘kennis’ als je het niet toe kan passen. Je bent zonder twijfel echt wel intelligent genoeg, maar je moet je inzicht ontwikkelen en dat vergt tijd en hulp.
  • Antwoordenboekje kopen/lenen; als ik het antwoord zie, dan weet ik waar ik naar toe moet werken en komt alles een stuk logischer aan.

Ik ben uiteindelijk met een 8.1 voor mijn wiskunde examen geslaagd en ik zeg altijd ‘wat ik kan, kan een ander al helemaal!’. Is nog nooit iemand tegenin gegaan dus zal wel kloppen :’) Je kunt het, alleen zoek die hulp!

Wiskunde A is niet echt ‘snappen’, je moet gewoon overal hetzelfde doen. Dus zodra je die manier kent, zijn de sommen exact hetzelfde. Ik ben van mening dat iedereen dit zou kunnen.

Oja, tip voor je examenjaar (of voor 5 VWO zelfs). Ga naar een examencursus of opfriscursus van een universiteit! Veel uni’s bieden dit aan, maar Leiden schijnt echt de allerbeste te zijn. Dan volg je een 3- of 4-daagse cursus over het vak en daar leer je echt alles en ze leggen het op een hele simpele manier uit + veel oefenen en begeleiding.

Laat je niet van het vwo weerhouden door wiskunde hoor! Ik ben ook een regelrechte ramp, stond in de derde geloof ik ook een vier en dat is nooit meer heel veel beter geworden haha. Ik doe wiskunde c, sta nu een 5 en ga dus met een 5je mijn examen in. Prima, zolang ik een 4 haal voor m’n examen slaag ik. Talen en maatschappij-gerichte vakken zijn namelijk wel mijn sterke punt, en ik doe verder dan ook gymnasium. Alleen dat wiskunde… Dus laat je niet weerhouden door dat wiskunde, wiskunde c is echt voor dummies en ik denk dat je dat met oefening zeker kan. Ik heb trouwens ook zo’n 3 daagse cursus gedaan in Leiden zoals hierboven al genoemd is. Goeie cursus om de basis nog een keer op een rijtje te krijgen en je klaar te stomen voor het examen.

Dus probeer het in ieder geval, kijk hoe het uitpakt! ;-D

Femke’s wiskunde in de derde: 4en…
eenmaal wiskunde A gekozen stegen mijn wiskundecijfers naar een 6 :slightly_smiling_face:

ik zou gewoon voor wiskunde a gaan, blijkt het te moeilijk, wiskunde c, en als ook dat te moeilijk is havo. maar echt niet zomaar opgeven!

Ik was ook niet echt een ster voor wiskunde in de 3e, stond rond de 6 geloof ik… Inmiddels zit ik in 6vwo met een 8,3 gemiddeld voor wiskunde a :slightly_smiling_face: Weet niet waar het aan ligt, maar ik geloof echt dat het te doen is, zolang je je best maar doet en blijft doen.

In de onderbouw stond ik elk jaar een onvoldoende. Ik werkte zó ontzettend hard, ging zelfs in mijn weekenden naar bijles. Niets hielp. Ben steeds NET overgegaan. Docenten raadden mij aan om naar het havo te gaan. Ik heb niet geluisterd, ik heb wiskunde A gekozen, en dat is de beste keuze die ik had kunnen maken :slightly_smiling_face:

Als je je best doet zou het moeten lukken, maar jij kent jezelf het beste!

Probeer wiskunde A gewoon, lukt het niet, stap dan zo snel mogelijk over naar Wiskunde C. Liefst voor de herfst nog. Lukt dit ook echt niet, zak dan alsnog af naar havo. Dan verlies je niet teveel tijd maar heb je wel alles eruit gehaald!

Een ding: wiskunde C is ABSOLUUT niet hetzelfde als wiskunde A! De stof is hetzelfde, maar het tempo en vooral de sfeer is anders. Bij mij op school zaten in de wiskunde A klas 30 mensen en was het een kippenhok. Ik heb wiskunde C gehad, waar ik in een klas zat met 4 anderen en waar de docent dus rustig uit kon leggen. De les werd veel meer ontspannen gegeven, omdat de docent ook niet continu bezig was met iedereen stil houden, we waren immers maar met 5.

Juist die rust zorgde dat ik het veel beter begreep en niet het gevoel had alsof de rest veel sneller dan mij was.

^ Verschilt per school, want op mijn school was het bvb zo (en op veel scholen) dat de wiskunde C leerlingen gewoon in dezelfde klas zitten bij de wiskunde A leerlingen, omdat er te weinig leerlingen zijn met C om een klas van te maken. Dan slaan de leerlingen met C gewoon bepaalde dingen over en werken met een iets andere studiewijzer.

Bij mij zitten A en C ook in dezelfde klas, omdat het in de vierde nog hetzelfde is. Ik was zó slecht in wiskunde, en sta nu een 7! (wiskunde a/c)
Dus ik zou het een kans geven.

Ik ben in de 4e 2 punten omhoog gegaan met wiskunde. Heb ook wi A gekozen. Vond wiskunde in de 4e eigenlijk veel makkelijker dan in de 3e. Misschien haal jij volgend jaar ook wel hogere cijfers voor wi

gewoon doen, ik heb zware dyscalculie en heb m’n vwo ook gehaald. Weliswaar met een 4 op m’n eindlijst voor wiskunde maar ach, voor mij was dat echt al een overwinning. Als je het echt wil dan lukt het vast wel. wel een aanrader is om wiskunde C te kiezen, de stof is dan wel hetzelfde (je slaat ook vaak hoofdstukken over) maar het gaat allemaal in een wat trager tempo waardoor je dingen beter kunt oefenen.

VWO blijven doen + wiskunde A!

Ik was in de derde (sowieso de hele onderbouw eigenlijk) een ramp met wiskunde, maar ik vind het, nu ik wiskunde A heb gekozen, echt heel erg goed te doen. Ik werk er niet geweldig hard voor, maar ik maak altijd opdrachten en ik oefen nog wat voor de toets. Ik haal nu gewoon zessen en zevens en ik sta een 7 afgerond. Ik kan het zelf nog haast niet geloven omdat ik altijd onvoldoende voor wiskunde heb gestaan, maar het gaat nu dus echt gewoon prima. :slightly_smiling_face: Ik denk dat het zonde is als je na dit jaar naar havo gaat, alleen vanwege wiskunde. Ik zou eerst aankijken hoe het gaat met wiskunde A, want bij mij scheelt het zo veel!