4 havo

Hee,

Ik ga na de zomervakantie 4 havo doen. Ik hoor van veel mensen dat dit een erg moeilijk jaar is.
Ik vond 3 havo al best pittig, vooral omdat ik veel huiswerk had en goed op moest letten als ik iets wou begrijpen. Wat vonden jullie van 4 havo? Is het veel moeilijker dan 3 havo?
Ik wil de havo heel graag in 1 keer halen, en maak me nu al (in de zomervakantie) druk over of ik het wel ga halen.
Ik heb trouwens het profiel N&G gekozen met aardrijkskunde en economie.
Ik heb 3 havo afgesloten met 3 zessen en voor de rest zevens( weet niet of dat iets uitmaakt?)

Ik dacht ook dat 3havo al moeilijk was, maar toen ik in 4Havo kwam werd het allemaal nog moeilijker. Maar dat hoeft niet aangezien ik eigenlijk op het vmbo had moeten zitten en alles net met de hakken over de sloot wist te halen. Als je vakken hebt gekozen waar je iets meer plezier in hebt gaat het allemaal wel makkelijker. Ik had in geen enkel vak plezier (E&M met m&o duits) dus had ik het sws al moeilijker. Maar als je goed je best doet en hard leert kom je er wel!!

Havo 4 is het moeilijkste jaar, wordt er altijd gezegd inderdaad. Ik vond dat zelf ook. Maar als je alles bijhoudt en niet op het laatste moment begint met alles, is het te doen. Je hebt Havo3 afgesloten met goede cijfers, dus ik denk dat je het gaat redden hoor, als je je best doet.

Ik ga na de vakantie ook 4 havo doen, maar ik kom van 3 vwo af. Dus ik hoop ook dat ik het haal, maar ik denk het wel.
Sommige zeggen dat 3 moeilijker is dan 4, omdat je in klas 4 wat vakken hebt laten vallen. Dus dan kun je je beter concentreren op de vakken waar je echt geïnteresseerd in bent. Maar qua stof denk ik dat 4 moeilijker is.
Het beste kun je gewoon vanaf het begin al heel goed je best doen. Want ik had afgelopen jaar dat ik het begin er heel slecht voor stond, en het was heel erg moeilijk op te halen. Probeer dus gelijk alles eraan te doen zodat je later iets minder hard kunt werken. Ik ga dat dit jaar ook doen. Ik hoop dat je het haalt, en geloof in jezelf!

Dankjewel voor jullie reacties!

welk profiel kies je? :slightly_smiling_face:

Als je gewoon alles bijhoudt zal je het wel halen. Je kan natuurlijk niet meer dan je best doen :slightly_smiling_face:

Op mijn (ex) school blijven er wel een shitload aan mensen zitten in havo 4, dus je zou kunnen zeggen dat dat het moeilijkste jaar is. De verandering ten opzichte van havo 3 is groot, er wordt meer van je verwacht. Je hebt minder vakken, maar wel veel uren. Je hebt zelf voor die vakken gekozen daarom verwachten docenten ook meer van je. Elke periode een toetsweek, waar je meer stof dan gewend moet kennen. Ineens moesten we bij veel vakken ‘handelingsdelen’ maken, verslagen etc. Tussendoor geen tot zeer weinig SO’s waardoor zo ongeveer alles afhangt van de toetsweek.
Ik heb havo 4 wel goed afgesloten, maar de verandering was groot en dat is in het begin best wel wennen.

Voor mij persoonlijk was havo 4 niet het moeilijkste jaar trouwens, dat was havo 5.

De overstap van havo 3 naar havo 4 vond ik ook het moeilijkste.

In 4 havo heb je minder vakken dan in 3 havo. Daarbij heb je ook een stuk minder toetsen. Als je dus gewoon goed je werk op orde houdt dan is er niks aan de hand.

4 HAVO ben ik bijna blijven zitten ja. terwijl 1e en 2e vlekkenloos gingen.
Ik heb toen frans laten vallen, maar vond het erg lastig. ze willen in dat jaar de ‘mindere’ eruit filteren. Ervoor zorgen dat ze óf het jaar overdoen(en dus de kennis dubbel krijgen) of een niveau zakken. Dit zorgt ervoor dat het slagingspercentage hoog is.

Het jaar voor je eindexamen jaar schijnt inderdaad altijd het moeilijkste jaar te zijn, dus 4havo bij jou ja.
Je moet wel je instelling veranderen om het te halen, als jij je jaar namelijk al begint met de gedachte dat je het niet gaat halen, dan is de kans ook groot dat je het niet gaat halen. Denk je van “oke het wordt een pittig jaar maar ik geef alles wat ik in me heb, dan moet het me lukken” dan is de kans groter dat het je gewoon lukt.

ik ga nu ook naar 4 havo ook nieuwe school enzo, dus is eventjes spannend, omdat ik ook niet zo van leren houd

Ik heb dan geen havo gedaan, ik doe dan vwo. Maar bij mij was het wel zo dat de overstap van de derde naar de vierde wel echt de meest pittige was. Nu is het wel zo dat wanneer je het in de derde goed gehaald hebt, dat ook in de vierde wel zou moeten lukken. Qua kennis in elk geval. In de vierde komt het gewoon echt aan op mentaliteit. En ook de mensen die het eerst allemaal aan kwam waaien moeten in de vierde ook gewoon werken. Nier omdat ze het niveau niet aan kunnen, maar vanwege de grotere hoeveelheid.

Ik ben er net vanaf! :slightly_smiling_face:
Het was echt een zwaar jaar en er zijn bij mij heel veel blijven zitten of overgestapt naar het mbo na dit jaar. Alleen het is wel zo dat als je serieus je best doet, leert en je huiswerk maakt je het wel gaat redden. Ookal heb je dan niet de beste cijfers.
Wat me heeel erg opgevallen dit jaar is dat mijn cijfers heel anders waren dan in de derde, veel lager niet dat ze slecht waren maar het was echt lastig om nog negens te gaan halen. Vooral omdat je minder leertoetsen hebt en veel meer stof leren waarop je inzicht wordt getest.
Zo heb ik het teminste ervaren.

Bedankt voor jullie antwoorden. Fijn om te lezen wat me ongeveer te wachten staat!
@lloveJ staat boven aangegeven maar N&G met aardrijkskunde en economie.