3 vraagjes

heee, ik heb 3 vragen:

• kost een spiraaltje laten inbrengen iets & blijft het geheel anoniem? (geen afschriften ofzo)?
  • mijn vriendin heeft een vriendje, die veel respect toont voor meisjes. nu hebben ze het gedaan alleen ze is 13. vinden jullie dat te jong? (ze deden het wel met een condoom).
  • als je ontmaagd word verlies je bloed… maar kan dit de 2e/3e/4e etc. keer ook gebeuren? dat je bloed verliest?

xx

ja het kost geld en ja het blijft anoniem.

Naja jong, tegenwoordig doet iedereen het sneller en zolang het vrijwillig is en veilig zie ik geen probleem.

ja dan kan je ook nog bloed verliezen de kans vermindert daarbij wel

okee! hoeveel zou het ongeveer kosten dan?

ik dacht iets meer dan 100 euro

Mijn tante had een abortus gepleegd, gratis dus en toen kreeg ze ook gratis een spiraaltje.

1e vraag: weet ik niet zeker, dat ligt er aan hoe oud je bent en wat voor verzekering je had dacht ik. Het kan wel anoniem blijven dacht ik.
2e vraag: ik vind dat het wel kan als ze er klaar voor zijn en als je weet wat de risico’s zijn.
3e vraag: je hoeft niet altijd te bloeden bij je ontmaagding. En dat kan de keren erna ook gebeuren.

1. Daar heb ik geen verstand van, maar zoals derest zegt kost het geld dus dat is dan wel.
  2. Als ze er beide klaar voor waren en ze geen spijt hebben, vind ik het wel kunnen. Het is wat jong, maar het is hun eigen keus dus als ze er klaar voor zijn is het oke.
  3. Dat hoeft niet per se dat je bij je ontmaagding bloedt. Maar het kan wel dat je bloedt bij de tweede, derde en vierde keer bijvoorbeeld.
  1. een spiraaltje is NIET bedoeld voor meisjes die seks willen hebben en geen zin hebben in de pil ofzo, het is voor vrouwen die al kinderen hebben en niet meer willen, en anders gaat het je vreselijk veel pijn kosten. Het kost veel geld, en nee, blijft niet anoniem,
  2. mh je kunt denken als ze echt van hm houdt dan is t niet te jong, maar wat is houden van als je 13 bent
  3. 2e en 3e en meer keren gebeurt t vaak niet meer

-

2 en 3 zijn al beantwoord, maar 1: onder de 21 wordt alles qua anticonceptie vergoed, je moet hiervoor naar je huisarts (wat ook vergoed wordt). Boven de 21 krijg je afhankelijk van je verzekering een bepaald bedrag per jaar vergoed, meestal 200 euro.

Maar ik denk idd dat je huisarts er niet mee akkoord gaat als je op je 13e (of iig rond die leeftijd) een spiraaltje wil O.o

1- ligt er aan, als je bijv een spiraal laat inzetten wegens medische reden kost het je meestal niets (iig bij mij). maar als je het laat inzetten als een anticonceptie dan kost het je wel wat volgens mij was het rond 130 euro.
2- ik vind het wel jong jah, maar als zij er klaar voor was en het zelf wou ach ja wie ben ik om te oordelen.
3- volgens mij kan dat wel jaa.

Onzin. De ex van mijn beste vriend heeft een hormoonspiraal zodat ze voorlopig een paar jaar niet ongesteld hoeft te zijn (zij ging dan altijd zo ongeveer dood van de pijn). Ook ken ik meisjes met spiraaltjes die er 1 hebben omdat ze niet tegen hormonen kunnen of geen hormonen willen innemen, maar wel beschermd willen zijn. Die pijn valt ook reuze mee, als het maar gezet wordt tijdens je menstruatie.

1. Bij mij werd het volgens mij vergoed. Wil je een spiraaltje en zoja waarom? :slightly_smiling_face:
  2. Moeten ze zelf weten. Als zij er klaar voor zijn, is dat toch prima?
  3. Verschilt per persoon. En het is ook niet standaard dat je bloed verliest, het kan maar hoeft niet. Iedereen is anders.

Dit ja, spiraaltje kan prima gezet worden, het is gewoon een vorm van anticonceptie. Maar 13 is wel vrij jong trouwens.
Zorg inderdaad wel dat hij tijdens je menstruatie wordt gezet… Daarbuiten valt het vies tegen.

Met 13 jaar zullen ze het ook niet doen, tenzij er echt medische noodzaak achter zit (dus echt dat het meisje in kwestie echt niet meer ongesteld moet worden omdat ze anders echt bijna letterlijk doodbloedt ofzo). Maar je hoeft er echt nog geen kind(eren) voor te hebben om zo’n ding in je te hebben.
Zo ver ik weet ken ik geen meisjes met zo’n ding waarbij het geplaatst is voor ze 15 of 16 waren, dus ja…

haha, ik was een beetje nieuwschierig over dat spiraaltje, ben zelf 16 en het leek me wel praktisch alleen nu hoor ik dat er niet al te goed commentaar over is… O.o