2todrive, beginnen met je rijbewijs op je 16e!

Hallo allemaal,
Er werd al een hele tijd over gepraat enzo, en nu is t er door.
Je rijbewijs halen vanaf 16 jaar (vanaf 1 november 2011).
Dit houdt in :

Vanaf 1 november 2011 mag je :

• Als je 16 bent je theorie halen (deze blijft 1,5 jaar geldig)
  • Als je 16,5 bent gaan lessen
  • Een halfjaar later, op je 17e mag je afrijden.
  • Je hebt dan op je 17e dus je rijbewijs (als je slaagt natuurlijk)
  • Van je 17e tot je 18e moet je rijden met een coach die je zelf kan aanstellen, minimaal 1, maximaal 5.
  • Als je 18 bent mag je helemaal alleen rijden, zoals normaal.

Je moet je ‘coaches’ aanstellen, die worden gecontroleerd via t’ RDW.
De coaches moeten :

• Minimaal 27 jaar zijn
  • 5 jaar een rijbewijs hebben
  • Geen strafrechtelijke strafrechtelijke veroordelingen voor verkeersovertredingen hebben gehad
  • Geen gedrags/alcohol cursus hebben gehad
  • Geen onderzoeken naar rijgeschiktheid of rijvaardigheid hebben gehad
  • Mag tijdens het ‘coachen’ niet onder invloed zijn.
  • Een geldig rijbewijs kunnen tonen.

Je kan je na 1 november aanmelden via de site van 2todrive
Dan moet je een formulier uitprinten, invullen en opsturen naar het RDW.
Ook met kopieën van jou legitimatie en van de mensen die je als ‘coach’ wil. Dan gaan ze checken of je coach aan de bovengenoemde eisen voldoet, en als alles goed is krijg je een begeleiderspas met brief thuisgestuurd, als er dingen niet goed zijn bijvoorbeeld als een of meer van je coaches niet aan de eisen voldoet krijg je ook een brief met wat je dan moet doen. Je moet altijd die begeleiderspas bij je gaan hebben als je je rijbewijs hebt. Voor nog meer informatie moet je eventjes op de site kijken (:

Ik ben 23 november 16,5 en wil hier aan mee gaan doen, wie nog meer :grinning:?
Ik hoop dat ik zo even alle informatie een beetje op een rijtje heb, ik ben benieuwd!

Groetjes!

Mag ik al bijna beginnen met lessen =)
in december ben ik ongeveer 16,5 jaar oud.
Maar weet nog niet of ik het echt ga doen, heb nog niet echt een auto nodig. :slightly_smiling_face:

Naja ik vind het vooral super-relaxed dat je hem gewoon al in de pocket hebt, en je op je 18e gelijk mag gaan rijden! En natuurlijk leuk dat je vanaf je 17e ook gewoon mag rijden maar dan met iemand erbij natuurlijk! Heb je wel veel meer rij-ervaring als je 18 bent! (daarom doen ze t’ ook haha)

Ik ben 19 en nu met lessen bezig. Ik heb nooit zozeer de behoefte gehad om auto te rijden en heb er ook geen nodig.
Ik ben niet zozeer voor het hele idee, maar ik niet tegen.

Naja ze doen het vooral omdat er heel veel ongelukken zijn door beginnend bestuurders met gebrek aan rij-ervaring, en in andere landen heeft dit concept echt t aantal ongelukken doen dalen. Ik vind t een goed idee, als je op je 18e je rijbewijs haalt is je enige ervaring de lessen die je hebt gehad. En met dit concept heb je al 1,5 jaar ervaring voor dat je echt alleen bent op de weg. Ik vind het een goed idee!

In België (waar ik woon) is dat nog niet, en gelukkig maar. Ik vind het stom om mensen vanaf hun 16e al te leren rijden, sommigen van 16 zijn echt nog kindjes (zelfs sommigen van 18 zijn nog zo).

Ik vind het echt bagger! Waarom zou je niet kunnen wachten tot je 18e, stom gedoe. Alsof er geen 16,5 jarige zijn die in hun eentje stiekem de weg op gaan. Ongelukken ga je zeker krijgen!

ik ga het doen (:
ik vind het wel een goed idee eigenlijk. je moet dan tot je 18e wel met iemand rijden die al minstens 5 jaar zn rijbewijs heeft, maar daar kun je alleen maar van leren…
en natuuurlijk zijn er altijd mensen die er misbruik van maken, maar die heb je altijd…

is dat nou ook voor mensen die voor 1 november 17 zijn geworden ?
want de een zegt dat het niet zo is maar de auto week van mijn vader zegt dat wel.
ik denk dat ik nog gewoon een half jaartje was en dan hoef ik ook niet onder begeleiding te rijden. en ook heb ik nog niet zo dringend een auto rijbewijs nodig red me prima op mijn fietsje en dan zou het toch alleen maar met mijn vader zijn dat betekent naar de supermarkt, stad of verjaardag. nee voor mij niet nodig.

maar voor mensen die het wel leuk vinden om te doen super handig !
haha

Je mag lessen vanaf 16,5 en je mag pas afrijden als je 17 bent.
Je hebt altijd je ‘coach’ naast je tot je 18e, zo niet en je word aangehouden ben je direct je rijbewijs kwijt en mag je pas weer lessen/afrijden als je 18 bent.
En een heel hoog percentage van de ongelukken gebeuren door mensen met gebrek aan rij-ervaring en met deze manier heb je deze een stuk minder, omdat er meer ervaring word op gedaan.

Als je op 1 november al 17 bent, mag je al wel gaan lessen maar pas afrijden op je 18e, maar dan hoef je natuurlijk niet onder begeleiding te rijden.

aah oke, haha eindelijk duidelijkheid. lekker nog een jaartje wachten dus :grin:

Ik ga 't wel doen (: Ik heb 't absoluut niet nodig, maar het is me énorm aangeraden om op m’n stage 'n rijbewijs te hebben, anders mag je dus niet naar die stageplekken toe.
En aangezien ik nog maar 'n maand 18 ben, voordat ik op stage ga, wil 'k 'm liever al hebben :3

Zou het zeker hebben gedaan! Maar ik word over een maandje al 18, hihi:)

ahh that’s cool =D
too bad i dont live there (anymore) hehe.

Grappig dat sommige mensen er heeeel blij mee zijn en de ander zoiets heeft van ’ ik wacht wel’ :stuck_out_tongue:

Wat heb je er aan als je toch onder begeleiding moet blijven rijden. En hoe wil je dat als 16 jarige betalen? :’)

Maar goed, als je per sé vroeg je rijbewijs wil halen :’)

Net alsof je als 16 jarige helemaal geen geld hebt? Ik ben dan over 'n maandje 17, maar ik kan zelfs 2x een rijbewijs betalen. Dus dat hoeft niet altijd.

Hmm, kan handig zijn, maar dan moet er alsnog iemand naast je. Ik sla het over.