21 plus toets.. ervaringen?

Om het allemaal kort te houden, op mijn 18e is mijn vader overleden. Dit had een grote impact op mijn studie die ik toen deed (mbo niv. 4). Ik werd depressief en kreeg angstaanvallen. Uiteindelijk werd alles me teveel en ben ik gestopt met mijn studie. 2.5 jaar lang ben ik dus niet naar school geweest. In die tijd heb ik diverse baantjes gehad voor de afleiding, maar uiteindelijk wilde ik toch wel naar school en iets doen. Ik heb altijd al HBO willen doen, het plan was dat ik na mijn mbo direct hbo zou gaan doen. Echter ben ik nu 20, en vind mezelf een beetje te oud om nu eerst mbo te gaan doen en dan hbo. In totaal ben ik dan 8 jaar bezig en dus pas op mijn 28ste klaar… Een vriendin vertelde me toen over de 21+ toets, een soort iq-test waarmee je toch nog toegelaten kunt worden tot het HBO.

Nu dus het probleem… ik ben niet 21 maar 20. Begin november word ik 21, maar de regel is dus dat je 21 moet zijn wanneer de studie start (september). Vriendin zei toen dat er ook een aantal opleidingen zijn die in februari starten. Ik ben van plan om me daarvoor aan te melden.

Zijn er hier meiden die ervaring hebben met deze toets?

Ik heb de 21+ toets gedaan, paar maanden terug. Het valt eigenlijk enorm mee, je moet gewoon goed voorbereiden. Je moet alles op havo-5 niveau kunnen. Het is per opleiding verschillend welke vakken je krijgt. En bij iedere school zijn de eisen ook anders.