20 jaar en uitkering,help!

Had mijn post verwijderd vanwege onzekerheid i guess, ik ben momenteel niet echt in een happy place.

Het ging om het volgende dat ik binnenkort 21 ben en sinds december werkeloos, ik ben alles na aant gaan om te solliciteren en heb enkele gesprekken gehad maar heb niks meer gehoord en ook als ik zelf contact op nam hebben ze daarna niks meer laten weten. In september start ik weer met een opleiding aangezien ik vorig jaar al bij werkplein van uwv ben langs geweest en ze mij zeiden dat ik het beste kan doorstuderen omdat ik dan recht heb op stufi. Nu is het dus dat ik elke dag thuis zit en het enige wat ik echt kan doen om uit huis te komen is te sporten en mijn vrienden zitten dagelijks op school & werken dus weinig tijd, in het weekend zie ik vaak mijn vriend en is er gelukkig wel afleiding. Mijn vragen waren of jullie tips hadden om overdag iets op te vullen en of jullie banen tips hadden of iemand kent die dit ook meegemaakt heeft.

Je hebt geen recht op een uitkering omdat je kunt studeren.
Vooral door blijven solliciteren, kijk ook buiten waar je ervaring in hebt en ga langs bij uitzendbureaus!
Ik snap helemaal wat je bedoelt, het tot voor kort in het zelfde schuitje gezeten, maar heb ook na 6 maanden eindelijk 'n baan. Uiteindelijk komt het vast goed!

Waarom verwijder je nou je beginpost…

Ja bedacht me dat het toch verstandiger is om het niet hier te posten maar bedankt voor je reactie. Heb indd eerder al eens meegekregen van uwv dat ik indd moet gaan studeren wil ik recht hebben op stufi of iets anders en heb ook besloten om in september weer te gaan beginnen het is nu alleen zo moeilijk om hele tijd af te wachten tot ik reactie krijg van winkels of uitzendbureau’s etc of ik op een gesprek mag komen. Mijn vader zit me dan te zeggen dat ik een uitkering moet gaan aanvragen maar is in principe bijna niet mogelijk of er moet al een hele goede reden zijn maar die heb ik niet.

Dankjewel voor je reactie! ik zal zeker eens een kijkje nemen voor vrijwilligers werk, zoiets zal ook wel mooi op m’n cv staan.

Edit; kheb je genote

staat me bij dat je wel een overbrugging kan krijgen, dus tot dat je weer gaat studeren.
maar omdat je twintig bent heb je wel eerst 4 weken zoekperiode waarin je geen uitkering krijgt en je je uit de naad moet solliciteren.
persoonlijk zou ik het alleen doen als je écht geld nodig hebt, een uitkering voor een 20 jarige is geen vet pot en je moet er wel voor op gesprekken komen en misschien solicitatie plicht als je een fanatieke werkcoach hebt.

en inderdaad, je moet een tegenprestatie leveren tegenwoordig. dit betekent uit m’n hoofd minstens 8 uur vrijwilligerswerk.

maar als je geen geldnood hebt en je vooral verveelt, dan kan ik vrijwilligerswerk alsnog aanraden!

Een ww krijg je niet omdat je daarvoor iets van 3 maanden gewoon fulltime gewerkt moet hebben, correct me if I’m wrong maar zoiets was het. En ook op bijstand heb je geen recht omdat je denk ik nog thuis woont en je ouders ongetwijfeld genoeg verdienen.
Ikzelf zit helaas ook in deze situatie. Ik heb 2 studies afgerond en ga echt niet nog een derde studie doen. Mja voor vrijetijdsbesteding heb ik ook niet echt tips, ik ben ook een beetje uitgekeken namelijk.

Mijn vader is zelf helemaal afgekeurd en zit in de bijstand en ik vraag dan ook liever geen geld om te lenen als het nodig is, ik heb zeg maar wel in februari 2 weken vakantiewerk in de thuiszorg om te poetsen dus dat is weer iets waar ik naar uit kijk en het fijn vindt om dan in ieder geval iets van centjes te verdienen helaas is het niet mogelijk om daar vast te werken. Maar echt super voor de reacties, las indd ook dat je aantal maanden gewerkt moet hebben en ik denk niet dat ik op dat aantal zit dus dat is ook nog een probleem. Hopen op het beste en dat ik zsm iets kan vinden blijft het bij tot nu toe.

Ja snap ik, ik heb er sowieso geen recht op maar anders zou ik ook denk ik geen uitkering aanvragen.

Nee pff het liefst wil ik er niet eens mee in aanmerking komen. Weet gewoon even niet meer wat ik moet doen en zoek een tijdelijke uitweg want van thuis zitten blijf je maar aan hetzelfde denken aangezien het allemaal niet snel genoeg gaat.

Ik zat ook bijna in de zelfde situatie als jou. Dus ik heb alles een keer moeten uitzoeken. Als jij 20 bent heb jij geen recht op een volledige bijstand, en krijg je ongeveer 200 euro in de maand. De rest word weggehaald bij jou ouders.

Als je 21 bent, dan moet je minimaal 5 sollicitaties per week versturen geloof ik. Kunnen er ook meer zijn. Je moet dit 8 weken doen, en dan word je bijstaand berekent. Tenzij je dan al werk hebt, dan krijg je volgens mij alleen de bijstand aanvullend en niet meer volledig. En dan word er niks bij je ouders weggehaald.

Probeer ook buiten je stad werk te zoeken. Ik heb gelukkig een baan gekregen door in een andere stad te zoeken. Maar 10 minuten met de trein.

Dat doet ze waarschijnlijk wel =)

Ja wel echt balen, zelf heb ik ook gezocht indd iets verder max 30 min met de trein omdat vele niet de reiskosten vergoeden en van heel veel krijg ik niet eens reactie terug na 14 dagen best onprofessioneel maarja wie ben ik om daar over te oordelen haha.

Jaa als je een baan zoekt doe je dat ook idd. Maar ik dacht ik zeg het maar even, want het heeft mij goed geholpen! Het beste ben je denk ik toch af met schoonmaak werk. Ik had ook bijna schoonmaak werk gedaan, tot er wat anders op mn pad kwam. Ik weet niet of er veel vakantie huisjes en parkjes zijn, maar daar kon ik dus terecht voor 2 dagen in de week incl gratis vervoer… En in het hoogseizoen elke dag, en het was via het uitzend bureau tence. Volgens mij is die wel door heel nederland.

Succes met het zoeken van een baan!

dankjewel! :slightly_smiling_face:

Slotje op verzoek van TS.