2 vaders of 2 moeders, kan dat?

Dit naar aanleiding van het debat tussen Barbara Barend en Mariska Orband de Haas.

Hier wordt gezegd dat een kind met twee lesbische moeder of 2 homo’s als vader niet gelukkig kan worden.
Mariska O. de Haas zegt dat “Ieder kind recht heeft op een vader of een moeder.” Ze zegt dat wanneer je bijvoorbeeld 2 moeders hebt, je bepaalde vaderliefde mist en dat dit schadelijk kan zijn voor de rest van je leven.

Persoonlijk vind ik dit echt dikke bullshit, en ik wil graag weten hoe jullie hierover denken =)

Natuurlijk kan dat, alsof ouders je minder liefde geven als zij van hetzelfde geslacht zijn ofzo.
Waarom zou het niet kunnen.

Sick mind. Serieus.

Ik heb praktisch nooit een moeder gehad. En dus nooit moederliefde. En ja, dat is lastig soms. Maar dat is meer omdat mijn moeder mij ‘verbannen’ heeft. Ik denk dat als je twee moeders of twee vaders hebt, dat het dan heel anders ligt.

Ik ben het op sommige punten wel met Mariska eens moet ik zeggen.

Ja, natuurlijk kan dat.

Laatst was er ook bij het progamma ‘‘draagmoeder gezocht’’ een homostel, en zij kregen ook een kindje. (nouja hun draagmoeder, maar hun gingen het opvoeden) En zei kwamen zo liefdevol over, hun kind zal niet zo snel liefde tekort komen denk ik.

Ik denk dat als je twee moeders of twee vaders hebt, dat niks uit maakt van het ontbreken van ‘moederliefde’ of ‘vaderliefde’. Ik denk dat als jij aandacht krijgt van beide ouders, je daar gewoon genoeg aan hebt en er niks ontbreekt :slightly_smiling_face:

Vanwege je Christelijke achtergrond? Welke punten dan?

Volgens mij maakt het niet uit of je 2 vaders of 2 moeders hebt, het lijkt me wel apart om heel eerlijk te zijn en zou ook liever een vader en een moeder hebben.

Maar ik denk op gebied van vaderliefde en moederliefde het niks uit maakt, zolang je als kind van allebei liefde ontvangt lijkt het me prima.

Mag ik weten welke punten?

Ja dat kan.

2 vrouwen en 2 mannen kunnen een kind heel veel liefde geven. Je hebt er altijd psycho’s bij zitten, maar het is echt niet waar dat een kind die met man en vrouw opgroeid zogenaamd gelukkiger is. Als je een man bent en je houdt van je man, en adopteert kind en houdt daarvan, dan is het echt niet zo dat het kind ongelukkig wordt omdat hij geen moeder heeft.

Oh nee helemaal niet! Ik denk dat ik mezelf niet eens Christelijk mag noemen omdat ik zo verschil van de denkbeelden van andere Christenen en de bijbel enzo. Dus dat staat hier helemaal los van ;p

Ik heb wel eens een onderzoek gelezen dat kinderen rolmodellen nodig hebben in hun leven, een mannelijk rolmodel en een vrouwelijk rolmodel. Mariska heeft dus wel een punt dat kinderen niet alleen heel veel liefde nodig hebben maar ook een voorbeeld, een mannelijk voorbeeld en een vrouwelijk voorbeeld. Het is geen argument tegen het homohuwelijk (waar ik trouwens voor ben) vind ik, maar in sommige dingen heeft ze dus wel een punt.

Ik vind Barbara Barend een geweldige naam.
En daarbij; ja! Net als een moeder of vader die alleenstaand een kind opvoed. Dan mis je toch ook een vader/moeder figuur? Ik en mijn vriendin adopteren later ook een kind mochten we die willen.

Maar hoe zie je dat dan als je een gezin hebt waarin de vader of moeder totaal niet in het spel is, bijvoorbeeld door overlijden? Dan heeft het kind ook geen twee verschillende voorbeelden en over die situatie hoor je nooit iets. Waarom is dit dan zoveel erger?

Nou ik heb niet het hele filmpje gezien, maar ze zegt: ‘Een hond heeft alleen liefde nodig, kinderen hebben veel meer dan dat nodig. Ook een voorbeeld, een mannelijk voorbeeld en een vrouwelijk voorbeeld.’ Waarom denk je dat mensen die opgroeien zonder moeder een moeder missen? Waarom denk je dat kinderen die opgroeien zonder vader een vader missen? Het is niet dat ze liefde missen, maar wel een voorbeeld in hun leven. Van je vader leer je andere dingen dan van je vader, omdat mannen anders zijn dan vrouwen.

Ik zeg niet dat het zoveel ergers is, maar ik vind haar opmerkingen niet heel erg shockerend. Ik heb ook gezegd dat ik haar opmerkingen geen argument vind tegen het homo-huwelijk of homoseksualiteit, maar ik vind haar punten wel dingen die je niet mag ontkennen of negeren. Bij gezinnen waar een vader of moeder is overleden mist een kind ook die ouder, maar dan kies je er als ouders niet zelf voor je kind zo opvoeden. Het is dus een keuze die je maakt, maar ik kan me voorstellen dat het niet goed is voor een kind om op te groeien zonder vader/moeder omdat je twee vaders/moeders hebt. Dat wil dus niet zeggen dat je als homoseksueel stel geen kinderen mag krijgen ofzo, ik bedoel er zijn wel meer dingen niet goed voor een kind. Maar nogmaals, haar opmerkingen ontkennen doe ik niet.

Oh oké dan had ik me vergist, ik dacht dat je erg gelovig was. Maar ja gelovig hoeft nog niet te zeggen dat je het met alles eens bent wat andere gelovigen zeggen, toch?

Ik snap wat je bedoeld met ‘voorbeeldfunctie’, alleen waarom moet dat persé een vader of een moeder zijn? Ik heb een tien jaar oudere zus die voor mij ook echt een voorbeeld is. Een neef, nicht, oom of tante of desnoods opa of oma kan ook een voorbeeldfunctie hebben, dat hoeft toch niet altijd persé één van de ouders te zijn?

Ondanks dat ik wel een vader ‘had’ heb ik nooit een vader figuur oid gehad. Enkel vrouwen, en ik mis ook geen vaderfiguur.

Als een kind maar fatsoenlijk wordt opgevoed met goede normen en waarden (niet pesten, niet stelen, niet moorden en goed gedrag) maakt het mij echt niet uit wie dat kind opvoed. Of het nou een vader en een moeder heeft, 2 vaders, 2 moeders of alleen maar een vader of een moeder, als het zich maar kan gedragen en liefde krijgt.