2 sollicitatiegesprekken.

Hee girls,

Ik heb even een vraagje aan jullie.
Momenteel heb ik 2 sollicitaties lopen.

1 is op een kinderopvang flexpool waar ik al een gesprek heb gehad en dinsdag een meeloop dag heb en als dit positief uitpakt hoor ik donderdag of ik ben aangenomen.

Nu werd ik vandaag gebeld door een ander bedrijf, hema dat ik morgen(maandag) op gesprek mag komen.

Hoe ga ik dit aanpakken? Want m’n voorkeur ligt bij het kinderdagverblijf maar dat hoor ik donderdag pas… en als dat niks word wil ik natuurlijk graag bij hema werken als ik daar word aangenomen…

Hoe kan ik aangeven bij mn gesprek morgen dat ik nog een sollicitatie heb lopen? Jaag je ze er niet mee weg als je nog even bedenktijd wilt als je ben aangenomen?

Alvast bedankt :relaxed::relaxed:

Het komt volgens mij wel vaker voor dat mensen meerdere sollicitaties hebben lopen. Bij ons was dat ook zo en dat heeft dat meisje van te voren al wel duidelijk gemaakt, en in de eerste maand (bedenktijd) heeft ze dan ook ontslag genomen, wat mijn manager goed begreep aangezien die andere baan haar hoger loon bood

Ik zou het dus wel vertellen bij het kinderdagverblijf

Ben je opgeleid voor iets in de kinderopvang? Zoja, dan kun je prima zeggen bij het sollicitatiegesprek van de Hema dat je ook nog een sollicitatie hebt lopen bij iets waar je voor bent opgeleid. Dat zullen ze prima begrijpen.
En dan gewoon afspreekt dat je donderdag laat weten wat je doet (als je wordt aangenomen).
Dus, wees enthousiast morgen, maar wel eerlijk.

Jaa ben er voor opgeleid.
Bedankt voor je reactie!

Ik zou het niet gelijk bij je gesprek vermelden, de banen liggen tegenwoordig niet voor het oprapen en bedrijven hebben vaak de instelling ‘voor jou 10 anderen’. Ook kunnen zij het zien als dat zij 2e keuze zijn, is misschin ook zo, maar dat is niet iets wat ik hardop zou uitspreken als je een baan wilt.
Ik zou gewoon naar dat gesprek gaan, ik denk dat je daar ook pas na een paar dagen hoort of je wordt aangenomen, en je begint denk ik niet de volgende dag? En zo wel dan heb je alsnog je proeftijd, als je donderdag hoort dat je bent aangenomen kun je gewoon stoppen en het dan uitleggen. Maar zelf zou ik het dus niet al bij je sollicitatiegsprek zeggen.

Ik sluit me hier bij aan.

Dit zou ik ook doen. Je hoeft dan heus niet per direct te beginnen met werken en je kunt uiteindelijk alsnog laten weten dat je het helaas toch niet aanneemt.

Precies. Niet te veel vertellen en gewoon kijken hoe het uitpakt.

Ik zou het wel vertellen als de Hema meteen vertelt dat je bent aangenomen. Als jij mondeling toezegt tegen de Hema dan is dat bindend. Ik zou zeggen dat je nog een sollicitatie hebt lopen waarvoor je bent opgeleid en dat je daarom even dat af wilt wachten.

Als de Hema het nog laat weten dan zou ik het niet zeggen.

Toen ik bij de Hema sollicteerde kon ik de volgende dag direct beginnen :stuck_out_tongue: Maar dat is meestal niet zo.

Dit inderdaad. Niet direct over beginnen maar wel als Hema je wil gaan aannemen, of het bindend is weet ik niet, maar ik vind het gewoon netter overkomen.

Het is niet bindend want je hebt een proeftijd waarin je zonder reden op kan zeggen.

Super bedankt voor jullie reacties!
Heb inderdaad gekozen ervoor om m’n mond te houden, omdat je indd een proeftijd hebt en je altijd ontslag kan nemen (na proeftijd natuurlijk een opzegtermijn)

Hij vroeg er wel naar en ik heb gezegt dat ik wel heb gesolliciteerd maar niks heb gehoord (kinderopvang) en ook uitgelegd hoe het nu staat met kdv (omdat er niet veel werk in is)

Ik hoor donderdag of ik op 2de gesprek mag komen en ook donderdag hoor ik of ik ben aangenomen bij het kdv.

Bedankt allemaal :upside_down_face:

Ja in je proeftijd kan je ontslag nemen, maar als je nu zegt dat je het wil en over een maand pas kan beginnen en voor je proeftijd opzegt, kunnen ze er een rechtszaak van maken (gebeurt niet vaak hoor) omdat ze misschien al tijd en geld in je gestoken hebben. Een vriendin van mij heeft dat gehad en moest uiteindelijk geld betalen.

Maar in ieder geval: goed dat je het zo hebt opgelost (:

Hoe kan dat dan? Zolang je geen contract hebt getekend kunnen ze je niks maken en zo wel dan zit je in je proeftijd en mag je dus gewoon stoppen? Ook als je al getekend hebt en later begint mag je gewoon opzeggen, schadevergoeding kan alleen in uitzonderingen (als een bedrijf bv een auto voor jou koopt, even een voorbeeld) maar dan nog staat de werknemer vaak in zn recht omdat er niet voor niets een proeftijd is en een werkgever beter kan wachten met veel tijd en geld in iemand steken.
Had je vriendin dan niet beter kunnen zeggen ok ik kom toch werken (om de rechtzaak te voorkomen) en vervolgens op dr eerste dag te stoppen? Had haar een hoop geld gescheeld

^Volgens mij heb je ook gelijk, maar ik heb het idee dat het niet altijd wordt toegepast. Ik heb een week bij een callcenter gewerkt en kreeg ook een boete omdat ik in de proeftijd was gestopt.

dit inderdaad. Heb zelf ook 2 sollicitaties gehad. Bij de ene aangenomen, bij de ander proefdraaien gehad en ook aangenomen. Heb geprobeerd om bij beiden te werken maar bij het 2e baantje was het gewoon niet mogelijk. dus heb toen netjes tegen die baas gezegd dat ik ook was aangenomen bij een ander bedrijf en dat de roosters niet samengingen.

als je word aangenomen betekend het niet dat je verplicht bent om daar te werken!