1e dag, nieuwe school

Hooi,

De vakantie zit er voor mij weer bijna op. Nog 1 week en ik moet hard beginnen met leren.

De afgelopen 4 jaar heb ik vmbo-t gedaan, nu ga ik dit jaar havo 4 doen. Het probleem is dat ik naar een nieuwe school ga, waar ik eigenlijk helemaal nog geen vrienden heb, wel ken ik wat mensen maar niet heel goed. Ik ben echt bang voor de eerste schooldag… ik heb geen idee waar ik moet gaan zitten in de klas en heb al helemaal geen idee wat ik in de pauze zal kunnen doen… want de meeste hebben hun vriendengroepjes al gevormd en is het niet raar om daar dan opeens bij aan te sluiten?

Kunnen jullie me misschien tips geven?

Als er bij ons een nieuw meisje in de klas komt (dat me aardig lijkt), denk ik echt niet standaard ‘iel stom waarom komt ze bij ons staan wie denkt ze wel niet dat ze is.’ Onthoud dat mensen je echt niet bij voorbaat stom vinden.

Sterker nog, ik zou het juist leuk vinden als een nieuw iemand bij me staan - betekent in ieder geval dat ze mij op het eerste gezicht aardig vindt.

Hoe sociaal je ook bent, zo’n eerste (werk of school)dag is altijd spannend! Dat weet iedereen, dus ze zullen daar best wel rekening mee houden. Maak je niet teveel zorgen (:

Er is altijd nog wel iemand die, net zoals jouw, van vmbo-t naar havo 4 gaat. Daar kun je dan bij gaan zitten.

Toen ik zelf in een nieuwe klas terecht kwam ging ik gewoon naast iemand zitten die nog niet naast iemand zat maar me wel aardig leek. Die mensen zijn nu m’n beste vrienden :slightly_smiling_face:. Ik kende al wel mensen van deze school dus bij hun ging ik gewoon zitten in de pauze. Bij ons op school was er een bepaalde plek waar bijna iedereen zat van ons jaar, dus 't zou niet echt opvallen als je daar inene bij zou zitten en een praatje zou gaan maken met anderen, ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar je kan 't altijd proberen.

Meestal loopt dat vanzelf wel, als je maar open stelt en niet ergens alleen in een hoekje gaat zitten

Zelfde alleen ga ik van 4Gymnasium naar 4Havo, dus zijn minder mensen als degenen die er van vmbo bij komen

Zelfde alleen ga ik van 4Gymnasium naar 4Havo, dus zijn minder mensen als degenen die er van vmbo bij komen

dubbelpost