18 jaar, remmen los?

Vaak hoor ik van mensen dat ze van hun ouders veel meer zelf mogen beslissen zodra ze 18 worden. Nu ben ik zelf 18, bijna 19 zelfs, maar als ik het ‘18-jaar-argument’ ook maar durf te gebruiken kan ik rekenen op de wind van voren, ‘want dat is wel zo belachelijk!’ Volgens mijn ouders is 18 zijn geen excuus om meer te mogen. Zoals bijvoorbeeld die lip piercing die ik al zo lang wil.

Nu mijn vraag: Wat voor dingen mag jij als je 18 wordt die je nu nog niet mag, of welke dingen mag je nu die je nog niet mocht voor je 18 was?

EN, vind jij dat ouders dingen als piercings aan hun kinderen over moeten laten zodra ze 18 zijn? (Piercings is maar een voorbeeld, zo ook dingen als vriendjes, uitgaan, waar je 's nachts blijft etc.)

Ik ben zelf de jongste van het gezin dus ik heb niet echt strenge regels.

Ik mocht op mijn 15e al een lippiercing ( ik zeurde erom om mijn 14e en mijn moeder zei ‘’ Op je 15e mag je hem ‘’ in de hoop dat ik hem dan niet meer wilde. Heb hem er nu overigens uitgehaald)

Ik mag alleen laat ( denk 2/3 uur) thuiskomen als een (goede) jongens of een groep me thuis brengt.

Ik mag elk weekend uit zolang ik mijn huiswerk en dergelijken maar af heb.

Ik mag werken zoveel als ik wil zolang school er niet onder lijdt.

Ik heb bij mijn 18e niets extra’s, behalve dat mijn zakgeld stopt =D

Ach, bij mij veranderde er ook niet veel hoor :slight_smile: van mijn ouders mag ik gewoon geleidelijk aan meer en meer doen, maar niet van “oh je bent 18, neem mijn auto maar zoveel je wilt!” en van die dingen :stuck_out_tongue: mijn ouders hebben ook het superargument dat zolang ik in hun huis woon ik toch nog maar best naar hun luister omdat ze me anders wel eens buiten kunnen knikkeren… (hoewel ik eigk op kamers zit maar goed, dat betalen zij nu eenmaal ook voor mij he)

en dat van dat piercings zetten: ik snap zelf wel nog dat je ouders zeggen dat ze het niet willen maar het echt verbieden… dat vind ik op jouw leeftijd er ook wel beetje over ^^’

Over piercings is de regel bij mij thuis: zolang ik nog bij mijn ouders woon, mag ik geen piercings/tattoo’s.

Ik ben nu 17, mijn vriend is 18.
Onze ouders zijn van hetzelfde principe: zodra je 18 bent, ben je volwassen en mag je doen wat je wilt.
Ik mag niet bij hem slapen (zijn vader heeft dat niet graag), hoewel hij al 18 is. Maar hij mag wel van zijn ouders zo vaak bij mij slapen als hij maar wil, omdat hij toch vrij is.

Welke dingen mag je nu die je nog niet mocht voor je 18 was?
Niks, ik mag doen wat ik zelf wil.

EN, vind jij dat ouders dingen als piercings aan hun kinderen over moeten laten zodra ze 18 zijn?
Nee. Het is maar een getal, het slaat nergens op dat je voor je 18e geen piercing mag en erna ineens wel. Alsof een getal zoveel verandert.

ik vind die grens bij 18 nogal onzinnig, het ligt gewoon aan je persoonlijkheid
en hoe volwassen en verstandig je bent of je in staat bent zelf dingen te
beslissen. Daarbij vind ik dat het een groot verschil maakt of je
thuis woont of op jezelf. Zolang je thuis woont vind ik dat je ouders het
recht hebben dingen te beslissen en regels op te leggen, zoals hoe laat je
thuis moet zijn 's nachts etc.
Zolang je afhankelijk bent van je ouders voor geld of huisvesting heb je je
aan hun regels te houden, ongeacht of je minder of meerder jarig bent.

Ik ben zelf 17 maar ik zeg weleens van ja als ik 18 ben dan…
Mn ouders zeggen dan ja dat denk jij maar 18 is maar een getal en zolang je thuiswoont moet jeje aan onze regels houden blabla, als je 21 bent dàn mag je doen wat je wilt.
Oftewel mijn ouders vinden dat ik pas echt zelfstandig ben als ik 21 ben…
Maar volgend jaar ben ik ook gewoon volwassen vind ik en de wet vind dat toevallig ook (a)
Oke hier heb je niet veel aan maar ik denk dat er wel meer ouders zijn die hetzelfde zeggen als jou ouders.
Enne je mag nu autorijden (als je dat nog niet deed tenminste…) en stemmen, maar das niet zo boeiend xD
Je kan ook eens met ze praten misschien?
Succes :]

@ Cheesecake: Volgens mij had ik geen enig kind moeten zijn… XD
Heb nu 2 stiefbroertjes maar dat maakt ook niet veel verschil…

@ XduiveltjeX: Haha ik wou dat ik weg mocht :'D Zou graag op kamers willen maar dat mag ik ook niet zolang ik geen baan heb. En van die piercings is in mijn geval dubbel raar, want ik mocht wel een tattoo en die heb ik nu ook… Maar goed.

Haha, mijn moeder is ook heel los hoor ;3. Mijn vader wat minder.

Ik rijd nog niet. Moet ik ook zelf betalen dus dat was even sparen, ga binnenkort pas beginnen. Ik praat er best vaak met ze over maar ze zijn gewoon heel koppig en autoritair. >.<

naja voor mij was het wel noodzakelijk om te studeren, anders zit ik elke dag 3 uur ofzo op de trein/bus… en oké als je een tattoo mag snap ik het al helemaal niet! een tattoo is echt permanent, een piercing kan je toch nog uitdoen… gekke ouders heb jij dan :wink:

Ja dat heb ik dus niet, ik woon bij mijn moeder en stiefvader. Mijn stiefvader is niet zo moeilijk, maar mijn moeder heeft het laatste woord waar hij altijd in mee zal gaan dus ja hahaha. XD

Haha, je moeder heeft thuis dus de ballen? ;3 Nee ik bof wel met mijn ouders opzich, ben zelf alleen geen uitgaan mens en ga liever een avondje naar een vriendinnetje toe ;] Dus daar boffen ze mee.

Haha yep zo kun je het wel stellen ja haha. Ik ga ook bijna niet uit, en als ik uitga ga ik met mijn vriend mee dus dat vinden ze wel best, die let wel op mij.

Ik ga ook dan meestal met een groep, dan wordt je tenminste een beetje ‘’ beschermd xD ‘’ Alleen met vriendjes zijn mijn ouders wel streng. Als we iets hebben willen ze hem de eerste dag meteen zien en moet meteen aan de ‘’ ideale schoonzoon regels ‘’ voldoen, haha xD

Ik word in januari achttien en ik denk dat er niet veel zal veranderen. Ja oke, ik mag leren autorijden en wellicht zullen mijn ouders minder streng zijn op het gebied van uitgaan (ik ga nu bijna nooit uit omdat ik niet dichtbij een stad woon en omdat mijn ouders nogal een issue maken van het vervoer), maar ik denk dat mijn ouders de regie nog wel in handen willen houden. Mijn ouders regelen de veranderingen wat betreft kosten en uitgaven als ik achttien word en als ik ga studeren (ik zit nu in zes atheneum) en ik vind het fijn dat ik me daar nog niet in hoef te verdiepen dus ik snap wel dat ze in dat opzicht de controle willen behouden.

En wat piercings betreft: ik vind dat je vanaf de leeftijd dat het zetten van piercings is toegestaan (dus plus minus zestien) zelf zou mogen beslissen of je een piercing neemt of niet. Deze leeftijd is er immers niet voor niets, en als je ouders niet willen dat je een piercing neemt vind ik dat je dat zeker mag doen als je achttien bent. Dat is dan wel weer een stukje vrijheid wat ik bij het zijn van achttien vind horen :]. En even off-topic: ik wil zelf ook al heel lang een lippiercing maar ik heb de guts nog niet om hem te laten zetten, haha. Ik mag het gelukkig wel (hoewel mijn ouders het niet mooi vinden), maar ik twijfel nog enigszins :3.

Mijn ouders zijn nu niet zo makkelijk, maar zodra ik 18 ben mag ik doen wat ik wil (piercings e.d., thuiskomen wanneer ik wil, noem maar op). Maar wel op voorwaarde dat ik er niemand mee lastig val, anders mag ik fijn het huis uit =p.

@ Cheesecake: Oh jee gelijk een kruisverhoor… Dat had ik eigenlijk niet, en heb nu al een jaar een relatie dus dat zit dan wel heel anders. ^^

@ Yellowjanuary: Hm ja altijd het vervoer met uitgaan inderdaad… Ik woon nog dichtbij de stad dus dat is minder een issue.
Ik zit er nu een tijdje aan te denken om het gewoon te doen. Heel lang heb ik dit niet gedaan omdat mijn moeder al ging huilen toen ik vertelde dat ik het wilde. Maar ik vind dat ze nu lang genoeg heeft kunnen wennen aan het idee, ook omdat mijn vriend er sinds de zomer 1 heeft (daardoor konden ze ook aan het idee wennen denk ik). Nou 1 ding over jouw twijfel: je kunt als je een dag geen piercing wilt bijvoorbeeld ook een retainer (doorzichtig klein piercingetje) indoen en dan zie je er niks van! En de pijn moet je niet bang voor zijn, dat is echt maar heel even (dat weet ik wel van andere piercings en zo). Je moet je er even overheen zetten. Zodra je dat gedaan hebt wil ik het wel zien hoor. :3

Ja ik heb hetzelfde.
Ik ben dan nu wel pas 14 , maar mijn broer heeft de chillheid van mijn ouders al behoorlijk opgerekt, en ze doen nu eigenlijk nergens echt heel moeilijk over, maar voeden me wel goed op.

ah, ik vind t juist zo irritant om 18 te zijn, want mijn ouders gebruiken het soms als argument tegen mij… ‘ja, je bent 18, je zoekt t zelf maar uit!’