18 en verhuizen naar de grote stad..

Hoi meiden,

Ik zou graag jullie reactie willen horen op het volgende:
Zodra ik 18 ben, en net mijn havo diploma binnen heb wil ik voor mijn gevoel uit huis.
ik woon in een heel klein dorpje, waar ik me verder nooit thuis heb gevoelt.
Daarom loop ik al jaren met het idee rond om naar amsterdam te gaan zodra ik 18 ben.
het liefst zou ik zo snel mogelijk uit huis willen omdat ik denk dat ik hier gelukkiger van wordt.
ik zou hier een studie kunnen volgen en een baantje kunnen nemen…
maar aan de andere kant lijkt de stad me ook eng, iets schrikt me af… ik kom slechts 1 x per jaar in bijv amsterdam en andere steden… ik wil toch wel in een nette omgeving leven en zo zit dat nog niet helemaal jn mijn hoofd…

P.s ik laat dit bericht verwijderen na antwoorden zodat girlscene netjes blijft

Thanks x

Ik ben nu bijna 23, maar ik kwam vanuit een klein dorpje uit Zeeland toen ik naar Amsterdam verhuisde (ook op mijn 18e, om te gaan studeren aan de UvA). Ja, het is soms eng en de eerste periode gaat ook zeker niet altijd leuk zijn, maar Amsterdam is echt wel een leuke stad en nu mis ik het enorm (ik woon vanwege omstandigheden weer even in Zeeland nu). Mijn grote broer en zus woonden toen ook in Amsterdam, dus dat scheelde voor mij wel veel en die zag ik regelmatig. Maar als je gaat studeren en eventueel een baantje neemt dan leer je snel genoeg leuke mensen kennen en komt het echt wel goed! Ik ging regelmatig terug naar Zeeland en dat ben ik sinds ik uit huis ben ook veel meer gaan waarderen. Waar je vandaan komt is altijd vertrouwd en stiekem toch wel fijn (vind ik dan). Als je vragen hebt dan mag je ze altijd stellen :slightly_smiling_face:

Ik ga hopelijk volgend jaar ook verhuizen vanuit een klein dorpje naar Den haag (heb nu een tussenjaar) en kan niet wachten! Ik ga zelf al wel regelmatig naar een grotere stad, dus dat ben ik wel gewend, maar het lijkt mij zoveel fijner dan in een dorp wonen.
Het is natuurlijk altijd eng om in je eentje in een grote stad te gaan wonen, waar je niemand kent, dus dat is heel normaal! Mij helpt het dat ik al vrienden daar heb, misschien dat je kan kijken of je iemand in de buurt kent? En vaker er alvast na toe gaan, als dat lukt. Heb je een leuk uitje en leer je de stad kennen :slightly_smiling_face:

Ik heb in Amsterdam op twee plekken gewoond en beide keren was dit een normaal appartement waar ik met 2 andere studenten in woonde. Voor mij het meest ideaal, ik hou wel van wat gezelligheid maar met meer mensen in een huis zou ik niet trekken.

Is het misschien een idee om eerst naar een ‘veilige’ stad te gaan, een niet zo’n gigantisch grote dus. Bijvoorbeeld Tilburg? Ik snap denk ik wat je afschrikt je hoort vaak akelige dingen over dingen die gebeuren in steden zoals Amsterdam, Den Haag of andere grote steden…

In het eerste huis kende ik wel iemand, in het tweede huis niet maar het klikte perfect!
Als je ver van Amsterdam woont bestaat er soms een regeling dat je eerder kans hebt op een kamer of eigen studio. Ik raad je dan ook aan om je nu al in te schrijven op http://www.studentenwoningweb.nl! Hoe langer je ingeschreven staat, hoe sneller voorrang je krijgt (en voor de UvA zit hier ook die voorrangsregeling op als je van ver komt). Kan veel schelen en hier staan leuke huisjes op. Kost je 1x wat geld maar de moeite waard. Soms heb je dus ookk het geluk dat je voor niet zoveel geld een leuke zelfstandige studio vind of in ieder geval iets met een eigen badkamer. Kwestie van goed zoeken!

Fabienne, ga je verhuizen omdat je het niet aan kan om de reistijd naar je studie iedere dag te doen?

Of wil je echt weg omdat je gewoon uit huis wilt gaan? Uit huis gaan is namelijk heel erg duur en het moet ergens ook wel logisch zijn (vind ik zelf)
Wat het ook is, je gaat het een nieuwe studie doen, maar misschien vind je de studie helemaal niet leuk + het is erg zwaar om alles te gelijkertijd te doen.

Misschien kun je beter wachten om op kamers te gaan totdat je weet hoe je studie je bevalt. Daarnaast is een kamer vinden in bijv. Amsterdam echt niet makkelijk, al helemaal niet als je niets wilt delen. Je hebt ook studentenhuizen die wel gewoon netjes zijn, of je kunt bijv. bij iemand op een zolderkamer gaan wonen. Er zijn genoeg opties, maar woningen in Amsterdam zijn schaars en duur. Hou daar wel rekening mee. En praat er ook over met je ouders?

Dit vind ik zo een onzin. Amsterdam is hartstikke veilig. Ja, er gebeurt veel, maar dat gebeurt overal en alleen omdat de grotere steden groter zijn hoor je er vaker over. Zolang je je gezonde verstand gebruikt gaat er echt niet zomaar iets mis hoor. Ik woonde eerste in Osdorp, een van de mindere wijken van Amsterdam. Nooit onveilig gevoeld, ook al was er wel een keer om de hoek een schietpartij. Was niet op mij gericht, dus waarom zou ik me er zorgen over maken.

Ik ben het wel eens met @Achilles. Woonruimte zoeken in Amsterdam is gigantisch moeilijk en duur. En ik krijg het idee dat je vooral weg wilt omdat er iets is in je thuis situatie (correct me if I’m wrong). Probeer wel een realistische en goede beslissing te maken!

Dat is ook niet wat ik bedoel, ik bedoel het gevoel dat je erbij hebt :wink:. Ik heb respect voor je dat je je niet onveilig voelt wanneer er een schietpartij om de hoek is geweest, maar ik zou persoonlijk direct mijn spullen pakken en vertrekken. Maar ieder zijn gevoel is anders toch. :cold_sweat:

Ohh haha, oké! :wink: Sorry dat ik het verkeerd begreep.

Ik loop dit topic wel een beetje onder te spammen, maar wat ik nog even tegen de TS wil zeggen is: kies niet een stad uit omdat je er wilt wonen, maar kies een studie uit die je graag wilt gaan doen. Kijk waar die studie beschikbaar is en kies dan je stad pas uit! Amsterdam klinkt natuurlijk heel leuk, maar er zijn zoveel leuke steden in Nederland. En je kan wel gelukkig zijn in de stad die je woont, maar zolang je doodongelukkig bent omdat je een studie hebt gekozen die je toch niet helemaal past heb je daar niks aan.

Ik denk dat je het wel heel rooskleurig ziet. Hoe oud ben je nu eigenlijk? Op kamers wonen is echt niet alleen maar leuk. Je moet ineens alles zelf doen, kent in het begin helemaal niemand, het is hartstikke duur…
Natuurlijk is het ook hartstikke leuk, maar ik denk dat je het toch echt wat te positief ziet. Als je namelijk net aan een studie begint, is dat al erg heftig, als je dan ook nog in een compleet nieuwe stad gaat wonen, kan dat best een schok zijn. Je kunt ook in februari ofzo op kamers gaan, dan ben je al wat gewend aan je studie en dan heb je wat minder stress.

Hoe oud ben je nu en wat doe je nu? (nog middelbare school?)

Ik weet niet hoe dat nu precies zit met stufie, je krijgt geloof ik een lening en die moet je dan later terug betalen. Maar niet lenen is denk ik altijd nog beter, als je die optie hebt.

Ik zie het inderdaad als vluchten en misschien kun je er nu al met iemand over praten (je ouders, een psych, iemand op school) want het kan zeker dat waar je voor wegloopt ook op zal doemen in je nieuwe stad. I am all for living your dream. Dus doe dat ook vooral. Maar zoek wel uit welke studie je wilt gaan doen en of je droom nu al haalbaar is.

Het klinkt gek en ik weet je situatie natuurlijk niet, maar gelukkig worden is lastig, soms moet je besluiten om het gewoon te zijn…

Wat ik wel snap ik je “need” om te ontsnappen uit een dorp, ik kom ook uit een dorp en in een stad wonen voelt gewoon fijner. Maar dan nog is Amsterdam niet je enige optie. Denk er goed over na en kun je (nogmaals) met je ouders over praten of een voogd of iets?

dit ja

Ik ben zelf toen ik al iets van 20 was, eerder op kamers gegaan voordat mijn nieuwe studie begon omdat ik nog wat wilde aarden.

Ohja, als je thuis echt niet fijn vind door: misbruik, verwaarlozing, geweld of andere hele nare redenen, kun je misschien kijken of je uit huis geplaatst kan worden? Misschien heb je familie bij wie je kunt wonen tot die tijd. Trek aan de bel bij school of de politie wanneer jij denkt dat je thuis situatie jou in gevaar brengt.

Je krijgt geen geld dus je moet alles bekostigen of je moet geld lenen. Dat moet je dus later met rente terugbetalen. Dus als je echt in amsterdam wil wonen, zou ik flink gaan sparen.
Woon je in de buurt van Amsterdam?

Oke, maar dan kun je het beste eerst ook uitzoeken wat je wilt doen na je Havo? Zijn er mensen op school met wie je daar over kan praten?

Praten kan enorm opluchten! Misschien zijn er wel heel veel oplossingen of aanpassingen mogelijk. Maar worden die niet aangereikt omdat mensen niet weten dat jij het nodig hebt. Praten is altijd een eerste stap. :slightly_smiling_face:

Je springt steeds over?

Hmm, ik denk dat er voor iedereen wel een studie is. Welke kant wil je op? Heb je al wel een een studiekeuze test gedaan? Zie je jezelf achter de boeken of ben je meer iemand die persoonlijk met mensen om gaat? Wat voor hobbies heb je die je zou kunnen doen als beroep?