18 en dan?

Hallo Girlsceners,

Omdat ik binnenkort (1 december, haha) 18 word, vraag ik me af wat ik daar allemaal voor moet doen. Want je moet je eigen zorgverzekering betalen, hoe moet je dat regelen en wat moet je nog meer regelen als je 18 bent/wordt?

Verder zit ik nu ook in mijn eindexamenklas en moet ik me straks bij DUO(IB-groep) gaan inschrijven, maar dat komt nog wel denk ik.

Ik heb het idee dat ik opeens heel veel dingen moet regelen nu ik ‘‘volwassen’’ word. Kan iemand helpen :relieved:

Ik kreeg allerlei brieven dat ik moest gaan betalen, heb die aan mn vader gegeven en die heeft het uitgezocht :angel: . dus ik kan je niet echt helpen, maar upje :slightly_smiling_face:

Je moet zorgtoeslag aanvragen, maar daar krijg je nog een brief van. Verder kun je een tegemoetkoming scholieren krijgen, die is best hoog. Daarnaast niet echt iets, misschien dat je je bankrekening om moet zetten als je eerst een jongerenrekening had. Niet iedereen heeft dat, ik wel, en ik heb dat gewoon overgezet naar studentenrekening, maar wel met m’n ouders als volmacht. Zodat ze, in gevallen van nood, geld van m’n spaarrekening over kunnen maen naar m’n betaalrekening.

Maar je krijgt overal brieven over, dus wees gerust.

Gewoon alles aan pappie overlaten :angel:

dat ligt eraan wat je ouders verdienen.

maar het meeste gaat om geld betalen, dat regelen ze echt wel hoor dat ze dat krijgen, daar krijg je gewoon een brief van.

geld dat je eventueel krijg, daar moet je wel achteraan.

Schrijf je maar vast in bij de DUO. Die zijn zo langzaam. Minstens 3 maanden van tevoren doen! Woon je op jezelf? Kan je ook huurtoeslag aanvragen, anders alleen zorgtoeslag, een zorgverzekering kiezen, en kijken of er nog andere dingen zijn die verzekerd moeten worden. (auto ofzo) Indd. kijken of je een tegemoetkoming kan krijgen voor je school. Enneh, ja, ik weet niet verder eigk. Uitvaartverzekering kan je ook al vast doen. Nu betaal je maar een tientje in de maand ofzo. Omdat je op je 18e al begint. Als je bijv. op je 30e begint betaal je veel meer!

Haha ja, want mijn vader heeft economie gestudeerd dus die is helemaal op de hoogte van dat soort dingen

Je hoeft toch niet perse zelf te betalen ?

Hmm, ik dacht dat hier al een soortgelijk topic over was, kijk even bij de zoekfunctie, grote kans dat er daar ook wel iets te vinden is.

Ik ben ook sinds eind juli 18. Ik moest m’n stufiaanvragen (wat dan voor jou tegemoetkoming scholieren is). Is niet heel moeilijk, maar vraag wel even of je ouders willen meekijken. Het ligt er ook een beetje aan hoeveel zij verdienen hoeveel jij dan krijgt.
Verder moet je je zorgverzekering regelen. Je moet maar een beetje zorgverzekeringen gaan vergelijken welke het goedkoopst en handigst is voor je! Die van mij is nu iets van 80-90 euro per maand, maar het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je allemaal wilt laten verzekeren, hoe meer hoe duurder!
Enn zorgtoeslag, dat heeft m’n vader voor me gedaan dus geen flauw idee hoe je dat doet (-; Moet je maar even vragen!
Verder was dat het wel geloof ik, niet heel veel dus. Ik dacht ook van; wtf komt er nu dan zoveel op me af? Maar ik ging ook meteen op kamers dus dat kwam er dan ook nog bovenop, dan wordt het wel veel ja. Komt allemaal goed (:

Al het bovenstaande, ja.
En je rekening omzetten van jongerenrekening in gewone rekening.
Ben zelf 17 maar al mn vriendinnen worden binnenkort 18, dus dat had ik gehoord haha.

Upje!

Ik werd gebeld door mijn bank, of ik mijn jongerenrekening om wilde zitten naar een studentenrekening. Dan gaan ze vragen watvoor opleiding je doet en dergelijke. Niets bijzonders maar voor een betaalrekening betaal je en voor een studentenrekening niet.

Oh God ik ben over minder dan een jaar ook 18 en ik wil er écht NIET aan denken gewoon :’) Ik heb zo het gevoel dat er inderdaad veel geregeld moet worden en dat maakt mij helemaal gestresst. Snel weg uit dit topic, wil er nog niet mee geconfronteerd worden haha. Maar jij succes alvast :grin:

misschien heb je hier wat aan? http://forum.girlscene.nl/forum/school/wat-te-regelen-als-aankomend-student-18jarige-156011.msg5588528.html#msg5588528

Mijn ouders verdienen zoveel dat ik zeg maar in het minimale bedrag zit. Het valt best wel mee met hoe hoog dat is, ik krijg nu 104 euro in de maand. Dat krijg je zelfs als je ouders 750.000 euro bruto verdienen, ik heb het uitgeprobeerd. En inderdaad, wat je moet betalen krijg je een brief over, wat je krijgt moet je zelf regelen.

Hahaaa leven is inderdaad makkelijker voor je 18e ja :stuck_out_tongue: maargoed, ik zou gewoon alvast je zaakjes in orde maken wat hier is verteld. Wat die verzekering betreft: zeg tijdig op. Kijk ff rond wat de goedkoopste is, misschien zit je zelf bij een goede goedkope. Kan ik en de anderen nu ff niet voor je bepalen. Zeg dit op dmv aangetekend verzenden. Als het goed is krijg je van hun een brief derover.
En bewaar het opzegbewijs goed! Er zijn gevallen van mensen die opgezegd hadden en dan komt de verzekering na 5 of 6 jaar: “je hebt niet betaald”
Dus dat is ook niet zo handig…
Hmmm voor de rest: begin met sparen. Het is handig dat als je bijv. met je studie stopt als je die niet leuk vind (doe dit wel voor februari! meer info bij de DUO hierover) dan moet je je zorgverzekering van iets anders ophoesten dan je stufi. Dus zorg dat je minstens 3 maanden vooruit kan betalen. Je kan tevens je zorgtoeslag direct laten uitbetalen aan je zorgverzekeraar. Vraag dit na bij hun.

Ah oke, dus ik moet iniedergeval aan die dingen denken, dankjewel!
Inderdaad het lijkt allemaal zóveel! Ik ga misschien ook op mezelf, maar niet meteen als ik 18 ben hoor, waarschijnlijk pas op mijn 19de, maar dat ligt geheel aan de studie die ik ga doen :grinning:

Dit is echt een hele goede tip!
Ik probeer nu ook te sparen, want voorheen lukte dat echt niet, but I try, ook handig als ik straks op mezelf ga, dan moet ik wel wat extra geld hebben.

Je krijgt vanzelf papieren opgestuurd waar alles in staat.
Ik zou wel op tijd stufi aanvragen, zodat je OV lekker gauw geldig is.
Verder moet je zorg gaan betalen ja, maar je kan ook nog bij je ouders inbegrepen zitten. Daarom draag ik altijd mijn zorgtoeslag aan pa af.
Ook mijn stufi draag ik af, zodat m’n Pa mijn school kan betalen.
Verder regel ik alleen mijn belasting zelf, meer niet.

voor je zorgverzekering krijg je een brief van de belasting, je kan nu wel alvast naar de belastingdienst gaan en je even inlezen en alvast het aanvraag programma’tje downloaden.
verder DUO kun je gewoon op de site stufi en ov aanvragen.

je hebt alleen geen stufi schuld als je voor februari stopt btw… maaroged dat geld voor iedereen die geen 18 is ook… -.-’ daarna wel tenzij je binnen 10 jaar diploma hebt dan vervalt je schuld alleen je hebt maar recht op 4 jr. stufi dus kom je bij een andere studie een jaar tekort en daar zou ik eerder voor gaan sparen :wink: ow en als je stopt met een je ov inleveren anders krijg je daar ook nog schuld over … en daar zit je ook neit op te wachten

Dankjewel! Ik kende die topic niet. Ik ga morgen even alles doorlezen.