16 & HAVO diploma

Haii !

Ik ben net een half jaar 16 als ik mijn havo diploma heb gehaald, heel erg jong dus. Ik wil heel erg graag op kamers, heb alles al uitgestippeld qua interesses en opleidingen, en de stad waar ik wil studeren is niet dicht bij mijn eigen woonplaats. Van mijn moeder mag ik niet op kamers op mijn 16e, wat ik volkomen begrijp, maar het probleem is wel dat ik niet goed weet wat ik moet doen. VWO erachteraan is natuurlijk altijd een optie, want een jaar thuiszitten is niks voor mij!

Hoe zouden jullie zo’n situatie aanpakken? En tips zijn altijd welkom ! :’)

Misschien is vwo erachteraan wel een goede optie! vwo is niet per se ‘beter’ dan havo hoor, maar je leert wel op een andere manier leren en denken, wat heel handig is later in het leven. Bovendien, als je besluit dat je toch een universitaire studie wil doen, dan kan dat op deze manier!

Anders kun je niet veel anders dan heen en weer reizen (maar als je van Maastricht naar Groningen moet bij wijze van is dat ook geen optie) of een opleiding dichterbij doen, maar als je al weet wat en waar je wil is dat alleen zonde.

Mijn situatie is niet zo erg als van Maastricht naar Groningen, maar ik zou wel zeker 2 uur met de trein onderweg zijn heen en terug. Ik dacht zelf ook nog aan au pair een jaartje, omdat dat mij erg aanspreekt, helaas is de minimum leeftijd ook daarvoor rond de 17 jaar. En vwo erachteraan is inderdaad een slimme zet, heb je ook een grotere kans om toegelaten te worden voor een HBO studie als je je vwo diploma hebt?

Au pair is inderdaad meestal vanaf 17 jaar, en dan nog lastig, maar je kunt dan ook een half jaartje werken en een half jaartje au pairen. Ik denk wel dat vwo een slimme optie is, maar je moet erover nadenken of jij het zelf aankan. Ik weet niet of je meer kans hebt om toegelaten te worden, maar het staat wel altijd beter dan havo.

2 uur valt stiekem nog wel mee haha, ik had er 5. Kan je niet gewoon heen en weer en anders bij vrienden crashen?

5, mygod daar heb ik wel respect voor haha :cold_sweat: Ik ken weinig mensen in die omgeving aangezien het dus totaal niet bij mij in de buurt is, helaas. Wel wonen mijn oom en tante daar, maar om hun nu als student lastig te vallen met langskomende vrienden, uitgaansavonden etc. is ook niet de beste optie…

Half jaartje au pairen en werken, kan ik ook gaan sparen en ervaringen op doen. Toch iets om over na te denken, bedankt!

Vrienden moet je maken haha. Ik ben ook vrijwel alleen naar m’n studentenstad gegaan. Misschien anders af en toe bij je oom en tante logeren als je lange dagen hebt?

Dat van de lange dagen is wel een optie inderdaad. Vindt het wel spannend om zonder kennissen naar een vreemde stad/school te gaan hoor! Ging het je een beetje goed af?

Jaa heb er voor gekozen. Dan leer je pas echt nieuwe mensen kennen en een leven opbouwen voor jezelf :slightly_smiling_face:
En veel dingen zijn voor iedereen nieuw dus daar moet je je geen zorgen over maken. :wink:

Ja dat is inderdaad waar haha, ben erg benieuwd !

Is het geen optie om het eerste jaar nog thuis te wonen en gewoon heen en weer te gaan en daarna het tweede jaar op kamers?

Ik lees dat je een HBO studie wilt doen, wat ik heb geleerd in mijn eerste jaar is dat het eerste jaar echt hectisch en druk is en daarna neemt de druk wel af. En de meeste mensen die bij mij in de klas zaten en die op kamers zaten hadden echt zoiets van "Was ik maar thuis gebleven voor het eerste jaar` Het nadeel van thuisblijven is dat je heen en weer moet reizen maar het voordeel is wel dat je niet het huishouden hoeft te doen, inkopen te doen, iedere dag koken.

Als ik naar school ga zit ik ongeveer anderhalf uur in de bus/trein. Dus heen en terug ben ik 3 uur onderweg, ik benut de tijd om te leren, te lezen of met klasgenoten te praten. Het is niet zo erg als het lijkt, je krijgt meestal de tijd wel om.

Nooit echt over nagedacht om hoeveel je inderdaad bezig bent met naast je nieuwe studie ook nog eens je huishouden en kosten op orde moet houden, handig om te weten.

En het geld kan ik heeel erg goed gebruiken als ik dat jaar daarna inderdaad op kamers zou gaan ja haha

Een vriendin van mij gaat dat ook hebben! Haar plannen zijn een jaartje werken om financieel stabieler te worden zodat ze eerder op kamers kan etc, maar vwo erachteraan doen is ook een hele goede optie!
Dat zou ik denk ik doen, want je bent zo jong! Ik snap op zich wel dat je ouders je nog niet uit huis willen hebben.
Succes!

Ik denk dat ik vwo ga doen en een stabiele bijbaan er naast. Ik heb in ieder geval veel om over na te denken haha, bedankt !

Ik zou VWO gaan doen en daarnaast een bijbaan zoeken. Zo kun je ook mooi gaan sparen voor je studie/ rijbewijs of wat dan ook.
16 is inderdaad nog wel heel erg jong om op kamers te gaan, zeker in het eerste jaar van het HBO.

Ik ben ook 16 en begin straks aan een opleiding, alleen hoef ik niet op kamers.
Een half jaar werken en een half jaar als au pair is een optie, maar bedenk je alsjeblieft goed dat je studiefinanciering misloopt en dus ook een ov.
Je studieschuld zal dus groot zijn t.o.v als je direct gaat studeren.
In welke stad wil je gaan studeren? Je hebt in verschillende steden heb je ook huizen waar alles samen gedaan word.

Een andere optie is dat je een 1-jarige studie of cursus gaat doen, daarvoor krijg je wel stufie.

Daarom, denk ook dat dit de beste oplossing is!

Nog nooit gehoord dat je een grotere studieschuld krijgt. Ik wou gaan studeren in Utrecht !