16 en op kamers.

Ik wil heel graag een opleiding doen maar die zit dus 100 km van mijn huis vandaan. Dat betekend dat ik dan op kamers zou moeten.
Zijn er hier meisjes die 16 zijn en ook al op kamers zitten?
Wat kan ik allemaal verwachten??

Ik was 17 toen ik op kamers ging en heb er zeker geen spijt van. Geen 16 maar het verschil is niet zo groot. Waar woon je en waar wil je studeren dan?

Als je echt die opleiding wilt doen zou ik het zeker doen. Als de treinverbinding een beetje goed is kun je natuurlijk ook nog even wachten met op kamers gaan.

Wat veranderd er als je op kamers gaat?:

• GELD meer uitgaven (huur, eten en drinken enzovoort, opleiding?) tenzij je ouders hierin bijschieten zul je moeten zorgen dat je dus een hoop meer inkomsten hebt om de huur, boodschappen, andere dingen die je koopt en je opleiding te betalen. Studiefinanciering helpt hier een beetje in maar het is lang lang lang niet genoeg.
  • VINDEN VAN EEN KAMER is niet altijd even gemakkelijk. Om een kamer te krijgen zul je hospiteeravonden tegen komen. Dat zijn avonden waarbij mensen beoordelen of jij hun nieuwe huisgenoot bent en over het algemeen word je vaak eerst afgewezen (er zijn tenslotte meer mensen die die kamer willen en er is maar 1 kamer) Vooral als je jong bent en op kamers wilt zullen je (toekomstige) huisgenoten vaak wat ouder zijn waardoor het vaak gebeurd dat ze je weigeren en iemand anders kiezen om met hun te gaan wonen.
  • HUISHOUDEN. Behalve het betalen van je huur enzovoort moet je ook nog allemaal huishoudelijke dingen doen, waarschijnlijk meer dan je gewend bent. Koken en schoonmaken kosten je al snel een uurtje op een dag.

en dan heb je nog het emotionele del natuurlijk. Niet je familie elke dag meer zien (dat vond ik eigenlijk niet zo’n issue), vriendinnen enzovoort zijn veel moeilijker te zien omdat je altijd eerst een hele tijd moet reizen.

Ik heb het tot nu toe alleen gehad over de nadelen, er zitten natuurlijk ook voordelen aan: geen tijd te hoeven te verspillen aan veel reizen naar je school en last but not least meer vrijheid

ik wil ook op kamers volgend schooljaar. En dan ben ik ook pas 2 maanden 17 ofzo. Ik zie vooral veel voordelen ^^ Geld wordt natuurlijk wel een issue. En ik denk dat ze idd niet zo snel mensen in hun studentenhuis willen die nog zo jong zijn

Ik ben 15 en woon om de week alleen thuis. Maar ik krijg wel gewoon geld voor boodschappen en ik heb geen huur etc. Dus wat dat betreft is het heel anders.

Mijn vriend ging op z’n 16de ookal het huis uit, om dezelfde reden als jij. Het moet kunnen. Als je een beetje verantwoordelijkheids gevoel hebt, en het financieel rond kan krijgen…

Rossan heeft het eigenlijk al goed samengevat.

Ik denk dat het niet met leeftijd te maken heeft of je klaar bent om op kamers te gaan. Niet iedereen is even snel volwassen :slightly_smiling_face:

Ik vind het wel knap hoor. Ik ben ook 16 en ik zie mezelf echt nog niet op kamers volgend jaar als ik mijn examen heb. (Dan ben ik nog een maand 16 bijna 17.)

[b]Ik heb ook een vraag aan de mensen die op kamers wonen (als je niet op kamers woont mag je ook je mening geven hoor, ik wilde gewoon niet een nieuw topic openenen voor zoiets)

Vinden jullie dat je beter eerst in je eentje op kamers kunt gaan voor je bij je vriend gaat wonen? En even niet meegerekend dat het uit kan gaan want dat kan ook als je 40 jaar bij elkaar bent. (Mijn moeder zei dat dat beter was omdat je dan weet dat je het zelf kunt.)[/b]

Aan huppelTRUT (dat klinkt onaardigxD) Ja ik denk inderdaad dat het beter is om eerst op jezelf te gaan wonen zonder je vriend. Onder andere omdat je dan jezelf beter leert kennen en niet dingen aan een ander overlaat; zo weet je ook dat je het zelf kan.

Behalve dat: het kan zijn dat het je tegenvalt om op jezelf te wonen, als je alleen (of met huisgenoten, maar iig niet met een bekend) gaat wonen en het valt tegen dan heb je alleen jezelf er mee. Als je gaat samenwonen en het bevalt 1 van de 2 niet dan heb je kans dat dat de relatie voorgoed verpest.

ik moet denk ik ook op kamers als ik 17 ben want de opleiding die ik wil gaan doen zit vlakbij utrecht en in woon in t zuiden van noord-brabant. dus ik zou er graag wat over willen weten!

up!

Super bedankt!

On: Ik denk dat als je het echt wil het wel lukt hoor. Maar je krijgt de eerste maand geen studiefinanciering he? Omdat je nog geen 18 bent. Dat is misschien wel iets waar je rekening mee moet houden. Je hebt dan namelijk ook geen OV.
Waar woon je en welke studie wil je doen?

Ooh, ik wil volgend jaar zo graag op kamers !
Gewoon lekker je eigen plek,
alle vrijheid die je wilt :grinning:
Alleen groot probleem: het geld.
Ik kan het volgensmij nooooit betalen !
Dat is wel heel erg jammer vind ik :confused:

Mn vriendje studeert in Rotterdam, hij moet 2,5 uur heen, en dan ook nog 2,5 uur terug per dag. Maar hij wilde nu nog niet op kamers, dat gaat die volgend jaar doen.
Maar reizen is echt slopend dus ik zou wel op kamers gaan!

Als ik in Eindhoven ga studeren, ga ik misschien ook op kamers. Ik ben dan net 17 en ik weet niet helemaal of ik er al helemaal klaar voor ben om helemaal op eigen benen te staan…