16 en afslankpillen

Hallo,

ik ben een meisje, 16 jaar oud en ik heb op veel manieren geprobeerd af te vallen, maar al die manieren zijn mislukt (ook al heb ik ongeveer een jaar lang gesport en gezond gegeten viel ik niets af). Nu wil ik afslankpillen gebruiken, maar ik ben dus onder de 18. Ik heb echt overgewicht want ik ben 181 lang en weeg nu vast al 110 kilo, ik ben dus ongeveer 30 kilo te zwaar. ik ben van plan om naast de pillen ook weer gezond te gaan eten en te sporten en dan kijken of ik deze keer wel wat afval. Alleen weet ik dus niet of afslankpillen gevaarlijk voor mij zijn… Het liefst wil ik zo snel mogelijk er mee beginnen.

Alvast bedankt.

Ben je al naar de huisarts geweest?

Afslankpillen zijn geen snoepjes. Weeg je wel echt 110? Want de manier van schrijven lijk het alsof je een schatting maakt. Als je werkelijk wilt afvallen (en dat moet je in jouw geval echt alleen doen als je overgewicht hebt), dan zou ik je aanraden naar de huisarts te gaan. Die kan je advies geven en je door verwijzen naar een diëtist. Het slechtste wat je in jouw geval kunt gaan doen is zelf experimenteren met afslankpillen, vooral om je pas 16 bent en nog volop in ontwikkeling bent

Afslankpillen zijn helemaal niet gezond, je kan van vele zelfs problemen krijgen met je hart, dus ik raad het je AF! Een diëtist (naar mijn ervaring) helpt ook niet veel.

Wat je moet doen is, gezond blijven eten en hard trainen. Ik geloof niet dat je je er 100% aan hebt gehouden om in die halfjaar super gezond te eten en te trainen. Je merkt echt wel verschil dan hoor.

ga niet beginnen met die troep te nemen, tenzij je een toekomst wil met een ongezond lichaam EN overgewicht, want eenmaal je begint met zo’n troep mag je je metabolisme vaarwel zeggen.

wat eet je nu op een weekbasis (de waarheid, ook die lepel pindakaas, het ‘kleine’ chocolaatje dat je zo uit de verpakking at, het suikerklontje in je thee, …) soms eet je veel meer dan je denkt. wat voor sport doe je en hoe vaak, hoeveel beweeg je naast het sporten? want iemand die de hele dag in de weer is met wandelen, boodschappen doen, opruimen, … en verder niet sport verbruikt meer calorieën dan iemand die naar de sportschool gaat, maar voor de rest heel de dag zit.

weeg je echt 110kilo? wat zeggen je ouders? heb je het hier al eens over gehad? heb je al overwogen naar een diëtiste te gaan?

ik wil je wel serieus nemen, maar je berichtje lijkt me meer als of je een heel onzekere meid bent, een meid die niet daadwerkelijk overgewicht heeft? misschien is het een idee om te werken aan je zelfbeeld in plaats van aan je lichaam?

Meisje ik geef je wijze raad en vergeet die afslankpillen. Het is troep en maakt je lichaam kapot, daarbij komt dat het ook nog eens heel erg verslavend kan werken. Je geeft aan dat je alles al hebt geprobeerd maar ben je ook al aangemeld bij een sportschool waar je onder begeleiding aan een afslanktraject werkt? Zij geven je vaak ook advies over voeding al raad ik in jou geval aan dit met je huisarts en een voedingsdeskundige te bespreken. Gezond afvallen kost tijd, je gaat dus echt niet in een week tijd resultaat zien. Als je gezond eet en regelmatig naar de sportschool gaat zal je over een half jaar echt aanzienlijk verschil zien. Ja over een half jaar, wees dus gemotiveerd om je levensstijl om te gooien!

Begin alsjeblieft niet met afslankpillen, dat is echt pure troep. Heb je al eens begeleiding van iemand gehad? Een dietiste of een leefstijlcoach? Die kunnen samen met jou kijken naar je eetgewoonten en je sporten. Zij kunnen tips geven over wat je moet verbeteren om toch af te vallen.

De laatste keer dat ik me woog is echt iets van 5 maanden geleden en toen woog ik echt 103, dus toen ik dit typte ben ik van het ergste uitgegaan omdat ik me nu niet meer durf te wegen. Ik heb het er heel vaak met mijn ouders over gehad maar ze stellen een bezoek aan de huisarts steeds uit (nu al iets van 2 maanden). Het vage is dat als ik aan iemand vraag om m’n gewicht te schatten ze altijd ongeveer 90 zeggen, waarschijnlijk omdat al het vet vooral op mijn heupen en benen zit, ik skinny jeans draag en boven gewoon redelijk normaal ben. Maar ik meen echt dat ik nu al boven de 103 weeg. Ik zit gewoon heel erg te panikeren omdat mijn buik nu ook dikker aan het worden is en dan zie ik er straks wel uit als iemand die 110 weegt. Ook wilde ik graag een nieuwe start met een nieuw lichaam op m’n volgende school wat nu al zeker weten niet meer gaat lukken in zo’n korte tijd.

Ook ben ik al eens bij een diëtiste geweest maar dat hielp voor mij echt niet, ze gaf me alleen en briefje met gerechten en hoeveel calorieën die zijn en ze woog en meette me elke keer. Dat was wel al een paar jaar terug toen ik al 15 kilo overgewicht had.

Ik sportte ook bij basic fit en we hebben nog steeds een abonnement. Alleen heb mijn gezin niet heel veel geld en dus vast niet genoeg voor een vaste begeleider. Dus dacht ik die pillen maar van mijn spaargeld te kopen en zelf hard te trainen na mijn examens.

Niet beginnen aan die zooi. Als je heel clean hebt gegeten en voldoende beweegt is het niet normaal dat je overgewicht hebt en niet afvalt. Misschien is er meer aan de hand met je lichaam waardoor je niet afvalt? Misschien kun je nog een keer naar de dokter gaan of opnieuw advies vragen bij een diëtist? Lastige situatie.

Maar je kan toch zelf naar de huisarts gaan? En je hoeft niet te sporten bij een sportschool, je kan ook thuis sporten of hardlopen ofzo.

Ik heb een contactstoornis en een telefoonfobie… Ik heb wel al een keer geprobeerd om zelf een afspraak te maken via de telefoon maar ik begon te panikeren en drukte het nummer snel weg. Ik dacht dus dat als ik wat dunner zou zijn ik misschien meer motivatie zou krijgen om m’n contactstoornis te onderdrukken en me wat zelfverzekerder zou voelen. Maar snel is dus geen optie…

Misschien is 1 van de oorzaken van mijn overgewicht dat ik steeds laat naar bed ga (vanwege stress en school denk ik).

laat naar bed gaan zorgt niet voor overgewicht hoor, stress ook niet perse, wel als je een stresseter bent en veel gaat eten op gestreste momenten, maar dan kom je niet aan van de stress, maar dus van het te veel eten.

hoeveel eet je nu op een dag? kan je anders een voorbeeld geven van wat je eet op een dag, of misschien beter op een hele week? misschien voor jezelf eens bijhouden, dus echt alles opschrijven wat je eet en drinkt, je kan het hier ook posten, dan kunnen we eens meekijken. wat voor sport deed je/doe je? hoe ziet je dag er uit? zit je de hele dag of wandel je ook, fiets je naar school/winkels/werk?

misschien kan je hier een topic beginnen en dagelijks posten wat je eet en wat je bewogen hebt, zo kunnen we je misschien helpen en krijg je ook meer inzicht in je eetpatroon. als je echt niet te veel eet en voldoende beweging hebt dat kan het niet dat je overgewicht hebt, dan is er iets anders aan de hand en moet je echt naar de dokter, misschien een vriendin meevragen als je ouders niet willen?

enkele nuttige links voor je:
hier kan je zien hoeveel je voor jouw leeftijd zou moeten eten en bewegen:
http://www.vigez.be/themas/voeding-en-beweging/aanbevelingen/aanbevelingen-voor-voeding/volwassenen

hier kan je info vinden over de juiste voedingsstoffen, wat je moet eten om aan welke voedingsstoffen te komen

ken je blogilates? op haar site post ze maandelijks een volledige workout kalender, ze heeft ook een beginners kalender, je hoeft echt niet naar de sportschool om te sporten
http://www.blogilates.com/blog/2014/12/30/new-beginners-calendar-2-0-for-2015/

maar echt, verspil je geld niet aan die troep, koop dan liever een paar goede sportschoenen en ga sporten, investeer in gezonde voeding (GEEN maaltijdvervangers/repen!)

zou je het zien zitten om eens te posten wat je nu eet en drinkt en doet van beweging?

En als je je moeder laat bellen? tbh vind ik dat je gewoon iets harder moet zijn en gewoon moet durven bellen want je moet later in je leven nog zóveel bellen maargoed.

Gewoon zelf bellen en naar de huisarts gaan. Wat kan helpen is vooraf een briefje schrijven met wat je precies gaat zeggen en dan te bellen. Dus:
‘Hallo met …(jouw naam)… Ik wil graag een afspraak maken omdat ik hulp nodig heb bij … Is het mogelijk om de afspraak voor morgen 10.00 uur in te plannen?’
En dan reageren zij wel met kan wel of een andere datum.

Het lijkt mij heel verstandig om eens een bezoekje aan de huisarts te brengen, wat de meiden hierboven mij ook al zeggen. Als het echt zo is dat je van sporten en gezond eten niet afvalt, dan is er duidelijk iets anders aan de hand.

En wat Kruidkoek al voorstelt: zou je hier eens een lijstje willen plaatsen van wat je eet? Misschien neem je net de verkeerde dingen, die in jouw ogen gezond lijken. Er zitten hier een hoop meiden die je echt wel kunnen helpen bij jouw eet tips te geven. Genoeg mensen die je graag willen helpen:)

En de tip van soepstengel is ook echt een hele goede, over het opschrijven wat je wilt vragen en zeggen. Je zal je zo goed voelen na het gesprek dat je die stap hebt durven nemen.

Ik eet in de ochtend nooit omdat ik daar geen tijd voor in plan, ik fiets naar school dat is dus ongeveer 50 minuten elke schooldag, op school eet ik 1 school koek (wat ik al ga schrappen), 1 of 2 broodjes en drink ik altijd water. als ik thuis kom neem ik 1 glas limonade en 1 kauwgompje. Bij het avond eten drink ik of niets of water. alleen op vrijdag wat lekkers in de avond (zoals een koek geen taart). Ik sportte dus in een sportschool en zat vooral op de loopband en een ding dat schaatsbewegingen maakt. Ik liep ook altijd met mijn hond maar nu ik in mijn examen jaar zit maak ik daar geen tijd meer voor…

Je eet echt veel te weinig en je komt ontzettend veel voedingsstoffen te kort. Zo ik het nu zie eet je alleen een koek, 1 of 2 broodjes en avondeten. Dan snap ik wel dat je niet afvalt. Ik zou eens een kijkje nemen in het gezond-afvallen-topic. Daarin staan basislijsten om af te vallen. Tevens is hier op internet ook heel veel over te vinden.