16 Brugklas tips

Ik ben zelf nu een jaar brugklasser geweest. en ik ga nu naar de tweede. En ik weet precies hoe ik me voelde toen ik bijna naar de middelbare ging. Ik had een leeg gevoel. Je moet natuurlijk nieuwe vrienden maken. Hier komen de tips.

1. één ding kan je gewoon niet ontwijken om te kopen. Juist ja, een tas. Niet al te groot natuurlijk. Maar ook weer niet te klein. Bij mij ging het zo: Nieuwe tas, Paste net alles in maar ging niet dicht. Na een paar dagjes op school zag ik alle andere kinderen met hun tassen. (die wel dicht konden) Ik ergens midden in het jaar een nieuwe tas gekocht. Die ging wel dicht.

2. onthoud je fietsenrij/stalling In een van de eerste dagen kan je nog wel eens je fiets kwijt zijn. (geloof me, dat is echt geen pretje)

3. Koop leuk (niet te kinderachtig) kaftpapier. Je moet er een jaar mee doen. of langer zelfs. (GEEN FOTOKAFTPAPIER!!!)

4. hoe je je moet gedragen: Gewoon hoe je altijd bent! (ga je alsjeblieft niet voor doen als een bitch. Die iedereen onder controle probeert te houden omdat ze anders de populairste niet is.) Als je gewoon jezelf bent, gaan vanzelf kinderen je wel aardig vinden!

5. Het meest bekende ding aan de middelbare. De kluisjes. Ik heb in de eerste mn kluisje haast niet gebruikt. Aan de ene kant best stom, maar oke. Ik was altijd bang dat ik iets ging vergeten. en dan kan je niet zomaar ff terug naar school. Doe wat je het fijnst vind. Niet iedereen gebruikt zn kluisje even vaak.

6. Haal in het begin van het jaar gelijk goede cijfers! Waarom? Dat word je waarschijnlijk nog wel uitgelegd.

7. Als je thuis komt met je huiswerk. Begin gelijk!! anders moet je het tot diep in de nacht nog gaat zitten doen.

8. Iedereen zegt wel dat hogere klassers tegen brugklassers zeggen ‘‘piep, piep.’’ Maar dat is op elke school verschillend. Ik heb het in mn hele brugklas jaar maar één keer gehoord!

9. Probeer je niet te hechten aan één vriendin. Dat heb ik gedaan en dat was in sommige gevallen erg onhandig.

10. Al snel als je een paar dagen op school zit. zul je zien dat er al gauw groepjes zijn gemaakt. Probeer daarom gelijk vrienden te maken!

11. Wees tegen alle docenten aardig. Voor je het weet heb je die strenge docent waar je altijd op zat te zeiken als mentor!

12. Zorg gewoon voor een gezellige sweer!

13. Veel vrije tijd heb je niet meer. maar als het vakantie is. voel je je echt relaxed.

14. Doe gewoon tegen iedereen aardig. Je weet niet hoelang je er nog mee in de klas zit.

15. Brugklassers en vierde klassers?? Yup twee beste vrienden die mijn bf en ik hebben gemaakt in het brugklas jaar zijn vierde klassers!

16. Alles komt goed!

Goede tips! Ben zelf geen brugklasser maar als ik er eentje was had ik hier zeker wat aan gehad!

Eh?

:’)
Misschien kun je hier beter een blog over schrijven?

Misschien dat dit leuker is als blog? :slightly_smiling_face:

Waarom doet iedereen altijd alsof de eerste zo’n verschrikkelijke opgave is? :’)
Met een beetje common sense lukt dat echt prima.

sommige kinderen zijn onzeker…

Leuk geschreven, maar idd beter als een blogbericht.

Sommige kinderen hebben krullen.

XD

Idd als blogbericht handiger geweest. Maareh, brugger zijn is echt no big deal (voor mij was het dat althans toentertijd niet). Iedereen is ooit brugger geweest.

als brugklasser had ik best veel vrije tijd… maar misschien vond ik dat zelf toen ook niet, haha