Ik denk dat je vooral moeite hebt met een studiekeuze te maken omdat het middelbaar vaak te gemakkelijk is en je je niet kunt voorstellen hoe zo’n richting in het hoger in elkaar zit. Maar als jij dan tot je 25ste in het middelbaar zit, weet je dat dus nog steeds niet. Sommige mensen maken dan inderdaad fouten, door verkeerd ingelicht te zijn, maar volgens mij heeft dat weinig met de leeftijd te maken. Ik heb ook verkeerde keuzes gemaakt in het begin, gewoon omdat ik geen idee had van wat studeren nu juist inhield. Maar dat had er niks met mijn leeftijd te maken. Eerder met ervaring die je mist en die je toch sowieso moet opdoen door naar een hogeschool/universiteit te gaan. Een jaartje later heb ik de perfecte studie gevonden, niet omdat ik dat jaartje ouder was, nee, maar omdat ik door mijn eerste studie te volgen (En te verprutsen) wél wist wat het inhield en de sprong tussen middelbaar en verder studeren daardoor al een beetje overbrugd was. En daar steekt de fout, middelbaar is echt wel peanuts tegenover de universiteit.
Verder: Hoeveel ouder zou je dan moeten zijn? Als je nu een opleiding kiest (Hier in België dan) en je bent nooit in je leven blijven zitten, loopt geen studievertraging op enz. Zit je tot je 23ste op de schoolbanken. Dan heb je nog de mogelijkheid om een master-na-master te doen, te doctoreren… Je bent al redelijk oud als je uiteindelijk aan het werk gaat, als je dan nog eens de leeftijd verlaat dat je die keuze mag maken, verhoogt die leeftijd nog eens.