16 / 17 en op kamers..

Hey, ik wil echt dolgraag studeren in Amsterdam de stad van mijn dromen :upside_down_face: . Maaar… dat is dus 1 uur en 53 minuten reizen van mijn huis. ELKE.DAG. Dus dan zou ik op 16 / 17 jarige leeftijd op kamers moeten. heeft iemand daar verstand van en wat kan ik allemaal verwachten ?

Zit je momenteel in je examenjaar, of is dit voor over een jaar of meer?

Dit is voor over 2 jaar

Dan zou ik je er nog geen zorgen over maken. Daarnaast zou ik je niet teveel focussen op Amsterdam als je studiestad, maar meer focussen op welke opleiding bij je past. Als die dan toevallig ook in Amsterdam zal zijn, super :wink:

Je zou een studie moeten kiezen op de studie zelf, niet op de stad waar hij zit. Daarnaast is het pas over twee jaar, ik zou eerst maar eens bedenken wat je wil studeren en me daarna pas druk over dit soort dingen maken.

Ik zou inderdaad voor de studie kiezen en niet voor de stad. En als je toch in Amsterdam gaat studeren valt het reizen ook wel mee hoor. Ik reis elke dag anderhalf uur vanaf mijn huis naar school en dat is best goed te doen.

Een vriendin van mij is op kamers gegaan toen ze 16 was (ze is nu 21), omdat ze gewoon echt niet meer thuis kon wonen. Maar ze heeft mij heel vaak verteld dat ze er wel degelijk spijt van heeft, omdat ze het zichzelf er enorm moeilijk mee heeft gemaakt. Verder weet ik er ook niet het fijne van, maar ze zei in ieder geval dat het veel gedoe opgeleverd heeft.

Maargoed, wat hierboven al gezegd is: als het pas over twee jaar is, zou ik je er nu vooral nog geen zorgen over maken.
Trouwens, kiezen voor de stad is helemaal niet slecht! Ik wil zelf dolgraag naar Amsterdam en aangezien mijn studie overal door het land gevolgd kan worden, heeft de stad zelf de doorslag gegeven.

Dat kan je nu nog niet echt weten. Het ligt er maar net aan hoe verantwoordelijk jij al bent op je 16e of 17e, dat veschilt per persoon.

Ik was net 17 toen ik op kamers ging en nu ik er op terug kijk was ik er eigenlijk toch een beetje te jong voor. Zelfs al ging ik elk weekend naar huis.

Maar heb je dan niet gekeken naar de beoordeling van de studie op de verschillende uni’s/hogescholen? Niet om vervelend te doen hoor, maar een goede beoordeling lijkt me belangrijker dan de stad waar je studeert.

Dit precies.

@ TS: het is pas over twee jaar, dus ik zou me er nog geen zorgen over maken. Kijk eerst maar eens naar wat je wilt gaan studeren, wat de beoordelingen voor de opleiding zijn en daarna kijk je waar het allemaal gegeven wordt.

En verder ben ik van mening dat je nog net te jong bent om op je 16e/17e op kamers te gaan. Ik zou, als ik zelf in die situatie had gezeten, pas op kamers gegaan zijn als ik 18 was. Ik weet niet waarom, maar dat is een gevoel. Op je 16e/17e ben je nog niet meerderjarig en heb je voor een aantal dingen nog toestemming van je ouders nodig.

Nee, niet echt. Ik snap je redenatie, maar dit is gewoon hoe ik er over denk. Alle universiteiten in Nederland zijn prima en ja, er zit misschien een beetje verschil in kwaliteit, maar dat is verschil is echt niet zodanig groot dat je na afstuderen op de ene uni meer kans maakt op een baan dan bij een andere uni. Ik kan er ook naast zitten, hoor. In ieder geval, ik vind het zelf wel heel belangrijk dat ik me thuis voel in de stad waar ik de komende 5 jaar ga doorbrengen.

Persoonlijk denk ik dat je eigenlijk alle factoren tegen elkaar moet afwegen. De stad is inderdaad ook belangrijk; ik ga dan ook juist bewust níét voor Amsterdam haha, omdat zo’n grote stad mij niet ligt. Maar ik heb ook heel bewust naar de inhoud van de studie gekeken. Niet per se om een baan te vinden, want ik denk inderdaad dat je baankans er niet vanaf hangt, maar wel om er zeker van te zijn dat je leert wat je wilt leren. In principe lijken de opleidingen van verschillende hogescholen/universiteiten erg op elkaar, maar er zijn wel (subtiele) verschillen.

^ik vind deze discussie echt leuk haha (:
Je hebt wel een punt hoor. en ik moet ook eerlijk toegeven dat ik misschien een beetje naïef ben geweest in mijn studiekeuze. Alhoewel, ken je de studie gezondheidswetenschappen? Dat is niet de studie die ik ga doen, maar daar heb ik wel naar gekeken en daarvan ben ik er op open dagen achter gekomen dat die studie wel degelijk anders aangepakt wordt in Maastricht/Rotterdam/Twente, dus daar zou ik dan voor Maastricht hebben gekozen omdat die aanpak het beste in mijn straatje past. Maargoed, ik ga dus geneeskunde doen en ik ben er eigenlijk gewoon van uit gegaan dat dat overal hetzelfde is. Behalve in andere landen dan, zoals België.
Maargoed, ik denk dat studiekeuze ook gewoon een persoonlijk strategie nodig heeft in the end?

Hoi! Ik was 17 toen ik op kamers ging in Amsterdam en er zijn wat praktische dingen waar je rekening mee moet houden, zoals dat je ouders mee moeten tekenen met je huurcontract, maar verder geen grote dingen hoor! Ik denk niet dat er veel verschil is met iemand die 18 is en op kamers gaat.
Maar goed, het is pas over twee jaar inderdaad. Ik vind het eigenlijk juist wel goed dat je hier al mee bezig bent. Zodra je 16 bent zou ik me inschrijven bij studentenwoningweb. Dat is eenmalig 50 euro en dan kom je op de wachtlijst voor een kamer. Na een half jaar wachten kreeg ik een kamer op Uilenstede (een campus dicht bij de VU, niet de allermooiste woning maar je hebt in ieder geval iets) en inmiddels woon ik in het centrum.

Ik raad het trouwens erg aan om ook te kijken naar de stad. Je moet je ergens wel thuis voelen. Daarnaast hebben ze de meeste studies in Amsterdam wel. Natuurlijk raad ik het niet aan om, als het bijvoorbeeld je droom is om werktuigbouwkunde of iets anders wat ze hier niet hebben te studeren dat op te geven omdat je zo graag naar Amsterdam wil. Maar als je toch al weet dat je niet zo’n soort studie wil doen dan kun je best eerst naar de stad kijken. Zelf studeer ik rechten en dat hebben ze bijna overal dus ik heb voornamelijk naar de stad gekeken. Universiteiten zijn in sommige steden iets beter dan anderen maar in Nederland maakt dat zo weinig verschil. Het enige wat nog wel goed is om naar te kijken is dat het studieprogramma heel erg anders kan zijn per universiteit dus dat moet je wel aanspreken.

Als je in A’dam geneeskunde wilt gaan studeren, naar welke uni gaat je voorkeur dan uit? Er zit ook weer een verschil (vooral in beoordelingen) tussen de UvA en de VU. :’)

En tsjaa, natuurlijk is het grootste deel hetzelfde, maar op de ene uni zul je het ene vak al eerder behandelen dan het andere vak.

^ is die vraag aan mij gericht? Ik heb me namelijk ingeschreven bij de UvA. VU ben ik niet eens geweest omdat mijn ouders zeiden dat dat een slechte uni is :cold_sweat:

Je hebt gelijk hoor cucumber. Maar zoals ik al eerder heb gezegd: ik denk dat studiekeuze best een persoonlijk aanpak mag hebben. Mijn aanpak was afgaan op mijn gut feeling en niet te veel naar statistieken kijken, want to be honest, dat interesseert me gewoon bar weinig. Want weetje, als ik voor de studie van mijn dromen met 100% slagingskans en waar 100% van de afgestudeerden meteen een baan heeft en simpelweg bekend staat als de beste uni ter wereld in een gehucht zonder sociaal leven zou moeten wonen, dan zou ik op zoek gaan naar een andere studie. Voor mij is de stad wél heel belangrijk. Ik begon daarover omdat ik vind dat dat ook moet kunnen. En bovendien is je studie ook alleen maar een opstapje naar je werk. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar uiteindelijk gaat het er mij wel om dat ik later het werk kan gaan doen wat ik graag wil doen en daarvoor heb ik alleen maar de naam van de juiste studie op een diploma nodig.

Sorry als ik boos overkom, zo bedoel ik het niet. Oh en sorry TS dat we nu je topic een beetje overnemen.

Nog even iets on topic: ik wilde op mijn 16e al super graag op kamers en na veel praten met mijn ouders mocht het, mits ik het zelf ging bekostigen. En dat ging me niet lukken. Daarbij zit ik nu nog steeds op de middelbare (ben nu 18) dus heel logisch was het ook niet. Het is voor mij vanzelfsprekend om uit huis te gaan als je ver weg gaat studeren en als jij op je 16e al gaat studeren, dan denk ik eigenlijk wel dat je die verantwoordelijkheid op je mag kunnen nemen, maar als jouw ouders denken dat jij het niet dan nog niet aankunt, dan hebben zij gewoon gelijk. Ik hoop dat het een beetje logisch klinkt wat ik zeg haha. Oh oh oh en een vriendin van mij die zegmaar een jaar had overgeslagen op de basisschool en daardoor op haar 17e klaar was op de middelbare, ging daarna ook gewoon op kamers. Oke ik weet niet wat je daarmee kan maargoed

^ Ja, het was aan jou gericht, haha.

Ik snap je redenatie wel. Ik denk dat het met een universitaire studie die op veel uni’s wordt gegeven, zoals geneeskunde dus, anders werkt dan met een hbo-opleiding die niet in iedere plaats gevestigd is. Natuurlijk is het het belangrijkst dat je een diploma hebt, maar ik heb in mijn stages gemerkt dat stagebegeleiders (logopedisten in mijn geval) toch stiekem wel keken naar waar ik mijn opleiding volg. Utrecht is bijv. veel beter aangeschreven dan Eindhoven en daarom wilden ze per se niemand uit Eindhoven. :’) Maar dat verschilt weer meer per beroepsgroep wellicht?

Dat soort ervaringen heb ik inderdaad al vaker gehoord. De vrouw van mijn vader werkt in het ziekenhuis als verloskundige en heeft in meerdere ziekenhuizen door het land gewerkt en vertelde me dus dat er wel mensen vooroordelen hebben over de verschillende opleidingsinstituten. Dus dat zuigt. Stom dat dat bij jou ook het geval was. Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met geneeskundestudenten. Alleen dat het blijkbaar moeilijk is om coschappen te gaan lopen in bijvoorbeeld Nijmegen als je in Amsterdam studeert en andersom.