13 en 14 jarigen dom en kinderachtig?

Naar aanleiding van een kleine discussie in een ander topic heb ik besloten er een topic over te openen.

Ik heb gemerkt op het forum dat er vaak wordt neergekeken op de jongere mensen onder ons (daarmee bedoel ik dus 13 en 14 jarigen). De meesten denken hier volgens mij dat alle 13 en 14 jarigen domme pubers zijn die graag volwassen willen lijken en al moeten giechelen om het woord ‘seks’.
Niet alle 13 en 14 jarigen zijn zo. Zo las ik daarnet iemand die zei dat ze de ‘IK BEN 14 JAAR EN IK HEB EEN JONGEN GETROKKEN BEN IK NU ZWANGER’ topics zat is.
Dat ben ik ook, maar waarom moet er nou dat ‘14 jaar’ voor? Had iemand die 15 of 16 is niet dezelfde vraag kunnen stellen? De meeste 13 en 14 jarigen weten echt wel hoe een mens zich voortplant hoor.
Natuurlijk, er zitten er een hoop tussen die erg domme vragen stellen, maar dat betekent toch niet dat alle meiden van deze leeftijd zo zijn?
De meesten hier hebben volgens mij niet door hoe neerbuigend en naar zo’n opmerking kan overkomen. In een ander topic werden 13 en 14 jarige meiden met een blog al ‘wannabe’s’ genoemd. Waarom wannabe’s?
Wat hebben wij ooit gedaan dat we nu als ‘dom’ en ‘kinderachtig’ worden gezien? Komt het door de groep 13 en 14 jarigen die ook echt dom en kinderachtig zijn? Of zijn 13 en 14 jarigen nou eenmaal zo en horen ze nu eigenlijk met hun poppen te spelen?
Zeg hier wat je te zeggen hebt over dit onderwerp!

13- en 14jarigen zijn in het algemeen niet dom. Maar wat wel opvallend is, dat als er zo’n topic geopend wordt, hij vaak geopend wordt door een jonger iemand. Dus ik snap degene die het zei wel.

Ik zal zelf nooit tegen een persoon neerbuigend doen omwille van zijn of haar leeftijd. Als iemand een goed topic aanmaakt of een goede reactie geeft zal ik niet zeggen van “je bent 12 (om eens iets anders dan 14 te gebruiken), ga met je barbies spelen!” maar gewoon mee discussieren in dat topic en die persoon zien als mijn gelijke. Maar ik vind het wel een feit dat als je een topic ziet van “help, ik heb dat nog nooit met een jongen gedaan, wat nu??? ben ik hopeloos???” of van “hoeveel make up “mag” ik dragen voordat ik sletterig ben???” zo goed als allemaal van de leeftijdscategorie 15- komen. Dat houdt absoluut niet in dat iedereen van die categorie dom en kinderachtig is, maar ik snap de frustraties van de meer volwassen girlsceners over dat soort topics wel, zeker aangezien ze als paddestoelen uit de grond schieten. en frustraties uit men nu eenmaal niet altijd op de meest doordachte manier :wink:

Ik vind 13 en 14 jarigen helemaal niet echt kinderachtig.
Veel mensen hebben inderdaad een beeld bij anderen (’‘Ben je 16? Oh, ik dacht dat je 14 was. Je gedraagt je in ieder geval wel zo.’’) dat niet altijd juist is. Ik denk dat volwassenheid niks met je leeftijd te maken heeft.

Ik ben zelf 14. Sterker nog, ik schaam me vaak als ik vertel dat ik 14 ben. Mensen reageren altijd met: ‘‘Jij 14? Dat had ik echt niet verwacht! Ik had je 16 geschat ofzo.’’ en daarom hoop ik aan de ene kant dat ze daardoor anders gaan denken over 14-jarigen, dat hun beeld van ‘‘jong en onbezonnen’’ wat veranderd wordt. Aan de andere kant is dat beeld soms zo sterk dat het lijkt alsof mensen je daarop beoordelen.

Ik speel dus echt niet meer met poppen, haha. Het klinkt raar, maar sommige 14jarigen gedragen zich inderdaad jong. Het lijkt wel alsof sommige mensen tegenwoordig alleen maar daarnaar kijken en niet naar de mensen(14jarigen) die zich volwassen gedragen…

Jij denkt dat bijna alle ‘ouderen’ op jongeren neerkijken, komt dat niet op hetzelfde neer?

Ik snap de opmerking ook wel maar het is niet fijn om de leeftijd te hebben van ‘wannabe’s’ en ‘domme topics’.
Volgens mij denken sommigen hier ook wel dat mensen van mijn leeftijd niet echt een eigen mening kunnen hebben en alleen maar kunnen praten over die nieuwe schoenen van de H&M of dat nieuwe rokje van de Zara.
Ik kan met mijn vriendinnen een gesprek op niveau hebben over zaken als abortus of de doodstraf. Volgens mij houden sommigen hier dat niet voor mogelijk.
En daar wil ik gaag een eind aan maken.

Het gros schat zichzelf te hoog in. Maar ik heb heus wel uitzonderingen gezien, zoals jij topicstartster, maar met dit topic laat je me nu twijfelen…

No offence.

de kinderachtige topics vallen nu eenmaal veel harder op dan de normale :wink:

Nee, niet alle. Ook niet bijna alle. Ik kan niet aanwijzen wie het zijn, maar door bepaalde opmerkingen krijg ik het idee dat men hier over het algemeen 13 en 14 jarigen als ‘de groep die domme topics en opmerkingen maakt’ zien.

Ik ben zelf ook 14. Ik vind vaak ook dat als er een topic van ‘‘laag niveau’’ wordt geopend dat het dan meteen is: ‘het is weer een 13/14-jarige!’. Dat is best vervelend, want we worden vaak bestempeld als jong en kinderachtig.

Zoals chiyuushiyaki (wat een naam!) al zegt: we zijn niet allemaal zo. Wij kunnen net zoals jullie discussieren over lastigere zaken dan nieuwe kleren.

Of te wel, ik ben het helemaal met je eens!

Hmm, ik weet het niet. Ik denk dat de ‘oudere’ mensen hier op Girlscene eerder kijken naar je reacties dan naar je leeftijd.

Ik ben zelf ook 14, en als mensen het hebben over 13 en 14 jarige mensen, scheren ze vast niet iedereen met die leeftijd over één kam hoor.

Hoezo laat ik je twijfelen?

Kom kom. Het is voor een groot deel door mijn aansporen om een apart topic te maken hierover dat ze dit topic gestart heeft. De discussie hierover in mijn eigen topic leek uit de hand te lopen. Ik snap overigens de frustratie van topicstarter wel. Ik zou het ook niet fijn vinden moest iedereen mij als een klein kind behandelen omdat anderen domme topics aanmaken.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens, mensen schatten mij qua gedrag en uiterlijk [niet dat dat er nu iets mee te maken heeft, maar ja] altijd stukken ouder. Maar ik heb dan ook meer meegemaakt dan de gemiddelde 13, 14-jarige :pensive:. Op dit forum durf ik meestal niet te vertellen dat ik 13 ben, omdat ik bang ben dat ik dan niet serieus meer word genomen.

dubbel

Precies, dat had ik dus ook. Maar waarom zou ik me schamen om mijn leeftijd?
Het gaat niet om de jaren, maar om de manier waarop je je gedraagd. En ik gedraag mij, al zeg ik het zelf, keurig.

Ik vind dat je je een beetje aanstelt

allereerst: jouw post is ook niet zo genuanceerd. Zo kijken ‘de meesten’ neer op 14jarigen. Dat is mij nog lang niet opgevallen. Ten tweede, die reactie van dat meisje was nu niet iets dat persoonlijk moet worden opgevat.

Ik vind niet dat veertienjarigen dom zijn. Waar ik me wel aan erger is dat veel veertienjarigen en rondom die leeftijd, dingen véél te persoonlijk opnemen. Wat natuurlijk ligt aan de puberteit en met het ouder worden betert.

vaak zijn de mensen die zulke topics starten rond de 13/14 jaar,
en ja de meesten zijn wel kinderachtig.
dat mag ook want het zijn nog kinderen. ^^

sorry dubbel xD

Als iemand van 13/14 jaar (of nog jonger!) begint over ‘‘o help, ik heb een jongen getrokken blablabla’’ of wat dan ook, dan heb ik echt zoiets van ‘‘jees kind, ga buitenspelen’’. Ik erger me er gewoon heel erg aan dat er hier zo veel kinderen zijn (en ja, als je 13/14 bent ben je nog een kind) die zich bezighouden met dingen die helemaal niet voor hun leeftijd bedoeld zijn. Wees gewoon een kind, volwassen zijn kan altijd nog.