10 regels om gezond af te vallen

1: houd van jezelf
stel jezelf geen onmogelijke doelen en streef geen ideaalbeelden na. (topmodellen zijn geen goed voorbeeld.) leer van je lichaam houden. het is niet belangrijk hoe anderen eruit zien. het enige dat belangrijk is, is dat je bezig bent om wat kilootjes te verliezen en dat je fantastische resultaten zult bereiken.

regel 2: let op de calorieën
ieder pondje gaat door het mondje. als je wilt afvallen, dan moet je het aantal calorieën dat je dagelijks binnenkrijgt terugbrengen. niet teveel natuurlijk. je mag je lichaam niet te kort doen. als je een paar kilootjes wilt afvallen, dan kun je dat het beste doen door suiker en vette voedingsmiddelen te beperken (zie regel 3). wil je meer afvallen, dan kun je je het beste laten begeleiden door een arts of diëtiste.

regel 3: beperk suikers en vetten zoveel als mogelijk
beperk de hoeveelheden suikers en vetten in je dagelijkse voeding. vervang ze door vezels en koolhydraten. ontbijt met vezels en (magere) yoghurt of (magere) melk. eet bij de lunch een salade of een paar boterhammen met mager beleg, en 's avonds mager vlees, vis en groenten. heb je zin in een tussendoortje, eet dan fruit (niet teveel want fruit bevat suikers) of rauwe groenten zoals worteltjes, een stuk paprika. drink tenminste 1,5 liter water per dag. thee en koffie mogen, maar vermijd suikerhoudende dranken en alcohol. sla geen maaltijden over!

regel 4: zorg voor variatie
op dieet zijn vereist enige fantasie. alleen maar groente en fruit eten - iets wat je niet moet doen omdat dat je lichaam kan schaden - zul je snel beu zijn en zal waarschijnlijk eindigen met een niet te stoppen eetbui. doe dat dus niet! bepaalde kaassoorten (hüttenkäse bijvoorbeeld), kip en rode vleessoorten maken niet dik. je kunt er gerust een kleine portie van eten. hetzelfde geldt voor (bruin) brood, pasta en rijst. vermijd alleen vette sauzen of calorierijk beleg.

regel 5: doe je boodschappen met intelligentie
koop geen vette dingen, snoep of chips maar beperk je tot het strikt noodzakelijke. kun je echt geen weerstand meer bieden aan een stukje chocolade of een ijsje, geniet er dan van om daarna direct je dieet weer op te pikken.

regel 6: zorg voor goede lichaamsbeweging
het is heel belangrijk dat je regelmatig beweegt. schrijf je in bij een fitnesscentrum, neem de trap in plaats van de lift, loop in plaats van de bus of de auto te nemen. zo verbrand je calorieën en versnel je je metabolisme. verder ontwikkel je spieren en blijft je lichaam soepel en strak. let op - als je na de eerste uurtjes in de sportschool een lichte toename van je gewicht waarneemt, schrik dan niet: je bent je spieren aan het ontwikkelen en die wegen meer dan vet.

regel 7: heb geduld
verwacht niet dat je binnen een paar dagen slank zult zijn. als je gezond eet en regelmatig sport, zul je de eerste resultaten na een week of drie à vier opmerken. weeg je dus niet elke dag. je kunt beter één keer in de week, op dezelfde dag en dezelfde tijd, de omvang van je borst, taille en heupen meten. heb je resultaat geboekt, beloon jezelf dan met een lippenstift, een nieuw rokje, een nieuwe crème…

regel 8: raak niet in paniek als je een keertje je boekje te buiten gaat
het kan gebeuren dat het even echt niet lukt om je aan je dieet te houden. misschien ben je gestresst, of ‘heb je het gewoon even nodig’ en eet je meer dan je je had voorgenomen. maak er geen halszaak van. het gebeurt iedereen. denk er niet meer aan en pik je dieet zo snel mogelijk weer op.

regel 9: gebruik geen dieetpillen of laxerende middelen
laat je niet verleiden door dieetpillen of laxerende middelen. zij verstoren je metabolisme en kunnen je lichaam schaden.

regel 10: maak gezond eten tot een levensstijl
als je eenmaal je streefgewicht hebt bereikt, laat je dan niet gaan. blijf gezond en evenwichtig eten. maak er je levensstijl van. je zult zien dat ook je huid en je humeur er beter door worden. je voelt je mooi en zeker van jezelf.

ik ben ook aan het afvallen ik ben nu 3,2 kilo afgevallen:D
ik moet er nog 4,8 maar dt wil ik pas voor juli of zo dat ik me lekker voel in me bikini:D
iedereen die afvalt veel succes:D

fijne tips! ik ben in 2 jaar tijd wat aangekomen door de pil en wat ‘problemen’, dus ik wil wel wat afvallen/strakker worden:)

je kan ook groene thee drinken dat helpt ook:D

Groene thee is goed ja ! Minimaal 3 koppen per dag dacht ik, om je metabolisme weer een boost te geven.
Ze zeggen dat een halve grapefruit of een glas grapefruitsap voor de maaltijd ook werkt ! Dat ben ik momenteel ook aan het proberen :stuck_out_tongue:

ow die kende ik nog niet:D
bedankt
ga ik ook eens proberen:D

zijn er nog meer die afvallen? of die tips hebben?

haaaaallllo is er iemand:P

ik ben niet aan het afvallen, eigenlijk meer een gezonde leefstijl aannemen… maar dat valt niet mee!
op dit moment ben ik supermoe en heb ik eetbuien… erg vervelend! (ik sport 1x in de week, en qua eten at ik goed en veel fruit alleen nu heb ik constant trek of het lijkt alsof ik trek heb :S)

ik ben trouwens wel afgevallen; 10 kilo! dus ik wil het wel strakker maken door gewoon buikspieroefeningen enzo te gaan doen!

Ik ben ook aan het proberen af te vallen. En opzich houd ik het overdag redelijk goed vol, maar wanneer ik thuis kom van een zware dag college enzo, heb ik na het eten zo’n zin in iets zoets ofzo, dat is best moeilijk.
verder sport ik (sinds deze week:P) 2 x per week, en ga elke dag op de fiets naar school en drink veel groene thee… Toch heb ik het idee dat ik me er niet echt gezonder door voel… iemand nog tips?

wat goed kimmmieee dat je al 10 bent afgevallen:D
Ik moet ook wat meer gaan sproten maar ik heb CVS dus mag van de dokter niet te veel doen.
veel succes !!!

Als je honger/trek hebt 1 glas water drinken. Helpt meestal wel tegen de honger/dorst. En omdat je een voller gevoel hebt, heb je ook veel minder zin om te eten.
Blijkt dus dat je buik dorst vaak verwart met dorst:zak:
Daarbij is water ook nog eens goed :grinning:

Ja dat is voral beter dan altijd cola of zo
ik drink altijd water of met ietjes ranja of thee

Ik wil graag 5 kilo afvallen. Heb het al meerdere keren ‘geprobeerd’. maar dan ga ik toch weer snoepen. Bij mij ligt het gewoon echt aan het snoepen. Dus als ik of niet snoep of minder snoep is het al goed. En ik moet weer gaan sporten.
Succes allemaal!

ik zou graag een par kilo afvallen…ven 1.68 en weeg 45!bleghhh

daar is toch niks mis mee?
ik ben 1.63 en weeg 49 kilo.

neee indd ik ben 1,61 & weeg 47 precies goed.

ik 1,55 en 45 kg dus je bent echt superslank mischien zelf wel mager

Ik ben 1.60 en woog 58,5
Nu weeg ik 50
En dat zonder sporten. Iedereen zegt altijd dat je echt moet sporten en blabla. Maar verschilt natuurlijk ook per persoon.

ik ben 1.59 en weeg 55… is dat nou zwaar ofzo…?