+0,75&+0,25: bril, lenzen, niks of allebei?

Ik heb sinds kort last van branderige ogen tijden het tv kijken en computeren en als ik een grote tekst moet lezen op een witte achtergrond met zwarte letters lijkt het net of de letters ‘dansen’. Dus ik ben dinsdag naar de opticien geweest en het bleek dat ik links een sterkte van +0,75 had en rechts +0,25. Maar mijn vraag is nu: Is het nodig dat ik een ‘hulpmiddel’ krijg, want ondanks de lage sterkte heb ik wel last van hoofdpijn en branderige ogen. Zo ja, is het dan handig om te beginnen met lenzen(want dat wil ik dan het liefste) of is een bril in het begin handiger of kan ik ook lenzen nemen voor buiten enzo en dan binnen toch een bril?

Kon je dat niet beter aan de opticien vragen dan?
Ik zou sowieso iets nemen, al is het maar voor bepaalde momenten van de dag. Het is gewoon niet goed om te moeten knijpen of iets duidelijk te zien…
En men zegt dat het daardoor alleen maar kan verslechteren?
Of dat waar is, geen idee…

ik heb -0,5 aan allebei de kanten maar die meneer zei dat ik dus geen bril nodig heb omdat ze niet kei-slecht zijn. Maarja als je er last van hebt zou ik lenzen & een bril nemen (mijn broer heeft ook allebei, vind ie handiger)

Ja als je er geen last van hebt zou ik het ook niet doen nee, maar ik heb er wel echt last van. Alleen mijn moeder denkt dat ik me aanstel :S

als je nu lenzen neemt heb je kans dat het verergerd want dan worden je ogen lui ga ze trainen dan worden ze snel weer de oude

Ik zou een bril nemen, aangezien je niet overal een correctie voor nodig hebt. Dus kun je hem gewoon opzetten als je hem nodig hebt

Maar een bril staat echt niet bij mij! Ik heb er een paar op gehad en ik ben gewoon geen brillenmens! Thuis wil ik best een bril dragen voor naast de lenzen maar niet op school!

ik zou geen lenzen nemen.
lenzen zijn niet goed voor je ogen
ik heb ze zelf wel maar ik heb -5
dus dat is wel een verschil.
je kan best een bril nemen maar alsmaar op en af zetten is ook niet goed!

het is wel lekker om af en toe gewoon je bril op te zetten. meestal worden in de loop van de tijd je ogen ook slechter (dit heb je door als je echt met je ogen gaat “knijpen” om iets van veraf te zien), enja een bril is tegenwoordig echt hartstikke hip dus het is alleen maar leuker. neem dan wel een leuk montuur, zo’n nerdbril ofzo, die vind i kzooooo gaaf.

ik heb btw lenzen + een bril (die draag ik alleen 's avonds thuis)

neem nou maar gewoon.

en waarom niet, als ik vragen mag? ;o

Sommige mensen zeggen neem geen lenzen want dan gaan je ogen achteruit. Sommige mensen zeggen dat zijn fabels want als je een bril steeds op en af zet is het ook niet goed. Wat is het nou?

Lenzen zouden juist de achteruitgang van je ogen remmen harde, zachte maakt volgens mij echt geen flikker uit x), volgens mijn oogarts.
In jouw situatie zal bril op- en afzetten waarschijnlijk ook niet zo slecht zijn, om de simpele reden dat jij een positieve afwijking hebt. Dus dichtbij zie je slecht. Een positieve bril ophouden is juist hoofdpijnverwekkend, dan kun je ver weg niet meer zien :wink:

uhh ja natuurlijk kan je dan ver weg nog zien.

er is echt wel een bril die bij jou staat… ik ben ook geen brillenmens ik heb echt nou bijna een half jaar lopen zoeken naar een leuke bril en toen had ik er een :slightly_smiling_face:
en de opticien kan ook brillen bestellen

maar je kan beter een bril nemen… als je moeite moet doen en als je telkens hoofdpijn krijgt is heel vervelend want op een gegeven moment word je daar echt heel erg moe van. dus neem er gewoon een

Een positieve bril haalt het brandpunt dichterbij, waardoor je dus beter dichtbij kan zien. Doordat het brandpunt dichterbij wordt gehaald, heb je dus juist moeite met ver weg scherp kijken :wink:

Ik wil ook wel iets alleen ik weet niet wat: bril, lenzen of allebei?

ligt eraan wat je sterkte is… als je niet zo’n hoge sterkte hebt, is het handiger om een bril te nemen, die je bijv. op kan zetten om tv te kijken ofzo.

Mijn sterkte is +0,75 en +0,25. Alleen op school kijken we ook films en moet ik ook veel lezen dus dat zou betekenen dat ik hem de hele dag op en af moet zetten. En ik zie een bril echt niet zitten dus ik denk dat ik het al weet.

ik zou gewoon een bril nemen, dat is fijner met lezen en in de klas enzo.