Auteur Topic: soa-test zonder dat ouders erachter komen  (gelezen 1796 keer)

FlowerYoongii

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 januari 2020, 18:54:59 »
Hoi :)

Ik ben 17 jaar en wil een soa-test doen, en ik vind het heel belangrijk dat mijn ouders dat niet weten. Ik las online dat dat bij bijvoorbeeld de huisarts of ggd kan, maar kunnen mijn ouders daar dan via de verzekering ofzo achterkomen? Of kan ik bijvoorbeeld achteraf een brief ofzo krijgen, die mijn ouders dan per ongeluk kunnen openen als ik er niet ben?

Weet iemand hoe dat zit?

xJamie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2020, 21:15:06 »
Waarom niet gewoon eerlijk tegen je ouders zijn? Jij was zo volwassen om zonder bescherming seks te hebben, wees dan ook zo volwassen om het tegen je ouders te zeggen. En ik snap dat het misschien vervelend is om tegen hun te zeggen, maar ze kunnen je dr wel mee helpen.
la vie est belle

FlowerYoongii

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2020, 22:34:15 »
Dit komt heel erg over als een aanval.
Ik heb niet zonder bescherming seks gehad. Ik ben zelfs nog maagd.
Je kunt geboren worden met een soa als je moeder er 1 heeft, en mijn vriend wil geen risico lopen. Daarom laten wij ons beide testen voor we seks hebben.

Relatie met mijn ouders ligt een beetje gevoelig, ik wil het liever niet zeggen en vraag hier of iemand een manier weet om anoniem te testen zonder risico.

Lily

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2020, 22:51:08 »
Als je overlegt met je huisarts dat je de uitslag niet via papier wilt hebben, kunnen je ouders er denk ik niet achterkomen

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2020, 06:24:50 »
Je zou even de assistente van de huisarts/GGD kunnen bellen en even aan hen kunnen vragen hoe dit werkt?

Loïs

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2020, 22:10:13 »
Hoi :)

Ik ben 17 jaar en wil een soa-test doen, en ik vind het heel belangrijk dat mijn ouders dat niet weten. Ik las online dat dat bij bijvoorbeeld de huisarts of ggd kan, maar kunnen mijn ouders daar dan via de verzekering ofzo achterkomen? Of kan ik bijvoorbeeld achteraf een brief ofzo krijgen, die mijn ouders dan per ongeluk kunnen openen als ik er niet ben?

Weet iemand hoe dat zit?

Een vriendin van mij heeft het laten doen en die zei dat ze moest bellen voor de uitslag. Als je pech hebt wordt het van je eigen risico afgehaald en dan krijgen je ouders wel een bericht, dat had zij tenminste. Ze hoopte dat haar ouders er niet achter kwamen.

Het is trouwens wel zo dat als je nog maagd bent geen soa kan hebben. Als je deze vanaf je geboorte had dan waren ze daar allang achter. Als jullie allebei nog maagd zijn dan kan je eigenlijk geen soa hebben.

Loïs

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2020, 22:11:12 »
Waarom niet gewoon eerlijk tegen je ouders zijn? Jij was zo volwassen om zonder bescherming seks te hebben, wees dan ook zo volwassen om het tegen je ouders te zeggen. En ik snap dat het misschien vervelend is om tegen hun te zeggen, maar ze kunnen je dr wel mee helpen.

Niet iedereen kan dat zomaar thuis bespreken.

Kate

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2020, 11:11:30 »
Hey,

Ik snap dat je een soa test wil doen om er toch zeker van te zijn. Ik heb dit ook laten doen toen ik 17 was (ik ben nu net 18). Het voordeel is bij mij dat ik op kamers woon en mijn kameradres kon invullen maar hier is nooit een brief van gekomen. Ik had een sms gekregen dat ik geen soa had. Als dit wel het geval is dan zou je terug moeten komen geloof ik voor de behandeling.

Je hoeft geen eigen risico te betalen als je nog geen 18 bent. Boven de 16 jaar heb je recht op privacy als het gaat om je gezondheid en mogen jou ouders het alleen weten als jij ze daar ook toestemming voor geeft. Verder zou het misschien wel mogelijk zijn als er een behandeling is geweest dat zij via de verzekering kunnen zien dat je een behandeling hebt gehad bij de instelling. (Dit is natuurlijk alleen als er in het ergste geval jij een soa zou hebben). Als jij deze behandeling zou doen bij de huisarts sowieso alleen huisarts staan bij de verzekering en niet waarvoor je naar de huisarts gaat.

Ik moet wel zeggen dat ik dit zelf allemaal heb opgezocht en heb nagevraagd en ik dit misschien fout zou kunnen hebben. Het beste is idd om gwn zelf even te bellen naar de ggd en te vragen hoe dit zit.

Groetjes

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2020, 19:43:17 »
Toen ik het via de GGD deed kreeg ik alleen een smsje, geen brief!
Via de GGD is trouwens gratis, huisarts niet.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things