Auteur Topic: Het algemene (anticonceptie)pil topic - Lees éérst de beginpost!  (gelezen 6500177 keer)

Phaedra

• Bekijk profiel
« Gepost op: 19 februari 2012, 13:33:01 »
Het topic voor al je vragen over de pil.

Hieronder wat informatie over vragen die veel gesteld worden.

# De pil is een anticonceptiemiddel en zorgt er dus voor dat je niet zwanger kunt worden. Zoals elk ander anticonceptiemiddel beschermt de pil niet helemaal 100%, je kunt prima seks hebben als je de pil slikt, maar als je het extra veilig wil doen, gebruik dan ook een condoom. De pil beschermt niet, zoals condooms wel doen, tegen SOA’s.

# Je kunt de pil krijgen via de huisarts. Voor lichamelijke onderzoeken hoef je niet bang te zijn, een gesprekje is normaal gesproken voldoende om de pil mee te krijgen. De pil haal je op bij de apotheek. Voor de meeste pillen is een herhaalrecept niet nodig en kun je ze gewoon om de zoveel maanden ophalen bij de apotheek. Niet voor alle pillen geldt dit, voor sommige is wel een herhaalrecept nodig.

# Je slikt de pil 21 dagen lang en houdt daarna een stopweek van 7 dagen. In die 7 dagen word je ongesteld. Je blijft wel gewoon beschermd tegen een zwangerschap gedurende je stopweek. Je stopweek mag verkort worden, verlengen mag echter niet.

# Je kunt de pil doorslikken, de werking blijft dan gewoon hetzelfde. Doorslikken kun je zo lang doen als je zelf wilt, je kunt 5 pillen extra slikken, maar je kunt ook 2 hele strips doorslikken. Het kan gebeuren dat je last krijgt van spotting of een doorbraakbloeding tijdens het doorslikken, de pil beschermt je dan nog wel gewoon.

# Zoals bij veel andere geneesmiddelen kun je ook tijdens het gebruik van de pil last krijgen van bijwerkingen. Vooral in de eerste paar maanden komt dit veel voor. Aangeraden wordt om in ieder geval 3 strips te slikken, vaak nemen de bijwerkingen namelijk na die tijd af. Mocht je er toch last van blijven houden, dan kun je altijd terug naar de huisarts.

# Overgeven of diarree hebben terwijl je de pil net hebt geslikt, kan invloed hebben op de werking ervan. Ook hiervoor geldt: bekijk de bijsluiter van de pil om te zien binnen hoeveel uur de werking beïnvloed wordt en om te zien wat je moet doen als dit het geval is.

# Tussen 2 pillen mag maximaal 36 uur zitten. Als je dus de ene pil op maandagavond om 20 uur neemt, dan moet je hem voor woensdagochtend 8 uur de volgende nemen. Doe je dit niet, dan ben je dus een pil vergeten en moet je de bijsluiter van je pil bekijken om te zien wat je in dat geval moet doen. Hou er rekening mee dat je dus eventueel niet meer beschermd bent. Hoe dit alles precies werkt, verschilt per pil. Kijk daarom goed in je bijsluiter als je één (of meerdere) pil(len) vergeten bent.
Volgens de nieuwe richtlijnen is het vergeten van één pil geen probleem meer, mits je die pil maar alsnog inneemt. Eén en ander wordt verduidelijkt in deze schema's:

Deze schema's gelden alleen voor de 'standaard' eenfasepil. Slik je een andere pil, raadpleeg dan je bijsluiter of bel je huisarts of apotheek.

Het advies dat sinds 2007 gegeven wordt bij het vergeten van de combinatiepil, is als volgt:

Bij het vergeten van één pil (meer dan twaalf uur te laat):
De vergeten pil alsnog innemen en de strip vervolgen. Aanvullende maatregelen zijn niet nodig. De werking van de pil is niet verminderd.

Bij het vergeten van twee of meer pillen (beiden meer dan 12 uur te laat*) of bij het niet in hebben genomen van de vergeten pil in:
week 1:

De vergeten pil alsnog innemen en de strip vervolgen.
    Gebruik de komende zeven dagen aanvullende voorbehoedsmiddelen (zoals bijvoorbeeld een condoom) wanneer je geslachtsgemeenschap hebt. De afgelopen 5 dagen waren niet veilig. Heb je in de afgelopen 5 dagen seks gehad dan ook zo snel mogelijk een morningafterpil in! (binnen 72 uur na de vergeten pil!)
    Neem contact op met je huisarts, wanneer je meer dan 2 pillen bent vergeten.

week 2:

Bij het vergeten van 2 of 3 pillen: de laatst vergeten pil alsnog innemen en de strip vervolgen. Er is geen verminderde werking.
    Bij het vergeten van 4 pillen of meer: de laatst vergeten pil alsnog innemen en de strip vervolgen. Gebruik daarnaast zeven dagen aansluitend op je vergeten pillen aanvullende voorbehoedsmiddelen (zoals bijvoorbeeld een condoom) wanneer je geslachtsgemeenschap hebt.

week 3:

Je hebt 2 mogelijke opties, waarbij de eerste optie alleen kan als je nog geen pil hebt genomen na je vergeten pillen:
    - Houdt gelijk een stopweek van maximaal zeven dagen (inclusief de dagen waarop je de pillen bent vergeten). Tel je eerste vergeten pil dus als het begin van je stopweek. De werking van de pil is niet verminderd.
    - Neem de laatst vergeten pil alsnog in en maak de strip af. Sla je stopweek over en ga aansluitend aan deze pilstrip gelijk verder met het slikken van de volgende pilstrip. Ook hier de werking van de pil niet verminderd.

Let op:

Wanneer je de laatste pil van week 3 én de eerste pil van week 1 vergeet, geldt dat als de eerste 2 pillen vergeten van week 1. Dit, omdat je laatste pil van week 3 vergeten gelijk staat aan het 1 dag eerder starten van je stopweek.
    Als je pillen in twee opeenvolgende weken vergeet, heeft de pil in sommige gevallen ook een verminderde werking. De stopweek moet je hierbij niet mee tellen (dus een pil vergeten in week 1 van de nieuwe strip volgt op een vergeten pil in week 3 van de vorige strip). Stel je vraag op het forum, voor advies.

* Beide pillen moeten meer dan 12 uur te laat zijn ingenomen. Vergelijk hierbij ten opzichte van elke ingenomen pil.

Voorbeeld 1:
Normaal slik je je pil om 8.00 uur. Je hebt je 2e pil normaal ingenomen
pil 3 van je strip slik je per ongeluk pas om 22.00 uur ---> meer dan 12 uur te laat ---> vergeten pil 1.
pil 4 van je strip slik je de dag daarna per ongeluk pas om 23.00 uur ---> slechts 1 uur te laat (omdat de vorige pil om 22.00 uur is genomen - dus niet 15 uur te laat).
Conclusie: slechts 1 pil vergeten, dus geen aanvullende maatregelen nodig.

Voorbeeld 2:
Je neemt op woensdag op je normale tijdstip om 20.00 uur de pil.
De volgende pil van je strip (donderdag) slik je per ongeluk helemaal niet ---> vergeten pil 1.
De pil daarna (vrijdag) slik je pas op zaterdag om 10.00 uur ---> meer dan 12 uur te laat ---> vergeten pil 2.
Conclusie: kijk bij de juiste week in het schema wat je moet doen.

Voorbeeld 3:
Je bent een pil van week 2 vergeten en vergeet ook een pil van week 3.
Conclusie: de pil is mogelijk verminderd van werking. Vraag op het forum om advies over jouw specifieke situatie.

bron: https://forum.sekswoordenboek.nl/index.php?topic=197316.0
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2018, 13:43:56 door kopjechino »

Phaedra

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2012, 14:20:34 »
Een informatieve beginpost leek me wel handig aangezien heel veel vragen vaak terug komen en je ze nu gewoon kunt verwijzen naar de beginpost.

Mochten jullie nog opmerkingen of aanvullingen hebben, veelgestelde vragen die ik vergeten ben te vermelden, post ze dan even. Dan kan ik de beginpost wijzigen en ze erbij zetten.

ilovit

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2012, 18:07:45 »
Nog maar een keertje mijn vraag:
Ik slik de pil al een tijdje door en ben 1 pil vergeten te slikken in mijn 3e week. Die heb ik de dag erna tegelijk met de pil die ik op die dag moest nemen geslikt en gewoon verder gegaan met mijn stripje, maar ik ben nu ongesteld. Nou vroeg ik me af wat het beste is om te doen aangezien ik komende week met mijn vriendje weg ga en echt niet ongesteld wil zijn;
Moet ik een paar dagen stoppen met de pil als een soort mini-stopweek? Gewoon doorgaan met het slikken van de pil en dan stopt het wel? Iemand ervaring mee?

Phaedra

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2012, 18:08:59 »

Nog maar een keertje mijn vraag:
Ik slik de pil al een tijdje door en ben 1 pil vergeten te slikken in mijn 3e week. Die heb ik de dag erna tegelijk met de pil die ik op die dag moest nemen geslikt en gewoon verder gegaan met mijn stripje, maar ik ben nu ongesteld. Nou vroeg ik me af wat het beste is om te doen aangezien ik komende week met mijn vriendje weg ga en echt niet ongesteld wil zijn;
Moet ik een paar dagen stoppen met de pil als een soort mini-stopweek? Gewoon doorgaan met het slikken van de pil en dan stopt het wel? Iemand ervaring mee?
Je hebt dus een doorbraakbloeding nu? Dan zou ik inderdaad stoppen met de pil en even een stopweek houden.

ilovit

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2012, 18:21:17 »

[...]
Je hebt dus een doorbraakbloeding nu? Dan zou ik inderdaad stoppen met de pil en even een stopweek houden.

Ik wil alleen zo kort mogelijk ongesteld zijn dus zou ik dan maar 2/3 dagen een stopweek kunnen houden en dan weer beginnen? En denk je dat de pil gewoon door blijven slikken niet zou helpen om de ongesteldheid weer te stoppen ;| ?

PureVision

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2012, 01:15:10 »
Lees allereerst de bijsluiter. Ik weet niet of je naast de pil ook altijd gebruik maakt van een condoom? Aangezien je 1 pil te laat hebt ingenomen, kan het zijn dat je niet volledig meer beschermt bent. Dus een condoom is wel een aanrader.
En ik zou gewoon door blijven slikken.

Ik ben ook eens de pil vergeten en ik heb toen hetzelfde gedaan als jou. Ik heb de pil alsnog ingenomen, samen met mijn pil van die dag. Ik ben toen gewoon verder gegaan met de rest van de strip, en drie dagen later (zoals na een normale stop) werd ik ongesteld. Ook toen ben ik gewoon door blijven slikken. Mijn lichaam leek wel een beetje de kluts kwijt te zijn, maar het bloeden was wel milder dan normaal.

sunburnsdown

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2012, 16:03:24 »
Ik lees vaak mee, maar nu heb ik een vraagje, dus heb toch maar even een account gemaakt.

Morgen begint mijn stopweek, maar ik heb altijd zoveel pijn, dat ik er twee dagen ziek van ben. Die twee dagen vallen helaas in het weekend en dan heb ik een familie-iets van mijn vriendje. Ik zou kunnen doorslikken (wat ik zo vaak doe), maar ik heb deze maand voor het eerst seks gehad en had daarom deze stopweek al 'gepland' om zeker te zijn.

We hebben voor het eerst 's nachts en 's ochtends veilige seks gehad, volgende avond om 7 uur pil ingenomen en even later kreeg ik last van m'n darmen en moest naar de wc. Ik heb het nog opgezocht op internet, maar het was niet écht diarree ofzo (maar weet het niet zeker), dus heb geen extra pil ingenomen. Ik weet dat ik in principe gewoon veilig ben, maar ik kan me dus echt niet herinneren of we nog iets van handwerk hebben gedaan (vast wel). Kan ik gewoon door blijven slikken of is het toch verstandiger om toch die stopweek in te lassen?

Iemand? Thanks!

Phaedra

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2012, 16:07:05 »
@ Sunburnsdown, wat bedoel je met veilige seks? Met condoom? Want als je de pil gewoon goed slikt, dan is dat ook veilig. Ik snap dan niet helemaal waarom je je afvraagt of je nog handwerk hebt gedaan. Maar goed, als je de pil dus goed geslikt hebt, dan is er niks aan de hand. Ik zou dan dus gewoon doorslikken.

PureVision

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2012, 00:28:39 »
Inderdaad, wat Phaedra zegt. Het verhaal is een beetje onbegrijpelijk, maar ook ik zou je adviseren om door te slikken. Ik moet je wel zeggen... vaak doorslikken is niet aan te raden. Ik zou het slechts doen wanneer het echt noodzakelijk is. Trouwens... de pil zou je pijn toch eigenlijk moeten verlichten? Misschien weet de doktor een pil die beter geschikt is voor je? Ik had namelijk ook altijd veel last van kramp en weet ik het wat, maar dat is een stuk minder sinds ik de pil slik.

Maaihoofd

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2012, 00:29:31 »
Misschien kan je de link van het oude topic er ook even bijzetten? :)
I'll be you, let's trade shoes, just to see what it would be like, look at shit through each others eyes.

ilovit

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2012, 08:53:44 »
*voor het geval iemand last heeft van hetzelfde als ik had*
Ik heb uiteindelijk maar even de huisarts gebeld omdat ik de pil doorslik en niet ongesteld wilde worden. Die zei dat ik het beste een dag een dubbele pil kon slikken om die doorbraakbloeding te stoppen en dan weer gewoon verder kon gaan met de pil en dat lijkt te werken!

Cheray

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2012, 08:56:15 »
Hoera voor de pil :')
snorretjes zyn awesome

BeingFearless

• Pioneer
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2012, 09:27:51 »
Goede beginpost!
Do I love you, oh, I do. And I’m going to ‘til I’m gone. But if you think that I can stay in this same old, same old. Well, I don’t, I don’t.

starlet_

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2012, 18:41:20 »
Heey. Ik hoop dat iemand er hier verstand van heeft, dus even een vraagje.

Ik ben 3 dagen geleden in het midden van een strip een stopweek begonnen. Ik had de pil een paar maanden doorgeslikt zonder stopweek en ik kreeg doorbraakbloedingen. Geen seks ervoor gehad, maar hoelang moet ik nu wachten tot de pil echt werkt?

Jackieoh

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2012, 19:09:27 »

Ik ben 3 dagen geleden in het midden van een strip een stopweek begonnen. Ik had de pil een paar maanden doorgeslikt zonder stopweek en ik kreeg doorbraakbloedingen. Geen seks ervoor gehad, maar hoelang moet ik nu wachten tot de pil echt werkt?

Nou hij werkt gewoon nog steeds door? In principe ben je beschermd tijdens je drie weken slikken + stopweek. Als je doorslikt, kan je alles wat je ná die derde week slikt, nog steeds als derde week rekenen, dus je kan op elk moment dat je wilt stoppen, als je maar die allereerste drie weken geslikt hebt.

starlet_

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2012, 19:49:06 »
Ooh oke, dankjewel! :D

Kraplapje

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2012, 19:55:39 »

Ik lees vaak mee, maar nu heb ik een vraagje, dus heb toch maar even een account gemaakt.

Morgen begint mijn stopweek, maar ik heb altijd zoveel pijn, dat ik er twee dagen ziek van ben. Die twee dagen vallen helaas in het weekend en dan heb ik een familie-iets van mijn vriendje. Ik zou kunnen doorslikken (wat ik zo vaak doe), maar ik heb deze maand voor het eerst seks gehad en had daarom deze stopweek al 'gepland' om zeker te zijn.

We hebben voor het eerst 's nachts en 's ochtends veilige seks gehad, volgende avond om 7 uur pil ingenomen en even later kreeg ik last van m'n darmen en moest naar de wc. Ik heb het nog opgezocht op internet, maar het was niet écht diarree ofzo (maar weet het niet zeker), dus heb geen extra pil ingenomen. Ik weet dat ik in principe gewoon veilig ben, maar ik kan me dus echt niet herinneren of we nog iets van handwerk hebben gedaan (vast wel). Kan ik gewoon door blijven slikken of is het toch verstandiger om toch die stopweek in te lassen?

Iemand? Thanks!

Waterdunne diaree is schadelijk voor je pil, verdere uitwerpen niet.
Mocht je voor dat weekend 2 dagen later ongesteld worden, dan stop je niet op de laatste dag van je huidige strip, maar slik je vast 2 nieuwe pillen van je nieuwe strip.
Je maakt de strip dan ook gewoon af als je eenmaal ongesteld bent. Dus je begint 2 dagen later met de nieuwe strip, omdat er al 2 pillen weg zijn.
Snap je?
Eet gezond! Eet altijd sla bij je frikandel!

Kraplapje

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 21 februari 2012, 19:58:15 »

Als je nu gestopt bent met de pil, dan wordt je als het goed is gewoon ongesteld.
Pak dan een nieuwe strip weer op, op de dag waarop je altijd begint met een nieuwe strip. Vanaf inname van nieuwe pil ben je weer beschermt.
Als je meer dan 7 dagen moet stoppen, om weer op de gewenste dag te starten, ben je niet meer volledig beschermd.
Je kan in een stopweek, max 7 dagen met de pil stoppen, dan moet je weer beginnen met een nieuwe strip om bescherming door te laten lopen.

sunburnsdown

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 21 februari 2012, 20:28:35 »
Thanks aan iedereen die gereageerd heeft. :) Ik snap dat het nogal vaag overkwam, maar ik weet iig nu wel wat ik moet doen. Ik slik hem gewoon door en doe na de volgende strip een stopweek.

Ik weet trouwens dat de pil de pijn zou moeten verlichten, daarom slikte ik hem in de eerste plaats ook. Ik ben er een paar maanden geleden nog voor naar de dokter geweest, maar hij zei dat ik in principe gewoon 4 keer per jaar ongesteld kan worden en dat van pil wisselen waarschijnlijk nog veel meer problemen met zich mee zou geven.

Kraplapje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2012, 20:32:32 »
Als je een doosje slikt, dan moet je idd een keer ongesteld worden.
Anders krijg je tussentijdse bloedingen, dat is niet okee.
Ongesteld worden tijdens de pil is een nepbloeding he. Maar voor meiden die seksueel actief zijn en zekerheid willen dat ze niet zwanger zijn, worden toch ongesteld. Ik doe het nog wel maandelijks als controle voor mezelf.

Signal

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2012, 22:49:11 »
Misschien nog tips aan meiden die moeite hebben met het vragen van de pil aan bijvoorbeeld hun moeder ? Of ervaringen ? Ben erg benieuwd, ik ga het morgen vragen dus fingersss crossssedd voor een goede reactie !
always expect the unexpected

__officialdewy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2012, 17:27:36 »
Ik werd zondagochtend om ongeveer rond 6 uur 's ochtends ongesteld. Was toen toevallig wakker haha. Had die dag daarvoor soms bij het afvegen na wcgebruik een klein beetje vervaagd bloed. Oke ongemakkelijk. Maargoed, toen ben ik zondagavond om 7 uur de pil gaan slikken, dit is toch gewoon mijn eerste dag dan? Dat ik beschermd ben tegen zwangerschappen enzo?

C.

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2012, 17:47:54 »
@___officialdewy
Ja tegen mij is gezegd dat wanneer je je 1e pil slikt op de dag dat je ongesteld bent geworden en dan door blijft zitten, dat je meteen beschermd bent.

Ik heb vrijdag van de dokter ethinylestradiol/levonorgestrel gekregen,
ben er nog niet aan begonnen ivm carnaval, maar ik lees er echt heel veel verhalen van dat mensen er veel pukkels van krijgen en er heel dik van worden.
Ik durf nu echt niet meer te beginnen, wie heeft hier nog meer deze pil?

Phaedra

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2012, 18:07:41 »

@___officialdewy
Ja tegen mij is gezegd dat wanneer je je 1e pil slikt op de dag dat je ongesteld bent geworden en dan door blijft zitten, dat je meteen beschermd bent.

Ik heb vrijdag van de dokter ethinylestradiol/levonorgestrel gekregen,
ben er nog niet aan begonnen ivm carnaval, maar ik lees er echt heel veel verhalen van dat mensen er veel pukkels van krijgen en er heel dik van worden.
Ik durf nu echt niet meer te beginnen, wie heeft hier nog meer deze pil?
Dat is de standaardpil, de pil die eigenlijk iedereen voorgeschreven krijgt wanneer ze de pil gaan slikken. Daarom zul je over deze pil ook zo'n beetje de meeste reacties vinden. Maar de bijwerkingen verschillen per persoon, dat de een ergens last van heeft wil niet zeggen dat de ander er dan ook last van krijgt.
Gewoon beginnen met slikken dus. Sowieso is de kans op bijwerkingen in de eerste paar maanden wel aanwezig, maar heel vaak gaan ze na een paar strips ook weer weg.

Maximuss

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2012, 19:35:11 »
-
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2012, 20:40:33 door Maximuss »