Auteur Topic: Tips voor schrijvers  (gelezen 128676 keer)

Turtle

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #575 Gepost op: 06 juli 2015, 19:21:07 »
Het is mijn schuld. Mijn schuld dat ze weg is. Ik ga dit mezelf nooit vergeven. Ik had haar nooit mogen laten gaan. Ik had haar moeten vasthouden en tegen haar moeten zeggen dat het allemaal goed zou komen. Maar dat deed ik niet. Wat ben ik voor persoon? Ik haat mezelf.

Megan is een 16-jarig meisje die vaak wordt omschreven als vrolijk en blij. Maar de laatste tijd is dat veranderd. Ze is heel erg in de war over of ze nou op jongens of meisjes valt. Ineens was die twijfel er en hij ging niet meer weg. Tot ze de stoere en zekere Robin tegenkomt. Robin is al 2 jaar uit de kast en heeft zelfs al een paar vriendinnetjes gehad. Al snel begon er wat te spelen tussen Megan en Robin. Maar wil Megan dit wel?
Een verhaal over 2 meisjes die tot over hun oren verliefd op elkaar worden en veel dingen met elkaar beleven. Maar komt er een eind aan? Was dit het laatste avontuur?

Ik heb dit als wat er normaal achter op een boek zou staan? Trekt dit een beetje aandacht en is het goed? Thanks alvast :)

Elide.

• **
  • Ave Atque Vale
    • Bekijk profiel
« Reactie #576 Gepost op: 06 september 2015, 22:26:41 »
Heel erg bedankt voor alle tips in dit topic! Zelf ben ik nieuw in de schrijfwereld (ik ben 14 jaar) en ik ben erg blij met al deze tips :D
⋆Atque In Pepetuum Frater⋆

Alioqui

• I'm a daydreamer and a nightthinker
    • Bekijk profiel
« Reactie #577 Gepost op: 07 september 2015, 17:33:23 »
Het is mijn schuld. Mijn schuld dat ze weg is. Ik ga dit mezelf nooit vergeven. Ik had haar nooit mogen laten gaan. Ik had haar moeten vasthouden en tegen haar moeten zeggen dat het allemaal goed zou komen. Maar dat deed ik niet. Wat ben ik voor persoon? Ik haat mezelf.

Megan is een 16-jarig meisje die vaak wordt omschreven als vrolijk en blij. Maar de laatste tijd is dat veranderd. Ze is heel erg in de war over of ze nou op jongens of meisjes valt. Ineens was die twijfel er en hij ging niet meer weg. Tot ze de stoere en zekere Robin tegenkomt. Robin is al 2 jaar uit de kast en heeft zelfs al een paar vriendinnetjes gehad. Al snel begon er wat te spelen tussen Megan en Robin. Maar wil Megan dit wel?
Een verhaal over 2 meisjes die tot over hun oren verliefd op elkaar worden en veel dingen met elkaar beleven. Maar komt er een eind aan? Was dit het laatste avontuur?

Ik heb dit als wat er normaal achter op een boek zou staan? Trekt dit een beetje aandacht en is het goed? Thanks alvast :)

Beetje laat antwoord ;) Maar ik vind het een goede synopsis.
Ik zou alleen aangeven dat het eerste stuk is geciteerd uit de tekst, door het bijvoorbeeld schuin te drukken. Want daar raakte ik een beetje in de war, en later snapte ik pas dat het uit het verhaal kwam.
Oh, en getallen onder de twintig schrijf je voluit, let daar op. Verder is het een synopsis die me nieuwsgierig maakt naar meer :)
“Time flies when you're throwing watches.” Come to the dark side. We have cookies.
tumblrWattpad

Joni Zerga

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #578 Gepost op: 13 oktober 2015, 21:20:30 »
Hallo allemaal,
Ik moet voor school een korte film maken van 4 minuten.
Hij mag maximaal 3 personages hebben en ik zo graag een komisch filmpje maken met bijvoorbeeld een plottwist aan het einde. Ook moet het verhaal een duidelijke protagonist en antagonist hebben en natuurlijk te verfilmen zijn :P.
Als jullie grappige ideeën hebben ben ik zeer benieuwd!

AladdinSane

• Bekijk profiel
« Reactie #579 Gepost op: 29 oktober 2015, 14:23:16 »
Als ik straks klaar ben met mijn studie wil ik nog een cursus schrijven gaan doen. Ik heb al een idee waarover ik wil gaan schrijven, maar wil graag me er net iets meer in verdiepen dat het ook echt een goed boek wordt.
Heeft iemand tips voor me waar ik die cursus kan doen? Zag er 1 bij de LOI, maar ervaringen en tips zijn altijd welkom!
Another hole to dig my soul in | Lastfm - Goodreads

laurafehr

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #580 Gepost op: 06 november 2015, 11:58:12 »
reclame
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2017, 13:23:53 door kopjechino »

Moonlight

• Ave Atque Vale.
    • Bekijk profiel
« Reactie #581 Gepost op: 16 november 2015, 11:42:44 »
Ik kom even binnen vallen maar aanstaande zaterdag geeft Judith Visser een workshop 'Korte Verhalen' schrijven in het SKVR gebouw in Rotterdam. Is er iemand uit dit topic die toevallig gaat?
Pretty girls don't know the things that I know

Ioana_

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #582 Gepost op: 13 januari 2016, 21:00:40 »
''Ik had het je veel eerder moeten vertellen, maar nu ben ik te laat. Veel te laat. Jij bent door gegaan, terwijl ik mezelf afvroeg of ik wel van je hield. Ik ben er nu achter. Ik houd van je. Meer dan ik zou moeten doen. Meer dan ik zou willen doen. Maar ik ben te laat.'

Beau is op zoek naar een avontuur. Ze wilt iets nieuws doen. Iets wat ze nog nooit heeft gedaan. Als ze de kans krijgt om haar minor 'Media & Communicatie' in Zweden te volgen, twijfelt ze geen seconde. Vol goede moed vertrekt ze naar Zweden, waar ze de Spaanse Carmen ontmoet. Carmen en Beau zijn huisgenootjes, maar Carmen brengt veel geheimen met zich mee. Ze is mysterieus, interessant, stoer, verlegen, afwezig.. verwarrend. Beau doet er alles aan om de mysterieuze Carmen te ontrafelen. Totdat alles op een dag duidelijk wordt.'

Ik heb dit geschreven als beschrijving voor mijn verhaal en heb het eerste hoofdstuk vandaag afgerond.

Iemand misschien tips of suggesties? Want ik weet niet of het interessant voor anderen is om te lezen! :blush:

Ellax1

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #583 Gepost op: 26 maart 2016, 21:25:18 »
Allereerst props naar degenen die hier echt hele verhalen schrijven. Ikzelf heb daar nooit het geduld voor, dus. Chapeau.

Dan ten tweede: vroeger heb ik best veel geschreven, vond ik ook echt leuk. In groep 5/6/7/8 waren er regelmatig schrijfwedstrijdjes bij mij op school en dat vond ik ook echt leuk om te doen. Echter heb ik het hierna extreem links laten liggen, en nu, op 17-jarige leeftijd wil ik eigenlijk toch weer beginnen. Zeker omdat een studie in de richting van journalistiek enorm begint te kriebelen bij mij. Echter ben ik meer van de columns, wat ik persoonlijk ook het interessantst vind om te lezen. Ik zie hier alleen vrij weinig tot geen columns, dus vroeg ik me een beetje af of ik hier op de juiste plek ben als ik colums wil gaan tikken :P

Miracle

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #584 Gepost op: 29 april 2016, 10:31:24 »
Ik schrijf al sinds ik heel klein ben en heb in die tijd tot nu al veel geleerd. Dit zijn een aantal tips voor vooral beginnende schrijvers:
- Let op leestekens vooral de komma wordt vaak verkeerd gebruikt
- Ook al haalt spellingscontrole geen werkwoord fouten uit in zin. De woorden die fout zijn geschreven haalt hij er wel uit. Laat altijd spellingscontrole er een keer over heen gaan.
- Heb je moeite met een karakter te omschrijven? Zoek dan iemand op internet die een beetje lijkt op de persoon die jij in gedachten hebt. Zo kun je aan de hand van die foto omschrijven hoe die er precies uit ziet.

« Laatst bewerkt op: 01 mei 2016, 09:41:28 door Miracle »

Miracle

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #585 Gepost op: 01 mei 2016, 09:55:25 »
Ik heb eigenlijk meer een vraag. Ik lees heel veel boeken waar er vanuit een voice over wordt geschreven maar dan toch ook met gevoelens en gedachtes van de hoofdpersonage´s. Het boek ``Gewist´´ van Marco Kunst is daar een voorbeeld van. Zelf vind ik het lastig om op die manier te schrijven heeft iemand tips?

A

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #586 Gepost op: 01 mei 2016, 11:07:37 »
''Ik had het je veel eerder moeten vertellen, maar nu ben ik te laat. Veel te laat. Jij bent door gegaan, terwijl ik mezelf afvroeg of ik wel van je hield. Ik ben er nu achter. Ik houd van je. Meer dan ik zou moeten doen. Meer dan ik zou willen doen. Maar ik ben te laat.'

Beau is op zoek naar een avontuur. Ze wilt iets nieuws doen. Iets wat ze nog nooit heeft gedaan. Als ze de kans krijgt om haar minor 'Media & Communicatie' in Zweden te volgen, twijfelt ze geen seconde. Vol goede moed vertrekt ze naar Zweden, waar ze de Spaanse Carmen ontmoet. Carmen en Beau zijn huisgenootjes, maar Carmen brengt veel geheimen met zich mee. Ze is mysterieus, interessant, stoer, verlegen, afwezig.. verwarrend. Beau doet er alles aan om de mysterieuze Carmen te ontrafelen. Totdat alles op een dag duidelijk wordt.'

Ik heb dit geschreven als beschrijving voor mijn verhaal en heb het eerste hoofdstuk vandaag afgerond.

Iemand misschien tips of suggesties? Want ik weet niet of het interessant voor anderen is om te lezen! :blush:

Het maakt me heel nieuwsgierig. En ik zou  het echt graag willen lezen!
Ik zou alleen bij '' mysterieus, interessant, stoer, verlegen, afwezig.. verwarrend '''
iets minder neerzetten. Je geeft te veel weg.
Ik zou zeggen: Ze is mysterieus, stoer en interessant.'' zoiets
Of Stoer, verlegen, afwezig.
In ieder geval niet allemaal.

Favor

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #587 Gepost op: 03 mei 2016, 17:40:06 »
Heeft er iemand hier verstand van Wattpad?

Ik plaatste een verhaal op Wattpad, een halve week geleden, maar de teller van lezers blijft op 5 lezers staan, wat door mijzelf komt (ik heb mijn verhaal een aantal keer bekeken en getest of het wel werkte via een ander account).

Weet iemand hoe dit kan?  Heb dit nooit eerder gehad met verhalen op Wattpad en iemand anders begon mij wel te volgen, terwijl dit het enige verhaal is op mijn account. Dus ik zou haast zeggen dat ze het wel heeft gelezen,

Adora

• Bekijk profiel
« Reactie #588 Gepost op: 03 mei 2016, 17:53:52 »
deze topic ga ich volgen :bounce:
Broken hearts don't stay shattered forever!

Miracle

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #589 Gepost op: 05 mei 2016, 08:35:56 »
Heeft er iemand hier verstand van Wattpad?

Ik plaatste een verhaal op Wattpad, een halve week geleden, maar de teller van lezers blijft op 5 lezers staan, wat door mijzelf komt (ik heb mijn verhaal een aantal keer bekeken en getest of het wel werkte via een ander account).

Weet iemand hoe dit kan?  Heb dit nooit eerder gehad met verhalen op Wattpad en iemand anders begon mij wel te volgen, terwijl dit het enige verhaal is op mijn account. Dus ik zou haast zeggen dat ze het wel heeft gelezen,

Ik kan je wel helpen. Dit is je eerste boek toch? Open wattpad eens op de computer. Log even in en als het goed is zodra je bent ingelogd staat rechts boven je naam met je profielfoto ernaast. Als je daar op klikt kun je voor de optie ´werken´ kiezen. Als je daar op klikt zie je als het goed is je boek op staan. Klik daar op en daarna op bewerk verhaal. Als het goed is kun je dan een beschrijving toevoegen en wat tags. Als mensen deze tags invullen kunnen ze je verhaal beter vinden. Ook een leuke cover toevoegen is wel handig. Kun je mij het linkje sturen van je boek??

Favor

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #590 Gepost op: 08 mei 2016, 20:39:27 »
Ik kan je wel helpen. Dit is je eerste boek toch? Open wattpad eens op de computer. Log even in en als het goed is zodra je bent ingelogd staat rechts boven je naam met je profielfoto ernaast. Als je daar op klikt kun je voor de optie ´werken´ kiezen. Als je daar op klikt zie je als het goed is je boek op staan. Klik daar op en daarna op bewerk verhaal. Als het goed is kun je dan een beschrijving toevoegen en wat tags. Als mensen deze tags invullen kunnen ze je verhaal beter vinden. Ook een leuke cover toevoegen is wel handig. Kun je mij het linkje sturen van je boek??

Nou dat is dus het punt, dat heb ik allemaal wel gedaan. En heb wel eens eerder boeken gepubliceerd daar en toen was er niks aan de hand.
Er staan nu ook 9 lezers, maar dat zijn allemaal mijn eigen kliks.
Link: https://www.wattpad.com/myworks/70441689-find-another-love-or-marry-me
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2016, 12:31:45 door Favor »

Miracle

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #591 Gepost op: 22 mei 2016, 08:59:22 »
Nou dat is dus het punt, dat heb ik allemaal wel gedaan. En heb wel eens eerder boeken gepubliceerd daar en toen was er niks aan de hand.
Er staan nu ook 9 lezers, maar dat zijn allemaal mijn eigen kliks.
Link: https://www.wattpad.com/myworks/70441689-find-another-love-or-marry-me

Schrijf gewoon lekker verder je krijgt vanzelf lezers! Ik had de eerste maand ongeveer 8 hoofdstukken en 13 lezers. Nu heb ik 18900 lezers. Dus wacht gewoon af en schrijf lekker door!

Sugar_Coated

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #592 Gepost op: 05 augustus 2016, 14:59:02 »
Ik ben sinds een week kote verhaaltjes aan het schrijven om ervaring op te doen en de tips in dit topic hebben goed geholpen (:

LauraMaes

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #593 Gepost op: 16 augustus 2016, 18:53:22 »
Wie veel boeken leest, gaat ook beter schrijven. Heb ik al ondervonden. :p

koi no yokan.

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #594 Gepost op: 21 augustus 2016, 19:57:47 »
Heyy! Ik heb een vraagje.. Ik wil graag een boek beginnen op Wattpad, en ik heb ook al een verhaal in gedachte, alleen kom ik maar niet op een leuke naam.. Misschien kunnen jullie me helpen?

Beschrijving van het verhaal
Okayy, dus het gaat over een meisje, en haar boyfriend gaat vreemd met haar zus, en omdat ze bij haar boyfriend in huis woonde, heeft ze als hij haar eruit gooit, nergens om naar toe te gaan, totdat ze zich bedenkt dat ze misschien bij haar beste vriend kan slapen. Haar beste vriend is getrouwd (met een jongen) en ze hebben een geadopteerd kindje. Op een dag gaat ze naar een club, en daar ontmoet ze Rob, de fuckboy van dit verhaal.. Hij wil haar eerst alleen gebruiken voor s*x, maar zij valt niet voor zijn charmes. Maar, zoals in ongeveer elk badboy verhaal, worden ze uiteindelijk verliefd enzo, dus Happy Ending!

Duss, als je een goeie naam hebt ofzo, of tips, PLEASE comment ;) Thnxxxxxx

Voldemort.

• Avada Kedavra
    • Bekijk profiel
« Reactie #595 Gepost op: 21 augustus 2016, 20:50:31 »
Heyy! Ik heb een vraagje.. Ik wil graag een boek beginnen op Wattpad, en ik heb ook al een verhaal in gedachte, alleen kom ik maar niet op een leuke naam.. Misschien kunnen jullie me helpen?

Beschrijving van het verhaal
Okayy, dus het gaat over een meisje, en haar boyfriend gaat vreemd met haar zus, en omdat ze bij haar boyfriend in huis woonde, heeft ze als hij haar eruit gooit, nergens om naar toe te gaan, totdat ze zich bedenkt dat ze misschien bij haar beste vriend kan slapen. Haar beste vriend is getrouwd (met een jongen) en ze hebben een geadopteerd kindje. Op een dag gaat ze naar een club, en daar ontmoet ze Rob, de fuckboy van dit verhaal.. Hij wil haar eerst alleen gebruiken voor s*x, maar zij valt niet voor zijn charmes. Maar, zoals in ongeveer elk badboy verhaal, worden ze uiteindelijk verliefd enzo, dus Happy Ending!

Duss, als je een goeie naam hebt ofzo, of tips, PLEASE comment ;) Thnxxxxxx

In dit topic staan best veel tips om zelf een titel te bedenken!
Dat is sowieso altijd beter dan een titel die iemand anders voor je heeft bedacht. :)
Als je even de inhoudsopgave bekijkt (zie linkje in de beginpost), kom je genoeg tegen.
Succes!

AnnaB

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #596 Gepost op: 24 oktober 2016, 17:22:02 »
Het lijkt mij al jaren leuk om te gaan schrijven.
Heb vaak van alles in mijn hoofd. Alleen lukt het mij nooit o wat op papier te krijgen.
Toch blijven er verhaaltjes in mijn hoofd komen.
Dacht ook al eens om dan maar geen verhaal te schrijven maar een column. Maar dat lukt ook niet.
En er blijven ideeen in mijn hoofd komen.
Hebben jullie dit probleem ook? Of een idee om toch een verhaal of columns te schrijven?

Hartje

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #597 Gepost op: 07 januari 2017, 16:16:14 »
Ik schrijf zelf graag en wil ook een boek gaan uitgeven. Ik kan hele verhalen verzinnen hoor, maar het goed op papier zetten is nog best lastig maar zeker de moeite waard. Het begin, tja dat is altijd prut bij mij maar daar wil ik wat aan veranderen. Staan zeker handige tips in dit topic!

If you worry, you suffer twice ~ Newt Scamander

sneaker64

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #598 Gepost op: 23 juli 2017, 12:47:33 »
up  :bounce:

DikkeVetteVlinder

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #599 Gepost op: 23 juli 2017, 22:09:15 »
Nuttige dingetjes die ik laatst vond:
Basics of storytelling:
https://pbs.twimg.com/media/DFIGY-8XsAApZAy.jpg
schema dat een ruwe verhaalopzet maakt en tips geeft voor hoe je een scene in je verhaal kan benaderen.

https://pbs.twimg.com/media/DFIGZA-WsAEy2zt.jpg
Vragen die je kunnen helpen scenes te verbeteren.
http://paradigm-shift.actieforum.com/
Slice of life RPG die zich afspeelt in en rondom de fictieve stad Northdale. Actief, gezellig en toegankelijk.