Halloo,
ten eerste; Ik heb ook het boek op niveau!
Ik vind schrijven hartstikke leuk en ik kan ook goed schrijven (zeggen ze).
Er zijn alleen twee dingen wat altijd misgaat bij mij namelijk 1. ik kan nooit goede namen bedenken 2. ik weet nooit een onderwerp
kunnen jullie me daar misschien mee helpen?
x
Over die namen:
dat is echt heel lastig, het ligt eraan wat voor soort verhaal je schrijft. In Harry Potter waren die namen over de top en precies passend bij het karakter van diegene (Sirius Black, Remus Lupin, Luna Lovegood, etc.), en dat paste ook binnen het karakter van die vreemde, 'quirky', magische wereld.
Als je een verhaal schrijft dat in de moderne wereld gezet is is het lastiger. Ik vind het vaak vrij vervelend, persoonlijk, om namen met een diepere betekenis te lezen, zeker als andere personen zeer gewone namen hebben (stel je voor, Mieke is bevriend met Lupine die, ta-de-da, een weerwolf blijkt te zijn, bah).
Ik kies zelf gewoon namen die bij het karakter van mijn persoon passen (voor mijn verhaal hier heb ik de meest over-de-top, zoete namen opgeschreven die ik me kon bedenken (Evey, Sunny, Lila...) tot ik er eentje tegenkwam die me beviel (Mari), maar die dus geen diepere betekenis heeft. Om dat te vermijden zoek ik achternamen vaak ook in lijsten van meest voorkomende achternamen

(behalve één karakter, die Frans is en in een zéér vroegere tijd geboren is, waardoor ik dus een ouderwetse Franse achternaam moest hebben).
Maar voor iedereen is het anders. Wat wel altijd hetzelfde is, is dat het namen van een persoon een van de belangrijkste processen is in het bedenken van het karakter, of er nou een speciale betekenis aan zit of niet, het 'vormt' je karakter wel en maakt hem of haar echter in je hoofd.
Wat ik verder graag doe is surfen op
Behind The Name, gewoon random namen opzoeken en kijken of er variaties op bestaan, etc (laatst lijsten met namen van verschillende ethniciteiten (wtf spelling?) door zitten kijken voor een naam die ik kon afkorten tot Joni, vond uiteindelijk in de lijst de Afrikaanse naam Ayodele, en door het kiezen van die naam (eerst zou het misschien Antoinette zijn) is het hele personage omgegooid in mijn hoofd, als voorbeeld hoe belangrijk het namen is

)
En verder, plot, ik zou zeggen, probeer gewoon te schrijven, rare kleine ideetjes, schrijf ieder idee of 'plotbunny' zoals het in fandom zo leuk heet, op, je weet nooit wat eruit komt.
Schrijf je dromen op, zeker als je veel met schrijven bezig bent voor je gaat slapen kunnen er hele interessante dingen uitkomen (aangezien je tijdens het dromen je onderbewustzijn de vrije loop laat kunnen er dingen uitkomen die je zelf nooit zou hebben bedacht).
Soms kan het helpen een karakter te bedenken over wie je graag iets wilt schrijven en dan het verhaal om dat karakter heenvormen, dat is lastig, maar het is te doen (Mike Leigh doet dat volgens mij ook in zijn films).