Auteur Topic: Tips voor schrijvers  (gelezen 125204 keer)

Anonymous

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 03 januari 2009, 15:49:01 »

Halloo,

ten eerste; Ik heb ook het boek op niveau!
Ik vind schrijven hartstikke leuk en ik kan ook goed schrijven (zeggen ze).
Er zijn alleen twee dingen wat altijd misgaat bij mij namelijk 1. ik kan nooit goede namen bedenken 2. ik weet nooit een onderwerp
kunnen jullie me daar misschien mee helpen?

x

x'D
Op nivea is handig heah! wel saaaaaaaaai, maar wel handig :)

1: Weetje, ik vind namen bedenken ook een ramp. Het moet wat hebben en in jou fantasie passen, zodat je er ook lekkerder naar schrijft. Als mensen namen voor je bedenken en je die zo gebruikt, kan het lastiger zijn om het "één"te maken met het verhaal. Luister eens in je omgeving naar namen ofzo, kijk naar het karakter van de personen (ik vind persoonlijk "precilla" veel meer een naar voor bijv. een breezah, dan Anne-wil Elizabeth Johanna -ga zo maar door-). Gewoon goed opletten in films en misschien eens in namen topics kijken. Als je er wat bij voelt neem je een van die namen.

2: Is ook altijd lastig, inspiratie. Het is makkelijker om te schrijven over iets waar je zelf mee bezig zijn; school, tienerzijn of over een droom die je had. Soms is het lekker als je even ligt, met je ogen dicht in de stilte: dan kom je misschien op een idee. Veel om je heen kijken en af en toe eens die boekenwinkel inschieten en achterkanten van willekeurige boeken lezen kan werken (of op internet kijken). Ter plekke iets bedenken is lastig. Ook (dat heb ik dan) is het vervelend als je net een géweldig boek hebt gelezen, dat je nog even zo in de ban ervan bent, dat je dát als thema kiest. Maar vaak is het lastig om zoiets te schrijven, omdat je hersens nog in de wereld van dat boek zijn en alles in dat verhaal al uitgedacht is . Een orginele weg in slaan lukt dan bijna niet.

Die dingen zijn lastig, je moet ineens een ingeving hebben, meestal is het dan makkelijker!

:zak:

Anonymous

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 03 januari 2009, 15:49:29 »

[...]

CREAAAAAA leef je in ineenperstopic ook??

Anonymous

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 03 januari 2009, 16:33:34 »
Bonjour,
Ik heb hier dus ook een verhaal en heeft er iemand hier toevallig tips voor me? (A) Ik wil namelijk wel een soort van origineel verhaal hebben en zonder dat het onduidelijk wordt voor de lezer. Ik heb nu namelijk het idee dat ik er nu wat teveel personages inbreng en dat het daardoor een beetje onleesbaar wordt. Kan zijn dat dat aan mij ligt, maarja, dat weet ik dus niet.
Iig, dit is de link van mn verhaal, als iemand nog tips heeft, mercii =] Het is trouwens nog wel verre van af., ik heb nu 12 pagina's. http://forum.girlscene.nl/forum.php/list_messages/104178/0

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 03 januari 2009, 17:20:28 »
Dit topic leeft bijna niet meer. :(

Upje dus !!

@ Dictaatje: Sorry dat ik alles beter probeerde te doen ofzo.  :P

Anonymous

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 03 januari 2009, 17:31:47 »

Dit topic leeft bijna niet meer. :(

Upje dus !!

@ Dictaatje: Sorry dat ik alles beter probeerde te doen ofzo.  :P

Het topic heeft bijna nooit volop geleefd. Maar het boeit me niet. Al helpen ik, Lunaste, jij en alle andere bezoekers er maar één enkel persoon mee, dan heb ik hier voldoening. =)

En: Waarom sorry? Dat was ook helemaal niet zo dat ik het als aanval beschouwde ofzeuw hoor, ik verdedig mijn eigen stellingen altijd, zodat andere ze ook begrijpen :P Het is juist goed dat je het zegt, omdat als andere het ook zo als jij zagen, ze voor hun een beter voorbeeld hebben. Wat je vind mag je vinden, dus gewoon lekker zeggen wat je denkt!  :rock:

:jezus:

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 03 januari 2009, 19:58:55 »

Halloo,

ten eerste; Ik heb ook het boek op niveau!
Ik vind schrijven hartstikke leuk en ik kan ook goed schrijven (zeggen ze).
Er zijn alleen twee dingen wat altijd misgaat bij mij namelijk 1. ik kan nooit goede namen bedenken 2. ik weet nooit een onderwerp
kunnen jullie me daar misschien mee helpen?

x

Over die namen:
dat is echt heel lastig, het ligt eraan wat voor soort verhaal je schrijft. In Harry Potter waren die namen over de top en precies passend bij het karakter van diegene (Sirius Black, Remus Lupin, Luna Lovegood, etc.), en dat paste ook binnen het karakter van die vreemde, 'quirky', magische wereld.
Als je een verhaal schrijft dat in de moderne wereld gezet is is het lastiger. Ik vind het vaak vrij vervelend, persoonlijk, om namen met een diepere betekenis te lezen, zeker als andere personen zeer gewone namen hebben (stel je voor, Mieke is bevriend met Lupine die, ta-de-da, een weerwolf blijkt te zijn, bah).

Ik kies zelf gewoon namen die bij het karakter van mijn persoon passen (voor mijn verhaal hier heb ik de meest over-de-top, zoete namen opgeschreven die ik me kon bedenken (Evey, Sunny, Lila...) tot ik er eentje tegenkwam die me beviel (Mari), maar die dus geen diepere betekenis heeft. Om dat te vermijden zoek ik achternamen vaak ook in lijsten van meest voorkomende achternamen ;) (behalve één karakter, die Frans is en in een zéér vroegere tijd geboren is, waardoor ik dus een ouderwetse Franse achternaam moest hebben).

Maar voor iedereen is het anders. Wat wel altijd hetzelfde is, is dat het namen van een persoon een van de belangrijkste processen is in het bedenken van het karakter, of er nou een speciale betekenis aan zit of niet, het 'vormt' je karakter wel en maakt hem of haar echter in je hoofd.

Wat ik verder graag doe is surfen op Behind The Name, gewoon random namen opzoeken en kijken of er variaties op bestaan, etc (laatst lijsten met namen van verschillende ethniciteiten (wtf spelling?) door zitten kijken voor een naam die ik kon afkorten tot Joni, vond uiteindelijk in de lijst de Afrikaanse naam Ayodele, en door het kiezen van die naam (eerst zou het misschien Antoinette zijn) is het hele personage omgegooid in mijn hoofd, als voorbeeld hoe belangrijk het namen is :) )

En verder, plot, ik zou zeggen, probeer gewoon te schrijven, rare kleine ideetjes, schrijf ieder idee of 'plotbunny' zoals het in fandom zo leuk heet, op, je weet nooit wat eruit komt.
Schrijf je dromen op, zeker als je veel met schrijven bezig bent voor je gaat slapen kunnen er hele interessante dingen uitkomen (aangezien je tijdens het dromen je onderbewustzijn de vrije loop laat kunnen er dingen uitkomen die je zelf nooit zou hebben bedacht).
Soms kan het helpen een karakter te bedenken over wie je graag iets wilt schrijven en dan het verhaal om dat karakter heenvormen, dat is lastig, maar het is te doen (Mike Leigh doet dat volgens mij ook in zijn films).
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

Sunshine_world

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 11 januari 2009, 21:53:16 »
Ik doe n upje, want dit kan redelijk handig zijn voor beginnende schrijvers
Waar een ballon is, is ook een speld

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 12 januari 2009, 03:52:34 »
Ik vind dit topic heel handig. :angel:
Willen jullie ook mijn verhaal lezen? Jullie zijn tenslotte de experts. :3

Het verhaal heet 'Donna Bell' en staat bij 'Schrijfsels.' ;)
Bijna niemand reageert namelijk. :')

x

Czech

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 17 januari 2009, 17:46:37 »
Heel handig topic vind ik dit! (: het zou idd sticky moeten worden

On topic: Ik vind het persoonlijk heel irritant wanneer mensen 'hun' en 'zij' omwisselen, bv: "Charie vertelde dat hun de auto's gingen wassen." dat moet dus zijn: "Charie vertelde dat zij de auto's gingen wassen." Hun gebruik je als 'pronom personel' weet niet hoe je dat zegt in het Nederlands, bv: Het is hun laptop, die laptop is van hun. Ik zie dit vaak op het forum en ook als mensen 'me' en 'my' omwisselen denk ik ook zo van -.-'. Najaa lekker nutteloos bericht, maar ik wou het ergens kwijt (:

UPJE!
Girlscene makes people famous

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 17 januari 2009, 22:28:04 »
Haha, Natalkaa, jouw berichtje is geestig. :'D

Waar ik ook agressief van word  :ph34r: is als mensen 'jou' schrijven inplaats van 'jouw.'
Bijv. "Jou hond" moet zijn "jouw hond." Ah daar erger ik me dood aan. x] Dan wil ik iemand slaan ofzo. :D

Oke dit berichtje is nutteloos.

Czech

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 17 januari 2009, 22:40:12 »

Haha, Natalkaa, jouw berichtje is geestig. :'D

Waar ik ook agressief van word  :ph34r: is als mensen 'jou' schrijven inplaats van 'jouw.'
Bijv. "Jou hond" moet zijn "jouw hond." Ah daar erger ik me dood aan. x] Dan wil ik iemand slaan ofzo. :D

Oke dit berichtje is nutteloos.

Whahaa x'D idd trouwens! :ja: ik bedoel: leer Nederlands, mensen bduh.gif

laughing7.
Girlscene makes people famous

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 22 januari 2009, 14:18:49 »
Dit is weer meer een persoonlijke pet peeve, maar ik weet dat er meer mensen zijn die dit vinden:

Mensen, Gossip Girl is leuk. Dat weten we.
Girlscene verzuipt ondertussen in de 'rich kids drama' verhalen.
Gossip Girl (ik heb het nu over de boeken, de serie is ook leuk maar een heel ander beestje) is zo fantastisch omdat het karakters heeft die, ondanks dat ze ook je sympathie opwekken, vérre van perfect zijn, en omdat het stiekem ook het rijke leven belachelijk maakt, daarom lezen al de merknamen niet vervelend.

Je hoeft niet overal merknamen bij te maken. Je hoeft niet ieder meisje in je verhaal een kast vol dure kleding en een butler te geven. Je hoofdpersoon leest veel leuker als ze niet perfect is.
Ja, soms is het nodig voor een verhaal om een rijk, verwend meisje te maken, maar als het niet nodig is laat het dan alsjeblieft weg. Het voegt niks toe, en het leest alleen maar Sue-ig (Google Mary Sue maar eens).
Re: Sueification, dat kun je vermijden door je hoofdpersoon imperfect te maken. En nee, zo mooi zijn dat alle jongens achter haar aankomen zonder dat ze dat wil is geen karakterfout, onhandigheid ook niet (ik heb het tegen jou, Stephenie Meyer).
Maak je personage egoïstisch, onbeleefd, jaloers, onzeker (maar met reden! Weer tegen jou, SMeyer), onredelijk, laat haar niet altijd de juiste comeback hebben, etc...

Er is een reden waarom Chuck in de serie van Gossip Girl het meest populaire karakter is: hij is één grote aaneenschakeling van karakterfouten.
Zelfde in het boek: Blair is honderd keer interessanter dan Serena, omdat Blair zo ongelofelijk imperfect is, terwijl Serena geen enkele fout heeft en saai is om over te lezen.

En last but not least:
het is okee voor een karakter om van kleding te houden. Maar, net als in real life, niet iedereen doet dat. Als de persoon die alles beschrijft een fashionista is is het logisch dat ze meer op de kleding let, maar maak dat dan ook zo. En niet iedereen hoeft perfect gekleed te zijn, of te houden van kleding, dat maakt het verhaal interessanter.

En, for god sake, hoeveel van jullie zouden jurken per merk kunnen herkennen als het logo er niet gigantisch opstaat? Ik bedoel, ik houd van fashion, maar ik zou niet zo snel meteen kunnen zeggen als iemand voor me staat: "o, ja, dat is een chanel jurkje van de lentecollectie".
Als je karakter dat draagt en er zich zelfingenomen over voelt kan dat zeer grappig zijn, vooral als andere karakters geen idee hebben waar ze het over heeft en jouw karakter steeds gefrustreerder raakt, maar laat je karakter niet alles wat andere mensen aanhebben herkennen als een bepaald merk, dat leest zeer onrealistisch en niet leuk.

En, nog één laatste ding: alsjeblieft, schrijf geen butlers in het verhaal. Een schoonmaakdame, okee, maar lezen over hele hordes huishoudpersoneel is ongelofelijk irritant. Een instant backbutton voor mij.
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

Dodger

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 22 januari 2009, 16:54:40 »
Heel handig topic dit :D !

En idd Lunaste, dat vind ik ook altijd heel irritant. Sowieso als iemand in een verhaal zet : ze had een bruin topje aan met dit en dit. Hello, dat zie je toch ook nooit in boeken staan. Is echt onnodige informatie. Ligt er trouwens ook aan hoe je echt zegt. Show, don't tell weer dus! Anders lees ik een verhaal al meteen niet meer.

Maar ot. Ik heb niet heel veel tips eigenlijk XD gewoon veel schrijven. Ook al heb je geen zin. Als je eenmaal bezig bent rolt het er toch wel uit. Dat is gewoon het belangrijkste denk ik.
To be a rock and not to roll.

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 30 januari 2009, 02:49:43 »
En nee, zo mooi zijn dat alle jongens achter haar aankomen zonder dat ze dat wil is geen karakterfout, onhandigheid ook niet (ik heb het tegen jou, Stephenie Meyer).

Geniaal. :D

KTM

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 02 februari 2009, 19:19:20 »

En nee, zo mooi zijn dat alle jongens achter haar aankomen zonder dat ze dat wil is geen karakterfout, onhandigheid ook niet (ik heb het tegen jou, Stephenie Meyer).

Geniaal. :D

Ik geef je gelijk, maar geef toe: Het boek is GEWELDIG!! Ik bedoel, zo geestig, romantisch en lief geschreven.. (Begin ik nu door te draaien, of ben ik gewoon geobsedeerd door het boek??)

redlipsticks

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 02 februari 2009, 19:45:58 »
Ik hou van dit topic. Echt waar.
The morning brings a mystery, the evening makes it history.

lilybruijn

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 15 februari 2009, 21:58:50 »

Maar, dus, mijn ouders zijn allebei vrij succesvolle schrijvers in Europa (ooit gehoord van Leon de Winter of Jessica Durlachers, mijn ouders?)

Wow baby, Leon de Winter is wel echt een grote naam. Serenade, de hemel van hollywood. (L) Heerlijk sarcasme in dat laatste boek.

Anonymous

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 16 februari 2009, 08:55:02 »
Je leest best vaak op Girlscene verhalen die niet afgemaakt worden. Omdat te voorkomen bij je eigen verhaal, is het handig om vóórdat je begint met schrijven 'hoofdstuk 1' 'hoofdstuk 2' enz. op een blaadje zetten met een korte samenvatting van elk hoofdstuk. Zo is je verhaal dus eigenlijk al geschreven en hoeft het alleen nog maar uitgewerkt te worden =D

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 16 februari 2009, 16:31:08 »

[...]

Wow baby, Leon de Winter is wel echt een grote naam. Serenade, de hemel van hollywood. (L) Heerlijk sarcasme in dat laatste boek.

Yup, mijn vader.  :smoke:
Maar daarom vind ik schrijven ook zo leuk, ik heb gewoon schrijversbloed. :P

Dodger

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 17 februari 2009, 10:14:48 »
Leon de Winter is idd bekende naam. Suppervet dat dat je vader is :rocker:

Oke weet niet of ik nog tips heb. Eigenlijk is die een HEEL stiekem, sneaky upje :ph34r:
Maar nu ik toch bezig ben: meisjes hier denken volgens mij vaak dat ze meteen een heel boek/lang verhaal kunnen schrijven wat ook nog klopt. Nou dan wordt je sowieso teleurgesteld. Dus gewoon veel oefenen.
En of meisjes hier alsjeblieft eens wat origineels willen verzinnen. In plaats van het zoveelste verhaal over een rijk meisje en jongens XD. Of van die "perfecte" hoofdpersonen waar niks mis mee is.
Of was dat hierboven al gezegd?
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2009, 10:15:16 door Dodger »
To be a rock and not to roll.

Sophiehartje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 17 februari 2009, 13:25:56 »
http://forum.girlscene.nl/forum.php/list_messages/98749

Ik geloof dat ik niet echt de gevoelens van de persoon goed kan omschrijven?
Tips zijn welkom!
Smile like your mean it!

Sophiehartje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 18 februari 2009, 09:28:10 »
up!
Smile like your mean it!

Anonymous

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 04 maart 2009, 22:09:18 »
Upje =]

Anonymous

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 05 maart 2009, 15:01:48 »
Up!

Anonymous

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 05 maart 2009, 15:52:49 »
Heeft iemand nog tips voor mij? Ik heb nl het idee dat mn verhaal teveel een chicklit wordt en wil dit toch niet. Ook wil ik graag wat meer sarcasme enzo erin verwerken, maar weet niet precies hoe ik dat moet doen xD
La link:
http://forum.girlscene.nl...178/last/3447264#m3447264