Auteur Topic: Tips voor schrijvers  (gelezen 128696 keer)

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 08 november 2008, 20:18:21 »
Deze mag niet te laag komen staan!
zou willen dat ik er een sticky van kon maken, haha

Probeer je karakters zo 3D als mogelijk te maken!
Dit geldt niet voor alle verhalen, maar voor de meeste is dat handig. Verzin een geschiedenis en motivaties voor je karakter, waardoor jij alles weet, bijv. waarom je karakter de dingen doet die hij of zij doet. Dit hoef je niet allemaal heel expliciet aan de lezer te vertellen, maar hierdoor leest je karakter wel beter 'ingekleurd'.
Het kan ook heel erg helpen als je bijvoorbeeld vast zit met een karakter om een brief naar hem of haar te schrijven, waarin je hem of haar als schrijver vertelt wat je nou eigenlijk echt van hem of haar vindt (bijv. 'wees niet zo'n slappe dweil, en realiseer je waarom je karakter B zo leuk vindt!' of 'ik vind je echt geweldig, kwam je maar in meer scènes voor'). Hierdoor realiseer jij je wat je van karakter wilt in het verhaal. Wat ook leuk is is extreme scenarios bedenken en te bedenken hoe je karakter daarop zou reageren (bijv. 'karakter A wordt met waterballonnen bekogeld op straat! Wat doet hij/zij?' 'Karakter A zou haar shirt uittrekken en een knipoog geven').
Alles zodat je je karakters beter leert kennen.

Zet een bepaald doel voor jezelf!
Waarom NaNoWriMo voor mij zo hulpvol is is dat ik gedwongen wordt om iedere dag 2000 woorden te schrijven.
Nou is dat wel heel extreem, maar spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je iedere week een uurtje aan je verhaal gaat zitten, of dat je iedere twee weken één gedicht schrijft.
Hoe slecht het ook is, iedere oefening is welkom.
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

IntoTheWild

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 09 november 2008, 11:11:43 »
Dit zou indd een sticky moeten worden, super handig topic.
you\'re beautiful

Automaton

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 27 november 2008, 18:22:08 »
Ik heb een vraagje voor dit topic. Ik denk dat een van jullie me wel kan helpen.
Mag je hier eigenlijk ook fanfics posten?
Ik denk zelf dat dat wel mag, maar voor ik nou een heel verhaal ga schrijven en het dan ineens wordt verwijderd, daar heb ik dus niet echt zin in xD

En hoe zit het met verhalen die in het engels geschreven zijn?
Wat ik vooral wil weten: moeten die verhalen dan vertaald worden?
Want ikzelf schrijf verhalen liever in het Engels, omdat ik dan beter kan beschrijven wat er gebeurt ofzo.

Ik zou het wel snappen als de verhalen in het Nederlands geschreven moeten zijn, dit is wel een Nederlands forum after all.
Nouja, ik hoop dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen. ^^
Dan kan ik namelijk beginnen met hoofdstukken posten, en anders kan ik beginnen met het vertalen van mijn verhaal.

Alvast bedankt!
Boop.

White Aquarel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 27 november 2008, 18:41:53 »
En als je dan een verhaal hebt geschreven en mensen hebben er kritiek op, neem het dan aan. Wat voor kritiek het ook is, ga niet de tekst veranderen en zeggen dat die persoon het niet goed gelezen heeft - dat is namelijk nogal zielig. Als je toch een verhaal schrijft moet je ook tegen kritiek kunnen..

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 05 december 2008, 15:31:31 »
Goeie, xPaddestoeltje :)

Ik heb een vraagje voor dit topic. Ik denk dat een van jullie me wel kan helpen.
Mag je hier eigenlijk ook fanfics posten?
Ik denk zelf dat dat wel mag, maar voor ik nou een heel verhaal ga schrijven en het dan ineens wordt verwijderd, daar heb ik dus niet echt zin in xD

En hoe zit het met verhalen die in het engels geschreven zijn?
Wat ik vooral wil weten: moeten die verhalen dan vertaald worden?
Want ikzelf schrijf verhalen liever in het Engels, omdat ik dan beter kan beschrijven wat er gebeurt ofzo.

Ik zou het wel snappen als de verhalen in het Nederlands geschreven moeten zijn, dit is wel een Nederlands forum after all.
Nouja, ik hoop dat iemand van jullie mij hiermee kan helpen. ^^
Dan kan ik namelijk beginnen met hoofdstukken posten, en anders kan ik beginnen met het vertalen van mijn verhaal.

Alvast bedankt!

Hmm, ik zou het er denk ik gewoon duidelijk voor zetten dat het fanfic is, en een duidelijke disclaimer erbij. Ik bedoel, het is ook gewoon fictie. Al denk ik dat je er op moet rekenen dat je dan waarschijnlijk minder lezers hebt dan bij original fiction ;)

En ik denk dat het ook wel in het Engels mag, toch. Lijkt me. Ik geloof dat ik hier al eerder een verhaal in het Engels zag.
__

OT:

Research!
Ik bedoel, niet alles hoeft helemaal 100% te kloppen, maar een verhaal leest zoveel beter en realistischer met details en dingen die echt zouden kunnen gebeuren erin.
Zelfs een snelle blik op Wikipedia kan al helpen. Er zijn zelfs hele fora voor schrijvers (bijv. op het NaNo forum deden ze dit) waar mensen vragen kunnen stellen en hun kennis aan kunnen bieden, over bijv. buitenlandse talen, beroepen, bepaalde periodes in de geschiedenis, etc...
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

Shaarx

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 07 december 2008, 16:12:28 »
Deze tips heb ik op het internet gevonden; misschien komen ze nog van pas!

Een verhaal verzinnen :

1.Wacht nooit totdat je een idee krijgt. Dit is vaak verspilling van tijd. Probeer daarom leuke opdrachten en oefeningen te maken zodat je hersenen gaan werken, gaan nadenken, links maken, ideeën krijgen, etc.
2.Luister naar andermans gesprek Met andere woorden: ga mensen afluisteren. Luisteren naar een gesprek waar je niets over weet, kan je een geweldig idee geven. Je kan verzinnen wat ervoor gebeurde, en wat zal gebeuren.
3.Speel Spark the Image. Dit is een gemakkelijk spelletje. Begin met een woord of voorwerp naar keuze. Beeld het woord/voorwerp in en denk aan het eerste woord dat je te binnen schiet. Doe hetzelfde voor het volgende woord, en het daaropvolgende, en het daaropvolgende. Dit is een voorbeeld: geel- eend- gans- Moeder Gans- rijmpjes - gedichten- Edger Alan Poe- Alan, je neef- je andere neef- je familie- etentje met je familie- jeugd en ga zo maar door. Gebruk dit als een snelle warm-up.
4.Schrijf! Kies een onderwerp en blijf schrijven voor twee minuten. Schrijf zo snel als je kan en stop voor niets, zelfs niet voor spellingsfouten, grammatica, etc. Bekijk na die twee minuten je "verhaal"- er moet wel iets te vinden zijn! Zelfs als je geen onderwerp kiest en gewoon schrijft hoe saai je dag was, warm je jezelf op om te schrijven, en wie weet denk je opeens aan iets geniaals!
5Maak een "wat als..." lijst. Bedenk een scenario van tien verschillende problemen waar je misschien mee te maken krijgt. Probeer drie pagina's vol te schrijven en focus er op dat je een of twee van die situaties in je nieuwe verhaal zet.
6.Bekijk opgeslagen bestanden! Lees het verhaal dat je schreef in de eerste klas over die ene keer dat je je handschoen verloren was. Lees alles wat je hebt opgeslagen. Als je terugleest, zou je nog wel eens geïnspireerd door iets kunnen raken!
7.Sta open voor alles! Als je een idee hebt, probeer daar dan bij te blijven. Als het verschrikkelijk blijkt, hetb je het in ieder geval geprobeerd.
8.Speel het "Bedenk een titel voor hun verhaal" spelletje. Dit is ook makkelijk om te doen. Observeer een vreemdeling ergens, bijvoobeeld in het winkelcentrum of bij het station en beeld je in wat zijn of haar verhaal kan zijn. Hierbij kijk je naar kleding, haarkleur, de tas van diegene, wat voor boeken hij/zij bij zich heeft. wat de uitkomst ook is, het kan ervoor zorgen dat je wat inspiratie krijgt. Je kan hetzelfde doen bij een voorwerp. Vind een voorwerp dat je aandacht trekt en beeld je in waar het vandaan komt, en wat de geschiedenis ervan is.
9.Bedenk kwesties waarvan jij vindt dat ze belangrijk zijn. Over dat soort dingen is het makkelijker om te schrijven omdat je er waarschijnlijk meer over weet dan over andere dingen.
10.Ga naar buiten. Ga naar het dichtstbijzijnde park en neem je notitieblok en pen mee. Luister ander af en observeer wat mensen doen- maak daar notities van. Als je thuis bent kan je gaan schrijven over wat je zou zeggen, met behulp van je notities.

Tips:

De meeste verhalen beginnen met een goed personage- creëer er een paar en zet ze in hetzelfde verhaal.

Werk aan een dialoog, veel schrijvers hebben hier moeite mee. Het kan je vaak helpen om je verhaal realistischer te maken.
Houd een recorder bij de hand. Neem je ideeën in zoveel mogelijk woorden op door het beschrijven van de toon of kleur van je idee. Luister later naar je woordenwaterval die deze toon of kleur beschrijft, en kijk ze na, zodat ze voor een derde person gemakkelijk te beschrijven zijn.

Heb altijd een notitieblok bij de hand, zodat je daar ideeën, personages, scenarios, alles wat je maar wilt, in op kunt schrijven, als je opeens denkt "Hé, dat is een goed idee!".

Als je een schrijver wilt zijn moet je eerst een lezer zijn. Houd van lezen!

Observeer mensen waar je maar wilt. Ga naar een plaats waar je graag bent (winkelcentrum, vliegveld, in school) en kijk naar de mensen die voorbij lopen, tegenover je zitten, etc. Probeer ze niet te beoordelen, maar probeer naar hun verleden te kijken. Dit is heel handig om je personages te ontwikkelen.

Je kan ook je mobiel gebruiken om kleine notities te maken, als je geen notitieboek met je mee kan dragen.

Véél succes ^^
Please be my pirate, and sail away with me.

KTM

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 14 december 2008, 15:25:10 »
Ik heb ook het boek ''Op Niveau''.. Er staan echt handige schrijftips in! (Ookal is het een Nederlands Lesboek..)

Maar ik heb ook een Forum, twee dagen geleden in begonnen. Heeft iemand nog tips om het beter te doen?

Dit is mijn Forum: http://forum.girlscene.nl/forum/schrijfsels/vervolgverhaal-vermist-109847.0.html
« Laatst bewerkt op: 14 december 2008, 18:24:20 door odious »

lovetastic

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2008, 11:42:10 »
Ik weet niet of jullie hier wat aan hebben, maar op deze site staan misschien nog wel wat handige hulpmiddellen. Ik heb deze site gevonden toen ik mijn nieuwe cosmogirl aan het doorbladeren was.
Op deze site kun je korte oefeningen doen om je schrijf-skills   te verbeteren en verder kun je er vanalles over vinden.
Ik heb er zelf nog maar half op gekeken, maar ik post hem hier toch maar!

http://www.schrijvenonline.org/

Blonderdanbruin

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 25 december 2008, 11:55:45 »
Te leuke topic!

Ik heb even een vraagje...
Moet je achter spraaktekens (Effe naam kwijt) --> " <--
Ook een hoofdletter?

Bijv:
“Zozo, al druk aan het werk?” Zei ze met een lachend gezicht.

Ik zie veel mensen op dit forum, die dat niet doen.
Ik doe het wel, maar omdat er een paar het niet doen twijfel ik nu wel  :lol:
« Laatst bewerkt op: 25 december 2008, 12:12:57 door Blonderdanbruin »
M\'aimer pour qui je suis! ♥

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 25 december 2008, 12:21:00 »
Ligt eraan, als het een 'afsluitend' leesteken is, bijv een punt of vraagteken dacht ik wel, en als het bijv. een komma is gebruik je een kleine letter daarna.

Tenminste, dat dacht ik :)

Goede tips staan er weer bij!

Nog eentje van mij, als is dat meer iets persoonlijks als echt een algemene waarheid:
ik zie veel meisjes die in veel te korte zinnen schrijven, met te veel herhaling qua zinsbouw:
"Ik werd wakker. Ik kwam uit bed. Beneden stond het ontbijt klaar. Ik schoof aan tafel. Ik nam een broodje."
Dit soort zinnen zie ik heel veel. Probeer wat meer afwisseling, ook in lengte van de zinnen!

Verder, maar dit is echt heel persoonlijk, erger ik me zo aan zinnen die beginnen met 'en' of 'maar':
"Ik werd wakker. En ik kwam uit bed."

Ugh, zo lelijk.

Oh, en een stukje terug schreef ik toch dat een verhaal een goede beginzin moet hebben omdat mensen meestal al op de eerste bladzijde/paragraaf besluiten of ze verder lezen? Ik lees nu Neil Gaiman's The Graveyard Book, en die begint zo:
'There was a hand in the darkness, and it held a knife.'
Fantastische eerste zin.

M0SHPITR0MANCE

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 28 december 2008, 18:19:46 »
Wauw, supergoede tips.
Hoewel ik me toch wel een beetje onzeker begin te voelen door al deze tips. Ik schrijf op dit moment een verhaal wat gedeeltelijk op de waarheid en op mijn eigen gevoelens is gebaseerd. Ik was tot nu toe erg trots op dit verhaal, ook al vind ik dat ik geen geweldige schrijfster ben. (dat is mijn eigen mening)
Maar nu ik deze tips lees twijfel ik zo erg, want doe ik het wel goed? Ik lees af en toe dingen en dan denk ik: Hmm, dat doe ik volgens mij fout. Oh, en dat doe ik ook al fout!

Toch erg handig want ik kan er vanaf nu op gaan letten (:

Als ik zelf nog wat tips heb zal ik ze hier ook plaatsen!

Anonymous

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 28 december 2008, 20:10:08 »
Woow? Damn, dit topic leeft weer? :blink:
Ik heb wat gevonden sinds kort:

@ (ff spieken hoor) M0SHPITR0MANCE: haha, ik heb hier ook ergens een verhaal staan, wat verre weg van perfect is. Het is handig om veel van deze tips te gebruiken, maar helemaal "proffesioneel" zal het toch niet snel zijn. Daar komt bij dat ik en Lunaste( van haar weet ik het niet zeker meer :P ) maar amateurs zijn.

@Serynaa: Hier wat voorbeelden van hoe het met komma's en aanhalingstekens werkt:

"Hai,"zei Loesje.
"Hallo,"zei Loesje,"hoe gaat het?"
"Hallo?"vroeg Loesje,"is daar iemand?"
"Ja, hallo!"schreeuwde Loesje.
"Hallo."

Na een vraagteken komt meestal het woord vroeg.

De grootste fout hier op girlscene is de hoofdletter na aanhalingstekens:
Het is NIET: "Hallo, is daar iemand?"Vroeg Loesje, maar WEL: "Hallo, is daar iemand?"vroeg Loesje.  

Niveau:

Beslis zelf waar je verhaal over gaat, maar als je het op een forum als dit post: let op de orginaliteit. Er zijn zóveel meiden verhalen over liefde en drama's over anorexia en pro-ana's. Het is iets waar wat makkelijker over te schrijven valt, maar door die vele keuzes uit dit soort verhalen, ligt het niveau meteen een stuk hoger!

Titels:

Let op je titel; het moet orgineel zijn en mensen aanspreken. Ik zie steeds meer titels als "Trut in de amazone", "Van vodden tot jurk", "Het duistere amulet" en weet ik het allemaal. Die eerste titel weerhoud me ervan er überhaupt naar te kijken: dit is niet de titel die je van een ervaren/goede schrijver verwacht. Die tweede is erg leuk, maar na het boek "spijkerbroek vs designer jurk" (een boek wat echt uitgegeven is) is het originele van de titel er ook al weer af. Bij die laatste verwacht ik meteen al een niet boeiend, saai verhaal, waarvan de kinderachtigheid, de ongeloofwaardigheid óf de slechte schrijfstijl eruit springt. De mensen die dit allemaal lezen zijn niet geïnteresseerd in echte kinderverhaaltjes.

M0SHPITR0MANCE

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 28 december 2008, 22:14:46 »
Een handige, maar misschien wel voor de hand liggende tip.
(Sorry als hij al is geplaatst)

Schrijf vooruit! Voor onervaren schrijvers is dit bijna een must, vind ik persoonlijk. Vooral omdat je bij onervaren schrijvers snel het verschijnsel krijgt dat ze na een aantal hoofdstukken geen inspiratie meer hebben, maar wel lezers hebben die meer leesstof willen. Hierdoor krijg je vaak onrealistische gebeurtenissen. (geloof me, ik spreek uit ervaring. Het is mij ook gebeurd toen ik nog een beginner was) Persoonlijk schrijf ik niet alle verhalen meer vooruit, maar sommige nog steeds omdat ik onwaarschijnlijke gebeurtenissen ten alle tijden wil voorkomen.

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 29 december 2008, 01:08:22 »
@Dictaatje:

Haha thanks, maar ik ben vérre van professioneel :') Het is en blijft wel een jeugddroom, natuurlijk, om ooit uitgegeven te worden... ach, als Stephenie Meyer een boek kan uitgeven kan iedereen het.

En thanks voor dat met de leestekens, dat doe ik zelf volgens mij dus ook fout. Ik vind het als "Hai!" Zei Loesje ook heel lelijk, maar Word blijft het maar automatisch verbeteren en dan denk ik 'ach, laat maar' :')

Oh, en JA over die titels. Ik blijf hier maar hameren op het belang van titels en eerste zinnen (en het is geen benodigdheid maar een goede cover kan ook al heel wat doen om mensen in een verhaal te lokken, zelfs als het slecht is, zie Twilight weer :') ).
Er zijn al zoveel boeken en verhalen uit met titels als 'Gossip en Gucci', '... en ...', 'van ... tot ...'. Een originele titel springt veel meer uit.
Nou hoeft een goede titel niet meteen een goed verhaal te betekenen, of andersom, ik bedoel, ik dacht ook eerst dat Harry Potter en de Steen der Wijzen een ongelofelijk suf boek zou zijn, maar remember: verhalen op Girlscene zijn geen internationale bestsellers die door je vrienden aangeraden worden :P

Ook al heb ik het boek niet gelezen, iedere keer als ik in een boekenwinkel het boek 'The curious incident of the dog in the night-time' zie staan moet ik even de achterkant lezen, zo intrigerend is die titel.
__

Ik zal nog even twee punten herhalen die ik eerder heb opgebracht, maar die ik na het lezen van een aantal verhalen bitte bitte sehr onder de aandacht wil brengen:

*zorg voor een goede verhaallijn
Ik zie zoveel verhalen hier die de indruk wekken alsof ze van 'stukje' tot stukje geschreven zijn zonder veel aandacht voor het plot, alleen maar om zo snel mogelijk nieuwe stukjes te posten en daarmee comments te krijgen. Hierdoor krijg je een verhaal vol losse flodders, onafgemaakte verhaallijnen en een plot dat heel los op zijn schroeven staat als je het geheel doorleest.

*zoek een proeflezer
Ik laat mijn stukjes dan wel niet proeflezen, maar ik lees ze twee keer door voor ik ze post om zoveel mogelijk spellingsfouten eruit te halen. Daarbij heb ik wel een meisje dat van mijn verhaal af weet en waarop ik ideeën afvuur die zij dan beoordeeld (één karakter in mijn verhaal hier op GirlScene die binnenkort in het verhaal komt is ontstaan na een late-night gesprek met haar en is nu mijn favoriet van het verhaal :') ).
Maar goed, ik zie hier zoveel meisjes die echt wat hulp kunnen gebruiken in hun spelling en grammatica, dus daarbij zou een proeflezer echt heel handig zijn.

En een  nieuw verzoek, maar dat is weer heel erg persoonlijk:
PLEASE, schrijf het verhaal niet compleet in bold of italics. Er is een reden waarom die twee tekstfuncties bedoeld zijn voor nadruk. Het heeft hetzelfde effect als iets volledig in CAPSLOCK schrijven.
ALS JE EEN VERHAAL LEEST DAT VOLLEDIG IN CAPSLOCK IS DAN NA EEN TIJDJE WORDEN JE OGEN DAAR HEEL MOE VAN, BOVENDIEN IS DIT ZO'N 'OVERLOAD' AAN NADRUK DAT JE EEN BEETJE ONGEVOELIG WORDT VAN HET VERHAAL. DAT LAATSTE MOETEN JULLIE MAAR AANNEMEN BIJ GEBREK AAN BETER UITLEG WAAROM HET ZO VERVELEND IS, AANGEZIEN HET LAAT 'S AVONDS IS EN IK ZO GA SLAPEN EN MIJN HERSENEN DAN NIET OP 100% WERKEN. MAAR SNAPPEN JULLIE NA DIT STUK WAT ZO VERVELEND IS AAN HET LEZEN VAN EEN HEEL VERHAAL DAT ZO GESCHREVEN IS?

En ook alsjeblieft, zet dialoog op een nieuwe regel.

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 29 december 2008, 01:51:44 »
Dit zijn echt allemaal supertips!!
Zelf schrijf ik al vanaf mijn achtste, en ik heb ongeveer 5 verhalen geschreven die alle-vijf zijn afgemaakt. Dat zijn dus 3 volle jaren (ik ben 11)
Ik plaats ze niet op Girlscene. Ik weet eigenlijk niet waarom.

Al mijn verhalen gaan over dieren, Wolven in perspectief.
Ik ben nu ook bezig met een meisje (ze heet Donna) die een ander meisje ontmoet (Mathilde Carter, maar iedereen noemt haar Carter), en Carter kan in een wolf veranderen. Ik heb nu ongeveer 13 pagina's maar ik ben echt ontzettend inspiratieloos, hoewel het echt heel goed gaat en (vind ik zelf) dat ik het goed geschreven heb.
Maar heeft iemand tips ofzo? Voor inspiratie?

Groetjes

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 29 december 2008, 02:27:27 »

Dit zijn echt allemaal supertips!!
Zelf schrijf ik al vanaf mijn achtste, en ik heb ongeveer 5 verhalen geschreven die alle-vijf zijn afgemaakt. Dat zijn dus 3 volle jaren (ik ben 11)
Ik plaats ze niet op Girlscene. Ik weet eigenlijk niet waarom.

Al mijn verhalen gaan over dieren, Wolven in perspectief.
Ik ben nu ook bezig met een meisje (ze heet Donna) die een ander meisje ontmoet (Mathilde Carter, maar iedereen noemt haar Carter), en Carter kan in een wolf veranderen. Ik heb nu ongeveer 13 pagina's maar ik ben echt ontzettend inspiratieloos, hoewel het echt heel goed gaat en (vind ik zelf) dat ik het goed geschreven heb.
Maar heeft iemand tips ofzo? Voor inspiratie?

Groetjes

Als ik heel eerlijk ben is het zeer onwaarschijnlijk dat je schrijven op je elfde al ontzettend goed is, maar het is iig heel tof dat je er zo gepassioneerd mee bezig bent. Niet ophouden, je hebt er zoveel plezier van als je een creatieve passie vol kan houden.

Anyway, iig zijn dat hele goede namen, natuurlijk is er niks mis met originele namen, of namen die wat betekenen, maar soms gaat het echt ontzettend over de top voor een karakter.
Veel mensen hebben de neiging om een karakter dat in een dier kan veranderen een veel te symbolische naam te geven, als 'Kat' (heel leuke twist aan gegeven in Dianne Wynne Jones' De Negen Levens), of iets met Lupe ofzo.
Maar sowieso, een té symbolische/aparte naam kan een teken zijn van een Mary Sue, een karakter dat je moet vermijden. Karakters die een naam van een bepaalde afkomst krijgen zonder dat ze uit die cultuur komen (Japans is heel populair. Kijk, ik ken ook een oer-Oostenrijks meisje dat een Zweedse naam heeft en haar broer die heeft een Japanse naam, maar hun achternaam is iig heel Duits en dat heeft een reden, namelijk dat haar moeder veel van verschillende culturen houdt), té unieke namen (Sapphire, ofzo, ook té betekenisvol. Kijk, een leuke subversie zou dan zijn dat het een té unieke naam is die eigenlijk een beetje gênant is, zoals van die celebrity namen als Pilot Inspektor of Moon Unit).
Dus, goede namen.

Verder is het belangrijk om de motivaties achter de acties van je karakters te weten: waarom verandert Carter in een wolf? Waarom ontdekt Donna dit? Hoe reageert ze erop, en waarom?
Wat zijn Donna en Carter's 'doelen' in het verhaal, hoe willen ze die bereiken, bereiken ze die ook echt?
Etc. Er is niks mis om een verhaal te beginnen door vanuit karakters te schrijven, maar het is altijd handig om wel een plot te hebben, want uit de losse pols schrijven is zeer moeilijk.

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 29 december 2008, 03:28:02 »
Oke bedankt, Lunaste. :) *de expert ^_^*

Maar, dus, mijn ouders zijn allebei vrij succesvolle schrijvers in Europa (ooit gehoord van Leon de Winter of Jessica Durlachers, mijn ouders?)
Maar goed, nee ik weet dat mijn schrijven niet perfect is, maar ik ga er ZEKER later mijn beroep van maken, naast kunstenares worden.

OT:
Over die namen, je hebt echt gelijk. Als er een meisje zou zijn die bijvoorbeeld in een wolf zou kunnen veranderen, zou ik haar niet Wolvin noemen, of Wolfje (sommige mensen nemen echt een grote stap, bijvoorbeeld Wolva of Wolvina xP)

Ja daarom heb ik dus voor de hoofdpersoon een vrij bekende naam gedaan (maar niet een naam die veel voorkomt in boeken) en ik wilde het wolvenmeisje iets geks laten doen, dus deed ik dat iedereen haar bij haar achternaam noemt (die vind ik ook wat stoers hebben) i.p.v. Mathilde, wat ik niet echt bij haar vind passen.

Eigenlijk slaat dit bericht nergens op maar goed.
Doeg!

xx

Anonymous

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 29 december 2008, 09:41:52 »

Oke bedankt, Lunaste. :) *de expert ^_^*

Maar, dus, mijn ouders zijn allebei vrij succesvolle schrijvers in Europa (ooit gehoord van Leon de Winter of Jessica Durlachers, mijn ouders?)
Maar goed, nee ik weet dat mijn schrijven niet perfect is, maar ik ga er ZEKER later mijn beroep van maken, naast kunstenares worden.

OT:
Over die namen, je hebt echt gelijk. Als er een meisje zou zijn die bijvoorbeeld in een wolf zou kunnen veranderen, zou ik haar niet Wolvin noemen, of Wolfje (sommige mensen nemen echt een grote stap, bijvoorbeeld Wolva of Wolvina xP)

Ja daarom heb ik dus voor de hoofdpersoon een vrij bekende naam gedaan (maar niet een naam die veel voorkomt in boeken) en ik wilde het wolvenmeisje iets geks laten doen, dus deed ik dat iedereen haar bij haar achternaam noemt (die vind ik ook wat stoers hebben) i.p.v. Mathilde, wat ik niet echt bij haar vind passen.

Eigenlijk slaat dit bericht nergens op maar goed.
Doeg!

xx

Haaai; ik kom me er ook even tusen voegen  :zak:

Omdat je ouders schrijver zijn allebei (wat hándig & gaaf is, ik ken ze verder niet helaas :( ), hoef jij natuurlijk geen schrijfster te worden heah :P Daar bedoel ik niet mee dat je het niet kan, want ik ben er van overtuigd dat je op die leeftijd al weet-ik-het-hoeveel verhalen hebt afgeschreven, je zeker ergens een talent hebt, of iig doorzettingsvermogen! Maar je moet onthouden dat je echt iets moet doen wat je leuk vind, en dat kan zo weer veranderen.  :meisje:

Bij die namen vind ik het wel leuk bedacht. Omdat het zo niet in veel boeken gedaan wordt, is het wel weer origineel en verfrissend. Niet dat er echt veel nadruk gelegd word en het waarschijnlijk ook niet een wereld van verschil is voor een lezer, weet ik zeker dat de kleine, nieuwe dingetjes wel leuk zijn. En ik wou ook nog zeggen, dat je niks met "moon" of "lupe" moet doen, aangezien ik niet denk dat de helewereld mag weten dat "het wolvenmeisje" in een wolf veranderen kan? En als dat zoals ik dacht het geval is, ga je het geheim niet makkelijker te onrafelen maken, natuurlijk! En daar is het originele ook al af, zie Lupos in HP en "Moon Sprakle" en "Moon Shine" in ikweetnietmeerhoedieboekenheette.

Nouja, dat waren Dictaats wijze worden.  :jezus:

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 29 december 2008, 16:52:19 »

[...]

Haaai; ik kom me er ook even tusen voegen  :zak:

Omdat je ouders schrijver zijn allebei (wat hándig & gaaf is, ik ken ze verder niet helaas :( ), hoef jij natuurlijk geen schrijfster te worden heah :P Daar bedoel ik niet mee dat je het niet kan, want ik ben er van overtuigd dat je op die leeftijd al weet-ik-het-hoeveel verhalen hebt afgeschreven, je zeker ergens een talent hebt, of iig doorzettingsvermogen! Maar je moet onthouden dat je echt iets moet doen wat je leuk vind, en dat kan zo weer veranderen.  :meisje:

Bij die namen vind ik het wel leuk bedacht. Omdat het zo niet in veel boeken gedaan wordt, is het wel weer origineel en verfrissend. Niet dat er echt veel nadruk gelegd word en het waarschijnlijk ook niet een wereld van verschil is voor een lezer, weet ik zeker dat de kleine, nieuwe dingetjes wel leuk zijn. En ik wou ook nog zeggen, dat je niks met "moon" of "lupe" moet doen, aangezien ik niet denk dat de helewereld mag weten dat "het wolvenmeisje" in een wolf veranderen kan? En als dat zoals ik dacht het geval is, ga je het geheim niet makkelijker te onrafelen maken, natuurlijk! En daar is het originele ook al af, zie Lupos in HP en "Moon Sprakle" en "Moon Shine" in ikweetnietmeerhoedieboekenheette.

Nouja, dat waren Dictaats wijze worden.  :jezus:

Ja, je hebt wel gelijk. Dat ik niet dit beroep moet gaan hebben omdat mijn ouders dat hebben.
Maar ik wil dit ook. Ik vind schrijven hartstikke leuk en het is mijn droom dat er een boek van mij uitgegeven word en dat het een bestseller word.  :lol:
TIP: Kijk bij Google Afbeeldingen naar Leon de Winter of Jessica Durlacher. ^^

En natuurlijk ben ik nu pas 11, en heb ik nog jaaaaren om te oefenen. Maar daarom schrijf ik ook zo veel, om meer doorzettingsvermogen te krijgen.

Ik heb soms zulke geweldige ideeën, en dan begin ik te schrijven, en dan na 2 pagina's ofzo, - ehm hoe zeg je dat... -

plof. weg inspiratie. en dan heb ik geen zin meer.

Dat is hartstikke vervelend.
En mensen zeggen ook dat je schrijven beter word als je veel gaat lezen. Maar daar hoef je je geen zorgen over te maken: Ik lees het meeste van de klas. :'D

Dahag,

Gr.

yellow_fever

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2008, 22:07:20 »
- Ik stop altijd meteen als mijn inspiratie weg is, je moet er vooral niet achter gaan zitten en jezelf helemaal pushen.

- als de inspiratie niet terug komt, kun je schrijfoefeningen gaan doen. je kunt bijvoorbeeld een dialoog tussen jje hoofdpersoon en de schrijver, jij dus, schrijven. Leef je in! Wees hard voor jezelf. zou je personage het bijvoorbeeld vervelend vinden hoe jij hem neer zet? Vind je personage het te cliché worden, of juist te lastig; "Hé, waar blijft het happy end?"

- Die Mary Sue test is heel handig, leert je kritish te kijken naar je karakter. Wat dat is heel belangrijk, kritisch kijken naar je verhaal. Als een stuk niet lukt, wacht en kom er later op terug. Nogmaals, het is zinloos langer dan 5 minuten over één zin na te denken.

- Stap soms even uit de rol van schrijver, en wordt lezer. Beooordel het alsof iemand anders het heeft geschreven.

- Zodra je, als je het verhaal opnieuw leest, er zelf zinnen/gedachtes aan toe gaat voegen, zit je fout. Natuurlijk weet jij hoe het precies zit, hoe de hoofdpersoon zich voelt, maar zet dat ook zo op papier dat dat overkomt!

Er komt vast nog wel meer :P

THEWILDWOLF

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 29 december 2008, 22:55:39 »

[...]

Haha, die titel alleen al! Lijkt me een leuk boek. Hebben ze het ook in de bieb?? Dan ga ik zeker eens kijken :P

Uitgebreid vertellen VS Kortaf:

Ik heb er een vreselijke hekel aan als een verhaal kortaf geschreven is. Het geeft dan meteen een amateuristische indruk en stimuleert veel lezer ook niet om verder te lezen.

Een voorbeeld van een kortaf geschreven stukje:
Silvie kijkt door het raam naar buiten. Ze ziet de buurman staan. Hij heeft een hoed op. Ook heeft hij een gieter in zijn hand. De gieter is rood.

Daar kan je beter van maken:
Silvie kijkt door het raam naar buiten en ziet de buurman staan. De buurman heeft een hoed op zijn hoofd en een rode gieter in zijn hand.  

Dit kan nóg gedetailleerder, maar dit is al een grote verbetering.  

Te uitgebreid is daarentegen ook niet fijn om te lezen. Er zitten dan te veel komma's en verbindingswoorden in een zin, waardoor deze niet lekker meer loopt. Je merkt pas echt wanneer een zin te uitgebreid is als je hem nog een keer leest. Vaak zijn te uitgebreide teksten ook saai en eentonig. Om dat te veranderen kan je dus een góed dialoog ertussen zetten, of het iets vlotter schrijven, zonder dat het weer naar kortaf neigt.

Simpele tip voor beginnende schrijvers:
Lees veel boeken en ontdek hoe de schrijver in kwestie schrijft. Er staan in boeken heel veel verschillende soorten dialoog, perspectieven, tijden en noem het maar op. Van die dingen pik je veel op en verbeter je je schrijfstijl. Als je ook niet weet hoe je precies je leestekens gebruikt als iemand wat zegt, kan je even kijken in een boek hoe die schrijver dat schrijft. Dan kan je er meteen vanuit gaan dat dát de manier is; want een boek met veel fouten geeft geen drukkerij uit! Trouwens, als iemand veel boeken leest merk je dat vaak ook met de verhalen die hij of zij schrijft!

Ik vind dat niet gedetailleerder. Het zijn dezelfde woorden maar dan met minder komma's en punten, dat is iets anders.
 Om iets ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~echt[/[] gedetailleerder te maken, zou ik er dit van maken:

Silvie kijkt door het raam naar buiten.
Daar staat de buurman in zijn zwarte jas, een hoed op, en een rode gieter in zijn hand; hij zit de planten water te geven.

Dit noem ik veel gedetailleerder inplaats dan die verbetering van jou. ^_^

Anonymous

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 30 december 2008, 17:33:54 »

[...]

Ik vind dat niet gedetailleerder. Het zijn dezelfde woorden maar dan met minder komma's en punten, dat is iets anders.
 Om iets \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\echt[/[] gedetailleerder te maken, zou ik er dit van maken:

Daarom staat er ook dat het nóg gedetailleerder kan, maar dat dat wél al een verbetering is, omdat de zinnen niet zo heel kort meer zijn. :P Daar komt bij dat je andere zinnen in een verhaal hebt, met 'n duidelijkere omschrijving waar je het meer redens hebt om het gedetailleerder te maken.

Maar als jij het zo duidelijker vind is dat natuurlijk goed, omdat andere misschien hetzelfde dachten als jij deed :)

KTM

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 31 december 2008, 16:39:36 »

[...]

Silvie kijkt door het raam naar buiten.
Daar staat de buurman in zijn zwarte jas, een hoed op, en een rode gieter in zijn hand; hij zit de planten water te geven.

Ehm, een klein foutje: Hij zit de planten water te geven? Is het niet:
Hij is de planten water aan het geven?

ohhlarissa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 03 januari 2009, 15:38:38 »
Halloo,

ten eerste; Ik heb ook het boek op niveau!
Ik vind schrijven hartstikke leuk en ik kan ook goed schrijven (zeggen ze).
Er zijn alleen twee dingen wat altijd misgaat bij mij namelijk 1. ik kan nooit goede namen bedenken 2. ik weet nooit een onderwerp
kunnen jullie me daar misschien mee helpen?

x

creatoastteef

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 03 januari 2009, 15:46:13 »

Dit zou indd een sticky moeten worden, super handig topic.
Because Prinses Teefke harry in de orde van de machtige fruitschaal en admiraal van erol's sexslaves said:I'm like santa on prozac,and Emoënd I'd walk down the street with Jared Leto screaming:why so serious!Crécrapducrêpe(L)harryholyjunkie