Auteur Topic: Tips voor schrijvers  (gelezen 125317 keer)

Anonymous

• Gast
« Gepost op: 30 oktober 2008, 16:43:48 »
Haai mensen!

Hier op girlscene zie ik steeds meer mensen die een verhaal schrijven, maar het nooit afmaken (heb ik zelf ook hoor :P, maar het is wel irritant geworden nu het aantal ver tien voudigd is!!), het te overdreven maken, geen goede (correcte) spelling gebruiken, enz.
Ik dacht: laat ik eens een topic maken, waardoor we die mensen al het commentaar besparen.

Zelf heb ik ook 2 verhalen geschreven. Eentje heb ik trouw afgemaakt en de ander ben ik mee gestopt, omdat er te weinig lezers waren en dus ook te weinig motivatie was. Elke schrijver weet het: complimenten, trouwe lezers en opbouwend kritiek stimuleren je om door te schrijven!

Mijn gedachten achter dit topic was; laten we elkaar tips geven, zodat je beter leert schrijven ( ik snap nog steeds níks van alinea's bijvoorbeeld en ik zie genoeg mensen die nog nooit van hoofdletters en leestekens hebben gehoord), inspiratie bronnen deelt, tips geeft voor de start en opbouw van een verhaal/column enz.

Misschien helpt dat veel mensen die graag iets willen schrijven maar niet alles snappen/mensen die ergens mee begonnen zijn maar het onleesbaar hebben geschreven. Vragen stellen mag hier dus ook, hè! :P

Edit Pivmod - ik presenteer u met trots:

DE INHOUDSOPGAVE!

Waar alle tips overzichtelijk staan met een linkje naar het originele bericht, yay. Probeer bij het submitten van een tip ook even duidelijk aan te geven waar het over gaat, dan is het makkelijker voor anderen als ze willen filteren.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2014, 20:33:03 door Pivoine »

Anonymous

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2008, 16:45:09 »
Ik zal beginnen ^_^ :

Dit vond ik in mijn Nederlandsboek en ik vind het zelf heel handig als ik begin met iets nieuws. Zo kan ik de personen die grote rollen spelen in het verhaal omschrijven en me beter inleven. Misschien is het ook iets voor jullie??

Je markeert de eigenschap die bij die gene past en schrijft eventueel onder elk stukje een kleine omschrijving of hoe je het wilt opbouwen ofzo. :P

Betrouwbaar – Onbetrouwbaar
Strijdlustig – Geeft moed gauw op
Druk – Rustig
Zachtaardig – Gemeen, wreed
Actief – Lui
Haatdragend – Kan vergeven
Gemoedelijk – Venijnig
Agressief, gewelddadig – Vredelievend
Eerlijk – Oneerlijk
Standvastig – Wispelturig
Onzeker – Zelfbewust
Verlegen – Brutaal
Angstig – Zelfverzekerd
Bescheiden – Grote mond
Bazig – Onderdanig
Arrogant – Sociaal
Dwars – Meegaand
Moeilijk in de omgang – Makkelijk mee om te gaan
Eigenwijs – Gehoorzaam
Heldhaftig, dapper, moedig – Laf
Zenuwachtig – Ontspannen, kalm
Nieuwsgierig – Ongeïnteresseerd
Komt voor zichzelf op – Laat over zich heen lopen
Vrolijk – Somber
Besluiteloos – Besluitvaardig
Impulsief – Denkt goed na
Slim – Dom
Warm, gezellig – Koel, afstandelijk
Gevoelig – Gevoelloos
Aardig – Gemeen
Driftig – Niet gauw boos
Eerlijk – Oneerlijk, achterbaks
Snel in paniek – Kalm
Gaat eigen weg – Meeloper
Tobberig – Zorgeloos
Egoïstisch – Sociaal
Hulpvaardig – Laat anderen het zelf uitzoeken
Kinderachtig – Volwassen
Gelukkig – Ongelukkig
Gesloten – Spontaan
Geremd – Vrij
Achterdochtig – Goedgelovig
Vijandig – Vriendelijk
Zelfverzeker – Onzeker
Roekeloos – Doordacht
Vasthoudend – Geeft snel op

Anonymous

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2008, 16:52:05 »
Nog iets (ik post het meteen maar, als hier geen vraag naar is, dan sterft het vanzelf wel af :P )

Over manieren om spanning in je verhaal te schrijven (ook uit mijn Nederlands boek) :

* Informatie voor de lezer verzwijgen.
* Er is een geheim of raadsel dat beetje bij beetje wordt onthuld.
* Hoe het verder zal gaan, wordt niet meteen verteld, maar uitgesteld (vertraging).
* De personen komen in enge of gevaarlijke situaties terecht.
* Het verhaal speelt zich af in een griezelige omgeving.
* Het verhaal breekt af op een spannend moment (cliffhanger).

En weer iets uit mijn boek (het kan serieus handig zijn!) :
Over hoe je mensen personages laat leren kennen:

* Door ze te laten lezen wat ze denken en voelen
* Door ze te laten lezen wat ze zeggen en doen
* Door ze te laten lezen wat andere over hen zeggen of denken
* Door middel van "bijzondere" teksten als krantenkopjes, dagboeken en        smsjes

Denise

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:01:43 »
Ik heb dus het zelfde NL boek..

Maar ook :

- dingen vertellen dat de lezer het wel weet, maar de hoofdpersoon niet
voorbeeld :
De jongen liep het donkere huis in. Hij wist niet dat een grote sterke man met diepe ogen naar hem zat te staren.. in zijn hand hield hij een mes, maar de jongen dacht dat ie helemaal alleen was.
zoiets ;p

En tips voor dit verhaal?
http://forum.girlscene.nl/forum/schrijfsels/verhaal-ik-zie-een-loverboy-106193.0.html

Anonymous

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:08:02 »

Ik heb dus het zelfde NL boek..

Maar ook :

- dingen vertellen dat de lezer het wel weet, maar de hoofdpersoon niet
voorbeeld :
De jongen liep het donkere huis in. Hij wist niet dat een grote sterke man met diepe ogen naar hem zat te staren.. in zijn hand hield hij een mes, maar de jongen dacht dat ie helemaal alleen was.
zoiets ;p

En tips voor dit verhaal?
http://forum.girlscene.nl/forum/schrijfsels/verhaal-ik-zie-een-loverboy-106193.0.html

Haha, op niveau :P

Er viel me één ding op, voor de rest eigenlijk niets  
Maar dat was dit;

Jij schrijft vaak aan het begin van de zin, als iemand iets zegt:
''oh'' zei ik, '' ik wou kijken wat er op dat briefje stond''
En die dik gedrukte "o" moet een hoofdletter zijn :P

Ik vind 't trouwens een leuk verhaal!! =D

Denise

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:09:50 »

[...]

Haha, op niveau :P

Er viel me één ding op, voor de rest eigenlijk niets  
Maar dat was dit;

Jij schrijft vaak aan het begin van de zin, als iemand iets zegt:
''oh'' zei ik, '' ik wou kijken wat er op dat briefje stond''
En die dik gedrukte "o" moet een hoofdletter zijn :P

Ik vind 't trouwens een leuk verhaal!! =D

oke dankje! :D

Anonymous

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:14:43 »

Over manieren om spanning in je verhaal te schrijven (ook uit mijn Nederlands boek) :

* Informatie voor de lezer verzwijgen.
* Er is een geheim of raadsel dat beetje bij beetje wordt onthuld.
* Hoe het verder zal gaan, wordt niet meteen verteld, maar uitgesteld (vertraging).

En weer iets uit mijn boek (het kan serieus handig zijn!) :
Over hoe je mensen personages laat leren kennen:

* Door ze te laten lezen wat ze denken en voelen
* Door ze te laten lezen wat ze zeggen en doen

Deze heb ik er allemaal in zitten xD
Iemand nog tips voor mijn verhaal? Ik ben er nu tijdelijk mee gestopt ivm toetsweek, maar na volgende week ga ik er weer mee door =] http://forum.girlscene.nl/forum/schrijfsels/verhaal-nieuw-leven-104178.0.html

Anonymous

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:19:16 »
@ xDniess, ik heb alleen het eerste stukje gelezen, dus weet niet of het in de rest van je verhaal ook zo is, maar je gebruikt het woord hun verkeerd. 'maar hun zijn gewoon vervloekt' zoiets stond er, dat moet 'maar zij zijn gewoon vervloekt' zijn. Je aanhalingstekens zijn ook een beetje vaag, als je een quote begint begin je met '` zoiets terwijl je ' of " moet gebruiken.
Verder vind ik het wel een leuk verhaal, voor zover ik het gelezen heb ^^

Anonymous

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:22:46 »

[...]

Deze heb ik er allemaal in zitten xD
Iemand nog tips voor mijn verhaal? Ik ben er nu tijdelijk mee gestopt ivm toetsweek, maar na volgende week ga ik er weer mee door =] http://forum.girlscene.nl/forum/schrijfsels/verhaal-nieuw-leven-104178.0.html

Goed toch! :)

Niet echt dingen, alleen moet je met iets wat iemand zegt een ',' gebruiken.
Bijvoorbeeld:

"Hallo,"zegt Hans, "hoe gaat het?"

En een paar spreektaal achtige woordjes kunnen weg gelaten worden.

Maar die dingen zijn zo klein :P

Anonymous

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:27:03 »

[...]

Goed toch! :)

Niet echt dingen, alleen moet je met iets wat iemand zegt een ',' gebruiken.
Bijvoorbeeld:

"Hallo,"zegt Hans, "hoe gaat het?"

En een paar spreektaal achtige woordjes kunnen weg gelaten worden.

Maar die dingen zijn zo klein :P

Oke, tnx =] Maar als t n hele zin is lijkt me wel dat t met n punt moet xD Zit trouwens altijd te twijfelen of dat 'zegt' erachter nou met of zonder hoofdletter moet xD [bij een hele zin dan ofcourse xD]

Anonymous

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:33:05 »

[...]

Oke, tnx =] Maar als t n hele zin is lijkt me wel dat t met n punt moet xD Zit trouwens altijd te twijfelen of dat 'zegt' erachter nou met of zonder hoofdletter moet xD [bij een hele zin dan ofcourse xD]

Zegt moet niet met hoofletter :P .
En natuurlijk moet het met punt als je krijgt: "Ik moet even op MSN kijken."

Anonymous

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2008, 17:34:57 »

[...]

Zegt moet niet met hoofletter :P .
En natuurlijk moet het met punt als je krijgt: "Ik moet even op MSN kijken."

Niet? Oh vaag.. Want als je met een . eindigt lijkt me dat je met de volgende zin begint, die dus met een hoofdletter moet [mn spellingscontrole zijkt erom]

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2008, 21:35:50 »
CORRECTE SPELLING, GRAMMATICA EN PUNCTUATIE.

Ik begín niet eens aan een verhaal als het onleesbaar is. Alinea's, witregels en af en toe eens op enter drukken (vooral na dialoog! Ik heb zo'n hekel aan stukjes die zo lezen: '"ik houd van je" zei hij. "ik ook van jou" zei zij. "maar ik kan nu niet bij je zijn." "waarom niet?" vroeg hij.' Nou ook een voorbeeld van slechte dialoog xD Maar het leest ook heel vervelend) ZIJN JE VRIENDEN.

Verder, een pakkende titel!
Ik zal geen specifieke voorbeelden geven van het forum, maar weer een paar dingen zomaar verzinnen (als ze overeenkomen met jouw titel, tsja, zelf schuld).
Ik zou geen verhalen lezen met titels als 'mijn hond', of 'wat mij gebeurde gister' of 'my best friend' ofzo.
Een paar van mijn favoriete verhalen online? Hebben titels als: "Underwater Light", "A Thousand Beautiful Things", "Windfall", "If You Were The Last Man On Earth" en "Family History" (goed, de titel daarvan was oorspronkelijk "Big Damn Petrelli Story" maar dat was maar een working title xD).
Dat zijn titels waarvan je nieuwsgierig wordt.
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

Ky

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 31 oktober 2008, 23:07:22 »
Het ergst vind ik nog als zinnen maar achter elkaar doorlopen, zonder komma's of punten ofzo. Daarna vind ik de afwezigheid van leestekens irritant, zo moeilijk zijn een paar komma's en punten toch niet? Je hoeft niet alles goed te doen, zolang het maar een beetje leesbaar is.

Lunaste, ik word inderdaad nieuwsgierig naar die verhalen, lees je die op forums ofzo? ^^
Of all the things to believe in, why not yourself?

Limeade

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 01 november 2008, 09:01:56 »
Heel even een vraagje. ik geef hier even een voorbeeldzin:

"Natuurlijk wil ik met je mee," zei Jan, "Maar ik kan vandaag niet."

Moet er achter 'mee' een komma? En achter Jan?
Ojaa wat is het verschil tussen ' en " ? (1 of 2 haakjes)

CrashingNerual

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 01 november 2008, 10:53:45 »

Heel even een vraagje. ik geef hier even een voorbeeldzin:

"Natuurlijk wil ik met je mee," zei Jan, "Maar ik kan vandaag niet."

Moet er achter 'mee' een komma? En achter Jan?
Ojaa wat is het verschil tussen ' en " ? (1 of 2 haakjes)

Je eerste zin is correct, alleen moet "maar" niet tussen aanhalingstekens.

En " is een aanhalingsteken. Die wordt gebruikt om iets te quoten oid.
' is een weglatingsteken. Vroeger schreef men -des avonds- , nu schrijft men 's avonds. Ook wordt het gebruikt als men de spreektaal wil verwoorden, bijvoorbeeld: -het is- en -'t is-.

CrashingNerual

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 01 november 2008, 10:56:51 »

CORRECTE SPELLING, GRAMMATICA EN PUNCTUATIE.

Ik begín niet eens aan een verhaal als het onleesbaar is. Alinea's, witregels en af en toe eens op enter drukken (vooral na dialoog! Ik heb zo'n hekel aan stukjes die zo lezen: '"ik houd van je" zei hij. "ik ook van jou" zei zij. "maar ik kan nu niet bij je zijn." "waarom niet?" vroeg hij.' Nou ook een voorbeeld van slechte dialoog xD Maar het leest ook heel vervelend) ZIJN JE VRIENDEN.

Verder, een pakkende titel!
Ik zal geen specifieke voorbeelden geven van het forum, maar weer een paar dingen zomaar verzinnen (als ze overeenkomen met jouw titel, tsja, zelf schuld).
Ik zou geen verhalen lezen met titels als 'mijn hond', of 'wat mij gebeurde gister' of 'my best friend' ofzo.
Een paar van mijn favoriete verhalen online? Hebben titels als: "Underwater Light", "A Thousand Beautiful Things", "Windfall", "If You Were The Last Man On Earth" en "Family History" (goed, de titel daarvan was oorspronkelijk "Big Damn Petrelli Story" maar dat was maar een working title xD).
Dat zijn titels waarvan je nieuwsgierig wordt.

Zijn je verhalen dan ook in het Engels? Want eigenlijk vind ik het best rot dat mensen een Engelse titel gebruiken en zo hun eigen taal verwaarlozen, terwijl ze een Nederlandstalig verhaal hebben. =/

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 01 november 2008, 18:32:13 »
#msg
date=1225490842]#msg
#msg
date=1225490842] date=1225533411]
[...]

Zijn je verhalen dan ook in het Engels? Want eigenlijk vind ik het best rot dat mensen een Engelse titel gebruiken en zo hun eigen taal verwaarlozen, terwijl ze een Nederlandstalig verhaal hebben. =/

Ja, die verhalen zijn in het Engels. En ik vind een Engelse titel op zich niet erg, maar het moet wel nut hebben (bijv. dat het beter klinkt, of dat het een concept bevat dat in het Nederlands moeilijker uit te leggen is).

#msg
date=1225490842]#msg
#msg
date=1225490842] date=1225533411]
Het ergst vind ik nog als zinnen maar achter elkaar doorlopen, zonder komma's of punten ofzo. Daarna vind ik de afwezigheid van leestekens irritant, zo moeilijk zijn een paar komma's en punten toch niet? Je hoeft niet alles goed te doen, zolang het maar een beetje leesbaar is.

Lunaste, ik word inderdaad nieuwsgierig naar die verhalen, lees je die op forums ofzo? ^^

Op LiveJournals, of andere sites.
Die eersten zijn Harry Potter fanfics, de laatste twee zijn Heroes fanfics. Als je interesse heb kan ik je wel een paar links geven.
and if you think that you can spell, make a list of the cunts you'd send to hell and send them

Anonymous

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2008, 18:43:12 »
Tip voor je schrijfstijl uitzoeken:
Vaak is het duidelijk om de ik-stijl te gebruiken bij meerdere hoofdpersonen. Je wisselt dan per stuk van persoon, zodat het duidelijk blijft wie-wat denkt en vind.

Als je niet weet hoe je het makkelijkst schrijft, in welke tijd en welk perspectief, kan het werken om te denken aan je verhaal en een stukje te schrijven. Begin bijv. bij de ik vorm in de verledentijd. Als je soms ineens wisselt naar tegenwordige tijd, is het handiger om de tt in je verhaal aan te nemen. Het wordt namelijk vermoeiend om de heletijd op te moeten letten hoe je schrijft.
Aan de heletijd wisselen van tijd vind ik zeer irritant, dus zou ik ook afhaken met lezen. Schrijven is makkelijker vol te houden wanneer het vanzelf gaat of als je heel veel complimenten krijgt en veel lezers hebt

Inspratie tip (heel simpel):
Denk eraan wat voor een soort verhaal je wilt schrijven (thriller/horror, drama, chick lit, fantasie, sprookje, column). Als je dat weet en een beetje een idee hebt welke richting je in zo'n thema op wilt (Bijv. bij de soort drama: door ziekte, geloof, verslaving,  mishandeling of verwaarlozing door ouders), kan het werken om een hele dag alles wat je binnen dat thema opmerkt (op tv, uit een gesprek oppikken, in boeken/tijdschriften, als je naar iets kijkt zoals een beeld, of weet ik het wat) op te schrijven. Dit kan heel handig zijn en er is altijd wel wat waar je wat mee kan!

En dan een vraag: wie kan me precies uitleggen wanneer je alinea's plaatst?

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2008, 19:44:13 »
Nog meer, yaaay:
1) Iedereen heeft zijn eigen manier om te schrijven, sommige mensen maken hele gedetailleerde plannen en flowcharts, en sommigen schrijven vanuit de losse pols, maar ik zou wel aanraden om een plan van tevoren te maken.
Dit is niet bedoeld om mijn eigen verhaal te pimpen, maar voor mijn verhaal hier op Girlscene heb ik voor elk hoofdstuk even kort de hoofdpunten opgeschreven over wat er in ging gebeuren, en voor het laatste stuk heb ik een langer stukje staan met alle punten die ik erin ging verwerken. Zo kan je je stijl nog wel soepel houden en het verhaal zijn vrije loop laten, maar weet je wel precies welke richting je op moet.

2) Een openingszin is heel belangrijk. Ik beslis vaak al na de eerste alinea of ik een verhaal verder lees of niet. Als het begint met: "Ik ben Sara, ik ben zeventien jaar oud en ik woon bij mijn ouders. Ik heb een heel lief vriendje en hele leuke vriendinnen." denk ik al gauw 'okee, deze lees ik niet verder' (tenzij de volgende zin is: 'Wat niemand weet, echter, is dat dit beeld van de doorsnee tiener me weg laat komen met een paar van de meest fantastische misdaden van het afgelopen decennium' ofzo).
Een goed begin zet de toon van het verhaal en maakt de lezer nieuwsgierig. NIET METEEN ALLES UITLEGGEN. Een van mijn favoriete verhalen op het internet op het moment begint zo:
"Mohinder wondered what time it was."
Een van mijn favoriete boeken begint zo:
"Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the Western Spiral arm of the Galaxy lies a small unregarded yellow sun. Orbiting this at a distance of roughly ninety-eight million miles is an utterly insignificant little blue-green planet whose ape-descended life forms are so amazingly primitive that they still think digital watches are a pretty neat idea."
Deze openingszinnen zetten de toon, en bij de eerste zin wordt je nieuwsgierig, omdat er zo weinig informatie in staat, bij de tweede daarentegen merk je al meteen dat dit verhaal over het universum zal gaan en je merkt dat het een verhaal met humor wordt.
Het gebeurt wel eens dat mensen ondanks een slechte eerste bladzijde/alinea doorlezen, maar vaak zijn first impressions alles voor verhalen.
(Ik moet zeggen dat ik ook heel erg in mijn nopjes ben met mijn openingszin voor mijn verhaal hier:
'Precies één jaar geleden nam ik de telefoon op en was Vivian dood.')

3) SHOW, DON'T TELL.
Dit is een heel, heel moeilijk concept om uit te leggen, en nog moeilijker om te doen.
Voor een voorbeeld van telling not showing moet je Twilight lezen, eigenlijk.
Het meest duidelijke meta-voorbeeld van showing not telling heb ik gelezen in Boy Meets Boy.

Maar goed.
Telling is je publiek vertellen wat ze van iets of iemand moeten vinden, of teveel uitleggen, in plaats van het plot of de acties van die persoon het laten voelen.
Een beetje telling is prima, maar telling is bijvoorbeeld:
'"Ik moet je iets vertellen," zei hij met een nerveuze blik in zijn ogen.'
Nou is daar op zich niet heel veel mis mee, maar als dit te vaak gebeurt is het bad writing. Bovendien heb je dit heel vaak in verhalen: Hij/zij had een boze/verdrietige/blije blik in haar ogen. Niet alles kan je uit iemands ogen aflezen!
Showing zou zijn:
'Hij zat tegenover me, maar hij ontweek mijn blik. Zijn handen trilden, en hij frunnikte aan het servetje in zijn handen, scheurde er kleine stukjes vanaf. Eindelijk keek hij me aan, deed zijn mond open, maar haperde.
"Ik eh... ehm... ik moet je iets vertellen."'
Nou is dat niet een geweldig stuk proza, maar ik moest een voorbeeld hebben.

Nou goed, heel veel mensen hebben iets over show don't tell geschreven, en dit was mijn uitleg ervan. Niet heel fantastisch, maar ach.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Show,_don't_tell
Een Wikipedia artikel, yaaay!
« Laatst bewerkt op: 01 november 2008, 20:58:36 door Lunaste »

SOLILOQUIUM

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 01 november 2008, 19:55:01 »
superhandig :D
- petit salaud, qui tu preferes

Anonymous

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 01 november 2008, 20:59:48 »
Yeah, go Lunaste!
Volgens mij heb jij super goede verhalen, alleen kan ik geen tot weinig engels :P

Nog wat simpele tips, maar ik krijg vaak de indruk dat mensen dit niet doen:

Spellingscontrole! Ook al weet het ding niet altijd alles en heb je woorden die er niet in staan: GEBRUIK HET.

Voor je iets post of opstuurt, lees het over . Zo ontdek je vaak nog wat fouten en kan je zinnen die toch niet lekker lopen eruit halen.

Wat ik hier ook écht noodzakelijk vind om te zeggen: Aan een verhaal beginnen kan altijd, maar vaak heb je iets wat heel leuk is en makkelijk schrijft aan het begin, maar na pagina twee heb je toch zoiets van; "Nou, nee. Dit was het dus net niet." Dit is heel storend als je het hier post, vooral omdat al de andere verhalen waar wél moeite voor gedaan wordt dan níet gelezen worden, doordat ze allemaal naar jou verhaal kijken.

Gedichten:

Een gedicht moet gevoel hebben, de woorden moet je zo opschrijven. Een gedicht is écht mooi als het diepgaand is, zonder het overdreven standaard-gedichtje. Dat vind ik persoonlijk belangrijker dan rijmen. Soms verpest de rijm het gedicht, omdat het door het rijmen niet meer vloeiend gaat. Je krijgt net als bij die sinterklaas gedichten zoiets als: Sinterklaas zat eens te denken, wat hij Piet dit jaar weer zou schenken. Of de- Dat is leuk, ik lig in een deuk. rijmpjes.

Extra's:
Je kan hier bij girlscene stukjes dik gedrukt of cursief maken. Gebruik dat, maar wel op een goede manier. Een dik gedrukt verhaal vind ik makkelijk lezen, maar een heel verhaal dat cursief staat, weer niet. Gedachtens en dromen vind ik daar en tegen weer wel mooi cursief. Je moet natuurlijk zelf weten hoe je het doet (onderstreept en doorgestreept zal ik sowieso niet gebruiken), maar leuk het verhaal op.

Een verhaal met een bijpassend (eventueel bewerkt) plaatje, wat ook echt bij de inhoud past, zou ik ook sneller lezen. Vooral omdat ik dan zie dat er moeite voor is gedaan en dat de schrijver het waarschijnlijk langer volhoud.

En ook elk hoofdstuk met een mooie, speciale letter beginnen vind ik bijvoorbeeld ook stijlvol =D

Inleiding/proloog:

Een inleiding/proloog is belangrijk. Begin daar altijd mee, zodat de lezer weet wat voor een type verhaal het is. Het kan de lezer al in de juiste sfeer brengen.
Na de inleiding is het handig ook een stukje te schrijven. De lezer kan dan ook kijken of je goed en leuk schrijft, want op alleen een inleiding kan je een verhaal eigenlijk niet beoordelen (tenzij het precies het onderwerp is waar jij graag over leest =) )

Hoofstukken:

Hoofstukken zijn zeer belangrijk! Weet wanneer je een nieuwe maakt: bij een cliffhanger of een op totaal andere plaats/moment of met een nieuw belangrijk persoon/gebeurtenis. Een goed einde/ begin bij een nieuw hoofdstuk zijn belangrijk in het verhaal. Zo kan je zorgen dat de lezer nieuwsgierig blijft, wat immers je doel is.

Je kan elk stukje, zoals iemand op girlscene hier al deed, nummeren. Dan kan de lezer opschrijven bij welk stukje die was, als hij of zij later inspringt. Maak wel duidelijk dat je dat doet en dat niet elk stukje een nieuw hoofdstuk is. Het is dan ook handig de nummers onderaan te zetten :P

Weer wat. Post allemaal meer! Des te meer kans dat we elkaar iets kunnen leren!

lunaste

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2008, 22:16:02 »

Yeah, go Lunaste!
Volgens mij heb jij super goede verhalen, alleen kan ik geen tot weinig engels :P

Nog wat simpele tips, maar ik krijg vaak de indruk dat mensen dit niet doen:

Spellingscontrole! Ook al weet het ding niet altijd alles en heb je woorden die er niet in staan: GEBRUIK HET.

Voor je iets post of opstuurt, lees het over . Zo ontdek je vaak nog wat fouten en kan je zinnen die toch niet lekker lopen eruit halen.

Wat ik hier ook écht noodzakelijk vind om te zeggen: Aan een verhaal beginnen kan altijd, maar vaak heb je iets wat heel leuk is en makkelijk schrijft aan het begin, maar na pagina twee heb je toch zoiets van; "Nou, nee. Dit was het dus net niet." Dit is heel storend als je het hier post, vooral omdat al de andere verhalen waar wél moeite voor gedaan wordt dan níet gelezen worden, doordat ze allemaal naar jou verhaal kijken.

Haha, thanks.
Ik vind het leuk om mijn 'wijsheid' te delen, haha, en er zijn sommige dingen waarvan ik echt had gewenst dat ik ze geweten had toen ik begon te schrijven.
De stukken waarvan ik citeer btw zijn niet mijn verhalen! Behalve als het er expliciet bijstaat :P

Ik ben het met je eens dat je het goed over moet lezen, nog beter is het erbij halen van een 'beta-lezer', iemand die jouw verhaal voor jou nog een keer leest en niet bang is om jou de waarheid te zeggen qua spelling, grammatica en desnoods plot.

Ook eens wat je zegt over aan een verhaal beginnen, vandaar dat ik de tip gaf om een plan te maken ;)

Even kijken of ik nog wat dingen kan bedenken.

1) Gedichten:
Ik zou inderdaad zeggen, probeer eerst wat dingen te schrijven zonder rijm. Ik schrijf op het moment veel gedichten met rijm, maar dan net wat anders.
ALS je wilt rijmen, probeer eens wat anders dan aabb of abab schema's. Probeer abba, of, zoals ik veel doe op het moment , een volkomen willekeurig patroon.
'val ik aan de voeten van
hem en haar en hem
geef je me je gezicht en
tel ik alle sproeten
volg ik paden langs jouw lichaam
net als anderen  mij bekoorden
heb ik jou heel even lief
en streel ik je met woorden.'
(dit is een stukje van een ouder gedicht van mij, en ik wil mezelf echt niet pimpen, wederom, maar ik heb een voorbeeld nodig xD)

2) OEFENEN OEFENEN OEFENEN.
Mijn eerste verhalen zijn echt te beschamend voor woorden. Laat je verhalen lezen door anderen, door mensen die niet bang zijn om kritiek te geven, maar die ook weten op wat voor punt je in je ontwikkeling zit.
Blijf schrijven.
Een hele goede oefening voor mij is het schrijven van fanfiction geweest, verhalen over je favoriete show of boekenserie. Je hebt namelijk al een hele 'wereld' en karakters waarmee je kan spelen, maar waarmee je tegelijkertijd kan oefenen met het 'in character' houden van personen in je verhaal.

3) Voorkom dat je hoofdpersoon een Mary Sue of Gary Stu wordt.
Hier heb ik nogal over gerant in het Twilight topic.
Deze test maakt wel duidelijk wat een Mary Sue is, en je kan ook meteen testen of jouw hoofdpersoon er een is.
Een Mary Sue (lees ook meteen maar Gary Stu) is een hoofdpersoon die niemand leuk vindt. De auteur is er vaak zelf helemaal dol op, maar Mary Sues zijn karakters die compleet oninteressant zijn om te lezen. Ze vinden zichzelf vaak heel gewoontjes, maar worden beschreven als buitengewoon mooi en interessant (terwijl ze dus eigenlijk niks interessants doen of aan hun persoonlijkheid hebben: dat is ook telling not showing), met een tragisch verleden en unieke gaven. Zijn of haar enige fout is dat hij of zij onhandig is, dat iedereen jaloers op haar is, of iets anders wat geen echte fout is in de persoonlijkheid. Alle jongens/meisjes zijn verliefd op hem/of haar, en hij/zij eindigt met degene met wie de auteur graag samen zou willen zijn. Vaak is de Mary Sue ook degene die de wereld redt of het equivalent daarvan in een ander soort verhaal, vaak door een heroïsche zelfopoffering, waarna ze weer tot leven komt of niet echt dood blijkt te gaan.
Om dit te voorkomen moet je... lees de lijst maar. Schrijf echte fouten voor je karakter (snel om te oordelen, egoïstisch, sociaal niet zo sterk, niet lichamelijk perfect, etc) en check de lijst om andere 'Anti-Sues' te vinden.

4) Probeer eens wat nieuws uit!
Ga uitdagingen aan, of zoek op het internet naar challenges for writers.
Hier zijn al een paar om mee te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2008, 22:20:00 door Lunaste »

Mirikufu

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 01 november 2008, 22:45:32 »
Fijn topic, ik raad het boek: 'hoe schrijf je een verdomd goede roman' aan. Van N. Frey :d Heb em zelf ook en hij is super ^^ Staan alle basics super uitgebreid in.

Anonymous

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 02 november 2008, 11:10:12 »

Fijn topic, ik raad het boek: 'hoe schrijf je een verdomd goede roman' aan. Van N. Frey :d Heb em zelf ook en hij is super ^^ Staan alle basics super uitgebreid in.

Haha, die titel alleen al! Lijkt me een leuk boek. Hebben ze het ook in de bieb?? Dan ga ik zeker eens kijken :P

Uitgebreid vertellen VS Kortaf:

Ik heb er een vreselijke hekel aan als een verhaal kortaf geschreven is. Het geeft dan meteen een amateuristische indruk en stimuleert veel lezer ook niet om verder te lezen.

Een voorbeeld van een kortaf geschreven stukje:
Silvie kijkt door het raam naar buiten. Ze ziet de buurman staan. Hij heeft een hoed op. Ook heeft hij een gieter in zijn hand. De gieter is rood.

Daar kan je beter van maken:
Silvie kijkt door het raam naar buiten en ziet de buurman staan. De buurman heeft een hoed op zijn hoofd en een rode gieter in zijn hand.  

Dit kan nóg gedetailleerder, maar dit is al een grote verbetering.  

Te uitgebreid is daarentegen ook niet fijn om te lezen. Er zitten dan te veel komma's en verbindingswoorden in een zin, waardoor deze niet lekker meer loopt. Je merkt pas echt wanneer een zin te uitgebreid is als je hem nog een keer leest. Vaak zijn te uitgebreide teksten ook saai en eentonig. Om dat te veranderen kan je dus een góed dialoog ertussen zetten, of het iets vlotter schrijven, zonder dat het weer naar kortaf neigt.

Simpele tip voor beginnende schrijvers:
Lees veel boeken en ontdek hoe de schrijver in kwestie schrijft. Er staan in boeken heel veel verschillende soorten dialoog, perspectieven, tijden en noem het maar op. Van die dingen pik je veel op en verbeter je je schrijfstijl. Als je ook niet weet hoe je precies je leestekens gebruikt als iemand wat zegt, kan je even kijken in een boek hoe die schrijver dat schrijft. Dan kan je er meteen vanuit gaan dat dát de manier is; want een boek met veel fouten geeft geen drukkerij uit! Trouwens, als iemand veel boeken leest merk je dat vaak ook met de verhalen die hij of zij schrijft!