Auteur Topic: Ik wil graag beginnen met een boek schrijven.. iemand tips?!  (gelezen 497 keer)

Shanina

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 25 augustus 2018, 17:52:33 »
Mijn naam is Liv en ik ben 17 jaar oud. Ik woonde met mijn ouders in een dorpje ergens in een verlaten plaats maar we zijn verhuisd naar de stad. Er zijn ineens zoveel mensen en geluiden! Ik was op mijn vorige school een meisje die iedereen wel kende, had veel vrienden en had een super lief vriendje. We hebben met elkaar afgesproken dat we zouden kijken hoe we het gingen doen nu we 3 uur reizen van elkaar vandaan wonen. Ik doe goed mijn best op school en haal ook altijd goede cijfers. Ik doe het niveau VWO en ik ga nu naar mijn 4e jaar.

Het is maandag en de wekker gaat om 7:30. Spannend! Mijn eerste schooldag op mijn nieuwe school. Ik weet niet wat ik kan verwachten, ik ken niemand en de school is echt enorm! Ik sta op, ga onder de douch en trek daarna mijn outfit aan die ik gister heb klaargelegd. Als ik daarmee klaar ben doe ik mijn make-up en haar. Als het 8:30 is ga ik naar beneden en eet ik wat. Mijn moeder zit beneden. ‘Hee Liv! Heb je een beetje zin in je eerste dag?.’ ‘Ja hoor mam, maar ik ben wel een beetje benieuwd!’ antwoord ik haar. Mijn moeder en ik praten over veel dingen met elkaar en onze band is heel goed. Ik woon samen met mijn moeder, vader en mijn oudere broer Tim. Ik zie dat het tijd is om te gaan en zeg mijn moeder gedag. Ik loop naar het bushokje en ik stap in. Ik kijk hoe het schoolterrein langzaam te zien is. ‘’Daar gaan we dan Liv’’ zeg ik tegen mezelf heel zachtjes. Ik meld mij bij de receptie en krijg mijn rooster en de klassennaam. Ik neem het aan en bedank de mevrouw. Hmm ik zie dat ik als eerste biologie heb in D122. Ik loop naar het lokaal en zie daar een groepje meiden staan. De meisjes kijken mij afkeurend aan en ik heb meteen al geen zin meer in deze dag. Als ik ga zitten zie ik dat er een leuke jongen naar mij kijkt. Een van de meiden ziet dit ook en geeft mij een hele gemene blik. Oei! Het begint nu al en ik heb nog niet eens iets gezegd. De bel gaat en de les begint. Het is een standaard biologie les en na dit uur heb ik wiskunde. Weer met die leuke jongen! Als ik zit komt er iemand naast mij zitten en ik zie dat hij het is! Hij stelt zich voor ‘Hoi ik ben Kevin, wat leuk dat je bij mij in de klas zit!’ zegt hij. ‘ik ben Liv! Leuk je te ontmoeten! Vind je dat echt?’ vraag ik een beetje verbaasd. Oh nee Liv! Hoe kan je zo een stomme vraag stellen aan de leukste jongen van de klas die ervoor kiest om naast jou te zitten?! Hij kijkt me verbaasd aan en knikt ja. De bel gaat en de les begint… ik kan wel door de grond zakken..

MonacoBlue.nl

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 25 augustus 2018, 17:56:43 »
Zo te zien heb je al een goed begin gemaakt voor je boek. Ik denk dat de beste tip is die ik je kan geven is gewoon schrijven, je wordt er van zelf beter in. Ik ben trouwens wel benieuwd is dit een verzonnen verhaal of gaat het over je eigen leven?

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 25 augustus 2018, 21:40:59 »
Leuk! Ben benieuwd naar de rest!

Tips:
Probeer je verhaal wat meer te rekken, er gebeurt veel in een korte tijd; in dit korte stukje is ze al opgestaan, naar school gegaan, is de les begonnen etc.

Eén manier om te rekken, is door bijvoorbeeld terug te blikken op eerdere herinneringen. Of je omschrijft nauwkeuriger wat je hoofdpersoon ziet, voelt, ruikt, etc.
Ofwel: beeldend, zorg dat je lezer het voor zich kan zien. Hoe ziet je hoofdpersoon eruit? Wat heeft ze aan? Hoe ziet de school eruit? Wat voor dag is het? Is het zonnig? Is het juist koud?

Even een voorbeeld:
Aarzelend stap ik van mijn fiets. Deze school is veel groter dan mijn vorige school en ik voel me al verdwaald als ik naar de duizelingwekkende hoeveelheid fietsen kijk. Hopelijk kan ik aan het einde van de dag mijn fiets nog terugvinden. Ik zet mijn fiets op slot en kijk naar het enorme gebouw recht voor mij. De donkergrijze stenen geven de school een troosteloze uitstraling. Samen met mijn ouders ben ik hier één keer eerder geweest, maar dat was slechts voor een korte rondleiding. Het is moeilijk om mij niet zenuwachtig te voelen.

^Niet dat bovenstaand nou een 'supervoorbeeld' is (heb het maar even ter plekke verzonnen), maar op deze manier kan je het verhaal meer rekken en gaat je lezer zich een beeld vormen van hoe het scenario - in dit geval het aankomen bij de school - eruit ziet.
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2018, 21:44:50 door Eevee »

Shanina

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2018, 20:06:23 »
Leuk! Ben benieuwd naar de rest!

Tips:
Probeer je verhaal wat meer te rekken, er gebeurt veel in een korte tijd; in dit korte stukje is ze al opgestaan, naar school gegaan, is de les begonnen etc.

Eén manier om te rekken, is door bijvoorbeeld terug te blikken op eerdere herinneringen. Of je omschrijft nauwkeuriger wat je hoofdpersoon ziet, voelt, ruikt, etc.
Ofwel: beeldend, zorg dat je lezer het voor zich kan zien. Hoe ziet je hoofdpersoon eruit? Wat heeft ze aan? Hoe ziet de school eruit? Wat voor dag is het? Is het zonnig? Is het juist koud?

Even een voorbeeld:
Aarzelend stap ik van mijn fiets. Deze school is veel groter dan mijn vorige school en ik voel me al verdwaald als ik naar de duizelingwekkende hoeveelheid fietsen kijk. Hopelijk kan ik aan het einde van de dag mijn fiets nog terugvinden. Ik zet mijn fiets op slot en kijk naar het enorme gebouw recht voor mij. De donkergrijze stenen geven de school een troosteloze uitstraling. Samen met mijn ouders ben ik hier één keer eerder geweest, maar dat was slechts voor een korte rondleiding. Het is moeilijk om mij niet zenuwachtig te voelen.

^Niet dat bovenstaand nou een 'supervoorbeeld' is (heb het maar even ter plekke verzonnen), maar op deze manier kan je het verhaal meer rekken en gaat je lezer zich een beeld vormen van hoe het scenario - in dit geval het aankomen bij de school - eruit ziet.

Heel erg bedankt voor het tijd nemen van je tip! Ik heb er veel aangehad en heb het geprobeerd uitgebreider te schrijven. Ik ben al een stuk verder gekomen en heb ook best veel aangepast bij mijn eerste stuk!

Shanina

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2018, 20:07:27 »
Zo te zien heb je al een goed begin gemaakt voor je boek. Ik denk dat de beste tip is die ik je kan geven is gewoon schrijven, je wordt er van zelf beter in. Ik ben trouwens wel benieuwd is dit een verzonnen verhaal of gaat het over je eigen leven?

Bedankt voor de tip! Dit werkt inderdaad het beste voor mij, ik schrijf een stuk en pas het daarna aan waar het nodig is. Het is een verzonnen verhaal :)

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2018, 20:16:55 »
Heel erg bedankt voor het tijd nemen van je tip! Ik heb er veel aangehad en heb het geprobeerd uitgebreider te schrijven. Ik ben al een stuk verder gekomen en heb ook best veel aangepast bij mijn eerste stuk!

Leuk! Goed dat je om feedback vraagt, want daar kan je alleen maar van leren.
Blijven oefenen en af en toe delen, dan kom je al heel ver!