Auteur Topic: Wat zouden jullie doen?  (gelezen 395 keer)

Anoniem :)

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 mei 2021, 09:20:48 »
Hey allemaal,

Afgelopen jaar heb ik mijn diploma gehaald voor de havo en omdat ik eigenlijk nog geen idee had wat ik daarna wilde doen (en ik achteraf ook veel te laat was om me echt goed te oriënteren en de tijd drong) heb ik de beslissing genomen om voor het vwo te kiezen.
Eigenlijk een best naïeve beslissing, want ik deed het puur omdat ik geen tussenjaar durfde te nemen (ik was bang dat ik dat niet vol zou houden omdat ik echt structuur nodig heb).

Ik was aan het begin van dat ik de keuze gemaakt had wel enthousiast, want het was duidelijk voor me wat ik ging doen en waar ik aan toe was. En daarbij kon ik gewoon op mijn vertrouwde school blijven en dat voelde ook wel fijn.
Ik heb echt moeite met dingen afsluiten en dit vormt ook best een probleem in bepaalde situaties, waaronder deze.

Toen ik net begonnen was met het vwo begin dit schooljaar, had ik vanaf dag 1 eigenlijk al meteen een gevoel van spijt. Het was totaal niet meer hetzelfde als de havo, het waren uiteraard allemaal andere mensen (verder kende ik ook amper nog iemand op mijn school omdat iedereen weg was) en vwo is toch wel anders dan de havo (goh..).
Daarom vroeg ik al gauw een gesprek aan bij mijn mentor om het over mijn spijt en twijfels te hebben (om toch te stoppen en een hbo opleiding te gaan zoeken). Het ding was alleen, ik kon (en kan eigenlijk) nog steeds geen hele leuke hbo opleiding vinden (ik denk dat ik iets te moeilijk ben met het kiezen). Daarbij zou ik dan alsnog voor een tussenjaar moeten kiezen en het stress gevoel dat ik meteen kreeg bij het idee van stoppen midden in een schooljaar en geen vaste structuur meer hebben, gaf me zo'n benauwd gevoel, dat ik de keuze om te stoppen met het vwo uitstelde en ik maar gewoon door bleef gaan.
Dit ten koste van mijn gevoel en cijfers, want ik deed eigenlijk iets waar ik compleet niet meer achter stond, puur omdat ik bang was om weg te gaan.

Verder in het jaar heb ik weer aan mijn mentor laten weten dat het toch niet goed met me ging (depressieve gevoelens, niet gelukkig zijn) en dat ik toch nog steeds wel twijfelde. Ik heb nu afgesproken dat ik probeer Vwo 5 af te maken en dan kijk ik verder. Het ding is wel dat ik ook hele slechte gemiddelden heb staan, dus om het te halen moet ik echt keihard aan de bak.
Heb me trouwens ingeschreven voor een hbo opleiding, maar of dit echt bij me past weet ik ook niet.

Sorry voor dit lange verhaal en voor als dit enorm overdreven klinkt, want ja, er zijn natuurlijk veeel ergere dingen in de wereld, en dat weet ik. Maar ik weet oprecht niet meer wat ik wil doen. Of ik nog moet doorzetten of gewoon moet stoppen, ook al vind ik het moeilijk om dingen af te sluiten.
Ik ben vooral ook gewoon bang dat mensen mij echt als een faler zien; als iemand die ergens aan begint en het vervolgens niet afmaak. Maar op de een of andere manier kan ik het niet meer opbrengen verder te gaan.
Het is ook een beetje een gevoel-verstand dingetje. Mijn gevoel zegt stoppen, al vanaf de eerste week. En mijn verstand zegt dat ik natuurlijk door moet gaan, want ik kan nog steeds geen leuke hbo opleiding vinden (op wo misschien wel) en waarom stoppen met iets als je de kans krijgt om het te proberen?

En ja, verder denk ik dat een tussenjaar misschien ook wel nodig zou moeten zijn om juist goed uit te kunnen zoeken wat ik wel wil, in plaats met me gek te maken met doorgaan met iets waar ik niet gelukkig van word.

Dus ja, ik weet het niet.
Heeft iemand raad?
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2021, 09:24:19 door Anoniem :) »

Mariëlla

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2021, 09:49:15 »
Hi!

Ik kan me goed voorstellen dat je dit enorm lastig vindt.
Als eerste wil ik zeggen dat je echt hierdoor niet faalt of alleen bent. Ik denk dat een heel groot gedeelte aan jongeren compleet niet weet wat hij/zij moet kiezen voor een opleiding. Dit komt grotendeels omdat al best vroeg van jongeren gevraagd wordt om een keuze te maken terwijl ze (naar mijn mening) jongeren er niet goed op voorbereiden. Dus geloof mij nou maar dat dat echt niet aan jou ligt ;).
Daarnaast echt top dat je naar je mentor gaat voor hulp en ook fijn dat ze je hierin ook ondersteunen.

Als advies zou ik je geven om naar je gevoel te luisteren. Je gevoel zit altijd goed. Daarnaast hoef je de structuur niet totaal te missen. Je zou bijvoorbeeld in je tussenjaar een baantje kunnen gaan zoeken zodat je wel wat daginvulling hebt. Daarnaast kan je dan je veel beter oriënteren voor een opleiding door meeloopdagen en open dagen te bezoeken.
Uit je verhaal vat ik op (als dit niet klopt, mijn excuses) dat je het maken van keuzes erg lastig vindt en je het gevoel hebt dat je faalt. Je lijkt me een heel spontaan en enthousiast persoon die graag gaat voor de dingen die haar leuk lijken. Alleen als ik het zo lees zitten je bepaalde dingen in de weg waardoor dat soms even niet lukt. Wellicht is het een idee om hiervoor in je tussenjaar hulp te krijgen zodat je hier mee leert omgaan en inziet dat dingen uiteindelijk wel meevallen.
Ik heb dit zelf ook gedaan en ben daar nog steeds enorm blij mee. Straks als je studeert of een goede baan hebt zal jij je er de tijd wellicht niet meer voor kunnen nemen en kunnen dingen je alsnog in de weg staan. Met zo'n tussenjaar nu je nog eigenlijk moet beginnen met het leven is werken aan jezelf een perfecte timing!

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Heel veel succes en geniet van je dag!

Anoniem :)

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2021, 10:32:18 »
Hi!

Ik kan me goed voorstellen dat je dit enorm lastig vindt.
Als eerste wil ik zeggen dat je echt hierdoor niet faalt of alleen bent. Ik denk dat een heel groot gedeelte aan jongeren compleet niet weet wat hij/zij moet kiezen voor een opleiding. Dit komt grotendeels omdat al best vroeg van jongeren gevraagd wordt om een keuze te maken terwijl ze (naar mijn mening) jongeren er niet goed op voorbereiden. Dus geloof mij nou maar dat dat echt niet aan jou ligt ;).
Daarnaast echt top dat je naar je mentor gaat voor hulp en ook fijn dat ze je hierin ook ondersteunen.

Als advies zou ik je geven om naar je gevoel te luisteren. Je gevoel zit altijd goed. Daarnaast hoef je de structuur niet totaal te missen. Je zou bijvoorbeeld in je tussenjaar een baantje kunnen gaan zoeken zodat je wel wat daginvulling hebt. Daarnaast kan je dan je veel beter oriënteren voor een opleiding door meeloopdagen en open dagen te bezoeken.
Uit je verhaal vat ik op (als dit niet klopt, mijn excuses) dat je het maken van keuzes erg lastig vindt en je het gevoel hebt dat je faalt. Je lijkt me een heel spontaan en enthousiast persoon die graag gaat voor de dingen die haar leuk lijken. Alleen als ik het zo lees zitten je bepaalde dingen in de weg waardoor dat soms even niet lukt. Wellicht is het een idee om hiervoor in je tussenjaar hulp te krijgen zodat je hier mee leert omgaan en inziet dat dingen uiteindelijk wel meevallen.
Ik heb dit zelf ook gedaan en ben daar nog steeds enorm blij mee. Straks als je studeert of een goede baan hebt zal jij je er de tijd wellicht niet meer voor kunnen nemen en kunnen dingen je alsnog in de weg staan. Met zo'n tussenjaar nu je nog eigenlijk moet beginnen met het leven is werken aan jezelf een perfecte timing!

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Heel veel succes en geniet van je dag!

Heel erg bedankt voor je reactie!! :)
Ik heb er zeker wat aan en bedankt dat je zo'n uitgebreide en lange reactie hebt geschreven, erg lief!

Annet

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2021, 13:28:47 »
Ik wens oprecht dat je jezelf vindt. Wees niet bang om te experimenteren. Totdat je het probeert, zul je het niet begrijpen. Als je je bijvoorbeeld realiseert dat je chocolade-ijs niet lekker vindt, besluit je gewoon dat het de moeite waard is om iets anders te proberen. Of dat ijs niet jouw ding is en je van smoothies houdt

Het is hetzelfde verhaal bij het kiezen van je levensrichting.
Totdat je iets probeert, zul je het niet begrijpen.