Auteur Topic: Wat te doen na de middelbare school?  (gelezen 1744 keer)

kusjegeraldine

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 maart 2015, 22:56:21 »
Hallo iedereen,

Ik zit op dit moment in 6 gymnasium. Ik ga waarschijnlijk wel slagen, tenzij ik voor wiskunde en Engels een onvoldoende haal. Ik heb alleen een probleem. Ik moet over 5 weken kiezen welke studie ik wil doen. Ik heb alleen nog niet echt een idee omdat de studies die ik leuk vind of niet zo'n goeie baangarantie hebben of omdat ik die studies niet zo geweldig vind. Verder vind ik mezelf nog erg kinderachtig om te studeren. Ik zou graag in een andere stad studeren maar ik heb t gevoel dat ik daar nog niet helemaal klaar voor ben en daarom zou ik dan in m'n huidige woonstad gaan studeren maar dat vind ik ook niet echt avontuurlijk.

Een ander alternatief is om een tussenjaar te nemen zodat ik nog een jaar kan nadenken over wat ik wil studeren en waar en wat volwassener kan worden. Mijn ouders zijn het helaas niet eens met mijn keuze voor een tussenjaar. Ze vinden alles wat ik wil doen (reizen enzo) gevaarlijk en een onzinnige tijdsbesteding. Als ik een jaar op de bank kom liggen, sturen ze me het huis uit (wat ik wel begrijp), of willen dat ik 40 uur in een supermarkt ga werken. Dit zie ik ook niet echt zitten.

M'n andere alternatief is om ervoor te zorgen dat ik zak zodat ik nog een jaar op de middelbare school kan blijven. Ik heb het hier namelijk erg naar mijn zin en een vriendin van me is ook blijven zitten. Hiervan is t nadeel dat ik dan wel gezien word als de loser, die blijkbaar d'r diploma toch niet kon halen. En ik zit nog wel opgescheept met sommige irritante figuren, maar die vindt je natuurlijk overal.

Ik weet even echt niet meer wat nou de beste beslissing is en ik vroeg me af of een van jullie misschien inzichten heeft, die me wellicht wat verder kunnen brengen.

Groetjes,

Geraldine

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2015, 12:27:36 »
Welke studie heb je op het oog? Absoluut niet expres gaan zakken, ga dan werken en sparen.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Mithrandir

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2015, 12:48:11 »
Je zou ook via een organisatie in het buitenland (vrijwilligers)werk kunnen gaan doen. Dan zit je in het buitenland met begeleiding, werk je of leer je in ieder geval wat, doe je ervaring op en (of in ieder geval, dat was voor mij zo) je wordt er volwassener door. Ik zat vorig jaar in min of meer dezelfde situatie als jij en heb een tussenjaar genomen. Ik ben 6 maanden naar het buitenland geweest om Engels te leren en stage te lopen/vrijwilligerswerk te doen en dit is me heel goed bevallen.

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2015, 17:33:57 »
Waarom staat dit hier?
Hoi

soixanteneuf

• Even if nobody cares.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2015, 08:48:42 »
In iedergeval niet expres zakken! Probeer het er met je ouders nogmaals over te hebben; dat je totaal niet weet wat je wilt en dat je het niet leuk vindt om in een andere stad te studeren of daar nog niet klaar voor bent. Of misschien met een plan komen met wat je in de tussentijd wél wilt gaan doen. Succes nog

MORIARTY

• Consulting Criminal
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2015, 13:51:16 »
Ik zou me dus echt niets aantrekken van baankans, want je studeert pas af over een jaar of 4, dan kan het wel helemaal anders zijn.
Expres zakken is echt megadom.
BLOG || Sorry boys! I'm soooo changeable! It is a weakness with me. But to be fair to myself, it is my only weakness.

Soulless

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2015, 23:42:42 »
Persoonlijk zou ik zorgen dat je slaagt en lekker gaan studeren. Op dit moment is er bijna bij geen enkele studie een gunstige baankans. Aan welke studie denk je? Helemaal bij universitaire studies moet er rekening mee houden dat je niet zo zeer wordt opgeleid tot een beroep. Het kan dus heel goed dat je uiteindelijk heel ergens anders beland dan waar je voor studeert. Ik heb heel lang met hetzelfde vraagstuk geschreven en heb me sinds kort ingeschreven. Voelt toch wel heel fijn. Ook niet echt baankans, maar whatever.

Ik zou goed bij jezelf nagaan of zo'n tussenjaar jou echt gaat helpen. Het klinkt natuurlijk wel heel leuk en aantrekkelijk, maar het is behoorlijk duur en of je daarna wel opeens zin hebt in studeren en wel weet wat je wil, is maar de vraag. Daarnaast heb je dus extra kosten.

Maar het allerbelangrijkste: volg je hart en luister niet te veel naar (goedbedoelde) raad van mensen om je heen!

Ik zou je precies hetzelfde willen adviseren. Mijn ouders waren er ook op tegen dat ik een tussenjaar zou gaan doen, want zo'n tussenjaar is gigantisch duur. Om je een idee te geven: een vrijwilligersproject in Afrika bijvoorbeeld is heel leuk, maar het kost je voor vier weken alleen al 2000 euro (vliegtickets, visum en vaccinaties niet inbegrepen).

Daarnaast is het maar net de vraag of je na zo'n tussenjaar wel ineens weet wat je wil doen. Ik ken een meisje dat ook een tussenjaar had genomen, maar uiteindelijk pas 5 jaar later met haar studie begon en nu al een schuld heeft van 30.000 euro.

Kies gewoon voor een brede studie, zoals business or communicatie/journalistiek. Je kan hier heel veel kanten mee op. Enne, volwassen moet iedereen worden, hoort erbij :)

kusjegeraldine

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2019, 14:12:02 »
Hoi lezer van dit bericht (weet niet of iemand dit überhaupt nog leest)!
Ik vond het leuk om toch nog even te reageren op hoe dit uiteindelijk afgelopen is.
Misschien dat iemand die dit leest en in dezelfde situatie zit er toch nog wat aan heeft.
Uiteindelijk was mijn motivatie voor school zo goed als verdwenen en heb ik mijn eindexamens met een herkansing gehaald (allemaal best zonde want ik had veel hogere cijfers kunnen halen als ik gewoon mijn best had gedaan...)
Daarna ben ik rechten gaan studeren in de stad waar mijn ouders vandaan kwamen, omdat zij graag wilden dat ik iets ging studeren. Ook hier had ik absoluut geen motivatie voor en bovendien zag ik mijn studentenleven niet voor me in de stad waar ik al 18 jaar woonde. Na drie maanden besloot ik te stoppen met mijn studie, waar mijn ouders gelukkig redelijk makkelijk mee akkoord gingen. Ik ben toen gaan werken bij een huiswerkbegeleiding wat ik erg leuk vond. Daarna ben ik geschiedenis in een andere stad gaan studeren met het oog om leraar te worden.
Deze studie was uiteindelijk ook niet een studie van mijn hart, maar ik heb nu, drie jaar later, bijna mijn bachelor gehaald en ga vanaf september een premaster onderwijswetenschappen doen.
Als ik mezelf een tip had moeten geven in het jaar dat ik dit topic startte, dan zou ik zeggen: maak je niet zo druk!
Als ik wist dat mijn ouders zo rustig zouden reageren op het stoppen van mijn studie, dan had ik gewoon goed mijn best gedaan om te slagen. Tip van mij is dus om altijd goed te kijken wat je op dat moment in ieder geval wel goed kan doen en dat was in dat geval slagen.
Als je niet weet wat voor studie je wil doen, ga dan voor een studie met een redelijke basis, waar je iig ook statistiek hebt, zodat je nog een makkelijk switch kan maken naar een andere studie, mocht dat nodig zijn.
Maak je niet druk en doe gewoon je best!
Uiteindelijk loopt het allemaal wel los en kom je op je pootjes terecht. Je hoeft op je achttiende ook niet precies te weten wat je wil doen.