Auteur Topic: Verschil in de praktijk: HBO Social Work of MBO4 begeleider specifieke doelgroep  (gelezen 122 keer)

DW1995

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 februari 2019, 17:40:29 »
Hello!

Ik werk momenteel al 4 jaar als secretaresse maar zit niet op mijn plek. Wil mijzelf graag om laten scholen en denk dat het uiteindelijk een studie wordt waarna je in de praktijk veel bezig bent met mensen en hun problemen, om dit samen met hen op proberen te lossen of in ieder geval een luisterend oor/raadgever te zijn (met verstand van zaken uiteraard).

Nu zit ik te twijfelen tussen de volgende studies:
1) Begeleider specifieke doelgroepen (MBO 4)
2) Social Work (HBO)

Op het internet lees ik dat je bij beide terecht kunt op veel vlakken; op groepen maar ook individueel. Ik word alleen niet veel wijzer wat het daadwerkelijke verschil is in takenpakket tussen deze twee studies. Ik heb zelf MBO4 diploma's als achtergrond, zou best wel iets qua HBO willen proberen maar ik vraag mij af of dit het waard is, aangezien ik dus niet weet of er veel verschil zit tussen werkzaamheden.

Werkt iemand van jullie toevallig in bijvoorbeeld de jeugdzorg/verslavingszorg/GGZ instelling/vluchtelingenkamp/groepen ouderen o.i.d. die mij kan vertellen wat je zelf meemaakt/ziet qua verschil in functie, aan de hand van het niveau?
Misschien heb je zelf eerst een MBO4 opleiding gedaan richting bovengenoemde studie en vervolgens de HBO studie gedaan, ik ben dan ook wel benieuwd wat herin de verschillen waren.

Liefs,
Daisy

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 14:15:05 »
Ik heb geen van de opleidingen zelf gedaan maar wel een overstap van MBO naar HBO gedaan in het sociale werkveld (maar dan meer met kinderen). In een HBO-functie kom je meer in aanmerking voor leidinggevende functies in plaats van puur de uitvoering (wat meer terugkomt in mbo-functies).

Je zou van beide opleidingen even facatures op kunnen zoeken. Dan zie je concreet het verschil in functie en takenpakket.