Auteur Topic: Studiekeuzestress  (gelezen 514 keer)

Suniva

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 03 maart 2020, 14:05:16 »
Voor de zoveelste keer ben ik weer op het punt aangekomen dat ik een keuze moet gaan maken tussen studies. In het verleden ben ik begonnen aan de lerarenopleiding Engels, vond de Engelse kant super leuk, maar kon niet wennen aan het idee om vijftig jaar lang voor de klas te staan. Vervolgens heb ik een tijd lang als taxichauffeuse gewerkt. Dit ging uiteindelijk niet meer omdat ik te vaak wagenziek aan het worden was. Dus: een studiekeuze. Pfff... Wat heb ik er een hekel aan, maar ja, het is en blijft belangrijk.

Kort samengevat: ik heb een havo diploma CM zonder wiskunde. Niet echt ideaal, maar het is beter dan geen diploma at all. Ik twijfel in eerste instantie al tussen het MBO en HBO.

Wat vind ik leuk?
- Schrijven, tekenen
- Bakken, koken
- Als ik niet aan het schrijven, tekenen, koken of bakken ben, zit ik het liefste met mijn neus in de boeken. Ik doe, op die vier dingen na, liever iets theoretisch dan iets waar je praktisch sterk in moet zijn
- Veel verantwoordelijkheden hebben staat me wel aan
- Ik leer graag nieuwe dingen: continu leren zou me echt perfect lijken

Heeft iemand idee├źn of tips qua studies? Of weet uit ervaring wat een goede studie zou zijn?

Alle reacties zijn van harte welkom!

Heel veel liefs,

Suniva

lumosnox

Himeros

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2020, 14:52:25 »
Vertaalacademie

Beautylover

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2020, 15:59:34 »
Hi Suniva, Ja super lastige keuze he! Ik heb zelf ook heel lang zitten zoeken en ben uiteindelijk gegaan voor journalistiek omdat dat vak mij voor later het leukste lijkt!! Laatst zag ik op www.vrouwenzaken.com een artikel voorbij komen over de beste studiekeuze bij welk beroep.. daar zag ik ook wel leuke informatie. Weet even niet meer hoe het heette maar misschien kan je daar even kijken. Succes met je keuze!!!

TheBusDriver

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2020, 22:05:16 »
Zelf kijk ik naar de studie literatuur voor volgend jaar, je benoemd dat je houd van schrijven en tekenen; dat komt er zeker in terug, en het ligt er aan wat voor richting je op gaat maar uit veel posities kan veel verantwoordelijkheid dragen en aangezien je dat aanstaat, maybe worth to look in to it? Ook worden de meeste compleet in het engels afgelegd, en dat spreekt je misschien ook wel aan. Succes!

Studiebol

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2020, 21:00:19 »
Als je meer van theorie houdt dan praktijk en liever veel verantwoordelijkheden hebt, zou ik je aanraden om HBO te gaan doen. Hoe hoger het niveau, hoe meer ook qua verantwoordelijkheid van je verwacht wordt.

Ik heb zelf ook veel moeite gehad met het maken van een studiekeuze, maar uiteindelijk ben ik voor mijn gevoel wel goed terecht gekomen. Als je bijvoorbeeld van lezen en leren houdt, zou je kunnen nadenken waarover je leest en wilt leren. Ook kun je terugdenken aan welke vakken je inhoudelijk interessant vond op de middelbare school. Ik denk dat het het slimst is om je studiekeuze uiteindelijk helemaal zelf te maken, omdat jij het beste weet wat je wilt. Toen ik er niet uit kwam, heb ik de afstreepmethode gebruikt. Hierbij nam ik gewoon alle studies en streepte ik af wat ik sws niet zag zitten. Dit kost wat moeite, maar het werkte bij mij goed, omdat ik wel weet wat ik niet wil, maar niet weet wat ik wel wil.

Heel veel succes iig.

DSHulp

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2020, 17:59:06 »
Hoi allemaal :)

Ik zag deze topic en ik geef in mijn vrije tijd voorlichting op middelbare scholen over studiekeuze in numerus fixus studies (studies waarvoor je een decentrale selectie moet doen oftewel: een toets of opdracht moet maken om toegelaten te worden).

Mocht je dit lezen en interesse hebben in een numerus fixusstudie maar niet naar een opendag of proefstudeerdag kunnen vanwege de corona-crisis, wil ik je graag helpen met de vragen die je hebt rondom je studiekeuze/de toelatingsprocedure. Ik heb zelf Geneeskunde aan de VU gestudeerd en daar ook selectie voor gedaan.

Je kunt me het best mailen via dit mailadres info@decentralestudent.nl (ik ben namelijk niet super actief op dit forum haha :)) of je kunt een berichtje achterlaten in het contactformulier: www.decentralestudent.nl/contact.

Hopelijk kan ik sommige van jullie helpen! XXX

Melisa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2020, 19:08:37 »
Journalistiek misschien?

Wel veel praktijk, maar je bent altijd aan het leren. Er is nooit niets te doen. Je hoeft je nooit te vervelen en leert enorm veel. :)