Auteur Topic: Selectie Geneeskunde 2019-2020  (gelezen 558 keer)

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 08 oktober 2018, 16:25:03 »
Hallo girls,

Ik weet dat veel meiden hier geneeskunde willen gaan studeren. Ik maak daarom een topic over dit, zodat we elkaar tips kunnen uitwisselen.

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2018, 16:27:45 »
Welke universiteit je de meeste kansen krijgt, hangt ag van je kwaliteiten.

1.Heb je heel goede cijfers bij je eindexamens of 5VWO rapport?
Dan kan je het best terecht bij  Universiteit Utrecht, Maastricht University, Universiteit Leiden, Vrije Universiteit Amsterdam, Erasmus Universiteit en Rijksuniversiteit Groningen. Bij deze universiteiten zijn je cijfers heel bepalend om toegelaten te worden. Je hoeft niet echt heel hoge cijfers te hebben, een cijfer boven de gemiddeld is al goed genoeg om je kansen te verhogen. Bij de Erasmus Universiteit geldt dat als je een gemiddeld van 8+ voor de vakken sk,na,bio,ned,wisk en eng je direct toelaatbaar bent, mits je een voldoende score voor de motivatiebrief (die helemaal niet moeilijk is).

2.Een mooie CV.
Bij sommige universiteiten vinden ze dat meedoen aan buitenschoolse activiteiten heel belangrijk is. Die geeft namelijk een beeld of iemand echt de capiciteit heeft om dokter te worden. Het gaat niet alleen om vrijwillerswerk bij de gezondheidszorginstelligen, maar ook werken in plaatsen waar veel sociale contact vereist is, denk maar aan een supermarkt. De univeristeiten die veel naar je CV kijken zijn: Maastricht University, Vrije Universiteit Amsterdam en Erasmus Universiteit.

3.Een andere manier om je kansen te verhogen is aanmelden voor een universiteit waar 2 keer medoen aan de selectie mogelijk is. Stel je bent afgewezen bij de eerste poging en je wilt nog een keer meedoen aan de selectie bij dezelfde uni, dan wordt je kansen groter om toegelaten te worden. Je hebt namelijk ervaring opgedaan, je weet wat er te verwachten is, je weet wat belangrijk is om te leren en je weet wat er vebeterd moet worden. Een tussenjaar nemen of een andere studie kiezen die relevant is met gnk zijn goede opties als je bij de eerste poging niet toegelaten bent. Ik had zelf rangnummer 675 van de 316 beschikbare plaatsen bij maastricht university( een heel slechte resultaat dus) , maar bij mijn 2de poging had ik rangnummer 78 gekregen. Er was dus een grote verschil in rangnummer. Ik heb een tussenjaar genomen en gedurende die hele tussenjaar heb ik me voorbereid voor de selectie. Ik vind dat meedoen aan de selectie terwijl je eindexamen hebt, de slechtste ding is die je kan doen als je geneeskunde wil studeren. De selectie hangt veel af van je voorbereiding, meer voorbereiding betekent dus meer kans. Universiteiten waar je 2 keer mag meedoen: Universiteit Utrecht, Maastricht University, Universiteit Leiden en Vrije Universiteit Amsterdam.

Chess

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2018, 22:09:23 »
Ik ben ook van plan om geneeskunde te gaan studeren. Dit topic houd ik zeker in de gaten.

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 oktober 2018, 22:03:15 »
Hallo allemaal,

Voor diegenen die geneeskunde willen gaan studeren. Bij welke universiteit wil je dat doen en waarom?

Flipflups

• **
  • Life is better in flipflops
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 oktober 2018, 23:45:38 »
Er is al een algemeen Decentrale Selectie Geneeskunde topic volgens mij

Verder klopt dit niet helemaal:
1.Heb je heel goede cijfers bij je eindexamens of 5VWO rapport? Dan kan je het best terecht bij  Universiteit Utrecht

In Utrecht telt eigenlijk alleen de kennistoets mee. Verder mag je geen heel lage resultaten hebben op je cv/motivatie, op je vwo-cijfers en op je communicatietoets. Zolang je cijfers dus geen 4 zijn telt eigenlijk alleen die kennistoets.

Als de selectie nog steeds hetzelfde is als vorig jaar tenminste
The tans will fade, but the memories will last forever ♥

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2018, 04:59:43 »
Bij Utrecht is bij de eerste ronde een motivatievragenlijst waar je je motivatie moet schrijven en je moet daar ook je 5vwo cijferlijst invullen. Om naar de kennistoetsronde te kunnen moet je eerst een goede resultaat hakeb voor de motivatielijst. Ik ken een vriendin van mij die een gemiddeld heeft van 8,6 in haar vwo5 rapport. En ze heeft voor de toetsen een score onder de gemiddelde behaald maar ze is toch toegelaten dit jaar.

bentehoek99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2018, 05:22:26 »
Ik wil in Leiden studeren. Ik heb geen 8+ bij mijn 5vwo-cijferlijst. Mijn  engels is beter dan nederlands, dit is gunstig voor mijn om de BMAT-toets te maken.Deze toets beoordeeld je [font=Lato400]probleemoplossend vermogen, kennis en analytisch vermogen. Dus het gaat niet om natuurwetenschappelijke kennis. Ik ben verder heel sociaal en ik heb ook een hele goede motivatie. Leiden is de plaats voor mensen die geneeskunde willen gaan studeren maar geen goede cijfers hebben, maar wel goede communicatieve vaardigheden hebben en een goede motivatie hebben. In leiden geldt voor de 8+'ers dat ze direct toelaatbaar zijn mits [/font][/size][font=Lato400]het personal statement voldoende is, wat niet moeilijk te behalen is.[/font][/size]

Daisyy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:06:36 »
Bij Utrecht is bij de eerste ronde een motivatievragenlijst waar je je motivatie moet schrijven en je moet daar ook je 5vwo cijferlijst invullen. Om naar de kennistoetsronde te kunnen moet je eerst een goede resultaat hakeb voor de motivatielijst. Ik ken een vriendin van mij die een gemiddeld heeft van 8,6 in haar vwo5 rapport. En ze heeft voor de toetsen een score onder de gemiddelde behaald maar ze is toch toegelaten dit jaar.

Grappig, in een andere forum zeg je dit over Maastricht....

:

Bij Maastrichtt is bij de eerste ronde een motivatievragenlijst waar je je motivatie moet schrijven en je moet daar ook je 5vwo cijferlijst invullen. Daarna maakt je de toetsen bij de 2de ronde. Ik ken een vriendin van mij die een gemiddeld heeft van 8,6 in haar vwo5 rapport. En ze heeft voor de toetsen een score onder de gemiddelde behaald maar ze is toch toegelaten dit jaar. Ze had rangnummer 308 van de 316 beschikbare plaatsen. Best wel een hoge rangnummer, maar toch toegelaten dankzij maar cijfers van 5 VWO.

Of het is toevallig dat degene die dat plaatste ook merinke in dr gebruiksnaam heeft..

bentehoek99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2018, 16:16:09 »
Hahaha Daisy ik heb het ook gelezen bij die andere forum. Ik heb het gezocht en het klopt beide universiteiten hanteren die procedure. Bij Utrecht kijken ze ietsje meer naar cijfer.

Daisyy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2018, 17:12:31 »
Hahaha Daisy ik heb het ook gelezen bij die andere forum. Ik heb het gezocht en het klopt beide universiteiten hanteren die procedure. Bij Utrecht kijken ze ietsje meer naar cijfer.

Hahah dat kan. Ik vraag me af of haar vriendin nu is aangenomen bij Maastricht of Utrecht lol

bentehoek99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2018, 17:56:05 »
Misschien heeft ze 2 vriendin die is aangenomen. Daissy ga je ook geneeskunde studeren? Als het zo is, waar?

bentehoek99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2018, 18:25:42 »
Girls jullie kunnen deze blog/forum raadplegen als jullie nog niet weten waar jullie het willen gaan doen.

https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum/showthread.php?tid=162

bentehoek99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2018, 00:18:48 »
Weet iemand waar je de meeste kansen krijgt om toegelaten te worden?

Maartjee

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2018, 00:24:58 »
                       capaciteit      aanmeldingen        kansen
Leiden              315                  858                    37%
Groningen         410                  1359                  30%
Utrecht              304                  1145                  27%
Rotterdam         410                  996                    41%
Maastricht         316                  1327                  24%
UvA                      350                  996                    35%
VU                      350                  852                    41%

Dit zijn de aanmeldingen van het jaar 2017. Je ziet dat je de meeste kansen maakt in Leiden , Rotterdam, UvA en VU. Als je aanmeldt in Leiden en VU vergroot je je kansen: je mag daar 2 keer aanmelden, lukt het niet bij de eerste keer, dan zal het wel lukken in de tweede keer door ervaring.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 04:13:49 door Maartjee »

eva11

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 14 oktober 2018, 04:53:35 »
Ik wil me aanmelden bij de UvA, omdat ik geen geweldig student bent. Ik heb een gemiddeld van 6,1 bij mijn 5vwo-rapport dus als ik een uni kies die naar mijn rapport kijkt dan zal ik zeker geen punten scoren. Bij de UvA is de eerste ronde het belangrijkste die bestaat uit 2 toetsen: een over natuurkunde, scheikunde en biologie en een over de stof die je van de uni krijgt. Als je heel hoog score voor de 2 toetsen dan ben je direct toegelaten. Als gemiddeld of onder de gemiddeld score dan ga je naar de 2de ronde en dat gaat over korte gesprekken en opdrachten over hoe jij in situaties als arts zou handelen.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 05:21:58 door eva11 »

bentehoek99

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 14 oktober 2018, 05:17:44 »
Universiteit Utrecht
Belangrijk: Utrecht vindt de uitslag van de non-cognitieve toets en de motivatievragen het meest belangrijk in het selectieproces. Nevenactiviteiten zoals stages en sportactiviteiten worden niet meegewogen.

Motivatievragenlijst over je studiekeuze en vragen over je vooropleiding, inclusief cijferlijst 5-vwo.
Kennistoets (over anatomie en fysiologie) en een toets waarin vragen worden gesteld over hoe jij als arts in verschillende situaties zou reageren. Deze toets kan je niet voorbereiden.

Maastricht University
Belangrijk: Maastricht vindt je motivatie samen met je studeervaardigheden belangrijk. Dit ook gezien Maastricht het Probleemgestuurd Onderwijs hanteert wat sterk gericht is op vaardigheden inzetten en opdoen.

Cijferlijst 5-vwo en motivatievragen over je studiekeuze en je CV.
Kennistoets en toetsen waar gekeken wordt naar je kennisverwerking, planning, probleemoplossend vermogen en reflectie op jezelf.

Universiteit Leiden
Belangrijk: Leiden hecht veel waarde aan je kennis en 5-vwo cijfers. Je wordt dan ook direct toegelaten als je een 8 of hoger scoort op bepaalde vakken *

Cijferlijst 5-vwo en Biomedical Admissions Test (BMAT) maken. De BMAT is een toets die draait om je probleemoplossend vermogen, kennis en analytisch vermogen.
Je personal statement. Hierin beschrijf je de reden van je keuze voor Geneeskunde en waarom jij geschikt bent voor de studie.
Korte gesprekken en opdrachten over hoe jij in situaties als arts zou handelen, jouw communicatievaardigheden en motivatie voor de studie.
*Heb je een 5 vwo-gemiddelde hoger of gelijk aan 8 voor de vakken biologie, scheikunde, natuurkunde, wiskunde A of B en Nederlands en een voldoende beoordeling voor het personal statement? Dan ben je direct toegelaten tot de studie en hoef je niet de BMAT te maken of ronde 3 te doorlopen.

Vrije Universiteit Amsterdam
Belangrijk: Buitenschoolse activiteiten van de afgelopen 3 jaar zijn het belangrijkste voor de VU.

Cijferlijst 5-vwo en CV met buitenschoolse activiteiten (van afgelopen 3 jaar). Het draait om ervaring in de gezondheidszorg, bestuurlijke en/of organisatorische ervaring, ervaring in de techniek of onderzoek en of je een andere bijzondere prestatie hebt geleverd. Dit bewijs je middels getuigschriften en referenties.
Kennistoets en studievaardighedentoetsen. Ze toetsen zowel je kennis als hoe gemakkelijk je nieuwe informatie verzamelt en verwerkt.

Erasmus Universiteit Rotterdam
Belangrijk: Behaalde prestaties van de afgelopen 2,5 jaar; zowel cijfers als buitenschoolse acitiviteiten laten ze zwaar meewegen. Je wordt dan ook direct toegelaten als je een gemiddeld een 7,5 of hoger scoort op bepaalde vakken *

Cijfers 5-vwo en buitenschoolse activiteiten (langdurige activiteiten van afgelopen 2,5 jaar tijdens school). Ze kijken naar ervaring in de hulpverlening, bestuurlijke en/of organisatorische ervaring en bijzondere prestaties. Dit bewijs je middels getuigschriften en referenties.
Kennistoets en toetsen gericht op je studeervaardigheden en hoe je kennis toepast en informatie vergaart en verwerkt.
* Bij de beoordeling van de decentrale selectie gebruiken ze de 5-vwo eindcijfers (van het rapport zomer 2017) voor de vakken Nederlands, Engels, wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. Kandidaten die gemiddeld gelijk aan of hoger scoren dan een 8,0 voor de 5-vwo eindcijfers voor de bovengenoemde vakken samen (dus niet voor ieder vak apart) én die voldoende scoren op het onderdeel motivatie op het deelname- formulier worden direct geselecteerd voor de opleiding Geneeskunde: deze kandidaten hoeven geen toetsen te maken.

Rijksuniversiteit Groningen
Belangrijk: Groningen vindt de kennis- en vaardighedentoetsen het belangrijkste*.

Verschillende voorbereidingsopdrachten zoals een uitgebreid CV, en je 5-vwo cijfers. Ze letten vooral op je cijfers in deze ronde en of je een aantoonbare uitmuntende prestatie hebt geleverd (bijvoorbeeld sport).
Kennistoets en vaardighedentoetsen bijvoorbeeld over hoe jij in situaties als arts zou handelen.
*Als toevoeging is het belangrijk om te weten dat Groningen vier verschillende Learning Community’s heeft en voor elke LC zijn er maximaal 120 plekken. LC’s zijn thema’s binnen Geneeskunde waar jij de nadruk op wilt leggen
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2018, 05:27:02 door bentehoek99 »

Flipflups

• **
  • Life is better in flipflops
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 14 oktober 2018, 20:20:41 »

Dit is niet waar. Utrecht heeft geen 2 rondes. Je moet dus niet "een goede motivatie hebben voordat je de kennistoets mag maken". Je meldt je aan en vervolgens doet iedereen hetzelfde (je overgangscijfers van 5 naar 6 vwo invullen, 4 vragen over je motivatie beantwoorden, en op de selectiedag de communicatietoets en de kennistoets maken).
The tans will fade, but the memories will last forever ♥

caresse

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2018, 00:31:12 »
Merinke bedoelde : een betere motivatie betekent een betere rangnummer. Je moet hoog scoren voor de motivatie om een betere rangnummer te krijgen. Iedereen mag naar de kennistoets. De motivatie geldt voor als een soort extra punten. :wink2:

merinkeaw

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2018, 22:11:54 »
Voor  tips over de selectie geneeskunde kunnen jullie deze forum raadplegen:

https://www.decentralegeneeskunde.nl/forum/forumdisplay.php?fid=9