Auteur Topic: Rechtsgeleerdheid  (gelezen 200134 keer)

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 september 2012, 20:11:41 »
Hoi allemaal,

Om te beginnen, ik weet dat er een topic over de studie rechten bestaat maar die is uit 2009 en er wordt niet op gereageerd.

Ik wil volgend jaar graag Rechtsgeleerdheid (rechten op universitair niveau) studeren, waarschijnlijk in Utrecht of Nijmegen. Wie kan mij informatie geven over deze studie in deze steden, of andere steden in Nederland? Natuurlijk heb ik al veel brochures gelezen, open dagen bezocht en zelfs al meegedaan aan een meeloopdag. Toch lijkt het me fijn om ervaringen van studenten te lezen over de studie zelf, de verschillen qua stad, het rooster, lesprogramma, moeilijkheid van de studie etc. Eigenlijk zijn alle tips en info welkom!

Bedankt alvast.

FantasyLife

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 15 september 2012, 20:43:09 »
Ben ook wel geïnteresseerd (voor over een paar jaar dan haha)

Faith

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2012, 20:46:50 »
Ik doe maatschappelijk werk en dienstverlening, en daar heb ik ook het vak recht.
En van te voren trok hbo rechten mij ook heel erg aan maar ik ben ZOOOOOOOOOOOOOOOOO blij dat ik het niet heb gekozen. Rechten verkijk je je echt vies op, is echt lastig veel en veel dingen zijn ook nog eens oninteressant. Ik meen het, ik zou echt 10x nadenken over je niet beter een studie kan doen waar je ook rechten bij gebruikt ipv vol alleen rechten studeren.

Ik doe het trouwens in nijmegen en ik vind het geen super stad, maar ik zat al op de middelbare school nijmegen dus misschien dat ik het daarom minder vind!
- 9.2 kg

STREETSTATION

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2012, 20:49:49 »
Er is een rechtsgeleerdheid school in tilburg. die is ook best wel goed, heb ik gehoord. en tilburg is echt wel een leuke stad.

FantasyLife

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2012, 20:50:43 »
-
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2015, 00:03:11 door Torquay »

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2012, 21:08:26 »
Ik doe maatschappelijk werk en dienstverlening, en daar heb ik ook het vak recht.
En van te voren trok hbo rechten mij ook heel erg aan maar ik ben ZOOOOOOOOOOOOOOOOO blij dat ik het niet heb gekozen. Rechten verkijk je je echt vies op, is echt lastig veel en veel dingen zijn ook nog eens oninteressant. Ik meen het, ik zou echt 10x nadenken over je niet beter een studie kan doen waar je ook rechten bij gebruikt ipv vol alleen rechten studeren.

Ik doe het trouwens in nijmegen en ik vind het geen super stad, maar ik zat al op de middelbare school nijmegen dus misschien dat ik het daarom minder vind!

Dank je! Ik denk dat ik er goed over na heb gedacht. Ik vind boeken theorie leren geen probleem. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat de universiteit niet in het centrum van Nijmegen zit, dit is bij Utrecht wel het geval. Maar bedankt! Alle info is welkom

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2012, 21:09:27 »
Er is een rechtsgeleerdheid school in tilburg. die is ook best wel goed, heb ik gehoord. en tilburg is echt wel een leuke stad.

Ja klopt! Helaas is Tilburg echt te ver weg voor mij.

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2012, 21:11:57 »
Leiden schijnt wel "de rechtenstad" te zijn. Ik ben er een geweest en vond het een leuke stad en een leuke universiteit!

Dank je!

Faith

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2012, 10:20:11 »
Dank je! Ik denk dat ik er goed over na heb gedacht. Ik vind boeken theorie leren geen probleem. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat de universiteit niet in het centrum van Nijmegen zit, dit is bij Utrecht wel het geval. Maar bedankt! Alle info is welkom
Oooh dat hij niet in het centrum zit vind ik niet zo erg, want je bent er in 2 minuten!
- 9.2 kg

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2012, 16:38:30 »
Nog meer opmerkingen, tips, ervaringen etc.?

thesunisshining

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2012, 16:43:35 »
Hoi!
Ik zit nu in mijn eerste jaar, studeer het aan de UVA.
Ik moet zo weg, dus ik zal hier vanavond even wat informatie typen over de studie en de uva. Maar ik ben wel pas 2 weken begonnen, tot nu toe bevalt het echt super!

Waarom wil je rechtsgeleerdheid gaan studeren?
thesunisshining

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2012, 20:50:58 »
Hoi!
Ik zit nu in mijn eerste jaar, studeer het aan de UVA.
Ik moet zo weg, dus ik zal hier vanavond even wat informatie typen over de studie en de uva. Maar ik ben wel pas 2 weken begonnen, tot nu toe bevalt het echt super!

Waarom wil je rechtsgeleerdheid gaan studeren?

Leuk om te horen! Ik wil graag wat maatschappelijks doen. Via via hoorde ik van kennissen dat zij rechten gestudeerd hadden. Vanaf de 3e klas heb ik hier en daar wat gelezen, vanaf de 5e klas heb ik open dagen bezocht en de studie lijkt me heel interessant en uitdagend. Wat ik ook super vind is dat alles wat je leert gelijk kan toepassen op verschillende zaken, je weet echt wat en waarom je iets leert (denk ik?)
En dat ik na de studie mensen kan helpen en adviseren om uiteindelijk de beste oplossing te bereiken, lijkt me erg leuk!

Ik ben benieuwd naar je berichtje!

Lisa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2012, 21:11:37 »
Ik wil ook voor de opleiding Rechtsgeleerdheid gaan, alleen dan in Maastricht. Het duurt nog een paar jaar voor ik kan gaan studeren maar mij trekt Maastricht aan omdat ik zelf uit Limburg kom.

Veel succes met je keuze!

thesunisshining

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2012, 21:14:13 »
Leuk om te horen! Ik wil graag wat maatschappelijks doen. Via via hoorde ik van kennissen dat zij rechten gestudeerd hadden. Vanaf de 3e klas heb ik hier en daar wat gelezen, vanaf de 5e klas heb ik open dagen bezocht en de studie lijkt me heel interessant en uitdagend. Wat ik ook super vind is dat alles wat je leert gelijk kan toepassen op verschillende zaken, je weet echt wat en waarom je iets leert (denk ik?)
En dat ik na de studie mensen kan helpen en adviseren om uiteindelijk de beste oplossing te bereiken, lijkt me erg leuk!

Ik ben benieuwd naar je berichtje!

Je hebt je wel al echt goed verdiept in de studie, dat is wel belangrijk want veel mensen verkijken zich op de studie. Bij de UVA doen ongeveer 1000 studenten rechten eerste jaar (echt heeel veel!) en  50 procent valt af, ook echt een groot percentage.

De uva heeft trouwens een hele leuke ligging voor de rechtenstudenten, bij het spui. 2 minuutjes en je bent in de kalverstraat. Mijn werkgroepdocent vertelde dat de uva het zelfde onderwijsprogramma voor de werkgroepen heeft als Utrecht (waar jij misschien heen wilde toch?) dus misschien heb je er iets aan als ik je vertel over wat ik nu leer , welke boeken, hoeveel huiswerk dat soort dingen.

Ik heb per week 12 uur 'les'. De college's zijn niet verplicht, deze kun je allemaal online volgen, maar dit zou ik zeker niet aanraden, vooral niet je eerste jaar want ik merk nu al dat ik in zo'n collegezaal gewoon veel meer doe. Maandag heb ik hoorcollege over 1 vak( ik vertel je zo over mijn vakken). Dinsdag heb ik werkgroep. Woensdag heb ik hoorcollege over mijn andere vak. Donderdag heb ik werkgroep. En vrijdag is er overzichtscollege, hier behandelen ze de stof van de hele week, een soort samenvatting, eruuuug handig. Vrijdag is er ook nog een praktijkcollege, dit behoort niet tot de tentamenstof maar hier komen elke keer mensen uit de 'praktijk', de naam zegt het al, iets vertellen. Afgelopen week kwam er een rechter van het rechtsgebied strafrecht, en er is ook een rechtswetenschapper geweest die kwam vertellen over zijn onderzoek naar Chinees recht.
Veel mensen komen niet naar deze college's, ik vind dat erg zonde, want ik heb al heel weinig school en dit is en leuk omdat je dan mensen spreekt.Tevens word ook je interesse gewekt en merk je meteen wat je wel en niet interresant vindt.

Ik heb nu twee vakken; rechts als raadsel en grondslagen van het recht.
De boeken, misschien leuk om in te kijken op bol.com ofzo;
grondslagen van het recht van m. de blois
en recht als raadsel van pauline westerman.

We leren nu eerst de basis, het rechtsysteem, en in recht als raadsel gaat het echt over Wat is recht? Het is een beetje de opbouw van het recht. Wanneer kunnen we iets recht noemen? Dat behandel je daar een beetje.

Omdat je zo weinig naar de uni moet, moet je wel veel thuis doen. Ze zeggen 40 uur totaal, dus nog 28 thuis in mijn geval. Maar hier kom ik tot nu toe niet aan, maar rond de tentamentijd zal ik dit wel overtreffen denk ik.
Per dag moet ik ongeveer 30 blz. lezen.
Voor college krijg je stof op wat er behandeld wordt en het is dan handig om het gelezen te hebben, anders heb je geen flauw idee waar de leraar over praat. Dit kun je dus globaal lezen, maar soms is het ook wel belangrijk om het echt te bestuderen. Voor werkgroep moeten we nu vaak uitspraken lezen en analyseren.
Dit zul je veel moeten doen in je rechtenstudie zeggen alle studenten.
Uitspraken kun je vinden op rechtspraak.nl, misschien leuk om eens te kijken.
Ik begreep er in het begin niks van maar na 2 weken snap ik er al veel meer van!

Na 7 weken heb ik tentamens en dan beginnen we aan een nieuw blok. Ik krijg nog strafrecht, dit lijkt mij erg interessant maar ook constitutioneel recht en nog veel meer soorten eigenlijk, ik weet het niet eens precies.

Sommige stof is taai&saai, maar de praktijkcollege geven me motivatie en de werkgroepen zijn ook heel leuk. Je kijkt meteen op een heel andere manier naar het nieuws, krantenartikelen over een rechtzaak en maatschappelijke problemen. En bij elke studie heb je toch leuke en minder leuke blokken?

Ik was uitgeloot voor geneeskunde, en doe nu dus rechten. Heel veel mensen vinden het een rare stap, want het ligt natuurlijk in een totaal ander interessegebied maar rechten is zo breed, dat is de reden dat ik het heb gekozen.

Mijn verhaal is een beetje onduidelijk geworden, sorry daarvoor. Als je nog meer vragen hebt, laat maar horen. Je kunt mij ook een bericht sturen of hier gewoon plaatsen.

thesunisshining

thesunisshining

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2012, 21:15:02 »
Ik wil ook voor de opleiding Rechtsgeleerdheid gaan, alleen dan in Maastricht. Het duurt nog een paar jaar voor ik kan gaan studeren maar mij trekt Maastricht aan omdat ik zelf uit Limburg kom.

Maastricht heeft echt een leuke uni, ben ik eens geweest. Het is alleen heel ver bij mijn vandaag daarom heb ik de uva gekozen!
thesunisshining

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2012, 21:15:21 »

Dank je! Ja, dat snap ik heel goed! Maastricht lijkt mij ook een super gezellige stad, maar helaas voor mij veel te ver weg. Jij veel succes met je middelbare school

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2012, 21:22:23 »
Je hebt je wel al echt goed verdiept in de studie, dat is wel belangrijk want veel mensen verkijken zich op de studie. Bij de UVA doen ongeveer 1000 studenten rechten eerste jaar (echt heeel veel!) en  50 procent valt af, ook echt een groot percentage.

De uva heeft trouwens een hele leuke ligging voor de rechtenstudenten, bij het spui. 2 minuutjes en je bent in de kalverstraat. Mijn werkgroepdocent vertelde dat de uva het zelfde onderwijsprogramma voor de werkgroepen heeft als Utrecht (waar jij misschien heen wilde toch?) dus misschien heb je er iets aan als ik je vertel over wat ik nu leer , welke boeken, hoeveel huiswerk dat soort dingen.

Ik heb per week 12 uur 'les'. De college's zijn niet verplicht, deze kun je allemaal online volgen, maar dit zou ik zeker niet aanraden, vooral niet je eerste jaar want ik merk nu al dat ik in zo'n collegezaal gewoon veel meer doe. Maandag heb ik hoorcollege over 1 vak( ik vertel je zo over mijn vakken). Dinsdag heb ik werkgroep. Woensdag heb ik hoorcollege over mijn andere vak. Donderdag heb ik werkgroep. En vrijdag is er overzichtscollege, hier behandelen ze de stof van de hele week, een soort samenvatting, eruuuug handig. Vrijdag is er ook nog een praktijkcollege, dit behoort niet tot de tentamenstof maar hier komen elke keer mensen uit de 'praktijk', de naam zegt het al, iets vertellen. Afgelopen week kwam er een rechter van het rechtsgebied strafrecht, en er is ook een rechtswetenschapper geweest die kwam vertellen over zijn onderzoek naar Chinees recht.
Veel mensen komen niet naar deze college's, ik vind dat erg zonde, want ik heb al heel weinig school en dit is en leuk omdat je dan mensen spreekt.Tevens word ook je interesse gewekt en merk je meteen wat je wel en niet interresant vindt.

Ik heb nu twee vakken; rechts als raadsel en grondslagen van het recht.
De boeken, misschien leuk om in te kijken op bol.com ofzo;
grondslagen van het recht van m. de blois
en recht als raadsel van pauline westerman.

We leren nu eerst de basis, het rechtsysteem, en in recht als raadsel gaat het echt over Wat is recht? Het is een beetje de opbouw van het recht. Wanneer kunnen we iets recht noemen? Dat behandel je daar een beetje.

Omdat je zo weinig naar de uni moet, moet je wel veel thuis doen. Ze zeggen 40 uur totaal, dus nog 28 thuis in mijn geval. Maar hier kom ik tot nu toe niet aan, maar rond de tentamentijd zal ik dit wel overtreffen denk ik.
Per dag moet ik ongeveer 30 blz. lezen.
Voor college krijg je stof op wat er behandeld wordt en het is dan handig om het gelezen te hebben, anders heb je geen flauw idee waar de leraar over praat. Dit kun je dus globaal lezen, maar soms is het ook wel belangrijk om het echt te bestuderen. Voor werkgroep moeten we nu vaak uitspraken lezen en analyseren.
Dit zul je veel moeten doen in je rechtenstudie zeggen alle studenten.
Uitspraken kun je vinden op rechtspraak.nl, misschien leuk om eens te kijken.
Ik begreep er in het begin niks van maar na 2 weken snap ik er al veel meer van!

Na 7 weken heb ik tentamens en dan beginnen we aan een nieuw blok. Ik krijg nog strafrecht, dit lijkt mij erg interessant maar ook constitutioneel recht en nog veel meer soorten eigenlijk, ik weet het niet eens precies.

Sommige stof is taai&saai, maar de praktijkcollege geven me motivatie en de werkgroepen zijn ook heel leuk. Je kijkt meteen op een heel andere manier naar het nieuws, krantenartikelen over een rechtzaak en maatschappelijke problemen. En bij elke studie heb je toch leuke en minder leuke blokken?

Ik was uitgeloot voor geneeskunde, en doe nu dus rechten. Heel veel mensen vinden het een rare stap, want het ligt natuurlijk in een totaal ander interessegebied maar rechten is zo breed, dat is de reden dat ik het heb gekozen.

Mijn verhaal is een beetje onduidelijk geworden, sorry daarvoor. Als je nog meer vragen hebt, laat maar horen. Je kunt mij ook een bericht sturen of hier gewoon plaatsen.

Wauw, echt heel erg bedankt! Je hebt me goed geholpen! Ik ga zeker kijken naar de boeken en de site. Fijn dat ik jouw verhaal kan vergelijken met Utrecht, daar wil ik inderdaad naar toe. Ik heb nu al wel een vraagje, krijg je later veel boeken of teksten in het Engels, of is het gewoon Nederlands? Wat ik ook hoorde is dat Utrecht erg op het internationale recht gericht is, weet je heel toevallig wat daarvan waar is? Als ik meer vragen heb zal ik het plaatsen :)

Lisa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2012, 23:24:07 »
Kun je met deze opleiding eigenlijk ook naar het buitenland? Ik denk zelf van niet maar sommige meiden zeggen van wel.

Matchacha

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 18 september 2012, 09:42:51 »
Kun je met deze opleiding eigenlijk ook naar het buitenland? Ik denk zelf van niet maar sommige meiden zeggen van wel.
Hoe bedoel je? Tijdens je studie of erna, dus in het buitenland werken? Meestal kan je wel tijdens je studie naar het buitenland, dit gaat het makkelijkst bij buitenlandse universiteiten die verbonden zijn aan jouw universiteit (moet je op hun website kijken). Of je later ook in het buitenland werkzaam kan zijn, ligt denk ik aan je afstudeerrichting.
'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way in which its animals are treated' - Mahatma Gandhi

Snijboon

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2012, 09:58:46 »
Ik heb in mijn studie ook een aantal rechtenvakken aan de Universiteit Leiden, dé rechtenstad wordt het ook wel genoemd. Als ik in het rechtengebouw ben (PRACHTIG GEBOUW, oke daar kies je niet voor natuurlijk maar WAUW), voel ik helemaal niks van wat mensen over rechtenstudenten in Leiden zeggen: ze zijn totaal niet snobistisch of kak.

Ik heb zelf Inleiding Recht (algemene kennis over recht, rechtbanken etc) gedaan en volg nu Staats-en Bestuursrecht. Het eerste vak vond ik erg interessant, het tweede is taai. Gaat over staatsinricchting en in welke artikelen dat in de wetten te vinden is. Ik heb zelf, in tegenstelling tot wat iemand hierboven zei, heel erg veel leeswerk. Per Rechtcollege zo'n 150 bladzijdes stof. Maar dat zal misschien per Uni verschillen :)
En ja, je moet goed zijn in feitjeskennis, dat merkte ik ook wel. Maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, lijkt me.

Succes met je keuze! :)

Lisa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 18 september 2012, 17:04:04 »
Hoe bedoel je? Tijdens je studie of erna, dus in het buitenland werken? Meestal kan je wel tijdens je studie naar het buitenland, dit gaat het makkelijkst bij buitenlandse universiteiten die verbonden zijn aan jouw universiteit (moet je op hun website kijken). Of je later ook in het buitenland werkzaam kan zijn, ligt denk ik aan je afstudeerrichting.

Ik bedoel tijdens de studie, ik kijk wel eens op de site.
Toch bedankt :)

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2012, 19:41:24 »
Ik heb in mijn studie ook een aantal rechtenvakken aan de Universiteit Leiden, dé rechtenstad wordt het ook wel genoemd. Als ik in het rechtengebouw ben (PRACHTIG GEBOUW, oke daar kies je niet voor natuurlijk maar WAUW), voel ik helemaal niks van wat mensen over rechtenstudenten in Leiden zeggen: ze zijn totaal niet snobistisch of kak.

Ik heb zelf Inleiding Recht (algemene kennis over recht, rechtbanken etc) gedaan en volg nu Staats-en Bestuursrecht. Het eerste vak vond ik erg interessant, het tweede is taai. Gaat over staatsinricchting en in welke artikelen dat in de wetten te vinden is. Ik heb zelf, in tegenstelling tot wat iemand hierboven zei, heel erg veel leeswerk. Per Rechtcollege zo'n 150 bladzijdes stof. Maar dat zal misschien per Uni verschillen :)
En ja, je moet goed zijn in feitjeskennis, dat merkte ik ook wel. Maar dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, lijkt me.

Succes met je keuze! :)

Dank je wel! 150 bladzijden lezen voor ieder college is inderdaad wat veel, maar ik denk dat je dit bij de meeste universitaire studies wel moet doen. Gelukkig heb ik geen probleem met veel lezen of feiten leren :)

ElKebaba

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 18 september 2012, 23:26:44 »
ik doe nu hbo rechten en wil volgend jaar waarschijnlijk ook naar de uni in een van die steden :) dus ik volg dit topic haha
150 bladzijdes per college lezen moet ik op hbo ook dus dat lijkt me gewoon normaal.
succes met kiezen :)

Matchacha

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2012, 07:54:09 »
Zal ik maar eens vertellen hoe het is om in Leiden rechten te studeren? ;)
Ten eerste denk ik dat ik tussen de 150-200 bladzijdes PER WEEK moet lezen. Dus verdeeld over 2 colleges en 2 werkgroepen. Ik heb namelijk 8 contacturen per week, niet veel dus. In het eerste semester is het wel even meer (10 contacturen) omdat je LLP hebt, maar dat is dus alleen in het eerste semester.
Naast het lezen moet je ook opdrachten maken, daar ben ik per week één (vrije) dag mee bezig.
Verder zijn de mensen wel heel divers. Je zal zeker veel kakkers tegenkomen, maar voor iedere kakker zijn er denk ik 20 normale mensen. Valt dus wel mee. Als dat niet zo jouw ding is, moet je gewoon niet lid worden van een van de traditionele studentenverenigingen. Ik ben trouwens niet lid geworden van een studentenvereniging. Ze zeggen dat je zo wel veel mensen leert kennen, maar als ik heel eerlijk ben heb ik zonder vereniging ook echt al super veel leuke mensen ontmoet. Bovendien valt het me op dat mensen die lid zijn (geworden) van een van de traditionele studentenverenigingen, ineens helemaal niet meer open staan voor mensen die niet lid zijn.
En als je in Leiden gaat studeren moet je absoluut de El Cid lopen (introductieweek) ;) Ik spreek mijn El Cid groepje nu nog steeds, dus dat is wel erg leuk.
'The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way in which its animals are treated' - Mahatma Gandhi

Nien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2012, 17:18:45 »
Dan jullie wel! Wie kan deze vragen beantwoorden?
- krijg je bij de studie rechtsgeleerdheid veel boeken, teksten of colleges in het engels? Of is het gewoon Nederlands?
- ik heb gehoord dat rechtsgeleerdheid in Utrecht erg gericht was op internationaal recht, weet iemand wat daarvan waar is?

Bedankt!